Nahrávky na"Blumlein Pair"

Dotazy a žádosti o radu co nakoupit, vylepšit, změnit ve vašich sestavách, ...
Odpovědět
Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6834
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Nahrávky na"Blumlein Pair"

Příspěvek od dadaft »

jak vyhledat nahrávky pořízené mikrofonní technikou zvanou "Blumleinův pár", tj. pomocí dvou osmičkových mikrofonů umístěných v jednom bodě navzájem pod úhlem 90° a 45° k předozadní ose?
http://en.wikipedia.org/wiki/Blumlein_Pair

na bukletech ani v recenzích nahrávek se to neuvádí.
je to vůbec možné?

znáte takové nahrávky někdo? (týká se to samozřejmě hlavně akustické hudby)

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

zatím jsem našel jen
Water Lily Acoustic http://waterlilyacoustics.com/main.htm
a Opus3 Records http://www.opus3records.com/index.html

Uživatelský avatar
cough
Příspěvky: 147
Registrován: 16 říj 2008 16:20
Kontaktovat uživatele:

Re: Nahrávky na"Blumlein Pair"

Příspěvek od cough »

Nemyslím, že by bylo vůbec podstatné pro finální kvalitu nahrávky, jestli byl použitý pouze jeden pár osmiček v Blumleinu... Každá mikrofonní konfigurace (XY,AB, Decca3, ORTF, NOS, Jecklin/dummy head, Blumlein...) má svá pro a proti, stejně tak jejich vzájemná kombinace a jejich přizpůsobení akustice prostoru, muzice samotné a schopnostem/nástroji/vizi intepreta.

Více si lze přečíst v http://www.amazon.com/Location-Recordin ... 920&sr=1-7
kde jsou i obrázky toho, jak to u které mikrofonní konfigurace dopadá s prostorovým zobrazením jednotlivých zdrojů zvuku ve stereobázi...

Pokud existují, tak to jsou spíše obskurní audiofilní nahrávky, které se tímto pochlubí... tím netvrdím, že konkrétní nahrávky takto udělané musejí být zákonitě zlé či méněcenné...

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6834
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Nahrávky na"Blumlein Pair"

Příspěvek od dadaft »

no, to teda nevím nevím a nechápu, že to říkáš zrovna ty. rozdíl mezi Blumlein Pair a nějakou "space miked" technologií je prostě obrovský (= OBROVSKÝ) - ale souhlasím, že se nejedná o rozdíl ve "finální kvalitě" neboli celkovém dojmu, ale spíše ve způsobu zobrazení. BP je čistě intenzitní stereofonie, která zkrátka u dobrého systému fyzikálně funguje bez ohledu na dojmy a pojmy (Velký Bobo to na Slovanetu shrnul slovy: Dá se totiž celkem jednoduše dokázat, že když dva od sebe vzdálené zdroje vyzařují tentýž signál s různou amplitudou, pak máme-li dva nesměrové přijímače (což jsou uši v oblasti pod 1 kHz celkem spolehlivě), pak oba přijímače dostávají výsledný signál ve stejné amplitudě, avšak s různou fází. To je čistě fyzikální jev daný vlnovými vlastnostmi zvuku, který nijak nezávisí na vlastnostech a přítomnosti či nepřítomnosti přijímačů. http://hifi.slovanet.sk/bb/viewtopic.php?t=690)

lokalizace zdánlivých zdrojů je oproti AB-omni konfiguraci z jiného světa a navíc BP nabízí neskutečné zobrazení akustiky prostoru (i když diváci šoupou nohama a pokašlávají jakoby v orchestřišti, není to zkrátka surround sound). rovněž vzdálenost mikrofonů od orchestru je jiná (větší)...

dobrá vizualizace zde: http://www.sengpielaudio.com/Visualization-Blumlein.htm
a nejlepší volně přístupný pokec na toto téma zde: http://www.regonaudio.com/default.html - REG (Robert Everist Greene) je profesor UCLA a člen The Absolute Sound a nic lepšího jsem na toto téma zatím nečetl...

p.s. jen jsem chtěl znát nějaké konkrétní nahrávky touto technikou kromě ve vlákně Klasická hudba zmiňované Mahlerovy Páté z Petrohradu - ale začínám tušit, že u symfonické hudby jich moc nebude...

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 169 hostů