Délka raménka a jeho klady a zápory
Délka raménka a jeho klady a zápory
Delší rameno gramofonu v obecné rovině znamená menší zkreslení snímaní, ale vzhledem k tomu, že i renomované firmy produkují vyšší modely z kratšími rameny, chtěl bych se zeptat na názor zkušenějších jaké jsou reálné klady a zápory kratších a delších radiálních ramének tj. 9ʺ vs 10ʺ vs 12ʺ vs ....
Re: Délka raménka a jeho klady a zápory
Taky se přidávám k tazateli a k přidanému tazateli. My tři se tážeme, kde je pravda a zda je všeobecně platná, nebo je dle chuti každého soudruha, přenosky, phona či gramofonu.
Jak říká dawsoo, analog je proměnná konstanta bez hranic a pravidel.
Zajímavý dotaz Martine.
Jak říká dawsoo, analog je proměnná konstanta bez hranic a pravidel.
Zajímavý dotaz Martine.
-
jouda
Re: Délka raménka a jeho klady a zápory
Jeste by se k nam mohl pridat Renown a Rowing, ale pak nevim, kdo by odpovidal 
Re: Délka raménka a jeho klady a zápory
Jde mi o vysvětlení následujícící situace:
Čistě teoreticky měl bych gramo se třemi rameny stejné řady ale jiné délky 9,10,12..., stejné přenosky, stejné nastavení.
Jaký bude výsledek?
1. Poznám rozdíl, čím delší, tím lepší za každou cenu.
2. Nepoznám rozdíl a budu se kochat image
3. Poznám rozdíl, ale přinese mi to nějaké omezení či technické komplikace
4....
5....
Pročítal jsem si knihu pana Pešáka, ale jasné vysvětlení jsem nenašel, resp. můj mozek nechápe vzorce a výpočty, kterých je tam požehnaně.
Možná by nebylo špatné založit vlákno o ramenech, podobné těm o přenoskách. Nakonec Aleši, taky máš dvě ramena (myslím na gramci
), tak určitě k tomu důvod máš. Jinak je škoda Tvého vlákna, nech nám aspoň fotky.
Čistě teoreticky měl bych gramo se třemi rameny stejné řady ale jiné délky 9,10,12..., stejné přenosky, stejné nastavení.
Jaký bude výsledek?
1. Poznám rozdíl, čím delší, tím lepší za každou cenu.
2. Nepoznám rozdíl a budu se kochat image
3. Poznám rozdíl, ale přinese mi to nějaké omezení či technické komplikace
4....
5....
Pročítal jsem si knihu pana Pešáka, ale jasné vysvětlení jsem nenašel, resp. můj mozek nechápe vzorce a výpočty, kterých je tam požehnaně.
Možná by nebylo špatné založit vlákno o ramenech, podobné těm o přenoskách. Nakonec Aleši, taky máš dvě ramena (myslím na gramci
Re: Délka raménka a jeho klady a zápory
Někdy může pomoct představa extrémní situace. Co takhle raménko metr dlouhé ? Z hlediska geometrie super, změna úhlu minimální. Ale zjevně je to hloupost, nikdo to tak nedělá. Co by vadilo? Metrové raménko by asi bylo dost těžké, větší hmota na větším rádiusu znamená větší moment setrvačnosti. Takže by asi špatně sledovalo drážku (v obou rovinách), nehledě na větší riziko různých rezonancí a kmitů.
Neboli IMHO délka raménka je kompromis mezi geometrií a dynamickými vlastnostmi systému. Což bude natolik složité, že to jeden vzoreček nepobere, načež nastupuje empirie pokus-omyl.
Určitě dost nadšenců i vývojových oddělení velkých firem tohle zkoušelo i za hranicemi běžných řešení. Pokud se produkce ustálila v jistém rozmezí, bude to vyvážený kompromis nejrůznějších vlivů, které se těžko izolují a porovnávají mezi sebou.
Ač jsem zastáncem precizních analýz a konstrukcí podložených racionálními principy, tady to bude asi opravdu spíš otázka vkusu a víry.
A když mě neumlátíte, analogový záznam na LP je sám o sobě tak nedokonalý, že nejspíš dobře maskuje vlivy různých nuancí rozdílných konstrukčních řešení, ať už ramének, nebo gramofonu jako celku.
Neboli IMHO délka raménka je kompromis mezi geometrií a dynamickými vlastnostmi systému. Což bude natolik složité, že to jeden vzoreček nepobere, načež nastupuje empirie pokus-omyl.
Určitě dost nadšenců i vývojových oddělení velkých firem tohle zkoušelo i za hranicemi běžných řešení. Pokud se produkce ustálila v jistém rozmezí, bude to vyvážený kompromis nejrůznějších vlivů, které se těžko izolují a porovnávají mezi sebou.
Ač jsem zastáncem precizních analýz a konstrukcí podložených racionálními principy, tady to bude asi opravdu spíš otázka vkusu a víry.
A když mě neumlátíte, analogový záznam na LP je sám o sobě tak nedokonalý, že nejspíš dobře maskuje vlivy různých nuancí rozdílných konstrukčních řešení, ať už ramének, nebo gramofonu jako celku.
Re: Délka raménka a jeho klady a zápory
Ten fór o nedokonalosti analogove nahravky je super!
Musim si zapamatovat!
A k delce "ramenka" jedna perlicka:
http://imgbank.cz/images/highend201.jpg
http://imgbank.cz/images/highenkjk.jpg
http://imgbank.cz/images/highenbnb.jpg
Vice na:
http://www.horomusic.com/en/
A k delce "ramenka" jedna perlicka:
http://imgbank.cz/images/highend201.jpg
http://imgbank.cz/images/highenkjk.jpg
http://imgbank.cz/images/highenbnb.jpg
Vice na:
http://www.horomusic.com/en/
Re: Délka raménka a jeho klady a zápory
Tak, ako napísal Panda: čím je rameno dlhšie, tým je vyššiy jeho hmotnosť a tým väčší problém je utlmiť v ňom rezonancie. Na druhej strane má priaznivejší vplyv na vedenie prenosky v drážke, resp. prenoska vytvára presnejšiu dotyčnicu ku kružnici. Cieľom výrobcov je nájsť kompromis medzi dĺžkou, hmotnosťou a rezonančnými vlastnosťami ramena. Firma SME napr. donedávna rameno SME V nevyrábala v 12" verzii. Teraz sa už vyrába, ale stojí 2-násobok 9"-ového.
Re: Délka raménka a jeho klady a zápory
Na tu otázku neexistuje správná odpověď.
Já bych to viděl spíše z praktického hlediska.
Nejkratší možné konvenční rameno musí být delší než je poloměr desky, plus nějaký potřebný přesah. Zkusil jsem spočítat rameno o délce 180mm (cca 7") montážní vzdálenost "pivot to spindle" vychází 156 mm a přesah 23,7mm. Chyba snímacího úhlu by byla od -1,5 do +2,6 stupně a max. zkreslení kolem 1%, průměrné 0,58%
Opačným extrémem jsou extrémně dlouhá ramena. Nejdelší jsem viděl 16".
To by mělo následující parametry. Délka ramene 406,4 mm, montážní vzdálenost 396,5 mm, přesah 9,9mm. Chyba snímacího úhlu by byla od -0,6 do +1,0 stupně a max. zkreslení kolem 0,35%, průměrné 0,22%
Takový gramofon by však měl minimální rozměr cca 350 x 600 a vypadal by docela nekompaktně. "Normálního" rozměru gramofonu (430mm) lze dosáhnout ještě u 12" ramene.
Jedním ze základních požadavků na konstrukci gramofonu je zajištění maximální možné mechanické tuhosti mezi deskou a ramenem. Tedy to, aby deska dobře "ležela" na palíři, aby talíř měl jistou tuhost a dobře desku podpíral, aby ložisko nemělo vůle, aby mechanický spoj ložiska se základnou ramene byl co nejpevnější, aby rameno nemělo vůli v ložiscích, aby trubka ramene byla co nejtužší a aby byla přenoska pevně uchycena v headshellu.
Současně s tím nové přenosky s vysokou poddajností vyžadují ramena s malou efektivní hmotností. Tyhle požadavky jsou vzájemně v rozporu. Co nejtužší rameno a současně co nejlehčí. A navíc ještě takové, které tlumí vznikající vibrace. Proto se používá karbon, nebo kovové trubky, které mají "sendvičovou" konstrukci. Například trubka ramene Ikeda IT-407 je z venkovní strany nerezová, ale zevnitř je hliníková. Jakoby jedna trubka strčená do druhé, ale velmi těsně.
Dražší gramofony mívají zpravidla 12" ramena, které poskytují nižší zkreslení, zvláště patrné na lidských hlasech na konci desky.
Ale jsou skalní zastánci devítipalcových ramen, kteří tvrdí, že to rameno je pevnější, že se tolik nekroutí a že jím reprodukovaná hudba je rychlejší, agilnější a má lépe konturované basy.
Já bych to viděl spíše z praktického hlediska.
Nejkratší možné konvenční rameno musí být delší než je poloměr desky, plus nějaký potřebný přesah. Zkusil jsem spočítat rameno o délce 180mm (cca 7") montážní vzdálenost "pivot to spindle" vychází 156 mm a přesah 23,7mm. Chyba snímacího úhlu by byla od -1,5 do +2,6 stupně a max. zkreslení kolem 1%, průměrné 0,58%
Opačným extrémem jsou extrémně dlouhá ramena. Nejdelší jsem viděl 16".
To by mělo následující parametry. Délka ramene 406,4 mm, montážní vzdálenost 396,5 mm, přesah 9,9mm. Chyba snímacího úhlu by byla od -0,6 do +1,0 stupně a max. zkreslení kolem 0,35%, průměrné 0,22%
Takový gramofon by však měl minimální rozměr cca 350 x 600 a vypadal by docela nekompaktně. "Normálního" rozměru gramofonu (430mm) lze dosáhnout ještě u 12" ramene.
Jedním ze základních požadavků na konstrukci gramofonu je zajištění maximální možné mechanické tuhosti mezi deskou a ramenem. Tedy to, aby deska dobře "ležela" na palíři, aby talíř měl jistou tuhost a dobře desku podpíral, aby ložisko nemělo vůle, aby mechanický spoj ložiska se základnou ramene byl co nejpevnější, aby rameno nemělo vůli v ložiscích, aby trubka ramene byla co nejtužší a aby byla přenoska pevně uchycena v headshellu.
Současně s tím nové přenosky s vysokou poddajností vyžadují ramena s malou efektivní hmotností. Tyhle požadavky jsou vzájemně v rozporu. Co nejtužší rameno a současně co nejlehčí. A navíc ještě takové, které tlumí vznikající vibrace. Proto se používá karbon, nebo kovové trubky, které mají "sendvičovou" konstrukci. Například trubka ramene Ikeda IT-407 je z venkovní strany nerezová, ale zevnitř je hliníková. Jakoby jedna trubka strčená do druhé, ale velmi těsně.
Dražší gramofony mívají zpravidla 12" ramena, které poskytují nižší zkreslení, zvláště patrné na lidských hlasech na konci desky.
Ale jsou skalní zastánci devítipalcových ramen, kteří tvrdí, že to rameno je pevnější, že se tolik nekroutí a že jím reprodukovaná hudba je rychlejší, agilnější a má lépe konturované basy.
Re: Délka raménka a jeho klady a zápory
Tady je (jen jako priklad) nekolik dat k ruzným délkám jednobodového raménka Clearaudio Unify:
Délka: 9“ 10“ 12“ 14“
Konstrukce: Radialní Radialní Radialní Radialní
Efektivni hmotnost: 9g 10g 12g 12,7g
Hmotnost prenosky od- do: 2.5 - 17g 2.5 - 17g 2.5 - 17g 2.5 - 17g
Max. nastavitelný prítlak: 3g 3g 3g 3g
Vnitrní nulový bod: 66,04mm 66,04mm 66,04mm 66,04mm
Vnejsí nulový bod: 120,9mm 120,9mm 120,9mm 120,9mm
Presah: 17,31 mm 16,24 mm 12,86mm 11,98 mm
Celková délka: 300 mm 335 mm 390 mm 420 mm
Efektivní délka: 239,31 mm 254,00mm 316,86 mm 338,98 mm
Offsetový úhel: 23,00° 21,60° 17,16° 16,00°
Max.chyba snímacího úhlu: 0,123°/cm 0,109°/cm 0,089°/cm 0,083°/cm
Prum. skatingový faktor: 0,49 0,41 0,36 0,31
A pozor, ne kazda prenoska hodici se na rameno 9" je kompatibilni s ramenem 12 ci 14" a naopak. Vseobecne plati: Cim vyssi efektivni hmotnost raménka, tim nizsi poddajnost (compliance) jehly. Dalsim z faktoru je spodni resonancni kmitocet toho ktereho ramenka a tak to jde dal a... Jak pise Renown, absolutni a naprosto jednoznacna odpoved neexistuje. Klady ci zapory si, myslim, musi kazdy "vyposlouchat" sam.
Délka: 9“ 10“ 12“ 14“
Konstrukce: Radialní Radialní Radialní Radialní
Efektivni hmotnost: 9g 10g 12g 12,7g
Hmotnost prenosky od- do: 2.5 - 17g 2.5 - 17g 2.5 - 17g 2.5 - 17g
Max. nastavitelný prítlak: 3g 3g 3g 3g
Vnitrní nulový bod: 66,04mm 66,04mm 66,04mm 66,04mm
Vnejsí nulový bod: 120,9mm 120,9mm 120,9mm 120,9mm
Presah: 17,31 mm 16,24 mm 12,86mm 11,98 mm
Celková délka: 300 mm 335 mm 390 mm 420 mm
Efektivní délka: 239,31 mm 254,00mm 316,86 mm 338,98 mm
Offsetový úhel: 23,00° 21,60° 17,16° 16,00°
Max.chyba snímacího úhlu: 0,123°/cm 0,109°/cm 0,089°/cm 0,083°/cm
Prum. skatingový faktor: 0,49 0,41 0,36 0,31
A pozor, ne kazda prenoska hodici se na rameno 9" je kompatibilni s ramenem 12 ci 14" a naopak. Vseobecne plati: Cim vyssi efektivni hmotnost raménka, tim nizsi poddajnost (compliance) jehly. Dalsim z faktoru je spodni resonancni kmitocet toho ktereho ramenka a tak to jde dal a... Jak pise Renown, absolutni a naprosto jednoznacna odpoved neexistuje. Klady ci zapory si, myslim, musi kazdy "vyposlouchat" sam.
-
jouda
Re: Délka raménka a jeho klady a zápory
Kde jste zjistil ef. hmotnost ramenka? Snazim se to zjistit o Clearaudio Ebony Satisfy, ale ani na webu vyrobce, ani v manualu zadna zminka 
Re: Délka raménka a jeho klady a zápory
Rád by som sa opýtal Renowna na osud plastového ramena, ktoré vyvinula Tesla tuším v sedemdesiatych rokoch ako odpoveď na extrémne tuhé ramená. V tých časoch sa nad ním "rozplývali" kritici vo všetkých hi-fi časopisoch. Údajne to mala Tesla patentované a nahradili ním klasické ramená (kópie Ortofon) na gramofónoch NC XXX. Potom naraz všetko zmĺklo a o ďalšom osude ostalo ticho.
Re: Délka raménka a jeho klady a zápory
To Jouda:
Udaje pro Unify jsou ze stranek vyrobce, co se dat o Satisfy tyka, je fa. Clearaudio ponekud skoupa. http://www.clearaudio.de/download/tonar ... _de_en.pdf
Ja mam Satisfy Carbon a spoleham se na udaje nasledovne stranky: http://www.dagogo.com/View-Article.asp?hArticle=153
Udaje pro Unify jsou ze stranek vyrobce, co se dat o Satisfy tyka, je fa. Clearaudio ponekud skoupa. http://www.clearaudio.de/download/tonar ... _de_en.pdf
Ja mam Satisfy Carbon a spoleham se na udaje nasledovne stranky: http://www.dagogo.com/View-Article.asp?hArticle=153
Re: Délka raménka a jeho klady a zápory
Děkuji všem za názory, zajímalo mě jestli náhodou nemá někdo praktickou zkušenost se dvěmi rameny stejného typu ale jiné délky na jednom gramofonu. Je jasné, že je nejlepší osobní zkušenost,ale "doposlouchat" se k vlastnímu názoru neni jednoduchá věc.
Re: Délka raménka a jeho klady a zápory
Já má pravě 9palců od projectu a nějak mi to nesedí a láká mě 12 a více palců. Jenže neumím se rozhodnout pro co a aby toho nebylo málo tak pořád sním o tangeciálu.
Třeba 12palcové rameno od clearaudia mě zas nenadchlo a hlavně uchycení přenosky mě děsí. Co takhle sem hodit nějaké zajímavé dlouhé raménka s fotkami ??
Třeba 12palcové rameno od clearaudia mě zas nenadchlo a hlavně uchycení přenosky mě děsí. Co takhle sem hodit nějaké zajímavé dlouhé raménka s fotkami ??
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host

