Nejvyšší model nové řady Gold 6G.
21. 10. 2024
Anglickou firmu Monitor audio založil v roce 1972 Mo Iqbal, který s pár techniky začal vývojem a výrobou reproduktorových soustav MA1. Po krátkém období vývoje soustav osazených unikátními reproduktory KEF, především oválnými B139 a středotónovými B110 s bextrénovou membránou, zahájily vývoj vlastních měničů s aplikací aktuálních technologií. Originální vývoj zahrnuje od kovových membrán vrchlíkových vysokotónových měničů, sendviče keramiky a hořčíkové slitiny později dokonce pozlacených, středotónových systémů s podobnou aplikací až po C-CAM (Ceramic-Coated Aluminium Magnesium) používaných dosud, stejně jako zavedení RST (Rigid Surface Technology) zpevňujících basové a středotónové membrány, kombinací CAM/RST, počítačovými simulacemi zpevněných řadou radiálních šestihranných prolisů, přes Metal Matrix Polymer až po aplikaci DS procesorů. Vývoj stále pokračuje zaváděním nových technologií a jejich aktuálním využitím ve vývoji nových soustav, ABR (Auxiliary Bass Radiator), DCF Dynamic Coupling Filter), MPD (Micro Pleated Diaphragm), RDT II a RDT III (Rigid Diaphragm Technology 2nd 3 th Generation), DCM (Damped Concentring Mode), UD (Uniform Dispersion) a asi stále není konec.
S novými technologiemi stále není konec
Firemní vlajkovou loď, exkluzivní reproduktorové soustavy Monitor Audio Hyphn jsme již popisovali. Nyní sestoupíme do nižších sfér Monitor Audio a tou je řada Gold s nejvyšším modelem 500 6G, podlahová třípásmovka s basreflexovou ozvučnicí, osazená zdvojenými 8“ basáky.
Hlubokotónové reproduktory HDT (Hexagonal Diaphragm Technology), C-CAM používají pevné membrány se sendvičovou konstrukcí RDT III o 10% tužší než membrány RDS II. Na pevném koši, tlakovém odlitku z hliníkové slitiny je rozměrný magnetický obvod s feritovým magnetem a v basreflexové ozvučnici jsou u pětistovek dva takové reproduktory o průměru 8“. Basreflexová ozvučnice HiVe II je na zadní stěně zakončena dvěma nátrubky, pro omezení turbulencí a nastavení laminárního proudění jsou podélně drážkované.

Středotónový reproduktor o průměru 3“ (76 mm) má stejně nekompromisní konstrukci, s mimořádně rozměrnou kmitací cívkou, která zaručuje extrémní rychlou reakci membrány opět HDT, C-CAM. Reproduktor je umístěn ve své integrované uzavřené ozvučnici silně zatlumené, s posunutou spodní rezonancí pod 500 Hz, výrazně pod dělícím kmitočtem výhybky, který je nastaven na 700 Hz.
Nad středotónovým reproduktorem je pod společným krytem vysokotónový měnič AMT Air Motion Transformer, který je součástí středo/vysokotónového systému M-Array soustav Hyphn. Mezi dvěma perforovanými magnety je zvlněná membrána jako „trapézový plech“ a na ní je natištěn meandr vinutí. Přivedením signálu na přívody vinutí se vzájemné vlnky membrány přitahují a odpuzují a budí tlakovou vlnu. V případě, že je použita membrána MPD III (Micro Pleated Diaphragm) je horní mezní kmitočet vyšší než 60 kHz.
Vysokotónový a středotónový reproduktor mají společnou montážní základnu, která hustou perforací jednak chrání membránu AMT měniče a současně omezuje difrakce na středech. Středotónový systém je v montážní desce mírně zapuštěn a toto zapuštění tvoří krátký zvukovod příznivě ovlivňující směrové charakteristiky a zaručující relativně vysokou charakteristickou citlivost 88,5 dB/2,83 V/1m. (Poznámka: údaj citlivosti je korektní, ale v intencích decibelové propagandy. Citlivost se normalizovaně udává pro elektrický příkon 1W, protože soustavy Gold 500 6G jsou čtyřohmové, je při napětí 2,83 volt skutečný příkon 2 watty a reálná citlivost je o 3 dB nižší, tedy 85,5 dB/1W/1m, i tak dost vysoká.) Elegantním doplňkem této montážní kombinace je kovový kryt na horní stěně soustavy na ní navazující.
Reproduktory jsou vzájemně propojeny pasívní výhybkou, která je nezávislá pro basové reproduktory a středo/vysokotónový modul. Obě části výhybky jsou zakončeny na dvou párech masivních kovových svorek usnadňujících biwire zapojení.

A dokonce skvěle hrají
Testované soustavy byly nainstalovány v relativně velkém showroomu AV Centrum a připojeny na výstup integrovaného zesilovače Gryphon Diablo 300, zdrojem signálu byl streamer Lumin P1 a D/A převodník T+A DAC 200. Záznamy byly ze služby Tidal organizované Roon prostřednictvím tabletu iPad Pro M1. Pro poslech jsem použil svůj standardní playlist: Miles Davis; Kind of Blue, Antonio Forcione/Sabina; Meet Me In London, John Abercrombie Quartet; 39 Steps, Anna Netrebko; Opera Arias, Diana Krall; The Girl in the Other Room, Steve Tibbetts; Natural Causes, Chase; Chase, Miles Davis/Marcus Miller; Music From Siesta, The crusaders/Eric Clapton; Rural Renewal, O-Zone Percussion Group: Bamba (La), Rolling Stones; Bridges To Babylon, Terje Isungset; Winter Songs a něco navíc.
Reprodukce je vynikající s klidnými nezkreslenými výškami vyrovnanými v širokém směru v horizontální rovině. Výška skříní soustav je optimální pro sedícího posluchače-osy vysokotónových měničů. Basy jsou výborné i když v daném velkém poslechovém prostoru schází nejnižší subakustické tóny Winter Songs, v reálném poslechovém prostoru jich bude pravděpodobně dostatek.
Miroslav Láb
Výrobce: Monitor Audio
Zapůjčil: Audio Center Czech
Hi-Fi studia: AVcenter.cz, Cinema Shop, RODEL - AUDIO, Avitsmart, Hi-Fi Studio FM, Hifi Morava, hifion.cz, HifiSound Studio, HiFiStyl, LEPŠÍ ZVUK, PureSound, Studio Luxusní elektronika