Skryté 3,5 pásmovky.
7. 5. 2024
Když Ole Klifoth nebyl spokojen s dostupnou produkcí reproduktorových soustav, po řadě pokusů v Kodani založil firmu Audiovector, která zahájila svou produkci v roce 1979 reproduktorovými soustavami Trapeze. Ty dokonce Audiovector současně reinkarnuje pod označením Trapeze Reimagined.

Komplikovaná basová sekce
Testovaný model R6 Arreté je z těch tří modelů nejkomplikovanější a nejdokonalejší (kmitočtová charakteristika 23 Hz - 52 kHz). Na první pohled vypadá jako podlahová dvoupásmovka s dvojitým basovým reproduktorem. Základ, basová sekce je ale ukryta uvnitř ozvučnic, které mají štíhlé skříně vyrobené z tvrdého dřeva s vysokou hustotou HDF. Kapkovitý tvar půdorysu v kombinaci s přední kovovou a zadní laminovanou těžkou ozvučnicí vylučuje nežádoucí rezonance a vznik stojatých vln uvnitř ozvučnice. Rozšířená kovová základna soustavy v sobě ukrývá výstup basové ozvučnice Compound. Basový systém Audiovector Isobaric Compound Bass (IBC) je osazen dvěma měniči, vnitřní 6,5“ je v klasické basreflexové ozvučnici jejíž nátrubky jsou vyústěny na čelní ozvučnici pod středotónovými systémy. Tento menší reproduktor je na spodní stěně basreflexové komory další uzavřenou komorou spojen s vně vyzařujícím 8“ reproduktorem, který ústí do otevřené kovové základny.
Výkonné reproduktory mají kostry-koše vyrobeny jako tlakové odlitky z hliníkové slitiny a pohonné systémy jsou osazeny mohutnými feritovými magnety. Kmitací cívky jsou navinuty na formerech Titanium Coil Technology a membrány jsou z křížově pletených aramidových kompozitních vláken laminovaných syntetickými dřevěnými pryskyřicemi. Výsledkem jsou pevné, lehké membrány s dokonalým tlumením odolné proti deformacím a rezonancím a jsou předpokladem minimálního zkreslení. Středy přenášejí dva reproduktory 6“ s karbonovými membránami. U nejvyššího modelu Arreté je osazen vysokotónový reproduktor AMT (Air Motion Transformer), který byl zkonstruován Oskarem Heilem a poprvé byl aplikován v soustavách ESS (ElectroStatic Sound Systems) v roce 1972. Aktuální AMT systém Audiovector je postaven na ultrasilných neodymových magnetech a lehké mylarové membráně. Vlastní měnič je otevřen vepředu i vzadu bez omezení a má spodní rezonanci hluboko pod dělícím kmitočtem výhybky Soundstage Enhancement Concept (SEC).
Model R6 Arreté používá, na rozdíl od obou nižších variant, vedle standardního osazení nezávislý 3“ středotónový měnič umístěný v zadní žebrované ozvučnici. Jeho výhybka je navržena tak, aby vykompenzovaná výkonová charakteristika podporovala prostorovost na středních kmitočtech. Všechny reproduktory jsou spojeny s ozvučnicí pouze ve třech bodech systémem No Energy Storage (NES). Tím je zaručena minimální deformace košů a základních desek a potlačen přenos chvění z měničů na ozvučnici a naopak.

Dobře vypadají a skvěle hrají
Soustavy Sudiovector R6 Arreté byly nainstalovány v showroomu AV Center, který má relativně velký objem. Byly zapojeny biamp na výstupy integrovaného zesilovače Chord Electronics Ultima Integrated a výkonového zesilovače Chord Electronics SPM 1050 MK II. Jako zdroj signálu byl připojen streamer Rose RS150 a USB disk Lacie ve spojení s Roon aplikací a službou Tidal ovládanými tabletem iPad a všechno bylo propojeno kabely Chord. Pro test byla použita pro mě standardní sada záznamů: Miles Davis/Tutu (1986), Kind of Blue (1959/2013 HD Tracs) i SACD, Rolling Stones/Let It Bleed (2012 Remastered), Bridges To Babylon (1997), Antonio Forcione & Sabina Sciubba/Meet Me In London (192 kHz Super Hi Def Edition, Naim), Diana Krall, The Girl in the Other Room, Arild Andersen, Mira (ECM), Bill Evans Trio, How May Heart Sings, John Coltrane and Milt Jackson, Bags and Trane (1961, 2015 192 kHz/24bit) a další. Služby Tidal Master.
Reprodukce je vyvážená navíc v členitém a objemném prostoru prostá stojatých vln, to znamená, že basy jsou konkrétní nerozplizlé, s pevnými konturami. Vzhledem k množství řady pasivních soustav okolo, jsem měl pocit, že energie na nízkých kmitočtech je jimi pohlcována a basů bude v běžném prostoru nepatrně více. Stejně tak nebyl vzhledem k větší vzdálenosti stěny za soustavami plně prokazatelný vliv přídavného zadního středotónového reproduktoru. Nicméně reprodukce je nenápadně jednoduchá, nepostrádá žádné detaily, spektrálně je vyvážená s se stabilní lokalizací, vokály jsou skvělé a přirozené. Ani po delším poslechu se v reprodukci neobjevuje nic nepřirozeného nebo nepříjemného. Vlastně u soustav za ¾ miliónu bych to ani nepředpokládal. Audiovector R6 Arretté jsou vynikající soustavy jejichž přednosti vyniknou v běžném obytném prostoru, ve kterém se prosadí ozvučnice Compound a zadní středotónový měnič.
Miroslav Láb
Výrobce: Audiovector
Zapůjčil: Audio Center Czech s.r.o.
Hi-Fi studia: AVcenter.cz, RODEL - AUDIO, Avitsmart, Hi-Fi Studio FM, HiFi Studio, LEPŠÍ ZVUK, PureSound