Audiovector R 1 Arreté

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Příspěvky: 190
Registrován: 04 led 2016 19:59
Kontaktovat uživatele:

Audiovector R 1 Arreté

Příspěvek od pixel »

Kompaktní dánské jedničky.
28. 4. 2020

Značka Audiovector z dánské Kodaně nahradila svou referenční řadu SR, jež měla premiéru už v roce 2014, sérií R, kterou společně navrhli otec a syn Klifothovi, zakladatel značky Ole a nynější šéfkonstruktér Mads. Začíná u stojanových dvoupásmovek R 1 dostupných v modifikacích Signature (pár za 69 990 Kč), Avantgarde (114 990 Kč) a Arreté (139 990 Kč). Pozornost jsme věnovali nejdražší verzi R 1 Arreté, na kterou lze obě nižší verze prostřednictvím autorizovaných prodejců „upgradovat“. Všechny úpravy realizuje Audiovector v domovském závodě v Dánsku. Kabinety lze vybírat ze čtyř provedení, tří v pravé výběrové dýze (italský ořech, černě mořený jasan a africký palisandr) a posledního v bílém polomatném laku. Odnímatelné, magneticky aretované ochranné rámečky jsou vždy potažené černou průzvučnou tkaninou. Za příplatek 12 990 Kč lze soustavy objednat v sedmivrstvém černém klavírním laku, případně v jiném odstínu podle vzorníku barev RAL.
Obrázek

Lépe už to nepůjde?
Nová řada je sumou zkušeností, jež značka získala za čtyři desetiletí při konstrukci i výrobě reproduktorových soustav, ale posouvá je ještě dál, na úroveň moderních technologií. Vyšší, ale stále ještě docela kompaktní stojanové soustavy o rozměrech 19 x 27 x 29 cm (každá váží poctivých 10 kg) mají oproti předchůdkyním SR 1 Avantgarde Arreté o 25 % tužší kabinety. Jejich zesílené, kapkovitě zaoblené bočnice svým tvarem rozlaďují podmínky pro vznik vnitřního stojatého vlnění. Konstrukci dále zpevňují pevná příčka, oddělující akustické komory tweeteru a středobasového měniče, a dva prvky z tlakově litého hliníku – čela předsazená předním panelům ze speciálního laminátu s vysokou pevností, jež omezují přenos vibrací z ozvučnic na membrány měničů, a zaoblený profil, v němž vzadu ústí obě trubice bassreflexových rezonátorů. Desky tweeterů i kovová mezikruží, kryjící příruby středobasových měničů, jsou k čelním deskám pevně přitaženy pochromovanými montážními šrouby s hlavami opatřenými atypickými drážkami se třemi prohlubněmi, k nimž odpovídající bit budeme v sadách pro univerzální šroubováky hledat jen těžko. Značka Audiovector má zálibu v různých finesách, mezi něž patří i dotahování zmíněných šroubů přesně stanovenou hodnotou momentu síly a brání takto jednoduše, ale velice efektivně zvědavým audiofilům, aby se pustili do „rozborky“ některé soustavy - sotva by ji totiž dokázali uvést do původního stavu.
Obrázek
Soustavy jsou osazené zakázkově vyráběnými měniči. Páskový tweeter R AMT čtvrté generace, jehož membránu v podobě „harmoniky“ chrání před poškozením pět vodorovně orientovaných štěrbin, doplňuje integrovaný filtr S-Stop, který tvoří jemná síťka z pozlacených drátků, využívaná často v opačném „gardu“ u drahých studiových mikrofonů. Středobasové měniče o průměru 170 mm mají tentokrát akusticky lépe zatlumené sendvičové membrány Konusy z aramidové tkaniny na povrchu impregnuje tenká vrstva čiré syntetické pryskyřice a jejich hmotnost je ve srovnání se stejně velkými měniči z řady SR poloviční. Obvyklé středové kopulky („prachovky“) u membrán, které s koši spojují pryžové závěsy s velkým zdvihem, vystřídaly pryžová mezikruží, protože pevné hliníkové fázové difuzory ve tvaru projektilu zde optimalizují jejich vyzařování v pásmu středních kmitočtů a ještě pomáhají odvádět teplo z okolí kmitacích cívek, vinutými s ohledem na dynamické vlastnosti na lehkých pevných formerech z titanové slitiny, jež odpovídají firemní technologii LCC (Low Compression Concept). „Motorem“ jsou robustní feritové magnety. Elektrické výhybky v zapojení 2. řádu (se strmostí -12 dB/oktávu) pracují s dělicím kmitočtem 2900 Hz. V osazení najdeme ručně proměřované součástkami, které tvoří výhradně svitkové kondenzátory a vzduchové cívky.

ObrázekU vnitřní kabeláže nejvyšší verze Arreté využívá Audiovector oblíbenou „neviditelnou“ technologii NCS (Natural Crystal Structure), kdy kryogenní „tepelnou“ úpravou na -238° C dochází k přeskupení molekul mědi do jejich přirozených pozic, což má za následek snížení elektrického odporu i celkové „projasnění“ zvuku. Ve vybrání zadního hliníkového profilu najdeme dva páry pozlacených šroubovacích terminálů ve společnosti třetího Freedom, který slouží k uzemnění košů měničů speciálním zemnícím kabelem ze „sedmidevítkové“ mědi s čistotou 99,99999 %, ten je však zapotřebí dokoupit. Na konceptu Freedom Grounding, který měl premiéru u vlajkových lodí R 8 Arreté, pracoval Mads Klifoth čtyři roky a vliv na zvukovou kvalitu je opravdu překvapivý. Monitory R 1 Arreté svým kmitočtovým rozsahem (38 – 53 000 Hz v pásmu -6 dB) v basech pokrývají velkou část z druhé nejhlubší kontraoktávy. Při jmenovité impedanci 8 ohmů však vykazují nižší charakteristickou citlivost (87 dB/m pro 1 W), takže integrovaný zesilovač s vyšším výstupním výkonem je nezbytný.

Věrné a přirozené
Reprosoustavy R 1 Arreté 3 jsem testoval v poslechovém studiu společnosti AVcenter v pražských Kunraticích, kde je na sestavu doplnily integrovaný zesilovač Primare i25 a CD přehrávač Music Hall c-dac15.3. Kabely byly značky Nordost. Jako testovací jsem vybral skladby z CD Leonard Cohen: You Want It Darker (Columbia, 2016), Jack DeJohnette, Larry Grenadier, John Medeski, John Scofield: Hudson (Motema, 2017), Brad Mehldau: Finding Gabriel (Nonesuch, 2019), Dmitry Shostakovich: String Quartets 2, 7 & 8 (Supraphon, 2019), The Knack: Get The Knack (Music on CD-Capitol Records, reed. 2017) a The Staves: If I Was (Atlantic, 2015).

Zvuk je přirozený, kmitočtově vyrovnaný se základem v konkrétních, přesně artikulovaných středních basech, když hlubší jsou aspoň přesvědčivě naznačeny. Pásmo středních kmitočtů je čitelné do nejmenších detailů. Živé lehké výšky bez sebemenšího náznaku agresivity zúročují prakticky nehmotné páskové membrány. Zmíněný filtr S-Stop u tweeteru „zkrotí“ i problematické sykavky neškolených civilních hlasů, jedním příkladem za všechny může být právě Leonard Cohen. Soustavy Audiovector nestranní konkrétnímu hudebnímu žánru, obzvlášť však dají vyniknout akustickým nástrojům (včetně vokálů), vyžadujícím věrnou reprodukci alikvótních tónů. Hudební scéna vykreslená zeširoka i do hloubky nabízí neomylnou lokalizaci nástrojů. Dynamika je přímo fenomenální, ale bez vhodného zesilovače ji soustavy beze zbytku „neprodají“.

Pavel Víšek


Výrobce: Audiovector
Distributor: AUDIO CENTER CZECH s.r.o.
Hi-Fi studia: AVcenter.cz, RODEL - AUDIO, Avitsmart, HiFi Studio, House Of Music, LEPŠÍ ZVUK

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 hostů