Vybarvený zvuk s černobílými mimikry.
2. 5. 2022
Reprosoustavy německé značky Gauder Akustik vynikají dynamickou odezvou a barevnou texturou, ale řada Arcona u svých dvou provedení dodržuje černobílé ladění. U modelů druhé generace s přívlastkem MKII tomu zčásti nahrává sjednocení s vyšší sérii Keramik, jejíž reprosoustavy jsou osazené nejmladšími měniči Accuton další německé firmy Thiel & Partner, které spojují černé keramické membrány a kaloty. Jméno si však řada vypůjčila od mysu Arkona na ostrově Rujána v Baltském moři, dominujícím zdejším křídovým skalám. Ty byly v éře neolitu zdrojem typicky černého pazourku (kryptokrystalické formy křemene), který pro své snadné opracování sloužil k výrobě různých nástrojů. Kabinety v černém, případně bílém klavírním laku tak mají na „zeměpisné označení“ základní (či spíše nejdostupnější) řady přímou vazbu. Její nejvyšší model představují podlahové třípásmovky Arcona 100 MKII (za 219 990 Kč). Kaloty z lehké, pevné, ale zároveň velmi křehké keramiky u vysokotónových měničů chrání nízké, hustě perforované hliníkové vrchlíky, jako volitelné příslušenství však v nabídce značky ze švábského Renningenu nechybí ani magneticky aretované odnímatelné rámečky, potažené černou průzvučnou tkaninou (stojí 3 990 Kč).
Kompletní výměna měničů
Stěny ozvučnic, které uvnitř tlumí syntetické rouno, tvoří dřevovláknité desky o tloušťce 22 mm, k vyšší tuhosti však dále přispívají vnitřní žebra i plné přepážky, které oddělují uzavřenou část středovýškové sekce od bassreflexové komory obou wooferů. Konstrukce stále ještě kompaktních soustav je fortelná a jejich hmotnost 29 kg působí více než solidně. Bočnice se svažují směrem k úzké zadní stěně zaoblené velkým poloměrem a „rozlaďují“ tak podmínky pro vznik vnitřního stojatého vlnění. Oproti první generaci soustav Arcona 100, které se potýkala zvláště v zadní části s horší stabilitou, rozšiřují už opěrnou základnu soustav o rozměrech 21 x 114 x 39 cm patky z tlakově litého kovu, jež přesahují půdorys přibližně o 4 cm a jsou zakončené lůžky pro výškově polohovatelné odhmotňovací hroty, aretované kontramatkami. Hroty zároveň vymezují potřebný odstup od podlahy, protože trubice bassreflexových rezonátorů ústí na dolních stěnách ozvučnic.

Dělené elektrické výhybky
Osazení novými měniči si vyžádalo přeladění elektrických výhybek s tradiční vysokou strmostí -50 dB na oktávu, kdy každý z měničů dostává pouze relevantní část akustického spektra, reproduktory kolem dělicích kmitočtů „nehrají přes sebe“. Soustavy tak nabízejí reprodukci s přesnějším zobrazením hudební scény i vyšší zatížitelnost. O dělicích kmitočtech výrobce mlčí, ale součástky výhybek jsou kvůli omezení nežádoucích interferencí rozdělené na tři desky plošných spojů. Složitější zapojení vyžaduje kvalitní součástky a tak vedle vzduchových cívek figurují svitkové kondenzátory německých firem Mundorf a Intertechnik ze sérií MCap, respektive Audyn. V „symetrickém“ uspořádání výhybek, které je další firemní finesou, nejsou (na rozdíl od většiny výhybek ostatních značek) měniče zapojené proti zemi, ale uprostřed jednotlivých větví: odpadá tvrdá zpětná vazba, reprodukce soustav působí „čistěji“. Kvalitě součástek odpovídají i vnitřní propojky, které tvoří kabely Clearwater nizozemské společnosti Van den Hul, s žilami vinutými z postříbřených drátků z bezkyslíkaté mědi. K propojení se zesilovačem slouží pár německých terminálů WBT-0703 Cu z řady nexgen, vyrobených z čisté mědi, dimenzovaných na trvalý proud 30 A. To má svou logiku, protože z parametrů německá značka uvádí jako vždy naprosté minimum, ale kromě jmenovité impedance 4 ohmy známe ještě zatížitelnost, trvalou 290 W a špičkovou až 510 W. Zesilovače s velkou výkonovou rezervou lze proto předpokládat. Ve druhé generaci soustav nad terminály přibyly pozlacené „kramličky“, jejichž vytažení při tichém nočním poslechu hluboké a částečně i střední basy (v pásmu 30-60 Hz), na které je lidský sluch při nízkých hladinách hlasitosti méně citlivý, zdůrazní o 4 dB.
Nejen skvělá dynamika
Test se uskutečnil v poslechové místnosti společnosti TELSAT v Benešově, kde soustavy doplnily D/A převodník s předzesilovačem a streamerem Meitner MA3 a výkonový zesilovač Audia Flight Strumento No 4. Rušení z elektrické sítě eliminovaly síťové filtry IsoTek aquarius EVO3, Nordost Qx2 a Qx4. Reproduktorové kabely byly Acrolink Leggenda, ostatní pocházely z vyšších sérií značek Nordost, Shunyata Research a Stealth Audio. Testovací skladby pocházely z široké nabídky síťové služby Qobuz, konkrétně z alb Jeff Beck: Who Else! (Epic, 1999), Lester Bowie’s Brass Fantasy: The Odyssey Of Funk & Popular Music Vol. 1 (Atlantic, 1998), Leonard Cohen: You Want It Darker (Columbia, 2016), Serge Gainsbourg: Love On The Beat (Mercury, 1984), Georg Friedrich Händel: Messiah / La Capella Reial de Catalunya, Le Concert des Nations, dir. Jordi Savall (Alia Vox, 2019), My Bloody Valentine: Loveless (Creation, 1991) a Radiohead: A Moon Shaped Pool (XL, 2016).
Po zvukové stránce soustavy zaujmou čistotou, která dává vyniknout zvláště bohaté textuře akustických nástrojů. Přesně artikulované basy, což platí rovněž pro ty hluboké, jsou zastoupené v objemu, který vyžaduje poslechovou místnost s větší výměrou, protože i přes sympatické vyústění bassreflexu potřebují soustavy adekvátní odstup ode všech stěn. Barvotvorné střední pásmo je čitelné do nejmenších detailů, plynule přechází v hladké, zřetelné i průzračné výšky. Široká hudební scéna zasahuje hodně do hloubky. Lokalizace nástrojů je precizní i v případě členitých nahrávek. Muzikálnímu projevu napříč různými hudebními žánry vychází vstříc dynamika, která je opravdu mimořádná. Zvukový obraz si zachovává přesné kontury i při vysokých hladinách hlasitosti, ale příjemným zjištěním je, že soustavy hrají velice pěkně také potichu, což není rozhodně běžné. Přes nízkou jmenovitou impedanci lze autoritativní zesilovač s velkou výkonovou rezervou jen doporučit.
Pavel Víšek
Výrobce: Gauder Akustik
Zapůjčil: Hi-Fi studio TYKON s.r.o.
Hi-Fi studia: HI-FI studio TYKON, TELSAT Benešov