Gauder Akustik Arcona 100 MKII

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Příspěvky: 287
Registrován: 04 led 2016 19:59
Kontaktovat uživatele:

Gauder Akustik Arcona 100 MKII

Příspěvek od pixel »

Vybarvený zvuk s černobílými mimikry.
2. 5. 2022

Reprosoustavy německé značky Gauder Akustik vynikají dynamickou odezvou a barevnou texturou, ale řada Arcona u svých dvou provedení dodržuje černobílé ladění. U modelů druhé generace s přívlastkem MKII tomu zčásti nahrává sjednocení s vyšší sérii Keramik, jejíž reprosoustavy jsou osazené nejmladšími měniči Accuton další německé firmy Thiel & Partner, které spojují černé keramické membrány a kaloty. Jméno si však řada vypůjčila od mysu Arkona na ostrově Rujána v Baltském moři, dominujícím zdejším křídovým skalám. Ty byly v éře neolitu zdrojem typicky černého pazourku (kryptokrystalické formy křemene), který pro své snadné opracování sloužil k výrobě různých nástrojů. Kabinety v černém, případně bílém klavírním laku tak mají na „zeměpisné označení“ základní (či spíše nejdostupnější) řady přímou vazbu. Její nejvyšší model představují podlahové třípásmovky Arcona 100 MKII (za 219 990 Kč). Kaloty z lehké, pevné, ale zároveň velmi křehké keramiky u vysokotónových měničů chrání nízké, hustě perforované hliníkové vrchlíky, jako volitelné příslušenství však v nabídce značky ze švábského Renningenu nechybí ani magneticky aretované odnímatelné rámečky, potažené černou průzvučnou tkaninou (stojí 3 990 Kč).

Kompletní výměna měničů
Stěny ozvučnic, které uvnitř tlumí syntetické rouno, tvoří dřevovláknité desky o tloušťce 22 mm, k vyšší tuhosti však dále přispívají vnitřní žebra i plné přepážky, které oddělují uzavřenou část středovýškové sekce od bassreflexové komory obou wooferů. Konstrukce stále ještě kompaktních soustav je fortelná a jejich hmotnost 29 kg působí více než solidně. Bočnice se svažují směrem k úzké zadní stěně zaoblené velkým poloměrem a „rozlaďují“ tak podmínky pro vznik vnitřního stojatého vlnění. Oproti první generaci soustav Arcona 100, které se potýkala zvláště v zadní části s horší stabilitou, rozšiřují už opěrnou základnu soustav o rozměrech 21 x 114 x 39 cm patky z tlakově litého kovu, jež přesahují půdorys přibližně o 4 cm a jsou zakončené lůžky pro výškově polohovatelné odhmotňovací hroty, aretované kontramatkami. Hroty zároveň vymezují potřebný odstup od podlahy, protože trubice bassreflexových rezonátorů ústí na dolních stěnách ozvučnic.

Tweetery Accuton, u nichž tenkostěnné kaloty z keramiky na bázi oxidu hlinitého o průměru 25 mm pohánějí silné magnety ze slitiny neodymu, železa a boru, doplňují tři shodné, zakázkově vyráběné měniče o průměru 180 mm (první je středotónový, zbývající hlubokotónové), vyvinuté speciálně pro soustavy z řady Arcona. Materiál jejich vydutých membrán XPulse, které s tuhými koši z tlakově litého kovu spojují pryžové vlnky s velkým výkmitem, představuje anodizovaný hliník, selektivně plněný na zadní straně polymery, což je řešením, spojujícím výhody tvrdých a měkkých membrán. Pohon zajišťují robutsní feritové magnety.
Obrázek

Dělené elektrické výhybky
Osazení novými měniči si vyžádalo přeladění elektrických výhybek s tradiční vysokou strmostí -50 dB na oktávu, kdy každý z měničů dostává pouze relevantní část akustického spektra, reproduktory kolem dělicích kmitočtů „nehrají přes sebe“. Soustavy tak nabízejí reprodukci s přesnějším zobrazením hudební scény i vyšší zatížitelnost. O dělicích kmitočtech výrobce mlčí, ale součástky výhybek jsou kvůli omezení nežádoucích interferencí rozdělené na tři desky plošných spojů. Složitější zapojení vyžaduje kvalitní součástky a tak vedle vzduchových cívek figurují svitkové kondenzátory německých firem Mundorf a Intertechnik ze sérií MCap, respektive Audyn. V „symetrickém“ uspořádání výhybek, které je další firemní finesou, nejsou (na rozdíl od většiny výhybek ostatních značek) měniče zapojené proti zemi, ale uprostřed jednotlivých větví: odpadá tvrdá zpětná vazba, reprodukce soustav působí „čistěji“. Kvalitě součástek odpovídají i vnitřní propojky, které tvoří kabely Clearwater nizozemské společnosti Van den Hul, s žilami vinutými z postříbřených drátků z bezkyslíkaté mědi. K propojení se zesilovačem slouží pár německých terminálů WBT-0703 Cu z řady nexgen, vyrobených z čisté mědi, dimenzovaných na trvalý proud 30 A. To má svou logiku, protože z parametrů německá značka uvádí jako vždy naprosté minimum, ale kromě jmenovité impedance 4 ohmy známe ještě zatížitelnost, trvalou 290 W a špičkovou až 510 W. Zesilovače s velkou výkonovou rezervou lze proto předpokládat. Ve druhé generaci soustav nad terminály přibyly pozlacené „kramličky“, jejichž vytažení při tichém nočním poslechu hluboké a částečně i střední basy (v pásmu 30-60 Hz), na které je lidský sluch při nízkých hladinách hlasitosti méně citlivý, zdůrazní o 4 dB.

Nejen skvělá dynamika
Test se uskutečnil v poslechové místnosti společnosti TELSAT v Benešově, kde soustavy doplnily D/A převodník s předzesilovačem a streamerem Meitner MA3 a výkonový zesilovač Audia Flight Strumento No 4. Rušení z elektrické sítě eliminovaly síťové filtry IsoTek aquarius EVO3, Nordost Qx2 a Qx4. Reproduktorové kabely byly Acrolink Leggenda, ostatní pocházely z vyšších sérií značek Nordost, Shunyata Research a Stealth Audio. Testovací skladby pocházely z široké nabídky síťové služby Qobuz, konkrétně z alb Jeff Beck: Who Else! (Epic, 1999), Lester Bowie’s Brass Fantasy: The Odyssey Of Funk & Popular Music Vol. 1 (Atlantic, 1998), Leonard Cohen: You Want It Darker (Columbia, 2016), Serge Gainsbourg: Love On The Beat (Mercury, 1984), Georg Friedrich Händel: Messiah / La Capella Reial de Catalunya, Le Concert des Nations, dir. Jordi Savall (Alia Vox, 2019), My Bloody Valentine: Loveless (Creation, 1991) a Radiohead: A Moon Shaped Pool (XL, 2016).

Po zvukové stránce soustavy zaujmou čistotou, která dává vyniknout zvláště bohaté textuře akustických nástrojů. Přesně artikulované basy, což platí rovněž pro ty hluboké, jsou zastoupené v objemu, který vyžaduje poslechovou místnost s větší výměrou, protože i přes sympatické vyústění bassreflexu potřebují soustavy adekvátní odstup ode všech stěn. Barvotvorné střední pásmo je čitelné do nejmenších detailů, plynule přechází v hladké, zřetelné i průzračné výšky. Široká hudební scéna zasahuje hodně do hloubky. Lokalizace nástrojů je precizní i v případě členitých nahrávek. Muzikálnímu projevu napříč různými hudebními žánry vychází vstříc dynamika, která je opravdu mimořádná. Zvukový obraz si zachovává přesné kontury i při vysokých hladinách hlasitosti, ale příjemným zjištěním je, že soustavy hrají velice pěkně také potichu, což není rozhodně běžné. Přes nízkou jmenovitou impedanci lze autoritativní zesilovač s velkou výkonovou rezervou jen doporučit.

Pavel Víšek


Výrobce: Gauder Akustik
Zapůjčil: Hi-Fi studio TYKON s.r.o.
Hi-Fi studia: HI-FI studio TYKON, TELSAT Benešov

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 hostů