Gauder Akustik Arcona 40 MKII

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Příspěvky: 289
Registrován: 04 led 2016 19:59
Kontaktovat uživatele:

Gauder Akustik Arcona 40 MKII

Příspěvek od pixel »

High-end pro menší místnost i rozpočet.
20. 9. 2021

Reproduktorové soustavy Gauder Akustik známe teprve osm let, ale jejich historie sahá do roku 1997, kdy v Renningenu ve spolkové zemi Bádensko-Württembersko vystudovaný fyzik Roland Gauder založil společnost Acoustic Consulting, která až do roku 2012 vyráběla reproduktorové soustavy pod značkou Isophon. Mělo to svou logiku. Doktor Gauder začal pro firmu Isophon koncem osmdesátých let pracovat jako konstruktér, když se však o dekádu později začal její katalog posouvat směrem k autohifi, udělal se pro sebe a od majitelů značky Isophon získal souhlas k jejímu užívání, protože soustavy nadále osazoval reproduktory bývalého zaměstnavatele. To už však patří od roku 2013 minulosti. Došlo k rebrandingu, protože se Roland Gauder domluvil s jinou německou společností Thiel & Partner, která vyrábí highendové měniče Accuton (odebírá je mimo jiné estonský Estelon), vlastní zakázkově vyráběné měniče se objevují pouze částečně u základní řady Arcona. Tu otevírají dvoupásmovky s uzavřenými ozvučnicemi Arcona 40 MKII (79 990 Kč/pár), které jsou aktuálně na trhu ve druhé generaci (jejich předchůdkyně používaly páskové tweetery a odlišné středobasové). Pestřejší škálu provedení nabízí jen vyšší série Keramik, vybírat lze jen ze dvou barev lesklého klavírního laku (černý, bílý).

ObrázekVýhybky s nebývalou strmostí
Stěny tuhých ozvučnic o rozměrech 21 x 36 x 33 cm, které jsou uvnitř zatlumené syntetickým rounem, tvoří (podle potřeby též tvarované) dřevovláknité desky. Konstrukci zpevňuje po vzoru koncertních křídel i vícevrstvý klavírní lak. Každá soustava váží solidních 12 kg a je zřejmé, že nežádoucí zabarvení reprodukce, způsobené vibracemi či rezonancemi, zde nehrozí. Pravoúhlou geometrii narušují bočnice poměrně hlubokých kabinetů, které se svažují směrem k zaobleným zadním stěnám, což rozlaďuje podmínky pro vznik vnitřního stojatého vlnění. Osazení kombinuje tweeter značky Accuton, jehož lehkou a pevnou, ale zároveň i velmi křehkou keramickou kalotu o průměru 25 mm chrání před poškozením nízký, hustě perforovaný hliníkový vrchlík, se zakázkově vyráběným středobasovým měničem o průměru 180 mm, jehož vydutá membrána XPulse byla vyvinutá speciálně pro řadu Accutone: je vyrobena z černě anodizovaného hliníku potaženého na zadní straně tenkou vrstvo polymeru a spojuje tak pozitivní vlastnosti tvrdých a měkkých membrán. S tuhým košem z litého kovu se třemi štíhlými žebry, jež kladou stlačovanému vzduchu minimální odpor, ji spojuje pryžový závěs s velkým zdvihem; „motorem“ je robustní feritový magnet. Středobasový měnič má víceméně lineární charakteristiku i velmi dobrou impulzní odezvu, které se už blíží wooferům Accuton z vyšší série Keramik (u aktuální technické generace se už podařilo u vydutých membrán potlačit rezonance u kmitočtů nad 6 kHz, které se objevovaly u prvních soustav Arcona ještě s páskovými tweetery).

Pasivní elektrické výhybky využívají zapojení s extrémně vysokou strmostí -50 dB/oktávu, kdy každý reproduktor hraje pouze kmitočty, jež mu v daném kmitočtovém pásmu přísluší. Nedochází tak k nežádoucím změnám fáze, reprodukce je čistší a zobrazení hudební scény přesnější, nemluvě o vyšší zatížitelnosti. Složitější zapojení elektrických výhybek, jež u každé soustavy zahrnuje více než dvě desítky součástek, se od vyšší série Keramik výrazněji neliší. Součástky na dvou deskách plošných spojů jsou kvalitní i v případě základní řady Arcona, cívky bez výjimky vzduchové, ale mezi svitkovými kondenzátory přeci jenom registrujeme prémiových typů od německé firmy Mundorf z audiofilské řady MCap o něco méně. Specialitou značky Gauder Akustik je symetrické zapojení výhybek. Zatímco u většiny výhybek je záporný pól měničů na zemi zesilovače, což do jisté míry negativně ovlivňuje jeho reprodukci, (nejenom) Arcony mají reproduktory zapojené uprostřed větví výhybek a nízkoprůchodové filtry figurují i mezi mínusovými póly reproduktorů a zemí zesilovače, takže zvuk je čistší a k reprosoustavám lze připojit i zesilovače s nižší výkonovou rezervou. Vnitřní propojky zajišťují kabely Clearwater, vinuté z drátků postříbřené bezkyslíkaté mědi, které dodává nizozemská značka Van den Hul. Propojení se zesilovačem zajišťuje pár svisle instalovaných německých terminálů WBT-0703 NexGen s těly z víceméně ryzí mědi, které si poradí s reproduktorovými kabely zakončenými holými vodiči větších průřezů, banánky i vidličkami. Technickými parametry šetří společnost Ronalda Gaudera jako šékuchaři šafránem. Kromě rozměrů a hmotnosti se z dokumentace dozvíme jen jmenovitou impedanci 4 ohmy a trvalou zatížitelnost 100 wattů.
ObrázekObrázek

Malé monitory s velkým zvukem
Test se uskutečnil v showroomu ostravského Hi-Fi studia TYKON, kde soustavy doplnily výkonový zesilovač Audio Research Reference 80S a D/A převodník s předzesilovačem a streamerem Meitner MA3. Kabely byly značky Shunyata Research, signálové symetrické Sigma V2 a reproduktorové Omega, zbývá zmínit ještě špičkový síťový filtr Everest 8000 téže značky. Jako testovací jsem vybral skladby z vyššího tarifu Tidal HiFi (v kvalitě CD i vyšší) Leonard Cohen: You Want It Darker (Columbia, 2016), Jack DeJohnette, Larry Grenadier, John Medeski, John Scofield: Hudson (Motéma, 2017), Kronos Quartet: Folk Songs (Nonesuch, 2017), k.d. lang: All You Can Eat (Warner Bros., 1995), Medeski, Scofield, Martin & Wood: Juice (Indirecto Records, 2014) a Rob Wasserman: Trios (GRP, 1994).

Dvoupásmovky Arcona 40 MKII nabízejí mimořádně čistý zvuk, který má oporu v pevných, přesně artikulovaných vyšších basech. Ty hlubší už v reprodukci vzhledem k objemu uzavřených ozvučnic chybí, ale jsou alespoň velmi pěkně naznačeny. Pásmo středních kmitočtů, které je prokreslené do nejmenších detailů, plynule přechází v lehké a průzračné výšky. Dynamika je fenomenální, nic však „nepřehrává“, soustavy se všeobecně vyznačují velice přirozeným projevem. Hudební scéna je trojrozměrná, s potřebnou šířkou, hloubkou i neomylnou lokalizací. Nenechte se odradit označením „entry level“, protože katalog Gauder Akustik začíná uprostřed střední třídy, kam jiné značky nedosáhnou ani svými top modely. Kdo hledá plnokrevný high-end do malé poslechové místnosti, kde jsou navíc soustavy nenáročné na umístění, nemusí běžnému účtu neúměrně pustit žilou.

Pavel Víšek


Výrobce: Gauder Akustik
Zapůjčil: Hi-Fi studio TYKON s.r.o.
Hi-Fi studia: HI-FI studio TYKON

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 hostů