Nejmladší generace v černém.
17. 1. 2022
Mezi konstrukční materiály membrán, s nimiž pracují měniče v highendových reprosoustavách, patří i keramika na bázi oxidu hlinitého, který se v přírodě vyskytuje ve formě korundu (ve šperkařství pracují s jeho odrůdami safírem a rubínem), podle Mohsovy stupnice druhého nejtvrdšího minerálu po diamantu – s tvrdostí 9. Širšímu rozšíření brání technologicky náročné zpracování, ale mezi průkopnickými značkami můžeme v sousedním Německu počítat trojici Canton, Magnat a Isophon.
Pro poslední společnost, jež vznikla už v roce 1929, šlo o epizodu spojenou s působením graduovaného fyzika Rolanda Gaudera v první polovině devadesátých let. Když mateřská kapitálová skupina Bosch-Blaupunkt začala produkci firmy směrovat k autohifi, doktor Gauder se v roce 1997 osamostatnil a ve švábském Renningenu založil vlastní firmu Acoustic Consulting, která po dohodě vyráběla reproduktorové soustavy pod značkou Isophon, která zachovávala příslušnost k měničům stejnojmenné společnosti.

Keramika je vysokým standardem
Stěny tuhých ozvučnic tvoří na vnitřní straně tři vrstvy překližky, následované tvarovanou prořezávanou MDF deskou, zatlumenou v drážkách křemenným pískem, a na vnější straně tenkou vrstvou hliníku. Konstrukci navíc zpevňují přepážky, jež oddělují uzavřené komory dvoupásmových monitorů od bassreflexových ozvučnic podpůrných wooferů. S hmotností 26 kg působí kompaktní sloupky velice solidně, vůči neharmonickému zkreslení, jež vyvolává nežádoucí zabarvení reprodukce, jsou imunní. Podmínky pro vznik vnitřního stojatého vlnění narušují zaoblené bočnice, které se svažují k úzkým zadním stěnám. Ke stabilitě soustav o rozměrech 21 x 106 x 41 cm přispívají čtyři zaoblené profily z litého kovu, přesahující po stranách půdorys kabinetů o 3 cm, jež končí otvory pro výškově polohovatelné odhmotňovací jehlany, jejichž polohu aretují robustní kontramatky; jejich hlavním úkolem je vymezit minimální odstup od podlahy, protože v základnách ústí kolmo k zemi trubice bassreflexových rezonátorů.

Na parametry zapomeňme
Pasivní elektrické výhybky využívají zapojení s mimořádně vysokou strmostí -50 dB/oktávu, jež striktně dělí kompetence mezi jednotlivé reproduktory: každý hraje pouze to co má (navzájem se nepřekrývají) a nedochází ke změnám fáze, jež by jinak vedly k „rozostření“ zvuku. Dělicí kmitočty německý výrobce, který je na technické parametry všeobecně skoupý, nezmiňuje. S větším počtem součástek však rostou nároky na jejich kvalitu, takže na deskách plošných spojů registrujeme vzduchové cívky a svitkové kondenzátory, většinou německé Mundorf z vyšší řady MCap Supreme.
Další specialitou je, že měniče jsou ve výhybkách zapojené uprostřed jednotlivých větví (nejsou propojeny přímo se zemí zesilovače), nevzniká tedy tvrdá zpětná vazba a reprodukce je subjektivně čistší. Vnitřní propojky tvoří nizozemské kabely Van den Hul Clearwater, vinuté z drátků z postříbřené bezkyslíkaté mědi. Bassreflex ústí na dolních stěnách kabinetů, kde najdeme pozlacené „kramličky“, které umožňují basy přizpůsobit akustice poslechové místnosti: z výroby jsou nastavené v poloze 0 dB, ale přemístěním je lze zdůraznit či potlačit o 1,5 dB.
Na útlých zadních stěnách najdeme kousek nad základnami vertikálně uspořádané dva páry hi-tech šroubovacích terminálů WBT-0703 Nexgen, s těly vyrobenými z mědi vysoké čistoty, které si rozumí s libovolně zakončenými kabely. Nechybí zde ani další, lépe přístupné „kramličky“ pro tichý noční poslech: jejich vytažení vlastně aktivuje fyziologickou regulaci hlasitosti, protože při nízkých hladinách hlasitosti dochází ke zdůraznění kmitočtů směrem k okrajům akustického pásma, na který je lidský sluch méně citlivý. U technických parametrů se značka Gauder Akustik omezuje na jmenovitou impedanci 4 ohmy a zatížitelnost 340 W, protože předpokládá, že reprosoustavy v téhle kategorii si každý před koupí (optimálně i se zesilovačem) dobře poslechne.

O hudbu jde v první řadě
Test se uskutečnil v Ostravě v poslechové místnosti Hi-Fi studia TYKON, kde soustavy ve vyšší verzi s tweetery Accuton s diamantovou kalotou doplnily výkonový zesilovač Audio Research Reference 80S a D/A převodník Meitner MA3, vybavený obvody streameru a předzesilovače. Kabely byly značky Shunyata Research, signálové symetrické Sigma V2, reproduktorové Omega, a je třeba zmínit ještě síťový filtr Everest 8000 stejné značky. Jako testovací jsem vybral skladby z tarifu Tidal HiFi v kvalitě CD i vyšší Leonard Cohen: You Want It Darker (Columbia, 2016), Jack DeJohnette, Larry Grenadier, John Medeski, John Scofield: Hudson (Motéma, 2017), Charlie Haden & Pat Metheny: Beyond The Missouri Sky (Verve, 1997), Dave Holland: PRISM (OKeh, 2013), King Crimson: THRAK (Discipline Global Mobile-Virgin, 1995), Kronos Quartet: Folk Songs (Nonesuch, 2017), Sepultura: Roots (Roadrunner, 1996) a Rob Wasserman: Trios (GRP, 1994).
Kompaktní podlahovky Vescova Black Edition se vyznačují navýsost muzikálním projevem a mimořádně čistým zvukem, který staví na základu pevných, přesně artikulovaných basů, jež zasahují až do nejhlubší subkontra oktávy. Střední pásmo je prokreslené do nejmenších detailů, lehké, ale zřetelné výšky se otevírají vzhůru a evokují bezmála reprodukci páskových tweeterů, s nimiž ostatně Vescovy ještě pod značkou Isophon začínaly. Fenomenální kategorii představuje dynamika. Měniče Accuton s keramickými membránami si totiž Roland Gauder oblíbil kvůli vynikající impulsní odezvě: měkčí membrány všeobecně bývají sice dobře zatlumené a vykazují velmi dobrou frekvenční odezvu, zato s impulsní odezvou to obvykle není kdovíjaké. Hudební scéna je víceméně trojrozměrná, s neomylnou lokalizací. Není potřeba zavírat oči. Soustavy se schopnostmi highendových eskamotérek z místnosti během chvilky „zmizí“ a zůstává hudba.
Pavel Víšek
Výrobce: Gauder Akustik
Zapůjčil: Hi-Fi studio TYKON s.r.o.
Hi-Fi studia: HI-FI studio TYKON