Menší a cenově dostupnější verze vlajkové lodi GoldenEar Triton Reference.
6. 1. 2020
Pamatuji doby, kdy se reproduktorové soustavy po hrubém výpočetním návrhu dokončovaly pouze po kontrole poslechem. Počátkem sedmdesátých let minulého století měly bezdozvukovou komoru pouze některé univerzity, profesionální akustická pracoviště a mimořádně ještě francouzská firma Cabasse. Měření bylo možné realizovat i ve volném prostoru, firma KEF k tomu používala teleskopickou snad šestimetrovou plošinu. Český Hifi Servis pro návrh reproduktorových soustav s výhodou využíval „mrtvou“ komoru Československého rozhlasu. Jako zaměstnanec časopisu Hudba a zvuk (Čs. rozhlas byl spoluvydavatelem) jsem tam občas trávil poměrně dost času. Po delším čase mi došlo, že měření určitě není všechno, a že je návrh soustav nutné současně korigovat i kontrolním poslechem. V současné době je měření s využitím výpočetní techniky přístupné každému, pouze si s ním musí vědět rady.
Právě kombinací technického přístupu a kvalifikovaný poslech pro návrh reproduktorových soustav využívá americká firma GoldenEar. Tomu konec konců odpovídá i značka firmy - Zlaté ucho. Firma konzervativně využívá pro měření technikou FFT velkoobjemovou bezdozvukovou komoru. Cílem je v každém případě docílit vyrovnanou kmitočtovou charakteristiku s pevnými, co nejhlubšími basy a nezkreslenými „nekonečnými“ výškami bez rezonancí, a to v nejširším dynamickém rozsahu.
Pro test nám byly poskytnuty druhé největší soustavy ze série Triton - One.R (šířka 23,5 cm, výška 137,2 cm, bez hrotů a hloubka 42,3 cm), které jsou těsně za modelem Triton Reference, ještě o 10 cm vyššími.

Základním problémem pro vyzařování hlubokých kmitočtů s dostatečným akustickým tlakem je plocha membrán hlubokotónových reproduktorů a jich velká lineární výchylka. U Triton One.R jsou použity tři hlubokotónové systémy s téměř obdélníkovou membránou o rozměrech 5 x 9“ (12,5 x 22,5 cm). Díky rozměrově úzkým měničům může mít ozvučnice mimořádně malou stavební šířku. Téměř obdélníková membrána basových reproduktorů je vyrobena z kompozitu skleněných vláken a Nomexu a je poháněna kmitací cívkou na hliníkovém formeru o průměru 1,5“ pohybující se v magnetickém obvodu s extrémním sycením. Vyzařovací plocha je na nejnižších kmitočtech rozšířena o plochu membrán čtyř pasivních zářičů 7x10“, umístěných na bocích skříně. Přestože je soustava na první pohled uzavřená, je v principu basreflexová a pasívní zářiče nahrazují hmotu vzduchu v basreflexovém nátrubku. Pasivní zářiče mají téměř obdélníkové ploché membrány s velkou lineární výchylkou. Protože designově úzké soustavy jsou občas instalovány i v neoptimální konfiguraci je výhodné, pokud je možné vyzařování nejnižších kmitočtů v určitém rozsahu korigovat. Pasivní úpravy citlivosti hlubokotónové sekce vedou vždy minimálně k degradaci činitele tlumení basových reproduktorů. Proto je u Triton One.R hlubokotónová subwooferová sekce aktivní. Aktivní výhybka je osazena 56bitovým DSP (Digital Signal Processor) a extrémně výkonným zesilovačem pracujícím ve třídě D s výstupním výkonem 1600 Wattů. Signál pro subwooferovou část je odvozen od vstupních svorek, na které je připojen výstup výkonového zesilovače standardního reprodukčního zařízení. Úroveň basů je proto možné v určitém rozsahu seřizovat. Ve střední poloze regulátoru je garantovaná spojitá, vyrovnaná charakteristika celé soustavy. DSP má nejen funkci filtru výhybky, ale současně kontroluje vstupní signál a případně jej spektrálně a dynamicky upravuje tak, aby nebyly basové reproduktory přetíženy. Po zapnutí soustavy se automaticky spustí self test, při kterém je zkontrolován stav subwooferové části a po 30 sekundách je soustava schopna kvalitní reprodukce. Kromě tohoto konvenčního širokopásmového využití, je možné (například u systému domácího kina) použít nezávislé, oddělené aktivní signálové napájení subwooferové části z linkového výstupu standardního AV zesilovače nebo přijímače.
Vyzařování kmitočtů nad nejnižšími basy má na starosti dvoupásmový systém s konfigurací d’Apollito. Umístění vysokotónového systému mezi dva vertikálně seřazené středotónové reproduktory tvoří bodový zdroj s vyrovnanou spektrální charakteristikou v horizontální rovině procházející osou vysokotónového systému. Využití této konstrukční výhody je zaručeno, pokud je ucho posluchače blízko této rovině. U soustav One.R, které mají výšku 137 cm je to spolehlivě zaručeno ve vyšším křesle. Současně tato konfigurace omezuje nežádoucí vyzařování směrem k podlaze a ke stropu.
Dva 5,25“ středotónové reproduktory mají pevný koš realizovaný jako přesný tlakový kovový odlitek, účinný magnetický obvod a střední pólový nástavec je prodloužen difuzorem MVPP (Multi-Vaned Phase Plug), který fázovou korekcí definuje vyrovnané směrové charakteristiky v širokém kmitočtovém rozsahu. Speciálně konstruovaná polypropylenová membrána má 1“ samonosnou kmitací cívku a lineární magnetický obvod.
Vysokotónový měnič byl vyvinut pro nejvyšší model Triton Reference a používá velkoplošnou páskovou membránu HVRF High Gauss High-Velocity Folde Ribbon a přepracovaný magnetický obvod s neodymovým magnetem. Výsledkem je vysoký dosažitelný akustický tlak, kmitočtová a směrové charakteristiky vyrovnané až do kmitočtu 35 kHz bez zkreslení nebo pozorovatelných rezonancí.
Úzká skříň ozvučnice, tvarem potlačující difrakce na hranách je zpevněna řadou prostorových příček, jejichž konstrukce a rozmístění je navrženo a kontrolováno s využitím akcelerometru. Neparalelní stěny vylučují vznik stojatých vln uvnitř skříně. Vnitřní ozvučnice oddělující kombinaci středotónových a vysokotónového systému je dvojitá a zaručuje vzájemnou izolaci i při nízkém dělícím kmitočtu 100 Hz. Vnitřní zkosené stěny opět maximálně potlačují možnost vzniku stojatých vln a nežádoucích odrazů na zadní strany středotónových membrán. Tlumení vnitřních ploch a příček skříně je polyuretanovu pěnou se strukturou s neuzavřenými buňkami. Pro tlumení vnitřního objemu ozvučnice je použita kombinace dlouhých vláken ovčí vlny a Dacronu. Stabilita mimořádně úzké skříně je konstrukčně zvětšena rozšířenou základnou do jejichž maticových zděří je možné našroubovat hroty/spiky. Technický koncept je dotažen i vnějším zpracováním. Ozvučnice má dokonalou povrchovou úpravu klavírním lakem a aktivní i pasívní měniče jsou zakryty celkem třemi krycími mřížkami. Kompletní reproduktorová soustava přenese pásmo od 13 Hz do 35 kHz, při citlivosti 92 dB a doporučeném výkonu zesilovače 20-650 Wattů. A to všechno za 199.000 Kč za pár soustav.




Konečně reprodukce
Reproduktorové soustavy byly nainstalovány v poslechové místnosti VOIX GoldenEar s akustickými úpravami kobercem, závěsy a stropem zčásti upraveným perforovaným sádrokartonovým podhledem, s výslednou kratší dobou dozvuku a bez pozorovatelných rušivých rezonancí nebo pazvuků. Pro optimální poslech jsem musel použít vyšší polštář na nízkém křesle, referenční bod soustav je zhruba vysoko 1,2 metru. Pod touto úrovní je pásmo základních kmitočtů, řečové, mírně zabarvené (zvlněné). Reproduktorové soustavy One.R byly napájeny MIT kabely CVT Coupler z výkonového výstupu integrovaného zesilovače Parasound JC2 BP. Jako zdroj signálu sloužil streamer PSAudio Direct Stream DAC a aplikace Tidal. Po kratší kontrole a pokusech měnit úroveň subwooferové části jsem přestal laborovat a konečně začal poslouchat.
Pro testování jsem si časem vytvořil sadu záznamů, které trvale používám, jedině tak jsem schopen si vytvořit nějaký subjektivní názor, který snad navazuje na předchozí zkušenosti: (Miles Davis/Tutu (1986), Kind of Blue (1959/2013 HD Tracs), Dave Brubeck, Concord On A Summer Night (1982), Rolling Stones/Let It Bleed (2012 Remastered, Antonio Forcione & Sabina Sciubba/Meet Me In London (192 kHz Super Hi Def Edition, Naim), Diana Krall, The Girl in the Other Room, Šostakovič 15. symfonie, Patricia Barber, Modern Cool, DSD, John Coltrane, Blue Train (1957) 192 kHz/24 bit, Bill Evans, Trio How My Heart Sings!, Arild Andersen, Mira, Steve Tibbets, The Fall Of Us All, Mike Oldfield, Tubulars Bells MQA 44,1 kHz/16 bit, Dire Straits, Brother in Arm MQA 44,1 kHz/16 bit). Na Tidal jsou pochopitelně vzorkovací kmitočty omezeny na 44,1 a 48 kHz.
Reprodukce je od prvního okamžiku kompaktní, až s překvapivě hlubokými a mohutnými basy. Tympány na Andersenově Mira jsou dokonalé se všemi detaily zákmitů membrány. Pásmo základních kmitočtů je analyticky přesné a detailní. Operní vokály Anny Netrebko jsou čisté lehké, bez agrese nebo presence a prostor je definován do hloubky. Smyčcová sekce je detailní a přesto neskřípající. Klasické referenční záznamy jsou skvělé s přehlednou a stabilní lokalizací, se skutečným prostorovým zobrazením do hloubky. Bez omezení nahrávané a masterované záznamy Rolling Stones jsou na hraně agresivity, ale stále srozumitelné a detailní, a to i při hodně hlasité reprodukci. Páskový vysokotónový měnič bezkonkurenčně čistě reprodukuje činely, hi-hat, bez zabarvení a nakřápnutí. Klasické „jednoduché“ analogové záznamy (Miles Davis, Kind of Blue) jsou přeneseny dokonale jak spektrálně, tak prostorově.
Reproduktorové soustavy GoldenEar Triton One.R nejsou jen zajímavým designovým artefaktem, ale jsou to plnohodnotné high-endové nástroje s dokonalou reprodukcí a díky rozměrům a poloaktivní koncepci využitelné a přizpůsobitelné i v ne příliš rozměrově vyhovujících poslechových prostorech (především úzkých).
Miroslav Láb
Výrobce: GoldenEar
Distributor: Soundstyle s.r.o.
Zapůjčil: VOIX
Hi-Fi studia: VOIX Audio & Cinema, PP HiFi Studio, Studio Špalíček