Jamo C 95 II a C 97 II

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Příspěvky: 186
Registrován: 04 led 2016 19:59
Kontaktovat uživatele:

Jamo C 95 II a C 97 II

Příspěvek od pixel »

Druhá generace reprosoustav z vyšší řady Concert 9.
25. 8. 2019

Po pěti letech přichází známá dánská značka, která loni oslavila kulaté abrahámoviny, s druhou generací reproduktorových soustav z oblíbené vyšší řady Concert 9 Series II. I když zahrnuje celkem šest modelů včetně aktivního subwooferu, z nichž můžeme sestavit kompletní ozvučení domácího kina, ale v ekonomicky pojatých stereofonních sestavách neméně často skončí některé z obou sloupových reprosoustav, kompaktnější dvoupásmové C 95 II (pár za 19 990 Kč) nebo třípásmové C 97 II (25 990 Kč). Střídmý skandinávský design pochází opět z ateliéru anglického průmyslového návrháře Kierona Dunka (v portfoliu má mj. reprosoustavy ostrovní značky Q Acoustics), který v detailech zvýraznil čisté linie, zmizelo tak i zaoblení kratších bočních hran. Poznávacím znamením zůstávají zaoblené čelní desky, které přesahují šířku vlastní ozvučnice, což umožňuje štíhlé kabinety osadit většími (středo)basovými měniči. Soustavy lze u nás vybírat ze dvou provedení polomatné vinylové fólie v přesvědčivé imitaci mořených dřevěných dýhy (černý jasan nebo bílý dub; tmavá jabloň není k dispozici). Čelní stěny i tentokrát o něco hrubší průzvučná tkanina odnímatelných, víceméně celoplošnýc h ochranných rámečků, jež vystřídaly samostatné kruhové rámečky na jednotlivých měničích, jsou černé, pouze bílá verze má bílé čelo a světle šedou tkaninu.
Obrázek

Sloupky s fortelnými kabinety
Šířka kabinetů je vždy 21,5 cm, kompaktnější C 95 II mají výšku 98,2 cm a hloubku 31,7 cm, C 97 II metrovou hranici přesahují o 7,2 cm a za „zády“ potřebují o 2,5 cm navíc. Oba modely jinak vykazují více shodných znaků, takže si je můžeme přiblížit společně. Stěny kabinetů tvoří MDF desky o tloušťce 16 mm, ale mechanicky nejexponovanější čela jsou vyrobená se zmíněných (po stranách zaoblených) MDF desek o tloušťce 25 mm, když konstrukci uvnitř ještě zpevňuje vnitřní žebrování a u soustav C 97 II ještě plná přepážka, oddělující tweeter se středotónovým měničem od komory obou wooferů. Hmotností oba modely budí důvěru, u C 95 II je to solidních 20 kg na každou soustavu, „vlajkově lodě“ C 97 II mají k dobru dalších 5,8 kg. Nebezpečí vnitřního stojatého vlnění u pravoúhlých ozvučnic eliminuje zatlumení syntetickým rounem. Stabilitu štíhlých soustav, jež potřebný objem získávají hlavně svou hloubkou, vylepšují patky z litého kovu opatřené lůžky pro odhmotňovací hroty, jež v rozích přesahují půdorys kabinetů. Obdobné řešení značka Jamo využila loni v jednodušším provedení u sloupků z nižší řady Studio 8. Oba modely jsou osazené stejnými vysokotónovými měniči, jejichž hedvábná kalota vyzařuje do eliptického patentovaného zvukovodu WaveGuide. Jak na postu středobasových měničů u C 95 II i coby měniče středotónové a oba woofery u C 97 II najdeme stejný typ reproduktoru s kónickou membránou s dobře ztlumenou „sendvičovou“ strukturu HCCC (Hybrid Composition Conical Cone), kombinující dřevěná vlákna s hliníkem, kterou s košem spojuje sofistikovaný pryžový závěs s technologií LDS (Long Displacvement Surround). Středovou osou reproduktoru prochází hliníkový difuzor ve tvaru projektilu s uříznutou špičkou, který optimalizuje vyzařování měniče a mimo to při větším příkonu pomáhá odvádět balastní teplo z okolí kmitací cívky. Membrány i kaloty všech měničů pohánějí vylepšené feritové magnety. O elektrických výhybkách se značka Jamo vůbec nezmiňuje, neznáme ani dělicí kmitočty.

Bassreflexové otvory ústí na zadních stěnách, což musíme zohlednit alespoň půlmetrovým odstupem od zadní zdi, a dole nad základnou najdeme dva páry pochromovaných šroubovacích terminálů, jež po odstranění zkratovacích propojek nabízejí možnost bi-ampingu, který je při buzení ze sedmi a vícekanálových AV receiverů více než žádoucí (bi-wiring je v této kategorii ještě zbytečným přepychem, lepší variantu představuje pořízení jediného kvalitního páru reproduktorových kabelů nežli dvou průměrných, jež výraznější zlepšení nepřinesou). Oba modely vykazují stejnou jmenovitou impedanci 6 ohmů a víceméně standardní charakteristickou citlivost 89 dB (pro 2,83 V a 1 m). V pásmu ±3 dB mají dvoupásmovky C 95 II kmitočtový rozsah 37 – 24 000 Hz, větší třípásmovky C 97 II nabízejí už 32 – 24 000 Hz, což v basech znamená kompletní druhou nejhlubší kontraoktávu, tedy čtvrt oktávy navíc.
Obrázek

Pokaždé výborně, ale vždycky jinak
Test se uskutečnil v showroomu společnosti CPT Praha v Libni, kde oba testované modely doplnily cenově odpovídající komponenty Onkyo, integrovaný zesilovač A-9150 a síťový přehrávač NS-6130, připojený k Internetu po kabelu. Veškerá kabeláž byla značky Real Cable. Testovací nahrávky napříč různými žánry jsem streamoval prostřednictvím vyššího tarifu síťové služby TIDAL HiFi, kde jsem využíval především nejrůznější audio ve vysokém rozlišení ze stále rostoucí nabídky TIDAL Masters. Oba modely nabízejí víceméně vyvážený neutrální zvuk s velmi dobře čitelným pásmem středních kmitočtů i čistými výškami bez jakéhokoli náznaku agrese. Rozdíl je však nejenom v podání hlubších basů, ale i celkovém projevu. Menší sloupky C 95 II se vyznačují od středního pásma dolů spojitějším zvukem a hudební scéna je nepatrně lokalizovanější, což lze ostatně u dvoupásmové konstrukce očekávat. Větší třípásmovky C 97 II mají navrch nejenom v hlubších basech, ale více se u nich otevírá střední pásmo, čitelné tentokrát až do nejjemnějších detailů. Oba modely si poradí prakticky s libovolným hudebním žánrem, zvládají s přehledem také reprodukci členitějších nahrávek včetně symfonické hudby. Poměr užitné hodnoty k ceně nabízejí už tradičně vysoký.

Pavel Víšek


Výrobce: Jamo
Distributor: CPT Praha s.r.o.
Hi-Fi studia: Art Audio Video, Elektro Fresh, ElektroNet, Fonodis studio, PP HiFi Studio

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host