Klipsch Heritage HP-3 Headphones + Headphone Amplifier

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Příspěvky: 151
Registrován: 04 led 2016 19:59
Kontaktovat uživatele:

Klipsch Heritage HP-3 Headphones + Headphone Amplifier

Příspěvek od pixel » 02 črc 2018 15:31

Polouzavřená sluchátka a sluchátkový zesilovač/DAC.
2. 7. 2018

Před nedávnem představil Klipsch svůj první sluchátkový zesilovač plus D/A převodník společně s luxusním modelem sluchátek HP-3. Jsou ze série Heritage (= odkaz, dědictví), designově sladěné v módním stylu vintage/nostalgia.
Obrázek

Sluchátka Heritage HP-3 Headphones
Americká firma Klipsch nabízí reproboxy od roku 1946. Sluchátka vyrábí dlouho, zkušeností nasbírala evidentně dost. Nyní vstupuje do první ligy, chce získat náročné zákazníky vyžadující prvotřídní poslech. V kategorii drahých sluchátek stále soupeřů přibývá, zdaleka nejde jen o pár konkurentů. To ostatně platí i pro nejdražší modely. Mimochodem, pokud považujete cenu HP-3 za rekordně vysokou, máte pravdu jen částečně. U Klipsche ano, ale cenové šílenství vypadá jinak… konkurence nabízí kousky s cenou trojnásobnou, ale i ještě vyšší.
Obrázek
Popis
Jde o velký (over-ear) polouzavřený typ s robustní konstrukcí, dle výrobce vhodný i pro mobilní použití. Vzhledem k ceně a hmotnosti (440 gramů) ale často domácnost neopustí. Dojem luxusu navodí již balení: dřevěný kufřík, uvnitř dva šuplíky, průhledné víko z plexiskla i kožená poutka pro přikurtování sluchátek. Vzhledem míří HP-3 do minulosti, industriální dojem připomíná prastaré modely. Mušle jsou ze dřeva, zapůjčený kus z ořechového, zvolit můžete i eben či dub. Uprostřed je zvenku nasazen ocelový kruh, drží hustou mřížku, chránící magnet a membránu měniče před poškozením a nečistotami. Most sluchátek tvoří kovová plochá pružina s možností vysunutí (jako šuplera) a tudíž přizpůsobení velikosti hlavy posluchače. Užitečné je na koncích mostu měřítko pro symetrické vysunutí mušlí. Další detail zdůrazňující industriální design, připomíná šupleru. Hlavový most je důkladně vypolstrován a potažen kůží, na koncích výrazným šroubkem uchycen závěs mušlí, tvaru velké ležaté C. Na zadním konci se závěs rozšiřuje, aby ukryl konektory pro připojení kabelu. Mušle jsou připojeny separátně, sluchátka lze, po výměně za vhodný kablík (není přiložen, musí se dokoupit), provozovat v symetrickém zapojení. Tato výsada je vyhrazena většinou high-endovým modelům, nabízí jí také firemní sluchátkový zesilovač. Mušle sluchátek lze naklápět v dostatečném rozsahu dle vodorovné i svislé osy, dobře „sedí“ na hlavě posluchače. HP-3 zakryje celé ucho, náušníky mají měkké polstrování z ovčí kůže.
Obrázek
Překvapivě snadné je jejich vyjmutí, drží je trojice miniaturních magnetů po obvodu. Podobné uchycení ochranných rámečků s látkou najdete u některých reproboxů. Po odejmutí uvidíte na zadní straně náušníku jemnou látku. Otvor v náušníku má tvar stojící elipsy, boltec tam dobře pasuje. Není uprostřed, nýbrž posunuta vpřed, zvuk do uší nepřichází kolmo, ale mírně zepředu, přiblíží to reprodukci k reálnému poslechu. Reproboxy také stojí před posluchačem a ne po stranách. Zlepší se vnímání scény, toto umístění se využívá u velkých sluchátek již léta. Elektrodynamické měniče (malinké reproduktory) s poměrně velkým průměrem 52 mm s nadstandardně silným magnetem (indukce přesahuje 1 Teslu) zajistí dobrou citlivost. Nízká impedance 25 Ohmů a její plochý průběh činí z HP-3 nenáročného společníka, sluchátka prý hrají slušně nahlas i s připojeným smartphonem. Membránu měničů nazývá Klipsch biodynamickou, prakticky jde o celulózu s příměsí anorganických vláken. Výrobce přikládá dva kablíky tvaru Y, na straně u sluchátek s konektory mini jack. Pečlivě opletené nylonem, první s délkou 1,37 m a malým 3,5mm jackem, druhý měří dva a půl metru a je zakončen velkým jackem 6,3 mm. V kufříku je adaptér 6,3/3,5 mm a jednoduchý, velmi praktický, skladný kovový stojánek, za což Klipsch zaslouží velkou pochvalu.
ObrázekObrázek
Prostor pro hudbu
Polouzavřená konstrukce sluchátek je kompromisem mezi rozšířenějším otevřeným (převážně u velkých audiofilských modelů) a uzavřeným typem, snaží se spojit jejich přednosti, ale zcela se nezbaví nevýhod. U otevřených jsou mušle z vnější strany zvukově průchodné, reprodukce přirozenější, vyrovnanější, neboť zvuk nenaráží na překážku a šíří se volně dál do prostoru. Lépe zobrazí scénu a prostor nahrávek (obvykle je větší), vykazují méně rezonancí a zkreslení tím, že se zvuk neodráží zpět. Ale proniká ven a ruší okolí, mušle též propustí vnější hluk dovnitř. Vhodné na domácí použití a pro zvukaře při mixování a masterování nahrávek. Uzavřená podstatně lépe izolují od okolí, jenže odražený zvuk dopadá na membránu měniče, způsobí zkreslení, vedlejším efektem jsou zdůrazněné basy a rychlejší přehřívání a pocení uší.
ObrázekObrázek
Poslech
Poslech probíhal převážně se sluchátkovým zesilovačem Klipsch a SPL Phonitor 2. HP-3 s přehrávačem Fiio X3 předváděla velmi hlasitou reprodukci již při úrovni 40 %. Přestože možnost mobilního poslechu vítám, skutečný požitek nastane až po připojení k domácímu sluchátkovému zesilovači. Velmi důležité hledisko komfortu je, jak dlouho lze sluchátka pohodlně užívat, což je nutno vyzkoušet, protože každý má hlavu i uši jinak velké. Roli hraje hmotnost, přítlak, velikost a provedení náušníků. Přestože se řadí HP-3 k těžším, vyšší váhu ani po hodině používání moc nevnímám, přítlak není zbytečně silný. Chválím kablík, nepřenáší rušivé zvuky při dotyku s předměty. Není to samozřejmé, např. Audeze EL-8 má problém. Ale ouha, náušníky při pohybu hlavy vydávají slabé vrzání. Až po opakovaném nastavení délky mostu a posouváním náušníků na hlavě vpřed/vzad se situace zlepší. Chce to trpělivost. Komfort hodnotím dobře, Sennheiser i Audeze mi však vyhovují více. Zaujme reprodukce basů, nejnižší kmitočty s pevnou strukturou, výborným rozlišením detailů, rychlostí dynamických změn a mohutností basového základu. Důležité je, že basů není nadbytek a nepřekrývají vyšší pásma. Přes tři roky stále používám referenční Sennheiser HD 800. HP-3 nedosáhne jejich úrovně, rozdíly slyším v míře suverenity a ještě diferencovanějších detailech. HP-3 má poněkud měkčí podání, což je často plus. Oceňuji reprodukci akustických nástrojů, podání rozdílů tvoření tónů u sólových nástrojů (klavír, kytara, housle, bicí). Náročnější na reprodukci jsou symfonické orchestry, jazzové big-bandy nebo soubory staré hudby doplněné vokální skupinou. Nástrojové skupiny a hlasy mají stabilní lokalizací, slyším je zřetelně i po změně z piana do fortissima či obráceně. U populární/rockové/jazzové hudby lze sledovat, jaké efekty zvukaři použili, například změny lokalizace či rozdílné dozvuky jednotlivých nástrojů a jaký to má přínos, přes reproboxy jen naznačený (ničí ho akustika místnosti). HP-3 potěší audiofily hudbou s vyšším rozlišením, ale i u 40 let starých nahrávek dobře poznají, jak kreativně zvukaři pracovali již v 70. letech s lokalizací a prostorem (BeeGees), i přínos nového masteringu (Led Zeppelin či Pink Floyd). Reprodukce zůstává i hodně hlasitá čistá, transparentní, přitom plná barev a detailů, s úžasnou energií. A může dosáhnout úroveň jako na koncertu, s běžnými reproboxy nemožné. Se zesilovačem SPL přichází pokrok: reakce rychlejší, přesnější, detaily zřetelnější, ale nepřeváží celkový vyzrálý a homogenní projev. HP-3 zprostředkuje výlety do studií a koncertních sálů, přenese i náladu, která během nahrávání vládla.
Obrázek

Heritage Headphone Amplifier
Sluchátkový zesilovač a převodník pojmenoval Klipsch jednoduše Headphone Amplifier, což má logiku. Zesilovač je zde na prvním místě, nabízí jako jeden z mála také analogový vstup. U většiny konkurentů jde o DAC s regulovaným sluchátkovým výstupem. Až si budete chtít ze sluchátek poslechnout gramofonovou desku, magnetofonové nahrávky, rozhlasový pořad, či disky SACD či DVD-A, oceníte analogový vstup.
Obrázek
Popis
Zesilovač je v malé černé hliníkové krabičce o rozměrech 20 x 14,5 x 5,8 cm a váží jen 750 gramů, má externí síťový zdroj. Horní a spodní destička je z MDF potažená ořechovou dýhou. Ovládací prvky i hlavice šroubků jsou v barvě mědi a propůjčí zesilovači originální vzhled. Na přední straně vpravo je poměrně velký knoflík řízení hlasitosti a současně vypínač, obvod zdrsňují drážky, dobře se drží. V poloze 7 hodin se ozve slabé cvaknutí, bílá dioda vedle indikuje zapnuto. Opět zdůraznění retro dojmu. Podobně působí dvojice páčkových přepínačů, u audio elektroniky dnes k vidění málokdy. První slouží ke zvýšení hlasitosti (využije se hlavně pro vysokoohmová sluchátka), zvedne zisk zesilovače o 10 dB. Druhý posílá signál na sluchátkový či linkový výstup pro připojení integrovaného či koncového zesilovače nebo aktivních reproboxů. Uprostřed panýlku je šest řádků s frekvencemi digitálního signálu, šestice diod, ale šikovně indikuje devět možností. Pro PCM formáty svítí příslušná LEDka bílou barvou (od 44,1 do 192 kHz), u DSD souborů (2,8 - 5,6 - 11,2 MHz) svítí modře. Vlevo od diod je knoflík pro volbu jednoho ze čtyř vstupů, dále sluchátkový výstup jack 6,3 mm a zcela vlevo velký čtyřpinový konektor pro symetrické připojení sluchátek. Na zadní stěně se nachází dva páry konektorů cinch pro analogový vstup a výstup, konektory pro optický a koaxiální signál a USB pro přenos audio souborů z počítače. Konektor pro externí síťový zdroj (5V) a druhý USB vstup a Servis Port, určený pro budoucí upgrade. Vedle analogového výstupu zvolíte drobným šoupátkovým přepínačem, chcete-li výstupní signál regulovaný nebo fixní. Bude-li připojen integrovaný zesilovač, bývá výhodnější fixní, hlasitost se nastaví (často dálkovým ovládáním, Klipsch ho nemá) na velkém zesilovači, Klipsch pak funguje jako D/A převodník.
Obrázek
Pro konverzi používá Klipsch audofilský převodník firmy ESS Sabre ES9018K2M, který pracuje s vyspělým 32bitovým rozlišením, využije ho v patentovaném zapojení HyperStream. Důkladně potlačí jittering a zajistí minimální zkreslení. USB vstup funguje v ansynchronním režimu, výborné je též řešení s přijímačem XMOS. Signál přetaktuje, neboť oscilátor v zesilovači je podstatně přesnější a teplotně stabilnější, než v počítači. Až poté, zbavený drobného chvění (jitteru), nastává vlastní převod. S poskytnutými ASIO ovladači umí kromě formátu 24 bit/192 kHz, také DSD signály včetně 11,2 MHz.

Analogový signál zesílí dvojice dvoukanálových zesilovačů, integrovaných do obvodů Texas Instruments TPA 6120A, pracují ve třídě A/B. Chvályhodné řešení. Signál, který zesílí čtveřice zesilovačů, je veden symetricky, a proto je méně náchylný na rušení. Zapojení A/B snižuje přechodové zkreslení, ale pracuje s vyšším klidovým proudem. Proto se zesilovač rychle zahřeje, hliníkové tělo funguje jako velký chladič. Výhodu symetrického signálu (o 15 dB lepší přeslechy mezi kanály) poznáte až po dokoupení symetrického sluchátkového kablíku. Klipsch s rezervou rozehraje i málo citlivá či vysokoohmová sluchátka velmi nahlas. Na zkoušku připojím magnetostatické „hladovější“ Audeze EL-8, později 300 ohmové Sennheiser HD 800 a potenciometr stačí nastavit na pozici 10 hodin. Zesilovač bez námahy donutí sluchátka k vysoké hlasitosti, ale pokud chci poslouchat potichu, odhalím ne právě optimální průběh potenciometru. S HP-3 lze využít třetinu rozsahu: minimální hlasitost je v poloze 7 hodin, velmi hlasitá u 10, maximální je u 5 hodin (po pár vteřinách hrozí poškození sluchu). Platí to pro digitální i analogový vstup. Potenciometr měl špatný souběh kanálů, při velmi nízké úrovni hraje jen pravý kanál, levý až po nastavení trochu dál. Situaci zlepší, nechá-li se zisk zesilovače bez dodatečného zdvihu. Nemohu ale posoudit, zda se nejednalo pouze o chybu u testovaného kusu.
Obrázek
Poslech
Poslech hodnotím především s partnerem HP-3. Klipsch přinesl radost z dospělého, kultivovaného projevu, bez zbytečné snahy na sebe upozornit. Vnímám samozřejmý a nenucený charakter. Ukáže vše, co na nahrávce je, nic nezdůrazní ani nepotlačí. Žádné ostré sykavky, ani náznak zkreslení vyšších harmonických tónů. Střední pásmo dobře transparentní, podání prostoru také OK. U nahrávky M. Davis/ Tutu (192 kHz/24 bit) s nadprůměrným objemem basů a složitou strukturou linek syntezátorů v nízkých tónech zachová přehled, reprodukce není zamlžená. Velmi dobře si poradí s vícehlasem, přiblíží zpěváky (The Persuasions: Sing The Beatles, SACD Chesky) bez doprovodu nástrojů živému provedení. Ukáže dobré rozlišení menších i větších sestav na mimořádně povedené nahrávce H. Hancock/ Gershwin´s World, SACD Verve. Převládá homogenní reprodukce, detailů dostatek, nevyčnívají, neruší plynulý tok hudby. Takto vyvážený, neutrální projev je vzácný a s ohledem na cenu pozoruhodný.

Pro posouzení zesilovače volím analogový vstup, přehrávač T+A MP 2000 s výborným DAC, k porovnání mám SPL Phonitor 2. Odstup šumu/brumu má Klipsch výborný, dynamiku velmi dobrou. Phonitor s ještě klidnějším pozadím zlepší trochu podání prostoru (širší a hlubší), detaily vykreslí zřetelnější, hudebníci jakoby stojí blíž. Mikrodynamiku podá též Phonitor precizněji. SPL ovšem stojí víc než dvojnásobek Klipsche a nemá DAC. Zesilovač s HP-3 poskytne příjemný poslech, neunaví ani po několika hodinách. Za požadovanou cenu těžko najde soupeře. HP-3 umí s dražším zesilovačem dokonalejší reprodukci, ale nevytvoří vzhledově sladěný pár.

Stanislav Malý


Výrobce: Klipsch
Distributor: CPT Praha s.r.o.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host