MartinLogan Impression ESL 11A

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Příspěvky: 198
Registrován: 04 led 2016 19:59
Kontaktovat uživatele:

MartinLogan Impression ESL 11A

Příspěvek od pixel »

Hybridní elektrostaty, které umí zapůsobit.
17. 2. 2020

Výroba elektrostatických soustav je parketou několika málo značek, mezi nimiž vyniká severoamerická společnost Martin Logan s řadou patentů, které tuhle letitou, ale náročnou konstrukci zakotvily v highendové kategorii. Širokopásmových elektrostatů na trhu objevuje poskrovnu, protože konstruktéři musí úspěšně vyřešit řadu technologických úskalí, nemluvě o velkých rozměrech. Nabídka tak zahrnuje (s příslovečnou výjimkou CLX Art) hybridní elektrostatické soustavy. V aktuální hierarchii značky tak zaujímají poloaktivní soustavy Impression ESL 11A (pár stojí 14 200 EUR, aktuálně 362 000 Kč) v řadě Masterpiece druhé místo zdola, když základní model ESL Classic 9 není o mnoho menší, ale woofery má pasivní. Anglické slovní spojení „make an impression“ v naší mateřštině znamená „udělat dojem“ a testované elektrostaty jsou hodné svého jména. Z dlouhé řady ocenění si připomeňme alespoň vítězství v Editors‘ Choice Awards, které soustavám přisoudil americký magazín The Absolute Sound. Soustavy lze vybírat ze čtyř základních provedení hlubokotónových jednotek (v černém či bílém klavírním laku, případně v dýze z ořechu nebo třešně mořené do tmavohnědého odstínu), rámy elektrostatů i ochranné mřížky wooferů jsou vždy černé.
Obrázek

Sofistikované elektrostaty
Největší (a také zaslouženou) pozornost budí panely s elektrostatickými měniči. Základem každého je „sendvičová“ konstrukce se dvěma statory, využívající patentovanou firemní technologii CLS (Curvilinear Line Source), díky níž měniče vykazují širší vyzařovací charakteristiku: klenuté, hustě perforované ocelové plochy statorů jsou vysekávány z tenkostěnných trubek o hodně velkém průměru. V rámu z anodizovaného hliníku, který současně tvoří otevřenou ozvučnicí (štíhlé obdélníky po stranách kompenzují akustický zkrat), je mezi oběma statory coby membrána napnutá čirá polyesterová fólie o tloušťce 12,69 µm s vakuově pokovenou vrstvou natolik tenkou, že fólie zůstává pro lidský zrak transparentní. Membránu elektrostatického reproduktoru dělí na patnáct polí příčky z průhledného plastu ClearSpar, jež zachovávají potřebný odstup pokovené fólie polarizované stejnosměrným napětím 3000 V od obou statorových plechů a kromě toho také eliminují její rezonance na kritických kmitočtech. Pohyb membrány vyvolá bez dalšího mechanického převodu pouhé přivedení střídavého hudebního signálu na statory, takže kromě zanedbatelného zkreslení patří mezi další velká pozitiva mimořádně rychlé odezvy na impulzní signály. Nadprůměrná citlivost elektrostatických měničů jde u soustav Martin Logan na vrub další patentované technologie XStat, založené na mikroperforaci statorových plechů, jež následně kladou pokovené fólii menší odpor a ta se tudíž může pohybovat rychleji.
Obrázek

Basy tvrdí muziku
Hlubokotónové dipólové jednotky na čtyřech odhmotňovacích kuželech orientují elektrostatické měniče o rozměrech 28 x 112 cm do mírného „záklonu“, aby tak vyrovnaly akustickou osu soustav vůči uším sedícího posluchače. U každé soustavy jsou osazené dvěma elektrodynamickými woofery o průměru 203 mm s kónickými hliníkovými membránami (s magnety proti sobě), z nichž každý budí výkonový zesilovač v nelineární třídě D, jenž dokáže dodávat do čtyřohmové zátěže trvale výstupní výkon 275 W, ve špičkách až dvojnásobek. Celkový instalovaný výkon u páru soustav činní 1100 W. Uspořádání uzavřených ozvučnic hlubokotónových jednotek kvůli rozladění podmínek pro vznik vnitřního stojatého vlnění narušuje pravoúhlou geometrii: bočnice mají lichoběžníkový tvar a horní stěny se navíc směrem dozadu mírně svažují. Soustavy Martin Logan jsou vybavené čtyřiadvacetibitovými digitálními signálovými procesory Vojtko a umožňují přesné korekce basů „na míru“ poslechové místnosti pomocí technologie ARC (Anthem Room Correction). Přípojky a ovládací prvky jsou u každé soustavy soustředěné na štíhlém panélku, bezprostředně pod ochrannou mřížkou wooferu. Kromě knoflíku klasických tónových korekcí basů (±10 dB v pásmu vyšších basů na kmitočtu 75 Hz) zde najdeme ještě třípolohový přepínač, kterým lze pásmo středních basů potlačit či zdůraznit v rozsahu ±2 dB. Pro ARC jsou k dispozici přípojky RJ45 i micro USB, k propojení se zesilovačem slouží pár šroubovacích izolovaných terminálů Nextgen od německé firmy WBT, jejichž kvalita odpovídá třídě soustav: těla mají z čisté mědi, s pozlacenými kontakty. Vpravo dole ještě zbývá zmínit třípólovou zásuvku pro napájecí kabel.
Obrázek

Přirozené, samy nic nevylepšují
Soustavy Impression 11A jsou při rozměrech 30,2 x 154,3 x 69,6 cm (každá váží 40,9 kg) stále ještě docela kompaktní, nároky na prostor narostly jen z hlediska hloubky (poloaktivní soustavy předchozí generace Summit měly také po dvou wooferech, ale jeden z nich vždy vyzařoval kolmo k zemi). S kmitočtovým rozsahem 29 – 23 000 Hz v pásmu ±3 dB se už s basy zčásti „zabydlely“ v nejhlubší subkontraoktávě a vyjma varhanní nebo elektronické hudby pokrývají víceméně kompletní akustické pásmo. Nároky na výkonovou rezervu zesilovače jsou minimální. Charakteristická citlivost 91 dB (při 2,83 V/1 m) je nadprůměrná, navíc jmenovitá impedance představuje 4 ohmy. Znepokojivá není ani minimální hodnota impedance 0,6 Hz, protože odpovídá kmitočtu 20 kHz, zastoupeném ve „vyzářeném“ výkonu zesilovače okrajově.

Test se uskutečnil v poslechové místnosti Hi-Fi studia AUDIOEGO na pražském Žižkově, kde hybridní elektrostaty Martin Logan doplnily komponenty značky Linn – streamer s předzesilovačem Akurate DSM a výkonový zesilovač Akurate 2200. Signálové i reproduktorové kabely byly domácí Audioego, silové pak Audioquest. Skladby napříč různými hudebními žánry jsem vybíral z široké nabídky vyššího tarifu Hi-Fi streamovací služby TIDAL, tedy v CD kvalitě (kodek MQA pro streamování hi-res audia považuje Linn za módní záležitost, jejíž obliba s vyšší rychlostí internetu pomine). Reprodukce nahrávek napříč různými hudebními žánry se vyznačovala neutrální reprodukcí, neomylnou lokalizací nástrojů či nástrojových sekcí i přímo fenomenální dynamikou, víceméně „nehmotné“ membrány elektrostatů odvádějí skvělou práci, adorované beryllium je vedle nich supertěžkou váhovou kategorií. Své mimořádné zvukové kvality soustavy Martin Logan potvrdily jak u členitých symfonických a bigbandových snímků, tak sólových recitálů a komornějších nahrávek. Živý projev a nulové zabarvení vyniklo namátkou u selekce z alb bluegrassových klasiků Bély Flecka nebo Tonyho Trischky, kde bývá realistický zvuk banja bohatý na tranzienty oříškem pro leckteré dražší soustavy, nebo tematické desky našeho špičkového klavíristy Jana Bartoše (Leoš Janáček: Piano Works). Plná verifikace výborně sejmutého koncertního křídla je zde přímo mistrovskou disciplínou. Hybridní elektrostaty Impression 11A jsou však regulérní „allroundery“, neméně přesvědčivě i v nahrávkách rocku nebo elektrického jazzu.

Pavel Víšek


Výrobce: Martin Logan
Distributor: AUDIOEGO s.r.o.
Hi-Fi studia: AUDIOEGO, Cinema Shop, HIFI Opava, Hifi Studio Panský Dvůr, Melodie

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 hostů