Monitor Audio Bronze 500

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Příspěvky: 201
Registrován: 04 led 2016 19:59
Kontaktovat uživatele:

Monitor Audio Bronze 500

Příspěvek od pixel »

Bronz, který má cenu zlata.
19. 10. 2020

Pro britskou značku Monitor Audio mají reproduktorové soustavy ze základní řady Bronze, které se letos vrátila už v šesté generaci, bezmála strategický význam. S technologiemi, které společnost se sídlem v anglickém Rayleighu původně vyvinula pro vyšší série, vykazují zajímavý poměr výkon/cena i vysoký obrat na trhu. I když je řada Bronze 6G koncipována především k ozvučení domácího kina, její „párové“ (a zvláště sloupové) modely často končí ve stereofonní aparatuře. Představíme si zde proto dvouapůlpásmové podlahovky Bronze 500 (pár za 29 990 Kč), které jsou pomyslnou vlajkovou lodí. Povrchovou úpravu lze vybírat ze čtyř provedení silné vinylové fólie (bílá, černá, „městská“ šedá nebo imitace ořechu), s barevně vyladěnými čely. Magneticky aretované ochranné rámečky s průzvučnou tkaninou se plochou omezují na bezprostřední okolí měničů. Designem soustavy působí čistě.

Plný basový základ
Pravoúhlé ozvučnice, které uvnitř tlumí syntetické rouno, mají stěny z MDF desek o tloušťce 15 mm, což samo o sobě není mnoho, ale mechanicky nejexponovanější čelní stěny z kompozitu na bázi plastu mají dalších 7 mm k dobru. Konstrukci dále zpevňují vnitřní žebra a příčky mezi bočnicemi, takže kabinety vykazují dostatečnou tuhost. Podsadité reprosoustavy o čistých rozměrech 23,1 x 95,1 x 32,5 cm (každá váží 18 kg) zachovávají dobrou stabilitu i bez profilů ze silného ocelového plechu, přesahujících v rozích základen půdorys přibližně o 4 cm, stejnou podporu však využívají i štíhlejší soustavy Bronze 200 a tyto profily jsou navíc na okraji opatřené otvory pro přibalené odhmotňovací hroty, které mají pro choulostivější podlahy alternativu v pryžových patkách. Tweeter má kalotu o průměru 25 mm z oblíbeného kompozitního materiálu C-CAM (Ceramic-Coated Aluminium/Magnesium), kde na tenkou keramickou základnu navazuje vrstva z hliníku zpevněného hořčíkem, která není pozlacená na efekt, nýbrž kvůli optimálnímu zatlumení kaloty. Kalotu, vyzařující do hlubšího zvukovodu UD (Uniform Dispersion), chrání před mechanickým poškozením mřížka s voštinovou strukturou, působící současně coby akustická „rozptylka“ vysokých kmitočtů. Následují dva měniče o průměru 200 mm, vyvinuté speciálně pro řadu Bronze 6G. Jejich vyduté membrány jsou opět vyrobené z kompozitu C-CAM a s koši je spojují pryžové závěsy s velkým zdvihem. První z osmipalcových reprodukotorů je středobasový, druhý u dvouapůlpásmové konstrukce plní funkci podpůrného wooferu. Tady je určitě dobré zmínit finesu, která v katalogu anglické značky prolíná všemi modelovými řadami, a sice rozpěrky s inbusovou hlavou, jež fixují velké feritové magnety středobasových měničů či wooferů vůči zadním stěnám kabinetů a dále tak zvyšují tuhost kabinetů. Tyto rozpěrky je třeba čas od času dotáhnout. Inbusový klíč je sice součástí příslušenství, ale informace o jeho uplatnění v návodu úplně chybí.
Obrázek

Solidní provedení
Přes dostupnější cenu soustav v osazení pasivních elektrických výhybek převažují kvalitní součástky, konkrétně časově i teplotně stabilnější svitkové kondenzátory a cívky na vzduchovém jádře, pro něž hovoří fakt, že vzduch se magneticky (na rozdíl, od feritového jádra) hned tak nepřesytí. Horní dělicí kmitočet je 2700 Hz, podpůrný woofer si v pásmu basů a nižších středů „přizvukuje“ až do kmitočtu 550 Hz. Pochválit je třeba také vnitřní kabeláž, kterou tvoří firemní vodiče Pureflow z postříbřené bezkyslíkaté (OFC) mědi. Na zadních stěnách ústí dvě paralelně řazené trubice bassreflexových rezonátorů ve firemním provedení HiVe (High Velocity) II s podélným rýhováním, které usnadňuje proudění vzduchu. Orientace bassreflexu nemusí u soustav Bronze 500 výjimečně nikoho znepokojovat, protože nejsou vhodnou volbou do malých místností, kde je problém dodržet alespoň půlmetrový odstup od zadní. Potřebují místnost s větší výměrou, protože jinak basují až příliš, ale tady nabízejí řešení přibalené molitanové zátky, kterými lze bassreflexové otvory snadno akusticky zaslepit.

K propojení se zesilovačem slouží dva páry pozlacených šroubovacích terminálů, které jsou po odstranění zkratovacích propojek připravené na bi-wiring nebo (při buzení z vícekanálových AV receiverů už možná mnohem častěji) na bi-amping. Soustavy mají v místnosti kmitočtový rozsah 32-30 000 Hz (v pásmu -6 dB), který v basech „nedosáhne“ pouze na tóny z nejhlubší subkontraoktávy, které nejsou mezi akustickými hudebními nástroji nijak frekventované (setkáme se s nimi snad leda u klavíru, několikametrových varhanních píšťal nebo kontrafagotu). Jmenovitá impedance je 8 ohmů, minimální 4,1 ohmu, což sice nesvědčí o nijak zvlášť vyrovnaném průběhu impedance, ale minimální hodnota není kritická pro koncový stupeň většiny zesilovačů. Solidní charakteristická citlivost 90 dB (2,83 V/ 1 m) svádí k podcenění výkonové rezervy, ale zdání klame. Sloupky Monitor Audio potřebují pořádně „nakrmit“: to ostatně naznačuje i doporučený minimální výkon zesilovače 60 W na kanál. Na druhou stranu Bronze 500 se zvukově neztratí ani ve větší místnosti, neboť v páru dokáží vytvořit maximální akustický tlak 116 dB.
Obrázek

Vyvážený kultivovaný zvuk
Test se uskutečnil v akusticky upravené poslechové místnosti společnosti Cinema Shop na pražském Novém Městě poblíž Karlova náměstí. Soustavy zde doplnily integrovaný zesilovač Denon PMA-1600NE a Blu-ray přehrávač Panasonic DP-UB9000 se vstupním portem USB-A. Kabely byly signálové InAkustik Premium, reproduktorové pak Audioego. Poslouchal jsem ukázky z alb na USB flashce v různých formátech, konkrétně Nikol Bóková: Unravel (Animal Music, 2020; WAV, 88,2 kHz/24 bitů), Avishai Cohen: Duende (EMI France, 2012; FLAC, 96 kHz/24 bitů), Ota Petřina: Super-robot (Supraphon, 1978; WAV, 192 kHz/24 bitů) a P. I. Tchaikovsky: 1812 Overture / Mariinsky Orchestra, Soloists And Chorus (Mariinsky Label, 2009; 96 kHz/24 bitů).

Soustavy Bronze 500 nabízejí komplexní zvuk s dobře artikulovanými basy, které však zbytečně nevyčnívají a na reprosoustavu do 30 000 Kč sahají hluboko. Třeba u kontrabasu registrujeme i tělo největšího smyčcového nástroje, což není určitě samozřejmé. Celkový projev je vyvážený a kultivovaný, o jemné detaily není nouze, ale sloupky nám je nevnucují s žádnou profesorkou analytičností. Výšky jsou čisté, přirozené. Do menší místnosti však můžou být lepší volbou kompaktnější, rovněž dvouapůlpásmové sloupky Bronze 200 (stojí 19 990 Kč) s obdobným projevem. U druhé nejhlubší kontraoktávy sice musíme půl oktávy slevit, ale basy jsou o poznání přesnější i živější.

Pavel Víšek


Výrobce: Monitor Audio
Distributor: AUDIO CENTER CZECH s.r.o.
Zapůjčil: Cinema Shop
Hi-Fi studia: AVcenter.cz, Cinema Shop, RODEL - AUDIO, HifiSound Studio, HiFiStyl, House Of Music, LEPŠÍ ZVUK

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host