Monitor Audio Platinum PL200 II

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Příspěvky: 287
Registrován: 04 led 2016 19:59
Kontaktovat uživatele:

Monitor Audio Platinum PL200 II

Příspěvek od pixel »

Důkladně přetavená platina.
10. 5. 2021

Britská společnost Monitor Audio, jež příští rok oslaví abrahámoviny, s generační výměnou reproduktorových soustav z nižších řad obvykle příliš neotálí, ale výjimku představuje referenční řada, nesoucí v duchu firemní „metalurgické“ hierarchie název Platinum. Modely, u nichž konstrukční tým řeší méně kompromisů, jsou nadčasové a nijak výjimečně na trh nastupují průběžně, jako v aktuální inkarnaci Platinum II. Tady se zatím naposledy objevily vlajkové lodi Platinum PL500 II, jež v katalogu nemají žádné předchůdkyně, ale nejdostupnější třípásmové podlahovky Platinum PL200 se zajímavým poměrem užitné hodnoty k ceně už na trhu od roku 2009 notně „přesluhovaly“.

ObrázekNástupnické soustavy Platinum PL200 II (229 990 Kč/pár) tak už zohledňují možnosti moderních technologií, což lze vztáhnout nejenom na firemní měniče. Dostupné jsou ve třech provedeních jedenáctivrstvého klavírního laku, když obligátní černý má varianty v transparentním na dýze z palisandru nebo ebenu. Společné znaky tvoří čelní stěny čalouněné černou kůží, jež eliminuje nežádoucí odrazy zvukových vln, a odnímatelné, hustě perforované plechové vrchlíky s minimální akustickou impedancí, které chrání jednotlivé měniče před poškozením.

Inovované měniče i kabinety
Stále ještě kompaktní sloupky o rozměrech 38,4 x 105,2 x 40,8 cm metrovou výšku přesahují hlavně zásluhou odhmotňovacích hrotů a nemají tak na umístění v poslechové místnosti nijak enormní nároky. Stěny ozvučnic, které uvnitř tlumí syntetické rouno, tvoří podle potřeby tvarované dřevovláknité desky, mechanicky nejvíce namáhaná čela jsou vyrobena z kompozitu ARC (Anti-Reconance Composite) na bázi polymeru plněného minerální drtí. Zaoblené bočnice narušují pravoúhlou geometrii a rozlaďují tak podmínky pro vznik vnitřního stojatého vlnění. Kabinety uvnitř zpevňují navzájem kolmé otevřené přepážky, navržené pomocí výpočetní techniky metodou konečných prvků. Tuhost ozvučnic zvyšují i rozpěrky, jež fixují u většiny firemních sérií magnety wooferů vůči zadním stěnám.

Soustavy Platinum PL200 II působí oproti první generaci ještě solidněji, každá váží 36,1 kg, o více než 3 kg více, což jde samozřejmě vedle kabinetů zčásti také na vrub wooferů s robustnějšími magnetickými obvody. Stabilitu soustavám vylepšují základny z výše zmiňovaného kompozitu ARC, jež v rozích ozvučnic přesahují půdorys přibližně o 5 cm a disponují lůžky pro výškově polohovatelné hroty, u nichž polohu aretují kontramatky. Osazení soustav bez výjimky vychází z firemních reproduktorů. Páskový tweeter MPD (Micro Pleated Diaphragm) pracuje s mimořádně tenkou membránou ve tvaru harmoniky, jež se pohybuje v silném magnetickém poli do stran a dosahuje až k ultrazvukovému meznímu kmitočtu 100 kHz.

Středotónový měnič a dva woofery se navenek liší pouze průměrem a samozřejmě také magnetickými obvody. Shodný prvek všech tří měničů představují lehké i velmi tuhé vyduté membrány RDT II (Rigid Diaphragm Technology), jejichž strukturu tvoří síť hexagonálních buněk z nomexových vláken, připomínající včelí plástve, uzavřené na vnější straně vrstvou kompozitu C-CAM (Ceramic Coated Aluminium/Magnesium) a uvnitř nově tkaninou z uhlíkových vláken. Díky této inovaci došlo k potlačení vlastních rezonancí membrán na kmitočtu 300 Hz o 8 dB, což představuje zatím nejlepší výsledek v historii značky. Kmitací cívky jsou k membránám nově upevněné poddajnými nylonovými prstenci DCF (Dynamic Coupling Filter), jež tlumí vysokofrekvenční kmity. Kónické měniče mají koše z tlakově litého kovu se štíhlými žebry, jež vzduchu stlačovanému zadní stranou membrán nekladou prakticky žádný odpor; membrány s koši spojují pryžové závěsy s velkým zdvihem. Středotónový měnič o průměru 100 mm je zapouzdřený v tubusu z kompozitu ARC, takže většinu vnitřního objemu využívají dva woofery o průměru 165 mm.
Obrázek

Na součástkách se nešetřilo
O zapojení pasivních elektrických výhybek se značka Monitor Audio už tradičně nezmiňuje, ale s novými typy měničů se nevyhnula jejich přeladění, dělicí kmitočty 750 Hz a 3900 Hz jsou oproti první generaci vyšší: woofery pokrývají o 150 Hz širší akustické spekturm a tweetery v pásmu středních výšek nasazují o 300 Hz výš. V osazení výhybek narazíme na zakázkově vyráběné svitkové kondenzátory s polypropylenovým dielektrikem a vesměs také vzduchové cívky, pouze ve větvi hlubokotónových měničů konstruktéři použili s ohledem na přijatelné rozměry cívky vinuté na laminovaném ocelovém jádru. Dvě paralelně řazené trubice bassreflexových rezonátorů s firemní technologií HiVe II (High Velocity) ústí na zadní stěně, což vyžaduje alespoň půlmetrový odstup soustav od zadní zdi, ostatně do malých místností se přes kompaktní rozměry příliš nehodí, což naznačuje i maximální akustický tlak 117 dBA, který zúročíme až při ozvučení větší místnosti. K propojení se zesilovačem slouží dva páry šroubovacích terminálů v subšasi vzadu nad základnou, jež po odstranění zkratovacích propojek umožňují bi-wiring či bi-amping: jejich těla tvoří masivní měď s vysokou čistotou, kontaktní plošky jsou rhodiované. Soustavy Platinum PL200 II kmitočtovým rozsahem 35 až 100 000 Hz (v pásmu -6 dB) v basech reprezentativně pokrývají tóny z druhé nejhlubší kontraoktávy. Čtyřohmové soustavy mají nebývale vyrovnaný průběh impedance i solidní charakteristickou citlivost 92 dB (1 W/1 m), ale na zesilovači s odpovídající výkonovou rezervou nelze šetřit, anglická značka doporučuje minimálně 100 wattů v každém kanále.
Obrázek

Terno pro každý hudební žánr
Soustavy Monitor Audio jsem poslouchal v novém showroomu studia Lepší zvuk v pražských Nuslích společně s komponenty Marantz, integrovaným zesilovačem Model 30 a síťovým SACD přehrávačem SACD 30n. Veškerá kabeláž pocházela z vyšších sérií značky Nordstone. Testovací skladby v CD kvalitě (44,1 kHz/16 bitů) jsem vybíral z nabídky vyššího tarifu síťové služby TIDAL HiFi z alb Jack DeJohnette, Larry Grenadier, John Medeski, John Scofield: Hudson (Motéma, 2017), Georg Friedrich Händel: Messiah / La Capella Reial de Catalunya, Le Concert des Nations, dir. Jordi Savall (Alia Vox, 2019), k.d. lang: All You Can Eat (Warner Bros., 1995), Sepultura: Roots (Roadrunner, 1996) a Victor Wooten: What Did He Say? (Compass, 1997).

Sloupky Platinum PL200 II nabízejí kmitočtově vyvážený, transparentní i mimořádně čistý zvuk, který má oporu v plných pevných basech, které jsou všudypřítomné a při vyšších hladinách hlasitosti mají téměř fyzický rozměr, ale zbytečně na sebe nestrhávají pozornost a plynule přecházejí v detailně prokreslené střední pásmo, jehož čitelnost vynikne zvláště v nahrávkách s vyšším zastoupením akustických nástrojů. Přímo extratřídu pak představují lehké otevřené výšky, prakticky nehmotné membrány odvádějí výtečnou práci. Prostor nahrávek je zobrazený trojrozměrně, lokalizace nástrojů, resp. nástrojových sekcí je přesná i u zvukově členitých nahrávek. Potěší také vynikající dynamika, která nijak „nepřehrává“, což ocení nejenom příznivci vážné hudby. Podmínku nutnou však představuje spojení se zesilovačem s odpovídající výkonovou rezervou i autoritou, což Marantz Model 30 (s trvalým výkonem až 2x 200 W/4 Ω) splňoval. Kdo hledá „allroundery“, které se s muzikálností sobě vlastní zhostí reprodukce nahrávek libovolného žánru, nebude zklamaný.

Pavel Víšek


Výrobce: Monitor Audio
Distributor: Audio Center Czech s.r.o.
Hi-Fi studia: AVcenter.cz, Cinema Shop, RODEL - AUDIO, Hi-Fi Studio FM, hifion.cz, HifiSound Studio, HiFiStyl, LEPŠÍ ZVUK

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů