Diokonalý evropský produkt.
30. 7. 2021
Z produkce phono předzesilovačů firmy Musical Fidelity jsem měl k dispozici jak nejlevnější model MX VYNL, tak nejdokonalejší elektronkový Nu-Vista Vinyl. Oba modely měly zajímavou konstrukci a jejich kvalitativní možnosti odpovídaly pořizovací ceně. Nové modely M6x Vinyl a M3x Vinyl jsou těmi ekonomičtějšími, ale technicky dostatečně dokonalými. Z obou přístrojů jsem ze zvědavosti nejdříve rozbalil ten dražší, M6x Vinyl. Vlastně kromě přístrojů MX jsou ostatní přístroje Musical Fidelity klasické komponentní s šířkou 440 mm (výška 100 mm, hloubka 385 mm a hmotnost 5,5 kg). U phono přístrojů sice skříň není plná elektroniky, na druhou stranu je zaručen dostatečný mechanický odstup vlastní elektroniky předzesilovače od síťového transformátoru a napájecích obvodů, nezbytný pro dosažení vynikajícího odstupu rušivých napětí. Když si uvědomíme, že na nízkých kmitočtech RIAA korekce má na 20 Hz zdůraznění +20 dB oproti 1 kHz je zřejmé, že citlivost na síťový rum je extrémní. Je dobré mít na paměti, že záznam pro klasické desky je při vytváření matrice kmitočtově korigován. Aby se na desku vešel alespoň nějaký rozumný záznam, jsou podle korekční křivky nejnižší kmitočty při záznamu potlačeny o 20 dB. Naopak, abychom neposlouchali pouze šum vinylové hmoty (její drsný povrch), jsou při záznamu nejvyšší kmitočty naopak zdůrazněny o 20 dB. Phono předzesilovač musí tuto RIAA korekci vykompenzovat inverzním spektrálním průběhem. Výsledkem je nešumící reprodukce s dostatečnou délkou záznamu. Při návrhu předzesilovače je kromě přesnosti této korekce a nezbytně výborného odstupu rušivých napětí nutné zaručit i dostatečnou přebuditelnost především na nízkých kmitočtech v relativně širokém rozsahu citlivosti přenosek (tento problém většinou odpadá u elektronkových zesilovačů s velkou signálovou rezervou).

Vysoká variabilita nastavení
Phono předzesilovač M6x Vinyl je vyvinut v Anglii a je vyráběn v Evropské unii. Má klasickou konstrukci, ocelovou skříň se silným předním panelem z hliníkové slitiny (v černém i přírodním eloxu). Pro phono předzesilovač jsou nezvyklé tři vstupy, dva nesymetrické a třetí symetrický s XLR zásuvkami. MM vstup má citlivost 5 mV, zatěžovací impedanci 47 kOhm, RIAA/IEC korekce má přesnost ±0,2 dB, přebuditelnost 26 dB a odstup rušivých napětí větší než 80 dB, MC vstup má citlivost 500 uV, RIAA/IEC korekce má přesnost ±0,25 dB, přebuditelnost 26 dB a odstup rušivých napětí větší než 60 dB. Všechny tři vstupy mají zemnící svorky, které mohou být uzemněny, neuzemněny a něco „mezi tím“. Druh uzemnění se přepíná třípolohovým páčkovým přepínačem na zadním panelu. Výstupy jsou jak symetrický XLR (jmenovité výstupní napětí 1 V, maximální 20 V), tak nesymetrický cinch (jmenovité výstupní napětí 500 mV, maximální 10 V).

Diskrétní operační zesilovače jsou základ
Musical Fidelity používají integrované operační zesilovače pouze v levnějších přístrojích. V těch higendovějších zařízeních důsledně sází pouze na diskrétní součástky a když musí být použit operační zesilovač, musí být z nich sestaven. Uvnitř skříně jsou tři desky plošných spojů, ta nejblíže vstupním konektorům je signálová, osazená diskrétními součástkami (i když miniaturními SMD). Čtyři operační zesilovače jsou „pouze nesignálová“ DC serva. Vstupní kapacity i zatěžovací odpory jsou přepínány deseti miniaturními relé, další čtyři relé přepínají funkci MM/MC. Deska spojů je striktně rozdělena na pravý a levý kanál, stejně jako napájecí zdroj s oddělenými stabilizátory. Toroidní transformátor má čtyři vinutí pro oddělené symetrické napájení obou kanálů. Ovládací deska plošných spojů je součástí čelního panelu, stejně jako malá deska na zadním panelu připojuje vstupní zásuvky a je na ní přepínač vstupů. Vlastně skříň předzesilovače je poloprázdná a její větší rozměry zaručují dostatečné mechanické „rozestupy“ transformátoru a citlivých vstupních obvodů.

Jak to hraje?
Na nesymetrický vstup předzesilovače Musical Fidelity M6x Vinyl jsem připojil výstup z gramofonu Michell Mycro osazeného ramenem SME309 a MC přenoskou ZYX Ultimate Airy. Nesymetrický výstup byl připojen na vstup předzesilovače Accuphase C-265, výkonový zesilovač Accuphase P-450 a reproduktorové soustavy KEF R7 v poslechové místnosti o objemu 70 m3. Pro test jsem použil svou standardní sestavu eLPíček: Gramofonové desky Miles Davis, Kind of blue Columbia CS8163 (1995), Prokofjev, Peter and the Wolf, rocková pohádka, RSO Stereo 2394162 (1975), Bartók 44 duets for two Violins Columbia/Supraphon OS-968-S, G. P. Telemann koncerty pro trubku, hoboj, flétnu a violoncello, Erato STU 70252 (1966), Rolling Stones, Blues and Lonesome, LC00309 (2016), Bill Evans, Toots Thielemans, warners Brothers (1979), Illinois Jacquet, Birthday Party, Groove Note GRV 1003, Weather Report 8:30, CBS 1979.
Možnost přepínání způsobu uzemnění je chytrá funkce, máte možnost docílit téměř dokonalý odstup síťového kmitočtu a jeho harmonických. Stejně tak vynikající je odstup šumu. Reprodukce je spektrálně vyvážená a plně odpovídá kvalitě nainstalované přenosky. V žádném případě její vynikající vlastnosti pozorovatelným způsobem neovlivňuje (ZYX Airy je skutečně vynikající přenoska). Zařazením IEC filtru nejnižší kmitočty zpevní a zpřesní. Vlastně, jak tak dokončuji text, ujišťuji se o značné muzikálnosti reprodukce. Jakýkoliv náznak technicistní exaktnosti nebo suchopárnosti je příjemně zjemněn.
Miroslav Láb
Výrobce: Musical Fidelity
Zapůjčil: Perfect Sound Group s. r. o.
Hi-Fi studia: RODEL - AUDIO, AVEMAX, HIFI Opava, LEPŠÍ ZVUK, Studio Eso, Studio Luxusní elektronika