Registrován: 04 led 2016 19:59
Kontaktovat uživatele:

Naim Uniti Atom

Příspěvek od pixel »

Síťový přehrávač s integrovaným zesilovačem a s možností rozšíření o HDMI ARC rozhraní.
12. 4. 2018

Naim se řadí k tradičním britským firmám v oboru Hi-Fi techniky. Vyznačuje ho nekonvenční design přístrojů a originální řešení elektronických obvodů. Prvním produktem byl v roce 1973 koncový stereo zesilovač, až v roce 1983 uvedli první integrovaný zesilovač. V roce 1991 byl představen první CD přehrávač, napájecí zdroj měl v separátní skříňce. V roce 1993 vzniká Naim Records, který produkuje prvotřídní nahrávky. Naim byl první firmou z oblasti high-endu, zabývající se streamováním, v roce 2008 představil HDX Hard Disc Player. Konkurence pocházela výhradně z kategorie spotřební elektroniky. A v roce 2009 uvádí na trh řadu Naim Uniti.

První dojmy
Úsměv – ten je maličký! Rozměry Atomu jsou 26,5 x 9,5 x 24,5 cm a neodpovídají hmotnosti 7 kg a jeho schopnostem. Nezvyklý vzhled ho řadí do role šviháka Hi-Fi poslechu 21. století. Design vychází z kompaktního bezdrátového hudebního systému Mu-so, žebra chladičů inspiroval referenční koncový zesilovač série Statement, černá skříňka z broušeného hliníku, obří ovladač hlasitosti (s průměrem 10 cm to již není knoflík), decentně podsvícená akrylátová základna – každý detail přispívá k mimořádně působivému dojmu.
Obrázek
Ovládání hlasitosti
Centrální prvek Atomu tvoří neobvyklý, precizní analogový ovladač hlasitosti, ovšem digitálně řízený. Má rozsah 95 dB, displej zobrazí hodnotu 0 až 100, čitelnou i na vzdálenost 4 metrů. Současně s narůstající hlasitostí se postupně rozsvěcuje věnec LED po obvodu. Úroveň, tj. část kruhu, ukáže také dálkový ovladač i tehdy, změní-li se hlasitost přímo na zesilovači. Jak známo, digitální nastavení hlasitosti má tři výhody: vynikající souběh mezi kanály, konstantní vstupní a výstupní impedanci a nulové opotřebení (potenciometry po letech provozu zhoršují souběh a občas při otáčení přidávají k reprodukci nepříjemné praskání). Má také ale jednu nevýhodu: se snižující se úrovní signálu klesá rozlišení D/A převodníků. Pro audiofily mrzuté, část detailů z nahrávek se ztrácí. Naim zvolil vzácný kompromis: rozsah mezi maximální hlasitostí a útlumem -64 dB (velmi nízká úroveň) se nastaví pomocí analogových obvodů, teprve pro nižší zapojí digitální způsob tlumení. V ovladači se ukrývá anténa pro příjem Bluetooth signálu, jednoduché a elegantní řešení.

Popis
Žebra bočních chladičů z extrudovaného hliníku zajistí termickou stabilitu, čímž přispívají k dlouhé životnosti a stálé kvalitní reprodukci. Čelní stěna má jen pár tlačítek, a to Power, Play/Pause, Input Selection a Favourites. Poslední chválím, výborný nápad! Označí oblíbené songy, umělce, alba, žánry, či radiostanice, které se později snadno vyhledají. Uprostřed umístěný 5“ LCD displej se skleněnou plochou a výborným kontrastem není dotykový, ale většinu funkcí nastavíte mimořádně dobře navrženým dálkovým ovladačem. Ještě pohodlněji se zadávají povely pomocí Naim App, zdarma do smarphonu či tabletu v App Store nebo Google Play. Na panelu se nachází též 3,5mm sluchátková zdířka a USB pro rychlé připojení disku.

Vzadu jsou konektory pro napájecí kabel, ethernetový kablík a reproterminály pro jeden pár boxů. Rozumí si pouze s kabely zakončenými banánky, holý drát, ani vidličky zapojit nelze. Vstupů pro digitální signál nabízí Atom dostatek: dva optické TOSlink a jeden koaxiální, druhý USB pro externí disk. Za příplatek získáte konektor HDMI pro připojení televize, včetně funkce ACR (Audio Return Channel). Reprodukce koncertů pak bude o tři třídy lepší, než ze soundbarů. Je galvanicky oddělen, případné rušení se z TV do Atomu nepřenáší. HDMI se hodí i pro připojení multimediálních center, toto rozhraní mívají. Audio soubory (například podcasty) uložené v centru přes App uvidíte, nemusí se zapínat TV. Pár konektorů cinch slouží pro připojení analogového signálu, druhý pár pro koncový zesilovač, eventuálně subwoofer.
Obrázek
Naim nezapomíná, jako mnozí konkurenti, na analog a věnuje mu větší péči. Signál z analogového vstupu konvertuje A/D převodník (48 kHz/ 24 bitů), lze ho streamovat na další přehrávače. Pro zachování dynamického rozsahu, omezení rizika zkreslení a současně snížení šumu lze nastavit (přes App) citlivost vstupu ve čtyřech stupních. Pro slabý signál z mobilního přehrávače nebo z přenoskového předzesilovače je určen portable/phones (0,5V), dále 1,0 - 2,5 a 6,5 V a také možnost AV fixed volume, která citlivost nastaví automaticky. Nechybí přepínač pro volbu zemnění. Wi-Fi antény ukryté uvnitř za chladiči přijímají signál o frekvenci 2,4 a 5 GHz. Směrem do zesilovače jsou odstíněné. Naim toto řešení patentoval, Wi-Fi se přenáší spolehlivě, bez rušení, vnější anténky nejsou zapotřebí.

Streamovací modul
Nový streamovací modul tvoří základní kámen inovované řady Uniti. Mozkem je 40bitový SHARC DSP procesor nové generace, Analog-Devices ADSP 21489, mimořádně schopný a výkonný, tudíž dobře vybavený pro budoucnost. Má mnoho úkolů, především aby ovládání reagovalo na povely rychle a přesně. I v případě velké hudební knihovny přivolá jednotlivé songy bez pozorovatelného zpoždění, což platí i pro ovládání dálkou i s App. Je prakticky jedno, zda je knihovna na externím USB harddisku, NAS či vybíráte z Tidalu či Spotify. DSP všechny signály upsampluje, zbaví jitteru a obstará filtraci. Konverzi signálu (přehraje vše od AAC i MP3, Ogg a WMA do 48 kHz/16 bitů, FLAC, ALAC plus AIFF do 24 bit/384 kHz, WAV do 32 /384 a DSD 64 i 128) na analogový zajistí pár převodníků Texas Instruments T1791A. Modul má větší kapacitu paměti RAM, do které ukládá přehrávanou hudbu. Zmizely výpadky reprodukce, zejména u souborů s vyšším rozlišením při bezdrátovém přenosu, probíhá-li souběžně přenos dat například do počítače. Údajně stačí RAM na pět minut (!) hudby. Streamoval jsem Wi-Fi sítí alba služby Tidal s vyšším rozlišením. Ano, najdete tam nahrávky i s 48 kHz/24 bit, například Anouar Brahem – Unexpected Outcome, či John Abercrombie – Love Song. A naprosto bez problémů. Zvládne streamovat hudbu dalším přehrávačům, i bezdrátově do systémů série Mu-so. Dobře poslouží režim párty, ve všech místnostech pak hraje stejná hudba.

Soběstačný provoz
Atom funguje i samostatně, nepotřebuje ani připojení na Internet, ani NAS (podobný vzhled má model Core), ani Wi-Fi síť. Buď jako zesilovač s D/A převodníkem, nebo stačí připojit externí USB disk (2 TB disk pojme několik tisíc alb s rozlišením jako CD), centrální displej zobrazí seznam alb, dálkou si zvolíte oblíbené. A rázem zcela jiný výběr a přístup k oblíbené hudbě. Paměť RAM je dostatečně velká, pojme 20 tisíc titulů/tracků. Málo konkurentů má srovnatelnou paměť, většinou tuto informaci neudává. Je-li na disku větší počet tracků, seznam se nenačte, přehrávač hlásí chybu a hledáte důvod. 20.000, tj. dva tisíce alb, je-li na každém 10 tracků, tedy obrovská hudební knihovna. Každý ihned přehrajete, jakmile ho dálkou vyberete. Pohodlněji se vybírá pomocí Naim App, k tomu již potřebujete Wi-Fi síť.
Obrázek
A bezdrátové možnosti…
Atom přijímá hudbu přes Wi-Fi i Bluetooth. Má kodek aptX i aptX HD, přehraje bez reptání hudbu s vyšším rozlišením z přenosných přehrávačů. Nestávkuje při přenosu Apple AirPlay, ani Google Chromecast. Obrovský výběr poskytne služba Spotify a Tidal. Kladete-li důraz na kvalitní reprodukci, zkuste předplatné Tidal, streamovat jde kromě formátu MP3 i v bezztrátovém FLAC 44,1 kHz/ 16 bitů, některá alba i s vyšším rozlišením. Téměř bezbřehé možnosti nabízí internetové rádio, existuje hodně přes 10 tisíc stanic.

Promyšlené ovládání
Dálka se dobře drží, není lehká jako pírko, senzor pohybu dává povel podsvětlením tlačítek. Nejde o infračervený typ, komunikuje obousměrně pomocí rádiových signálů. To znamená, že není nutné mířit na Atom; poslechne, i když směřuje třeba do stropu. App udělali na základě bohatých zkušeností. Výborně navržené, intuitivní ovládání reaguje rychle, tablet/smartphone zobrazí potřebné údaje. I když jste v jiném menu, zůstává aktuálně přehrávaný titul dole na obrazovce, také můžete vždy měnit hlasitost, bez listování v menu. Oceníte, až přijde potřeba ji okamžitě ztlumit.

Výkon
Zesilovač 2x 40 W do 8 Ohmů stačí s rezervou na domácí poslech. Do zátěže 4 Ohmů dodá 2x 59 W. Výrobce zvolil osvědčené řešení: důkladně dimenzovaný napájecí zdroj, toroidní trafo zabírá téměř 1/3 půdorysu a zapojení koncových stupňů vychází z modelů Nait. Výkonové tranzistory pracují ve třídě A/B, způsobí zahřívání skříňky, proto je nutné dobré větrání. Na rozdíl od většiny konkurence nepoužili tzv. digitální zesilovač. Naim využil zkušeností s analogovými zesilovači, existuje zde více možností, jak upravit charakter reprodukce. Výsledek: příjemný a nenásilný projev.
Obrázek
Poslech
CD přehrávač v roli transportu zastal Denon DCD 3000, signál vedl optický MaxCable Premium. Velké regálovky Alesis Monitor Two (basák má průměr 20 cm) spojil kablík QED X-Tube XT 40 OFC Aircore. Překvapila živá a dynamická reprodukce, jako by měl zesilovač výkon 3x vyšší. Basy působily kontrolovaně, Atom vydoloval pozoruhodně hluboké tóny z frekvenčního sklepa. Hudba hrála jako celek, nic nevystupuje do popředí, detaily ovšem nechybí. Naim i zde podává vlastní představu o věrném zvuku, nezaměřuje se pouze na minimální zkreslení a co nejlepší odstup od šumu, ale sleduje také další stránky kvality zvuku, jako rychlý nástup tvorby tónů, výborné rozlišení a s tím spojená transparence i lokalizace, neubývání detailů během dozvuku, bohatá škála a reálné podání barev akustických nástrojů.

Zkušebním oříškem je sólo kontrabasu, hraje-li – ne, doslova zpívá v rukou umělce jménem Renaud Garcia-Fons. Mix jazzu, flamenka plus arabské hudby s basou v roli melodického nástroje. Vnímám energii vášnivé hry na basu (dynamika) a vysoké rozlišení. Nezní pouze nízké frekvence, slyším drnčení, syčení strun, výšky flažoletů, oceňuji rychlost tvoření jednotlivých, v rychlém sledu následujících tónů. CD souboru marimb a vibrafonů (The O-Zone Percussion Group: La Bamba) poskytne představu o prostoru a lokalizaci nástrojů, reprodukce zůstává bez zkreslení. Uchová potřebnou rychlost a přesnost (tympány u Haydna, Symphony No.100+103, Telarc, One Point Recording), perfektní timing a razanci bicích nástrojů. Prostě přesný, realistický přednes. Klavír má správnou velikost i dynamiku (Lapšanského Fibichovy Nálady znám z několika koncertů), vnímám promyšleně volený rozdílný úhoz kláves. Pozná se barva tónu Steinwaye či Bösendorfera. Hlasy bez nástrojů odhalí zabarvení či počínající zkreslení v dynamických špičkách: nic, ani při vysoké hlasitosti. Soubor Huelgas Ensemble (12 zpěváků, 7 mužů a 5 žen) předvádí, jak velkou má hlas dynamiku. Atom přesně podá malé i velké dynamické změny, výbornou, stabilní lokalizaci hlasů a vzájemné odstupy. S nadhledem reprodukuje energickou hudbu, jazzový big band (The Bill Holman Band: A View From The Side, XRCD, JVC), pořádně našlápnuté R&B (Terry Evans nebo Ben Harper), i současný pop (Morcheba). Problém není ani symfonický orchestr, hudba si zachová strukturu, nástroje rovnoměrně vyplní prostor, nahrávka má vzdušnost i předozadní lokalizaci.

Pozoruji zálibu Atomu v důležitém pásmu středů, podání dozvuků, barev, dynamiky a rozlišení je v této cenové kategorii nadprůměrné. Porovnávám schopnosti zesilovače s mnohem dražší kombinací SPL Phonitor 2 + monobloky Musical Fidelity AX-200. Atom nepředvede stejnou dynamiku (MF má 2x 200 W), ani zcela neutrální charakter SPL, také není určený na hledání nedokonalostí nebo nuancí mezi nahrávkami. Ale rozdíly jsou malé, například odlišnosti různých reedicí vnímám dobře.
Obrázek
Praktické poznámky
Po zapnutí chvíli trvá, než Atom začne plnit úkoly. Přibližně 20 vteřin svítí barevný motiv na displeji, tlačítka plus obvod ovladače získají podsvětlení, cvakne relé a klik – tichý impuls ohlásí připojení reproboxů. Obousměrná výměna dat mezi Atomem a dálkou je praktická. LEDky svítí chvíli na dálce i zesilovači. Během reprodukce zobrazuje displej zesilovače obal alba (či zvolený vstup), ale jak zjistit úroveň hlasitosti bez dálky či App? Je-li část přehrávaného titulu velmi tichá, může to svádět k zbytečnému zvyšování úrovně. Chcete-li ji změnit přímo na zesilovači, existuje pomoc: senzor pohybu. Přiblížíte ruku na 10 cm k displeji a znovu se rozsvítí věnec kolem obřího ovladače. Dobře padne do ruky, poskytne plynulé otáčení, možná až moc hladké. Pro případ mylně nastavené příliš vysoké hlasitosti lze snížit maximum, což je praktická ochrana reproboxů. Sluchátka většinou krátkodobé přetížení vydrží, ale uši jsou v nebezpečí. Maximální hlasitost – a dobře, že jinou – lze sluchátkům též zadat. Reprodukce s Audeze EL-8 má podobný charakter jako s reproboxy, je slyšet ještě více detailů, magnetostaty předají z nahrávky vše.

Z publikovaných testů vyplývá, že DSP tlumí frekvence nad 19 kHz také u záznamů s vysokým rozlišením. Zřejmě záměr Naimu. Odstup od šumu cca 80 dB není na pochvalu, ale prakticky šum slyšet není. Je to cena za umístění více přístrojů do malé skříňky. Naim přikládá až příliš stručný návod, pro podrobnější informace musíte na ukázkově srozumitelné stránky (doprovodné fotky) www.naimaudio.com/naim-support

Závěr
Chcete-li pořídit perspektivní all-in-one systém, stojí Atom za pozornost. Vypadá skvěle, hraje velmi dobře, ovládá se snadno a ušetří místo. Je to dobrý společník. Doporučená prodejní cena v době psaní recenze činila 64 990 Kč.

Stanislav Malý

Výrobce: Naim Audio Ltd.
Distributor: Horn Distribution (CZ) s.r.o.
Hi-Fi studia: Amarock Studio, AVcenter.cz, RODEL - AUDIO, Avitsmart, DENON salony, Hifi Hejhal, Hifi Morava, HifiSound Studio, HiFiStyl, High End Studio EVEREST, LEPŠÍ ZVUK, Studio Luxusní elektronika

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host