Onkyo TX-RZ730/TX-RZ830

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Příspěvky: 147
Registrován: 04 led 2016 19:59
Kontaktovat uživatele:

Onkyo TX-RZ730/TX-RZ830

Příspěvek od pixel » 10 zář 2018 10:00

AV receivery nejenom pro Dolby Atmos.
10. 9. 2018

Japonská značka Onkyo zahájila generační obměnu AV receiverů u modelů, jež vyhovují domácím kinům, vycházejícím vstříc objektově orienovanému „3D“ zvuku Dolby Atmos. Ten se v České republice čím dál více zabydluje v „kamenných“ kinosálech (aktuální stav je 16) a neustále roste nejenom nabídka disků Blu-ray, u nichž tento formát nechybí, ale také vhodných reprosoustav, což potvrzuje i čerstvá cena EISA pro reproduktorový systém Jamo, zahrnující set S 809 HCS s aktivním subwooferem S 810 SUB a dvěma elevačními reproduktory S 8 ATM, vyhrazenými právě pro tento formát. Devítikanálové modely, kam oba testované AV receivery patří, však nabízejí větší flexibilitu, konkrétně stereofonní ozvučení dalších zón v jednoduchém multiroomovém systému, a také bi-ampingové připojení hlavních soustav, které přijde vhod hlavně při reprodukci hudby. Oba komponenty disponují shodnou výbavou, takže TX-RZ730 (za 22 990 Kč) je vlastně ekonomickou verzí vyššího modelu TX-RZ830 (stojí 31 990 Kč). Osmitisícový rozdíl v ceně jde na vrub hliníkových desek, jež na čelním panelu vystřídaly plast, a výkonových zesilovačů, nabízejících o 5 W vyšší výstupní výkon v každém kanále, které lze navíc individuálně nastavit. Oba modely jsou dostupné v černém a stříbřitém provedení.
Obrázek
Obrázek
Bohatá výbava oba modely spojuje
Příslušnost k nižší střední třídě deklaruje certifikace THX Select pro domácí kina do menších a středně velkých místností. Vnitřní uspořádání obou modelů se liší minimálně, TX-RZ830 má lépe dimenzovaný transformátor v provedení EI, ale usměrněné napětí vždy filtrují dva válcové elektrolytické kondenzátory Onkyo s celkovou kapacitou 20 000 μF. Diskrétně osazený koncový stupeň výkonových zesilovačů ve třídě AB s firemní technologií Dynamic Audio Amplification využívá v každém kanálu komplementární dvojici tranzistorů Toshiba (2SC5242 a 2SA1962), které se galvanicky izolované dělí o hustě žebrovaný hliníkový profil. Blízký ventilátor představuje pouze zálohu, kterou tepelné čidlo aktivuje v případě, kdy pasivní chlazení nepostačuje (nakolik je hlučný těžko soudit, protože během testu zůstával v nečinnosti). Uváděný trvalý výstupní výkon 175 W (TX-RZ730), resp. 180 W (TX-RZ830) samozřejmě odpovídá měření jediného kanálu při zátěži 6 ohmů, kmitočtu 1 kHz a harmonickému zkreslení 1 % a v běžném provozu se musí všechny výkonové zesilovače „podělit“ o společný zdroj napětí, takže tyto hodnoty v jednotlivých kanálech a nadto celém akustickém pásmu nutně poklesnou (základní orientaci poskytuje uváděný příkon 760 W u TX-RZ730 a 850 W u vyššího modelu), ale o výkonovou rezervu se v „obývákovém kinosálu“ netřeba obávat, protože i u hlasité reprodukce zvukové stopy akčního filmu si většinou vystačíme s celkovým výstupním výkonem do 10 W, protože nemálo přidá aktivní subwoofer. Dále se můžeme věnovat oběma modelům souběžně. Elektronickou regulaci hlasitosti ovládá velký knoflík vpravo na čelním panelu (v rozsahu 0 až 100, s jemným krokem 0,5 dB), bezpočet poslechových režimů a tónové korekce basů a výšek zpřístupňují vlevo dole menší knoflíky Listening Mode a Tone, aktivované tlačítkovými spínači. Zvuk je možné upravovat v řadě modů pomocí dvaatřicetibitového digitálního signálového procesoru. Audiofilštěji založení uživatelé ocení poblíž vypínače tlačítko funkce Pure Audio, která obvody tónových korekcí přemosťuje a nadto i vypíná nepotřebné digitální obvody.

Nabídka zvukových formátů je kompletní, její špičku představuje dvojice Dolby Atmos a DTS:X pro konfiguraci 5.2.4. Protože receivery leckdy slouží jako domácí audio-vizuální centrála, zapojení zahrnuje také obvody korekčního předzesilovače vstupu Phono, který umožňuje připojení gramofonu s magnetodynamickou přenoskou (typu MM), sluchátkového zesilovače, jehož výstupní výkon (170 mW/32 ohmů) postačí na vybuzení většiny sluchátek (návod sice připouští i profesionální modely s impedancí 600 ohmů, ale ty nepoměrně lépe „obslouží“ externí sluchátkový zesilovač), a D/A převodníku s obvodem Asahi Kasei AK4458 (384 kHz/32 bitů), jenž poskytuje nezbytné zázemí digitální distribuci hudby v nejširším slova smyslu. Z bezdrátových rozhraní konektivitu rozšiřují Bluetooth ve verzi 4.1 a duální Wi-Fi, jež pracuje na frekvencích 2,4 GHz i 5 GHz, protože komponenty mají přívlastek síťový, ale zapomínat nesmíme ani na podporu protokolu AirPlay, kterou ocení majitele techniky značky Apple, a multiplatformu Chromecast, určenou nejenom pro chytré telefony a tablety s operačními systémy Android či iOS, ale také počítače s instalovaným prohlížečem Chrome. Oba modely AV receiverů lze začlenit také do multiroomového systému DTS Play-Fi, ovládaného pomocí aplikace Onkyo Music Control, kterou lze stáhnout ve verzích pro operační systémy Android a iOS. Vestavěnému AM/FM tuneru, který v pásmu velmi krátkých vln podporuje základní funkce datové nadstavby RDS a pro uložení oblíbených stanic má paměť na 40 předvoleb, konkurují internetová rádia se zázemím specializovaného serveru TuneIn a přímé podpoře se těší i účty u streamovacích služeb TIDAL, Deezer, Spotify a Amazon Music. Kromě běžných distribučních formátů jako MP3 a AAC, případně z bezeztrátových FLAC, ALAC či AIFF, lze přehrávat i nekomprimované soubory WAV i jednobitové streamy DSD (do 5,6 MHz, ostatní formáty pak do 192 kHz/24 bitů). Nastavení přístroje zjednodušuje automatická kalibrace AccuEQ (její měřicí mikrofon je v příslušenství).
Obrázek
Obrázek
AV centrála pro moderní domácnost
Široká konektivita splňuje požadavky na moderní AV centrálu. Sedm HDMI vstupů (včetně jednoho čelního) splňují současné standardy videa, ať už jde o podporu rozlišení 4K, snímkového rozlišení 60 Hz (60 fps), tři hlavní typy HDR formátů HDR10, Dolby Vision i HLG (Hybrid Log Gamma), barevný gamut BT.2020 (též Rec.2020) a samozřejmě i ochranu HDCP 2.2, spojovanou právě s digitálním obsahem v ultravysokém rozlišení. HDMI výstupy jsou k dispozici dva, hlavní s podporou zpětného kanálu (ARC) a pro 2. zónu se stereofonním ozvučením (3. zóna videovýstup nemá). Na své si však přijdou i staromilci, protože po dvou mají zastoupení videovstupy kompozitní i komponentní. Na sekci audia připadá vstupů devět, tři digitální (dva optické a koaxiální S/PDIF) a šest analogových včetně gramofonového Phono a čelního pro připojení osobního přehrávače. Nemůže zde samozřejmě chybět ani 11.2 multikanálový výstup z předzesilovače. Přípojky pro konektory Cinch jsou bez výjimky ještě poniklované. Z dalších je třeba zmínit ethernetový vstup LAN, port USB typu A pro přehrávání audia z flashek a externích pevných disků, případně seriové rozhraní RS-232C, které umožňuje AV receivery začlenit do instalací chytrých domácností. U devítikanálových modelů je třeba vysvětlit jedenáct párů šroubovacích terminálů, do kterých lze připojit reprokabely zakončené holými vodiči menších průřezů nebo (vzhledem k malým roztečím nejlépe izolované) banánky. Nejsou samozřejmě aktivní všechny současně, ale odpovídají různým volitelným konfiguracím včetně bi-ampingového buzení hlavních soustav nebo ozvučení dalších dvou zón. Rozložením ovládacích prvků se oba modely liší, část ovládacích tlačítek a veškeré čelní přípojky u TX-RZ830 skrývají sklápěcí dvířka, ale dálkové ovladače jsou v obou případech identické, což ale na čelním panelu platí rovněž pro velký fluorescenční displej s hrubší bodovou matricí a řadou pomocných ikonek.

Závěrem
Z hlediska zvukové kvality náleží oba komponenty do téže kategorie. Nabízejí čistý dynamický zvuk se solidně vykresleným prostorem, který nabízí pro menší „obývákové kinosály“ štědrou výkonovou rezervu. Pomineme-li úhlednější a čistší design, o TX-RZ830 má smysl uvažovat tam, kde v poslechové místnosti výměra narůstá. Certifikace THX Select se u obou modelů vztahuje k domácím kinům, kde odpovídá i zvýšeným nárokům. Z hlediska stereofonní reprodukce hudby (což lze s nezbytným surroundem vztáhnout i na hudební videa z koncertů) obstojí také, ovšem jen s bonusem bi-ampingového buzení hlavních reproduktorových soustav a v režimu Pure Audio. Proč je bi-amping žádoucí? Zapojení výkonových zesilovačů je u dostupnějších multikanálových AV receiverů zjednodušené, aby se výrobní náklady i profit výrobce a prodejců vešly do rozumné koncové ceny, ale v této kategorii jsou často úspěšnějšími konkurenty sofistikovanější stereofonní zesilovače už kolem desetitisíc korun. AV receivery, u nichž dva výkonové zesilovače z devíti padnou na bi-ampingové propojení, tento hendikep zčásti kompenzují. Typické elektrodynamické reproduktory totiž pohánějí kmitací cívky, které charakterizuje impedance, zahrnující elektrický odpor a indukčnost. Největší akustický výkon mají v popisu práce největší (středo)basové reproduktory, jejichž membrány mají i odpovídající setrvačnost. Když na svorkách měniče odezní dynamická špička, membrána ještě řádově milisekundy dokmitává a reproduktor dodává přes výhybku soustavy vlastní elektrickou energii do „tweeteru“, což způsobuje nežádoucí prolínání basů s pásmem středních kmitočtů. Takový nežádoucí jev bi-amping nezná: každý z reproduktorů budí vlastní zesilovač a zvuk soustavy slyšitelně zpřesní.

Pavel Víšek


Výrobce: Onkyo
Distributor: CPT Praha s.r.o.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host