AV receivery nejenom pro Dolby Atmos.
10. 9. 2018
Japonská značka Onkyo zahájila generační obměnu AV receiverů u modelů, jež vyhovují domácím kinům, vycházejícím vstříc objektově orienovanému „3D“ zvuku Dolby Atmos. Ten se v České republice čím dál více zabydluje v „kamenných“ kinosálech (aktuální stav je 16) a neustále roste nejenom nabídka disků Blu-ray, u nichž tento formát nechybí, ale také vhodných reprosoustav, což potvrzuje i čerstvá cena EISA pro reproduktorový systém Jamo, zahrnující set S 809 HCS s aktivním subwooferem S 810 SUB a dvěma elevačními reproduktory S 8 ATM, vyhrazenými právě pro tento formát. Devítikanálové modely, kam oba testované AV receivery patří, však nabízejí větší flexibilitu, konkrétně stereofonní ozvučení dalších zón v jednoduchém multiroomovém systému, a také bi-ampingové připojení hlavních soustav, které přijde vhod hlavně při reprodukci hudby. Oba komponenty disponují shodnou výbavou, takže TX-RZ730 (za 22 990 Kč) je vlastně ekonomickou verzí vyššího modelu TX-RZ830 (stojí 31 990 Kč). Osmitisícový rozdíl v ceně jde na vrub hliníkových desek, jež na čelním panelu vystřídaly plast, a výkonových zesilovačů, nabízejících o 5 W vyšší výstupní výkon v každém kanále, které lze navíc individuálně nastavit. Oba modely jsou dostupné v černém a stříbřitém provedení.


Bohatá výbava oba modely spojuje
Příslušnost k nižší střední třídě deklaruje certifikace THX Select pro domácí kina do menších a středně velkých místností. Vnitřní uspořádání obou modelů se liší minimálně, TX-RZ830 má lépe dimenzovaný transformátor v provedení EI, ale usměrněné napětí vždy filtrují dva válcové elektrolytické kondenzátory Onkyo s celkovou kapacitou 20 000 μF. Diskrétně osazený koncový stupeň výkonových zesilovačů ve třídě AB s firemní technologií Dynamic Audio Amplification využívá v každém kanálu komplementární dvojici tranzistorů Toshiba (2SC5242 a 2SA1962), které se galvanicky izolované dělí o hustě žebrovaný hliníkový profil. Blízký ventilátor představuje pouze zálohu, kterou tepelné čidlo aktivuje v případě, kdy pasivní chlazení nepostačuje (nakolik je hlučný těžko soudit, protože během testu zůstával v nečinnosti). Uváděný trvalý výstupní výkon 175 W (TX-RZ730), resp. 180 W (TX-RZ830) samozřejmě odpovídá měření jediného kanálu při zátěži 6 ohmů, kmitočtu 1 kHz a harmonickému zkreslení 1 % a v běžném provozu se musí všechny výkonové zesilovače „podělit“ o společný zdroj napětí, takže tyto hodnoty v jednotlivých kanálech a nadto celém akustickém pásmu nutně poklesnou (základní orientaci poskytuje uváděný příkon 760 W u TX-RZ730 a 850 W u vyššího modelu), ale o výkonovou rezervu se v „obývákovém kinosálu“ netřeba obávat, protože i u hlasité reprodukce zvukové stopy akčního filmu si většinou vystačíme s celkovým výstupním výkonem do 10 W, protože nemálo přidá aktivní subwoofer. Dále se můžeme věnovat oběma modelům souběžně. Elektronickou regulaci hlasitosti ovládá velký knoflík vpravo na čelním panelu (v rozsahu 0 až 100, s jemným krokem 0,5 dB), bezpočet poslechových režimů a tónové korekce basů a výšek zpřístupňují vlevo dole menší knoflíky Listening Mode a Tone, aktivované tlačítkovými spínači. Zvuk je možné upravovat v řadě modů pomocí dvaatřicetibitového digitálního signálového procesoru. Audiofilštěji založení uživatelé ocení poblíž vypínače tlačítko funkce Pure Audio, která obvody tónových korekcí přemosťuje a nadto i vypíná nepotřebné digitální obvody.


AV centrála pro moderní domácnost
Široká konektivita splňuje požadavky na moderní AV centrálu. Sedm HDMI vstupů (včetně jednoho čelního) splňují současné standardy videa, ať už jde o podporu rozlišení 4K, snímkového rozlišení 60 Hz (60 fps), tři hlavní typy HDR formátů HDR10, Dolby Vision i HLG (Hybrid Log Gamma), barevný gamut BT.2020 (též Rec.2020) a samozřejmě i ochranu HDCP 2.2, spojovanou právě s digitálním obsahem v ultravysokém rozlišení. HDMI výstupy jsou k dispozici dva, hlavní s podporou zpětného kanálu (ARC) a pro 2. zónu se stereofonním ozvučením (3. zóna videovýstup nemá). Na své si však přijdou i staromilci, protože po dvou mají zastoupení videovstupy kompozitní i komponentní. Na sekci audia připadá vstupů devět, tři digitální (dva optické a koaxiální S/PDIF) a šest analogových včetně gramofonového Phono a čelního pro připojení osobního přehrávače. Nemůže zde samozřejmě chybět ani 11.2 multikanálový výstup z předzesilovače. Přípojky pro konektory Cinch jsou bez výjimky ještě poniklované. Z dalších je třeba zmínit ethernetový vstup LAN, port USB typu A pro přehrávání audia z flashek a externích pevných disků, případně seriové rozhraní RS-232C, které umožňuje AV receivery začlenit do instalací chytrých domácností. U devítikanálových modelů je třeba vysvětlit jedenáct párů šroubovacích terminálů, do kterých lze připojit reprokabely zakončené holými vodiči menších průřezů nebo (vzhledem k malým roztečím nejlépe izolované) banánky. Nejsou samozřejmě aktivní všechny současně, ale odpovídají různým volitelným konfiguracím včetně bi-ampingového buzení hlavních soustav nebo ozvučení dalších dvou zón. Rozložením ovládacích prvků se oba modely liší, část ovládacích tlačítek a veškeré čelní přípojky u TX-RZ830 skrývají sklápěcí dvířka, ale dálkové ovladače jsou v obou případech identické, což ale na čelním panelu platí rovněž pro velký fluorescenční displej s hrubší bodovou matricí a řadou pomocných ikonek.
Závěrem
Z hlediska zvukové kvality náleží oba komponenty do téže kategorie. Nabízejí čistý dynamický zvuk se solidně vykresleným prostorem, který nabízí pro menší „obývákové kinosály“ štědrou výkonovou rezervu. Pomineme-li úhlednější a čistší design, o TX-RZ830 má smysl uvažovat tam, kde v poslechové místnosti výměra narůstá. Certifikace THX Select se u obou modelů vztahuje k domácím kinům, kde odpovídá i zvýšeným nárokům. Z hlediska stereofonní reprodukce hudby (což lze s nezbytným surroundem vztáhnout i na hudební videa z koncertů) obstojí také, ovšem jen s bonusem bi-ampingového buzení hlavních reproduktorových soustav a v režimu Pure Audio. Proč je bi-amping žádoucí? Zapojení výkonových zesilovačů je u dostupnějších multikanálových AV receiverů zjednodušené, aby se výrobní náklady i profit výrobce a prodejců vešly do rozumné koncové ceny, ale v této kategorii jsou často úspěšnějšími konkurenty sofistikovanější stereofonní zesilovače už kolem desetitisíc korun. AV receivery, u nichž dva výkonové zesilovače z devíti padnou na bi-ampingové propojení, tento hendikep zčásti kompenzují. Typické elektrodynamické reproduktory totiž pohánějí kmitací cívky, které charakterizuje impedance, zahrnující elektrický odpor a indukčnost. Největší akustický výkon mají v popisu práce největší (středo)basové reproduktory, jejichž membrány mají i odpovídající setrvačnost. Když na svorkách měniče odezní dynamická špička, membrána ještě řádově milisekundy dokmitává a reproduktor dodává přes výhybku soustavy vlastní elektrickou energii do „tweeteru“, což způsobuje nežádoucí prolínání basů s pásmem středních kmitočtů. Takový nežádoucí jev bi-amping nezná: každý z reproduktorů budí vlastní zesilovač a zvuk soustavy slyšitelně zpřesní.
Pavel Víšek
Výrobce: Onkyo
Distributor: CPT Praha s.r.o.