Piega Premium Wireless 301

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Příspěvky: 190
Registrován: 04 led 2016 19:59
Kontaktovat uživatele:

Piega Premium Wireless 301

Příspěvek od pixel »

Lifestylové monitory s highendovými geny.
28. 5. 2020

Švýcarská rodinná firma, jež vznikla v roce 1986 ve dvacetitisícovém Horgenu na břehu Curyšského jezera, má vysoký kredit zvláště v highendových kategoriích, což potvrzuje i prestižní cena hodně vybíravého japonského čtvrtletníku Stereo Sound, kterou Piega získala loni za vlajkové lodi Master Line Source 3. V katalogu však nazapomíná ani na dostupnější reprosoustavy, mezi které patří i tři bezdrátové aktivní modely z aktuálně nejmladší série Premium Wireless, která začíná stojanovými dvoupásmovkami 301. V základní verzi z jemně broušeného hliníku anodizovaného v přírodní barvě kovu stojí pár 58 000 Kč, za příplatek 6 000 Kč lze volit ze dvou dalších provedení: v hliníku černě anodizovaném nebo v bílém polomatném laku. Investici zvýší ještě bezdrátový hub Connect za 11 990 Kč. S vybranou verzí ladí průzvučná tkanina, kterou jsou potažené hustě perforované plechy, plnící funkci ochranného rámečku, aretované ve vybrání čelního panelu šesti malými silnými magnety.
Obrázek

Vibrace je nerozhodí
Akusticky netečné ozvučnice tvoří hliníkové profily, které spojují reprosoustavy z celého firemního katalogu vyjma řady Classic. Ty vyrábí na zakázku lisováním za vysoké teploty pod tlakem sedmi tisíc (!) tun další švýcarská společnost. Nelze se proto divit, že jsou při tloušťce 6 mm náležitě tuhé, každá soustava o kompaktních rozměrech 18 x 34 x 23 cm také váží 9 kg. Kapkovitý půdorys profilu, který se svažuje k zaoblené zadní stěně, rozlaďuje podmínky pro vznik vnitřního stojatého vlnění. Ozvučnice je uzavřena nahoře a dole hliníkovými deskami, jež mají stejnou tloušťku jako stěny profilu. Měniče v osazení jsou firemní. Páskový tweeter LDR 2642 MKII má membránu poskládanou do tvaru harmoniky z tenké polyetylenové fólie, jejíž dílčí segmenty nesou část napařené hliníkové kmitací cívky, v rámečku se silnými magnety, kde elektrický signál vyvolává pohyb membrány vzájemným oddalováním a přibližováním do stran, podobně jako u měchu opravdového akordeonu. Středobasový měnič MDS o průměru 140 mm s kónickou polypropylenovou membránou, kterou s košem spojuje pryžový závěs s velkým zdvihem, jinak v řadě Premium Wireless najdeme pouze u největšího modelu 701. Celkový instalovaný výkon zesilovačů, které podle všeho pracují ve třídě D, je 100 W na kanál, což v menší místnosti představuje vzhledem k typicky nadprůměrné charakteristické citlivosti reprosoustav Piega solidní výkonovou rezervu.

Aktivní kmitočtové výhybky zajišťuje multifunkční digitální signálový procesor (DSP), který rovněž sekunduje fyziologické regulaci hlasitosti, zohledňující odchylky citlivosti lidského sluchu pro různé kmitočty a úrovně (při nízkých poslechových hladinách zdůrazňuje hlavně basy a výšky). DSP rovněž „úkolují“ dva páčkové přepínače na zadním panelu každé soustavy: první definuje roli té které soustavy (levý či pravý kanál, mono), druhý informuje o pozici soustavy (v prostoru DSP nezasahuje, ale u zdi nebo v rohu nastaví ekvalizaci basů o -3 dB, resp. -6 dB). Na štíhlém, svisle orientovaném panélku najdeme ještě třetí přepínač, který volí mezi třemi skupinami bezdrátových systémů Piega ve větší domácnosti: červená skupina využívá pro bezdrátový přenos signálu rozlišení 96 kHz/24 bitů, u bílé a modré skupiny jsou vzorkovací frekvence poloviční (48 kHz). Flexibilitu soustav zvyšuje linkový vstup, osazený pozlacenou zdířkou pro konektor RCA. Port USB typu A slouží pouze pro potřeby servisu. Zmínit je třeba ještě dvoupólovou zásuvku pro napájecí kabel.
Obrázek

Bezdrátová centrála
Distribuci signálu zajišťuje kompaktní hub Connect o rozměrech 16,2 x 3,3 x 16,7 cm, s víceméně čtvercovou základnou, napájený z externího síťového adaptéru (5 V/1 A). K ovládání hlasitosti i aktivaci bezdrátového rozhraní Bluetooth (pokud chceme signál streamovat třeba z chytrého telefonu) slouží na horní stěně „černé krabičky“ tři tlačítka s modře podsvícenými ikonami. Regulace hlasitosti má poněkud větší krok a při absenci displeje neznáme ani nastavenou úroveň, orientovat se musíme sluchem, ale to je asi jediné, co lze modelu Premium Wireless 301 vytknout.

Další ovládací prvky soustřeďuje zadní panelu. Třípolohovými posuvnými přepínači je třeba nastavit zmíněnou skupinu (optimálně modrou, odpovídající rozlišení 96 kHz/24 bitů) a frekvenci pro bezdrátový transport signálu: z možností 2,4 GHz, 5,2 GHz a 5,8 GHz výrobce doporučuje prostřední, protože nejnižší volnou frekvenci využívají vedle bezdrátových rozhraní Wi-Fi a Bluetooth mj. i bezpečnostní kamery a je už místy dosti rušená. Konektivitu zajišťují tři vstupy – analogový linkový a dva digitální (optický a koaxiální S/PDIF), podporující signály PCM až do 192 kHz/24 bitů. Konkrétní aktivujeme dalším posuvným přepínačem, ale hierarchicky nadřazený je Bluetooth (jeho volba zvolený vstup po dobu spárování s kompatibilní technikou deaktivuje), podporující kromě standardu i zvukově zajímavější kodek aptX. Linkový výstup lze využít k připojení subwooferu, případně dalšího páru aktivních reprosoustav (veškeré zdířky pro konektory cinch jsou pozlacené). Přepínačem Volume u bezdrátově distribuovaného signálu volíme mezi variabilní a fixní úrovní. Posledními přípojkami jsou porty micro USB pro externí síťový adaptér a USB-A, vyhražený opět servisním zásahům.

Volba i pro vybíravější
Test se uskutečnil v showroomu společnosti CPT Praha v Libni, kde reprosoustavy doplnil CD přehrávač TEAC PD-501HR, připojený k hubu Connect signálovými kabely Real Cable Innovation CA 1801. Jako testovací jsem vybral ukázky z CD Leonard Cohen: You Want It Darker (Columbia, 2016), Dr. John: In A Sentimental Mood (Warner Bros., 1989), Garbage: Beautiful Garbage (Mushroom Records, 2001) a Franz Schubert: Trout Quintet, Arpeggione & Notturno / Jos van Immerseel, L’Archibudelli (Vivarte/Sony Classical, 1998).

Zvuk potěší čistotou i transparentností napříč celým přenášeným pásmem. Dokumentace u kmitočtového rozsahu 39 až 35 000 Hz nezmiňuje toleranční pásmo, ale žádný nedostatek u středních basů nezaregistrujeme. Kontrabas, resp. baskytara, které jsou pro puls rytmiky klíčové, nejsou nijak ošizené. Živé svižné basy těží ze zvoleného průměru kónického měniče MDS. Prokreslení pásma středních kmitočtů vynikne zvláště u nahrávek s vyšším zastoupením akustických nástrojů. Takový Schubertův Klavírní kvintet A dur „Pstruh“ nezklame ani příznivce komorní hudby, smyčce i klavír jsou velmi realistické. Přímo mistrovskou disciplínu představuje reprodukce lehkých otevřených výšek, čemuž vychází vstříc prakticky nehmotná membrána páskového tweeteru. U členitějších nahrávek nelze přeslechnout citlivou supervizi DSP: hlubší oktávy jsou pouze naznačeny a jistým zjednodušením basů platíme za komplexní, dobře „čitelný“ zvukový projev. Hudební scéna s odpovídající šířkou i hloubkou a přesnou lokalizací nástrojů odpovídá povedené dvoupásmové konstrukci. Realistická dynamika je zajedno s muzikálním projevem, nic nepřehání ani nepřehrává.

Pavel Víšek


Výrobce: Piega
Distributor: CPT Praha s.r.o.
Hi-Fi studia: AVcenter.cz, Cinema Shop, PP HiFi Studio

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host