Pylon Audio Emerald 25

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Příspěvky: 123
Registrován: 04 led 2016 19:59
Kontaktovat uživatele:

Pylon Audio Emerald 25

Příspěvek od pixel » 19 črc 2018 17:35

Štíhlé sloupové reprosoustavy od polské firmy Pylon Audio.

Polská firma Pylon S.A. je jedním z poměrně novopečených výrobců reprosoustav určených pro běžné smrtelníky. Firma dnes vyrábí stovky kusů reprosoustav ročně v širokém cenovém rozmezí, od zhruba 12 po 85 tisíc korun. Nejedná se tedy o žádné exotické drahé konstrukce, ale především o to, co si mainstreamový trh nejvíce žádá, tedy kompaktní monitory nebo útlé sloupky vhodné svými rozměry do většiny obývacích pokojů.

Předmětem dnešní recenze jsou štíhlé sloupky pod označením Pylon Audio Emerald HF 25. Už na první pohled zaujmou svým provedením respektive kvalitním dýhováním, které si podle všeho zajišťuje výrobce sám přímo ve své polské manufaktuře. Pylon Audio Emerald HF 25 jsou svými rozměry 185 x 1000 x 320 mm opravdu útlou konstrukcí, která reprezentuje současné trendy a také nároky zákazníků. Celá konstrukce ozvučnice je umístěna na černé podstavě, kterou je možné na přání doplnit o kvalitní hroty. Nechybí ani krycí rámeček s průzvučnou tkaninou, který je možné uchytit pomocí magnetů přímo k ozvučnici. Jednoduché elegantní řešení.

Konstrukce jako taková je 2,5 pásmová složená ze tří měničů. Středo-basový a basový měnič reprezentuje firemní model PSW 17.8 CA a výškový měnič je modifikovaný Seas 27TDC pod firemním PST T-120.6. Výrobce uvádí frekvenční odezvu v rozmezí 35 Hz – 20 kHz, což lze brát, hlavně v případě spodního limitu, s rezervou. Naopak výrobce neuvádí dělící frekvence ani impedanční průběh. Nominální impedance činí podle výrobce 4 Ohmy a citlivost 89 dB. V praxi jsme si ověřili, že reprosoustavy nejsou nijak náročné na stabilitu zesilovače a uváděné 4 Ohmy budou zřejmě spíše spodním limitem (bez měření je to ovšem pouze spekulace).

Maximální zatížitelnost reprosoustavy je 220 Wattů a váha jedné reprosoustavy činí 30 kg. Výrobce vám na přání dodá reprosoustavy v různém provedení (základní RAL barvy), nebo dýhované provedení v matu či lesku. Výběr dýh zahrnuje dub, třešeň nebo ořech.

Výrobce tento model doporučuje do místností 25 až 45 m2. Horní limit představuje poslechová místnost, kde probíhal test a nutno říci, že Pylony obstály. Polská značka má ve své portfoliu model Emerald (bez HF) 25, který je svým naladěním mírně odlišný od modelu Emerald HF 25, který vznikl ve spolupráci s polským magazínem Highfidelity.pl.
Obrázek

Emerald HF 25 v akci
Model Emerald 25 stojí v nabídce polského výrobce prozatím nejvýše, a tudíž se i přes relativně sympatickou cenovku, jakkoliv je 80 tisíc korun hodně peněz, dají považovat za vlajkovou loď značky. Reprosoustavy Emerald 25 reprezentují to nejlepší, co výrobce aktuálně umí dodat a vskutku toho není málo. Pokud stoupáte do audio kopce již nějaký ten rok, tak časem prostě zjistíte, že se zázraky nedějí a levné komponenty ty drahé (čest výjimkám) v naprosté většině „nepřehrávají“.

Reprosoustavy Emerald 25 jsou na pohled útlé sloupky, od kterých by jeden očekával spíše „subtilní“ zvukový projev. Chyba lávky, poprvé jsem slyšel tyto sloupky v poměrně velkých prostorách Hifi Studia Panský Dvůr, které mají okolo 45 m2 čtverečních. Malé Pylony dokázaly i v těchto prostorách místnost doslova vyplnit zvukem a i v této situaci, pro malé sloupky mimo zónu komfortu, zvuk zůstával přes poměrně vysokou hlasitost příjemný. Fyziku ošálit nelze a od těchto útlých sloupků samozřejmě nemůžete očekávat stejně vyvážený zvuk ve všech pásmech, jako od plno-rozsahových reprosoustav se značně větší účinnou plochou měničů a značně větším objemem ozvučnice.

Pylony ovšem ukázaly, že se většího prostoru prostě nezaleknou a vydají ze sebe opravdu maximum. Zašmátral jsem si v paměti a nevzpomněl jsem na žádné na žádné rozměrově podobné reprosoustavy, a to ani od těch značně zvučnějších jmen audio průmyslu, které by to v těchto prostorách dokázaly. Stupňující se hlasitost zvládají Pylonu s grácií nepodobné této kategorii, avšak při velmi vysoké hlasitosti se již podaří zaslechnout, že malé měniče a zadní vyústění basreflexu našly své limity. V menších místnostech do 25 m2 byste ovšem neměli na tyto limity narazit, pokud nemáte extrémně zatlumenou místnost.
Obrázek
Pylony nejsou mistry v ukazování dynamiky nahrávek a je poměrně jedno, jestli k nim připojíte zesilovač pracující v jednočinné třídě A, nebo silnější lampový konec ve třídě AB s výkon okolo 100 W na kanál. Pamatuji si, jak velký vliv měl výkon připojeného zesilovače na konstrukce jako Franco Serblin Accordo nebo Harbeth SHL5 plus. Silný koncový zesilovače ve třídě AB s nimi dokázal udělat úplně zázraky a katapultovat reprodukci o třídu výše, než se slabším integrovaným zesilovačem. Pylony jsou podle mého názoru o poznání méně citlivé na tyto změny.

Klasická hudba je reprodukována z grácií a poměrně širokým pravo-levým prostorem. Předozadní prostor je spíše naznačen a veškeré dění se odehrává zhruba ve dvou vrstvách, z nichž ta přední reprezentuje nejbližší dění a druhá jen mírně zasunutá za prvním plánem reprezentuje vzdálenější dění. Typickým příkladem, jak Pylony hrají klasickou hudbu, jsou například sólové housle, které jsou běžně umístěny vedle dirigenta. Pylony umístění naznačí a další nástroje se během skladby přidávají, ale u jejich umístění nemáte ani při velmi dobré nahrávce příliš mnoho informací. Celkovému vyznění to ovšem vůbec nevadí a vzhledem k cenové relaci je prostor pro kritiku poměrně malý.

Emeraldy nejsou přehnaně analytické a nečekejte tedy žádnou zvukovou lupu, jak tomu bývá u špičkových monitorů. Model staví na hutnosti projevu a detaily v nahrávkách přicházejí jakoby mimochodem. Tuto vlastnost kvituji vždy s povděkem, protože v rámci reprodukce vždy preferuji celek na úkor jeho částí. Věhlasné značky jdou často zcela opačným směrem a u svých základních řad mají tendenci exhibovat detaily a zaujmout posluchače v prvních 20 minutách poslechu svou detailností. Je podobné jako s ženami, ne vždy je ta na první pohled nejatraktivnější vhodné k dlouhodobému soužití. Pylony podle mého názoru doceníte až časem.

ObrázekPolskému výrobci se podařilo v rámci rozpočtového omezení namíchat velmi chutný koktejl, který oceníte jak s tranzistorovým i lampovým zesilovačem se solidně dimenzovanou výkonovou částí. Základních předpokladem pro slušnou reprodukci je v případě Pylonů umístění alespoň 1,5 metrů od zadní stěny a minimálně stejnou vzdálenost bych doporučil také od stěn bočních. Pak je poměrně lhostejné, zda si pustíte klasickou hudbu nebo rock, Pylony zůstávají vždy v bezpečné zóně a nikdy vás nebudou obtěžovat agresivní reprodukcí. Tato vlastnost je do značné míry dána tím, že Pylony mírně ustupují neutralitě směrem k proteplení vyšších basů, které nejsou tak rozlišené a konkrétní jako tomu bývá u dražších reprosoustav, ale zato i horší nahrávky činí poslouchatelnými. Rovněž nejvyšší frekvence nejsou exponovány na úkor celku a vše drží pěkně „pohromadě“.

Člověk si při takovéto rozborce ovšem uvědomí, jak dobře vyváženou reprosoustavu v případě Pylonů dostává. Jistě, například Harbeth SHL5 Plus umí ve středovém pásmu ukázat více a rovněž reprodukce je plastičtější, avšak ani zdaleka by nemohly Harbethy konkurovat Pylonům, co do zatížitelnosti ve větší místnosti. Konkurenční Dynaudio vám v této cenové kategorii takový úsměv na tváři rozhodně nevykouzlí. Při brouzdání v paměti jsem narazil na jedny reprosoustavy, které mi model Emerald 25 poněkud připomíná. Překvapivě to nejsou útlé sloupky od Spendor nebo již zmíněného Dynaudia, ale velký model Harbeth M40.1 od britské legendy. Nebudu předstírat, že velké britské monitory nejsou ve všech ohledech lepší, avšak jde mi tady spíše o přiblížení „školy“ zvuku jakou si Pylon pro svůj model Emerald zvolil.

Závěrem
První reprosoustavy polského výrobce jsou nadmíru povedeným kouskem. Od konstrukcí podobných modelu Emerald 25 většinou s díky utíkám směrem k monitorům, nebo alternativně již „dospělejším“ reprosoustavám. V tomto ohledu jsou pro mě Pylony výjimkou a doporučil bych je všem posluchačům hudby (záměrně nepíši audiofilům) jako lepší alternativu k reprosoustavám jako jsou Proac Response DT8, Focal Aria 936 nebo B&W 703S2.

Pylony samozřejmě mají své limity a v kategorii nad 100 tisíc korun je už konkurence tak tvrdá, že by si nedovolil je poměřovat s modely o 40-50 tisíc výše. Celkovou kultivovaností projevu a výjimečnou muzikalitou (ano a mírným odstupem od neutrality) jsou v dané cenové relaci pro mě v současné době jednou z nejlepších voleb. Nutnou podmínkou je ovšem dobrá spolupracující elektronika a to alespoň v cenové kategorii těchto reprosoustav. Test proběhl ve spojení se špičkovým zdrojem Ayon CD-35 a koncovým zesilovačem Leben CS-1000p a koncovým zesilovačem Valvet v jednočinné třídě A. Neutrálnější Leben (ano neupsal jsem se) byl pro Pylony podle mého názoru přirozenějším partnerem.

K výbornému zvuku můžeme připočíst i velmi kvalitní dýhování a Pylony mohou být ozdobu každého obýváku. V tomto ohledu bych se vyvaroval základním RAL barevným provedením a zvolil příplatkové dýhování s lesklým lakem, které vypadá opravdu luxusně. Cena modelu Emerald HF 25 začíná na 79 990 korunách v základním provedení a končí na 84 990 korunách za provedením s dubovou nebo ořechovou dýhou.

Petr Štefek


Výrobce: Pylon Audio
Distributor: Hifi Studio Panský Dvůr
Hi-Fi studia: Hifi Studio Panský Dvůr

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host