REL Acoustics T/x Series

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Příspěvky: 287
Registrován: 04 led 2016 19:59
Kontaktovat uživatele:

REL Acoustics T/x Series

Příspěvek od pixel »

Subwoofery s puncem extrovních basů.
30. 8. 2021

Britská značka REL Acoustics, jež vznikla v roce 1990 v Bridgendu nedaleko velšské metropole Bridgendu, aby svou specializovanou nabídku vystavěla na aktivních subwooferech (těm však raději říká sub-basové jednotky), na jaře představila novou vyšší větev své klíčové řady T, spojující série HT a S.

První dostupnější, která je akronymem ze slovního spojení Home Theatre, vytváří zázemí hlavně pro domácí kina, druhá má už nakročeno ke dvěma highendovým soubwooferům ze série Reference. Nejvyšší obrátku na trhu však britské značce donedávna zajišťovala řada T/i, vůbec nejúspěšnější prostřední model T/9i se také proto vloni dočkal „limitky“ T/9i RED v klavírním laku v odstínu italské červené, kterou si jinak spojujeme spíše se sportovnímu kupé Ferrari. U větve T/x zachovala značka REL Acoustics stejný počet tří modelů jako v případě starší série T/i: ceny se výrazněji nezměnily, ale technologie vycházejí z vyšší řady S. Východiskem je nejkompaktnější T/5x (stojí 21 990 Kč), jediný s uzavřenou ozvučnicí a basovým měničem o průměru 200 mm, na který navazuje T/7x (za 30 990 Kč), se stejným wooferem, ale už také s pasivním zářičem o průměru 254 mm, jenž využívá i největší T/9x (za 39 990 Kč), osazený samozřejmě basovým měničem o průměru 254 mm. Je asi zbytečné zdůrazňovat, že jednotlivé modely se liší rovněž instalovaným výkonem zesilovačů. Ve srovnání s předchozí větví T/i vnější rozměry vzrostly nevýrazně, navíc „zeštíhlující“ efekt zaoblených bočních hran zafungoval. Hmotnost vzrostla v průměru o dva kilogramy, což jde zčásti na vrub robustnějších kabinetů. Hlavní podíl na kvalitnějším zvuku mají inovované měniče a přepracované výkonové zesilovače, jež nadále pracují ve třídě AB, ale cílem nového zapojení bylo dosažení lepší dynamiky a vyšší transparentnosti. Zachovaná samozřejmě zůstala příprava pro bezdrátový systém ARROW, který při distribuci signálu pracuje s nulovou kompresí (modul za 7 490 Kč představuje volitelné příslušenství). Všechny modely lze vybírat ze dvou odstínů klavírního laku (černý nebo bílý), designovou „třešničku na dortu“ zde tvoří hliníkové destičky s gravírovaným logem, vsazené do horní stěny ozvučnic.
Obrázek

Klasické konstrukce vše jistí
Tuhé ozvučnice u celé série T/x, které se poměrem stran více či méně blíží kostce, tvoří dřevovláknité desky o tloušťce 18 mm, zpevněné podle potřeby vnitřními výztuhami. I patnáct let po nástupu řady T na trh zůstal šéfkonstruktér John Hunter věrný zesilovačům třídy AB, ale jejich přepracované zapojení využívá tranzistory řízené polem (MOSFET). Dále si blíže představíme modely T/5x a T/9x, prostřední mezi nimi figuruje svými rozměry, ale společné znaky zde lze registrovat jak s T/5x, tak i s T/9x.

U modelu T/5x hlubokotónový měnič o průměru 200 mm vydutou membránu z hliníkové slitiny FibreAlloy, kterou s košem spojuje robustní pryžový závěs, převzal konstrukční tým ze staršího typu T/5i, ale pohon už tentokrát zajišťuje masivnější feritový magnet. Woofer v uzavřené ozvučnici o rozměrech 30 x 30,7 x 31,3 cm vyzařuje kolmo k zemi (obejde se tak bez ochranného rámečku s průzvučnou tkaninou) a potřebný odstup od podlahy v rozích vymezují čtyři nožičky z tlakově litého hliníku, opatřené vespod tenkými pryžovými podložkami. Výkonový zesilovač, který dokáže trvale dodávat výstupný výkon 125 W, je napájený ze zdroje klasické konstrukce, osazeném síťovým transformátorem v provedení EI. Největší model T/9x s ozvučnicí o rozměrech 37 x 34 x 39,3 cm už disponuje desetipalcovým měničem o průměru 254 mm, rovněž s vydutou membránou z hliníkové slitiny FibreAlloy, obdobnou konstrukcí a inovovovaným „motorem“, však už vyzařuje na čelní stěně, takže se preventivně neobejde bez robustního odnímatelného rámečku s průzvučnou tkaninou, u něhož nelze z hlediska vibrací nic podcenit, je proto vyrobený vyrobený z MDF desky o tloušťce 15 mm a v rozích pevně „ukotvený“ čtyřmi kovovými kolíky. Výhody bassreflexové ozvučnice zde plně nahrazuje řešení s pasivním zářičem, který vyzařuje směrem k podlaze a má stejný průměr jako woofer – 254 mm. Výkonový zesilovač s trvalým výstupním výkonem 300 W napájí opět zdroj klasické konstrukce, vybavený však už toroidním síťovým transformátorem, který je s malými rozptylovými toky i vyšší účinností pro vlajkovou loď celé větve příhodnější. Prostřední model T/7x s instalovaným výkonem 200 W má hlubokotónový reproduktor o průměru 200 mm shodný se základním typem T/5x, ale řešením ozvučnice s pasivním zářičem o průměru 254 mm i toroidním transformátorem v napájecím zdroji se už blíží k top modelu T/9x.
Obrázek

Jednotící konektivita
Přípojky a ovládací prvky ani jejich rozložení se na čtvercových panelech na zadních stěnách ozvučnic u celé větve řady T/x neliší, jedinou výjimkou jsou v levém dolním rohu hustě žebrované hliníkové chladiče, které se musí vypořádat s odvodem balastního tepla různě dimenzovaných výkonových zesilovačů. V sekci tří vstupů britská značka preferuje pro optimální zpracování signálu už tradičně vysokoúrovňový, osazený zásuvkou pro konektor SpeakON, který dodává lichtenštejnská společnost Neutrik; tím také končí desetimetrový signálový kabel z příslušenství (jehož tři vodiče se připojují k výstupním terminálům zesilovače, když zem je společná pro oba kanály). Nechybí samozřejmě ani vstupy konvenční: linkový (Low Level) a „kinařský“ Low .1/LFE (Low Frequency Effects), jenž přemosťuje elektrickou výhybku a vede signál na kmitočtu 120 Hz přes filtr v zapojení 4. řádu. Oba vstupy jsou osazené „dlouhokrkými“ pozlacenými zdířkami, jež si nárokují robustnější highendové konektory RCA. Trojice hliníkových knoflíků slouží k nastavení úrovně vysoko i nízkoúrovňových vstupů (Hi/Low Level), vstupu Low .1/LFE a dělicího kmitočtu pásmové propusti od 30 do 120 Hz (Crossover). Fázi (0 nebo 180°) volíme malým páčkovým přepínačem v královské korunce firemního loga a devítipinová zásuvka pro konektor DB9 výjimečně nepřísluší sériovému rozhraní R-232C, ale umožňuje připojit výše zmíněný modul ARROW pro bezdrátovou distribuci signálu. Druhým páčkovým přepínačem lze volit mezi trvalým zapnutím (Always On) a funkcí Standby, jež subwoofer z pohotovostního režimu aktivuje přítomnost signálu na vstupu. O provozním stavu zde informuje dvojbarevná LED dioda. Poslední prvky zde představují třípólová zásuvka doplněná dobře přístupným pojistkovým pouzdrem a kolébkový síťový vypínač.
Obrázek

Partie pro regálovky i sloupy
Subwoofery jsem poslouchal ve středně zatlumené místnosti o výměře 24 m2, kde je doplnily stojanové dvoupásmovky Xavian Perla v alternaci s třípásmovými sloupy Monitor Audio Silver 500 7G a dva komponenty Cambridge Audio, integrovaný zesilovač azur 851A a univerzální Blu-ray přehrávač CXU. Subwoofery s výstupem zesilovače propojil přibalený vysokoúrovňový kabel, zbývající kabeláž byla značky XSymphony, signálová Pure Silver Fantasy a reproduktorová Omega Hybrid. Jako testovací jsem vybral skladby z SACD Chick Corea: Rendezvous In New York (Stretch Records, 2003), Peter Gabriel: Up (Virgin, 2003), Magdalena Kožená: Il giardino dei sospiri / Collegium 1704, dir. Václav Luks (Pentatone, 2019), CD Leonard Cohen: You Want It Darker (Columbia, 2016), Věra Heřmanová: Czech Organ Music Of The 20th Century (BONTON Classics, 1992) a Rob Wasserman: Trios (GRP, 1994).

Technické parametry zmiňují dolní kmitočet, jehož subwoofery dosáhnou v tolerančním pásmu -6 dB. Zatímco základní model T/5x zvládne 32 Hz, kterým začíná druhá nejhlubší kontra oktáva (C1 odpovídá kmitočtu 32,7 Hz). O něco níže dosáhnou T/7x (30 Hz) a zvláště T/9x, jehož dolní kmitočet 27 Hz nebyl zvolen náhodně, protože tónem A2 (27,5 Hz) začíná notový rozsah. Jinak akustické pásmo na začátku atakují pouze několikametrové píšťaly chrámových varhan, které ovládá pedál, okrajově klavír či kontrafagot, jinak samozřejmě elektronická hudba. Volba vhodného subwooferu závisí na několika faktorech, které navzájem souvisí.

K malým dvoupásmovkám, ale i štíhlým sloupům v malé místnosti, patří jednoznačně nejkompaktnější model T/5x, protože takové reprosoustavy svým akustickým tlakem větší prostor neozvučí, čemuž odpovídá i relativně omezený výstupní výkon 125 W subwooferu, víc není třeba. U větších subwooferů už lze u basů registrovat rozdílnou kvalitu i kvantitu. Z maximalistické pozice nabízí T/7x svižnější i lépe kontrolované basy, ale T/9x jim dopřává větší „tělo“ a přesnější artikulaci v dynamických špičkách, když větší místnost ozvučí také s větším nadhledem. V obou případech jde o periferii k velkým reprosoustavám, kterým doplní chybějící hluboké basy a při vhodně nastaveném dělicím kmitočtu, který nesahá příliš hluboko (jako východisko k dalším experimentům se nabízí kmitočet 80 Hz, který otevírá interval vyšších basů), je zřejmá přesnější reprodukce (nižších) středů, protože i relativně velkým wooferům se od reprodukce hlubokých basů slyšitelně „uleví“, o středobasových měničích ve dvoupásmových monitorech nemluvě.

Pavel Víšek


Výrobce: REL Acoustics
Zapůjčil: Audio Center Czech s.r.o.
Hi-Fi studia: RODEL - AUDIO, Audiofriend, Avitsmart, Hifi Morava, HiFi Studio, HifiSound Studio, HiFiStyl, LEPŠÍ ZVUK, PP HiFi Studio, RothAudio, Studio Eso, Studio Luxusní elektronika, Studio Špalíček

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů