RME ADI-2 DAC

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Příspěvky: 273
Registrován: 04 led 2016 19:59
Kontaktovat uživatele:

RME ADI-2 DAC

Příspěvek od pixel »

D/A převodník pro audiofily od firmy RME.
5. 4. 2018

Německý RME je už více než 20 let známým výrobcem digitálního audia pro profesionální, či studiové zpracování zvuku. Není ale tak známým v segmentu Hi-Fi a high-endu. Mnichovská firma to pomalu mění a po vydařených převodnících ADI-2 Pro a ADI-2 Pro Anniversary (dále AE) ohlásila na konci roku 2017 novinku RME ADI-2 DAC.

Vzhled a obsah balení
Pokud čtenář již někde viděl, či vlastní starší převodník RME ADI-2 Pro AE, tak oba přístroje jsou na první pohled velmi podobné. Nelze se vyhnout častému porovnávání. Hliníková krabička, stejná barva, stejný displej, stejné balení, výborný 70 stránkový manuál ve dvou jazycích (anglicky a německy) a základní příslušenství. Tím jsou USB kabel, externí napájecí zdroj a nově dálkový ovládač se základními funkcemi. Proti ADI-2 Pro AE chybí horní plexisklo s LED diodami a uspořádání zadních konektorů je jiné. Chybí také redukce pro připojení externích zařízení.
Obrázek
Vybrané technické parametry
Srdcem ADI-2 DAC je opět high-endový japonský D/A převodník Verita AK4490. V modelu ADI-2 DAC je obsažen jeden DAC čip, oproti dvěma ve verzi ADI-2 Pro AE. Práci s daty a složité výpočty v digitální doméně zvládá výkonný programovatelný FPGA mikroprocesor. Na vstupu ADI-2 DAC je opět proprietární USB řešení, navržené a vyrobené v RME. Technologie zpracování jitteru RME Steadyclock je v ADI-2 DAC vylepšena na Steadyclock FS. Výrobce uvádí, že FS umožňuje další zlepšení práce s jitterem a mělo by se podílet na ještě lepším zvuku. ADI-2 DAC podporuje až 768 kHz a 32 bit, všechny dnes běžné audio formáty, DSD, ASIO apod. Nepodporuje HW dekódování MQA. Vše je na první pohled kvalitně provedeno, jak venku tak uvnitř.

Pohled na přední a zadní panel
Na předním panelu ADI-2 DAC dominuje ovládání hlasitosti (digitální), korekce basů a výšek a barevný displej. Ten obsahuje další čtyři menší tlačítka pro detailnější nastavení. Rovněž jsou zde k dispozici dva sluchátkové výstupy, 6,3 mm a 3,5 mm. Menší výstup je určen pro velmi citlivá IEM sluchátka (In Ear Monitory). RME uvádí, že IEM výstup je speciálně upravený, aby byla dosažena ještě nižší hodnota šumu. Sluchátkový zesilovač je v ADI-2 DAC opět velmi kvalitní a i přes chybějící podporu pro symetrické sluchátkové kabely, disponuje dostatkem výkonu pro jakákoliv běžná, či high-endová sluchátka na trhu. Vedle sluchátkové cesty, je ADI-2 DAC opět velmi slušný kombinovaný DAC a předzesilovač. Na zadním panelu má základní vstupy, vstupní koaxiální S/PDIF, optický S/PDIF, USB a dále dvojici výstupů, RCA a symetrické XLR. Předzesilovač je velmi slušný a ADI-2 DAC tak lze připojit a provozovat rovnou ke koncovému zesilovači.
Obrázek
Ovládání
Ovládání ADI-2 DAC je velmi jednoduché. Stačí zapojit digitální S/PDIF kabel, USB, či optiku, převodník detekuje signál a přepne na příslušný zdroj. Už v základním nastavení převodník přehraje zvuk, jak nejlépe to dokáže. Pro případné doladění parametrů jsou využitá čtyři malá tlačítka na displeji, ovládající další funkce: Equalizér, funkce Loudness a Crossfeed, užitečné je nastavení Hi-Power při nižší citlivosti i převolby z několika definovaných DA filtrů. Nejčastěji jsem převodník provozoval s filtrem SD Sharp. Skrytá menu se bohužel trochu složitěji ovládají, naštěstí je ovládání prakticky stejné jako u RME ADI-2 Pro. V případě obtíží je vše detailně popsáno v manuálu, on-line PDF nebo na internetovém fóru RME, kde se lze zeptat i výrobce. Odpovědi RME jsou velmi rychlé.

Přehrávání se sluchátky
Převodník jsem připojil pomocí USB kabelu k počítači, na kterém přehrávám audio a video. Pro přehrávání audia používám přehrávač Foobar2000, pro testování jsem neměl aktivován žádný softwarový DSP (digital signal processor). Dále jsem přehrával zvuk z YouTube a on-line her.

Již se sluchátky se kvalita zvuku ADI-2 DAC projeví. Je neutrální, detailní a přesný. Například s Fostex T50RP obvykle mívám pocit měkčího, horšího basu a potřebuji dostatečně výkonný sluchátkový zesilovač. Spolu s kartou Asus Xonar Essence STX, která jinak běžně zvládá většinu sluchátek, musím výrazně zvýšit hlasitost a již to není dobré ani zvukově. Naproti tomu ADI-2 DAC má dostatek výkonu, hraje podstatně čistěji, s lepší kontrolou a přehledem. Na YouTube ihned slyším, jak je naprostá většina uploadů nekvalitních. Při přepnutí na Foobar2000 a Hi-res je slyšitelný kvalitativní skok směrem vzhůru. Podobný, i když ne již tak velký, je se Spotify.

Jako občasný hráč PC her mám rád plynulý obraz a zvuk. Vyzkoušel jsem ADI-2 DAC ve hrách. Výrazný a přesný zvuk, jako břitva, byl tak dobrý, že jsem se v několika situacích tomu začal nahlas smát. I jako netradiční zvuková karta v počítači ADI-2 DAC obstál na výbornou.

Se sluchátky jsem si vyzkoušel i vliv filtrace napájení a výměny napájecího zdroje. Při přehrávání bez filtrace jsem zaznamenal určitý neklid a slyšitelnější hladinu šumu, při zařazení filtru šum zeslábl. Co se týká napájecího zdroje, jde o běžný základní typ, který RME přikládá k většině svých zařízení, včetně například i ADI-2. Jeho vyřazení a nahrazení lineárním napájecím zdrojem rovněž zlepšilo zvuk. Je dobře, že napájecí zdroj není zabudovaný, ale lze jej nahradit lepším. Na druhou stranu, s běžnějšími sluchátky cca do 10 tisíc, nejsou filtrace ani lepší napájecí zdroj nezbytnými. Co se neprojeví se sluchátky, se u mně často projeví s repro ATC SCM 40.
Obrázek
Přehrávání s reprosoustavami
Poslechovou místnost představuje zčásti vybavený obývací pokoj o výměře 37 m2, hodně holých stěn. Místnost je půdorysu téměř pravidelného lichoběžníku, podél kratší základny mám repro. Delší základnou je přirozeně zatlumená kuchyně, stůl atd. Ve sweetspotu je slušný zvuk i bez zásadnějších úprav, poslouchám ve vrcholu rovnostranného trojúhelníku.
Místnost je vcelku vyhovující, bez výraznějšího slyšitelného problému.

Většinu času jsem měl převodník ADI-2 DAC připojený k CD transportu přes koaxiální S/PDIF, ve zbývajícím čase pak přes USB k počítači. Na výstupu byl propojen XLR kabelem do koncového zesilovače Primare A32 a dále do reprosoustav ATC SCM 40. Napájení sestavy mám vyřešeno tak, že do zásuvky je připojena filtrace Isotek Titan, z které vede kabel k zásuvkové liště Nordost QB8. V liště mám připojen koncový zesilovač Primare, převodník, DVD Panasonic a počítač. Detaily sestavy jsou uvedeny níže.

Testoval jsem většinou na svých často poslouchaných CD, která dobře znám. Jedná se o Dave Grusin z albma Migration, Noční Optika z albma Strojek z půdy a dále klasika - houslové koncerty Čajkovského, Brahmse, Mendelsohna, Korngolda, Bacha.

Dlouhodobý poslech s občasnou výměnou komponentů v mé sestavě ukázal, že ADI-2 DAC je zvukem podobný ADI-2 Pro AE, nicméně slyšitelné rozdíly zde jsou. S ADI-2 DAC v sestavě a prvním poslechu repro, je zvuk velmi čistý, plný a transparentní ve všech pásmech. DAC nikde nepřidává ani neubírá. Výšky jsou přirozené, netahají za uši. Středy jsou transparentní a basy velmi dobré. Dobře je podaný prostor, zejména v levo-pravém směru, stejně jako tomu bylo se sluchátky. Když bych měl shrnout můj dojem, tak všeho je akorát a přitom je zvuk precizní, energický a čistý.

Sestavu jsem střídavě přepojoval mezi S/PDIF a USB zdroji. Zejména na USB jsem byl velmi zvědavý, vzhledem k velkému množství USB „krabiček“, které mi prošly v posledních dvou letech sestavou. K tomu účelu jsem si udělal rip z CD do WAVu (pouze pro účel testu) a nepřímo srovnával zvuk PC přes USB s CD. Po tomto srovnávání můžu konstatovat, že zvuk z USB je v mém případě stejně kvalitní, jako z USB ADI-2 Pro AE a jako zvuk z CD transportu. Neslyšel jsem žádné šumění, artefakty, brum, nic, co by se dalo odůvodnit počítačem. Takto jsem si potvrdil, že USB v implementaci RME není limitující, byť zařízení například nemá galvanické oddělení. Různé krabičky, čističe a zlepšovače USB signálu tak dost pravděpodobně nebudete potřebovat.
Obrázek
Jak už bylo částečně uvedeno, zajímavou kapitolou, jak zlepšit zvuk převodníků RME, je nahradit původní napájecí zdroj lepším. Použil jsem k tomu ověřený lineární napájecí zdroj Voltcraft fsp-1132 (světlá verze). Už s tímto levným, ale kvalitním zdrojem se zvuk obou DAC slyšitelně zlepšil. Projevil se v určitém zpevnění, zejména v nižších frekvencích a celkovém zpřesnění. Abych si udělal obrázek o předzesilovači, srovnával jsem i s vypůjčeným Classé CP 47.5 a i s jinými převodníky. Nakonec, po výše popsaných změnách, byl zvuk již tak dobrý, že samostatný předzesilovač nic nepřinesl (když předtím mi pomohl s basy). Odehrála se jen určitá změna ve výsledném projevu. Čili nebyl důvod jej dále zařazovat.

Po mém několikadenním seznámení a soužití s převodníky RME jsem ještě přizval zkušené kolegy z HIFIroomu, lachima a paola. Vypůjčil jsem si další kabeláž a domluvili jsme se na vyzkoušení a vyladění sestavy s převodníkem ADI. Po zhruba třech hodinách a mnoha změnách, pokusech, včetně různých podložek, mixů kabelů, hýbání s reprobednami atd., začal pro mne být zvuk z mé sestavy již perfektní. Zatím jsem jej takto nikdy neslyšel. Ze sestavy sálaly při hudbě emoce, energie, zkrátka hrálo to výborně. To už jsme hráli jen vážnou hudbu a houslové koncerty. V tu chvíli byl v řetězci zařazen signálový Nordost Tyr 2, paolův nový reprokabel i jeho kabel napájecí. Uvádím to zde pro určitou představu o potenciálu, kterým DACy disponují.

Srovnání ADI-2 DAC s ADI-2 Pro AE
Tak tedy, oba DAC jsou si zvukově hodně podobné, nejsou však stejně hrající. ADI-2 DAC je neutrální a přirozeně hrající, ADI-2 Pro je, pro mně, ještě malinko více neutrální a zvuk tolik nevystupuje do popředí. Na první poslech je možná ADI-2 Pro zvukově odtažitější, zatímco ADI-2 DAC efektnější a na výškách a středech se zdá možná i více transparentní. Po delší době jsem ale nabyl dojmu, že ADI-2 Pro AE má blíže k určitému klidu a nadhledu ve zvukovém projevu, zatímco ADI-2 DAC tímto disponuje rovněž, ale v nižší míře. Samozřejmě zde může hrát roli to, že ADI-2 Pro AE dobře znám a zvykl jsem si na jeho zvuk.
Obrázek
Shrnutí dojmů a tipů
Pokud ADI-2 DAC plánujete ke sluchátkům, rozhodně jděte a vyzkoušejte ho. Pokud jej plánujete do sestavy v celkové ceně do 250 tisíc, rovněž rozhodně ano. Je zvukově srovnatelný s převodníky za 40-50 tisíc? Ano, je.

Protože osobně pokládám převodníky RME za technologický high-end, tak bych pečlivě vážil, zda do řetězce zařazovat různé vylepšovače a čističe, zejména USB signálu, a stejně tak předzesilovač. RME totiž jejich funkce samo zvládne velmi dobře. Naopak se mi někdy zdálo, že některá přídavná zařízení spíše do zvuku zanášely něco nového, než aby ho zlepšovaly. Snažil bych se mít řetězec raději jednodušší.

Pokud si převodník pořídíte a chcete z něj provozovat co nejlepší zvuk, připravte se na další menší investici, abyste využili jeho potenciál. Přiložena kabeláž a napájecí zdroj jsou bohužel limitující. Nepodceňte zbytek sestavy. Potřebujete adekvátní partnery, jak komponenty, tak kabeláž. Vzhledem k pořizovací ceně, která činí v době psaní recenze 25.490 Kč, je ADI-2 DAC fantastický převodník a poměr hodnoty a ceny vychází pro něj lépe, než pro ADI-2 Pro AE.

Testovací sestava:
Zdroj: PC s Windows 7 a Foobar2000, Panasonic DVD-S75
ADI-2 DAC, ADI-2 Pro AE, Primare A32, ATC SCM 40, Fostex T50 RP mkIII, Sennheiser HD 660 S
Kabeláž: Isotek, Kimber, QED, Klotz, Sommer Cable, Nordost, Oyaide
Filtrace Isotek

Kychtax


Diskuze: znacky-vyrobci/rme-t18156.html

Výrobce: RME
Distributor: Disk Multimedia s.r.o.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti