Sonus faber Minima Amator II

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Příspěvky: 198
Registrován: 04 led 2016 19:59
Kontaktovat uživatele:

Sonus faber Minima Amator II

Příspěvek od pixel »

Moderní retro po italsku.
1. 9. 2020

Reprosoustavy Sonus faber ze severoitalského městečka Acugnano mají nezaměnitelný zvuk i design, ale tomu už po odchodu zakladatele značky Franco Serblina v roce 2006 přeci jenom dává novou tvář jeho nástupce Paolo Tezzon. Staromilce proto určitě potěší dvoupásmové monitory Minima Amator II (za 104 990 Kč), jež v kolekci Heritage figurují mimo početnější řady. Jejich předobrazem představují soustavy Minima Amator z roku 1992, kdy italská značka vsadila na vyšší využití přírodních materiálů, ale všechny elektroakustické technologie jsou už samozřejmě u druhé generace moderní. Jediné provedení soustav Minima Amator II staví na deskách ořechového dřeva v čirém polomatném laku, s nimiž kontrastuje jemná černá kůže, kterou jsou potažena čela i zadní stěny. Kvalita užitých materiálů nezapře, že severní Itálie je v místním regionu Vicenza vyhlášená nejen řadou truhlářských manufaktur, ale také koželužnami, jež patří mezi největší exportéry usní na světě. Smysl pro každý detail potvrzuje i dříve neodmyslitelný mosazný štítek s logem vepředu pod wooferem. Filigránský styl pak ještě podtrhnou stojany Carrara Stand (pár za 38 990 Kč). Jejich černé kovové profily mají oporu v deskách z leštěného kararského mramoru, který proslavil svými sochami také renesanční mistr Michelangelo Buonarotti. Ta je v rozích opatřena výškově polohovatelnými hroty z mosazi a z téhož materiálu jsou také další prvky.
Obrázek
Precizní ruční práce
Každou akusticky netečnou ozvučnici tvoří dvě desítky přesně slícovaných desek a dalších segmentů z ořechového dřeva o tloušťce 25 mm, protože stavebním materiálem korpusů z dřevěného masivu nemohou být běžná prkna, jež sebelépe vysušená časem více či méně pracují. Zaoblené hrany a rohy kabinetů o rozměrech 200 x 325 x 274,5 mm, zatlumených uvnitř syntetickým rounem, působí elegantně, ale jejich hlavním úkolem je eliminovat nežádoucí difrakce zvukových vln. Konstrukci ještě zpevňuje reliéfní čelní panel, který ve vodorovné ose středobasového měniče mírně zasahuje do bočních stěn. Z hmotnosti 7,1 kg na jednu soustavu je zřejmé, že kompaktní monitory nejsou z hlediska zpracování nijak ošizené. Oba reproduktory si značka nechává vyrábět na zakázku. Tweeter H28 XTR2-04 DAD má poddajnou, speciálně zatlumenou hedvábnou kalotu o průměru 28 mm, jež díky technologii DAD (Damped Apex Dome) spojuje výhody klasického vrchlíku a prstencového zářiče; před poškozením ji chrání tři štíhlá žebra, v jejichž průsečíku najdeme krátký hrot, který „chytrým napoví“ (proti starším modelům už není tak ostrý, ale nahodilý kontakt si přesto každý zapamatuje). Kónickou membránu středobasového měniče MW15 XT-04 o průměru 150 mm, kterou tvoří celulóza se zalisovanými organickými vlákny kapoku a kenafu, spojuje s tuhým košem z tlakově litého kovu pryžový závěs s velkým zdvihem.
Obrázek
Elektrické výhybky v zapojení 1. řádu (se strmostí -6 dB/oktávu) odpovídají patentované topologii Paracross a pracují s dělicím kmitočtem 2500 Hz. V jejich osazení najdeme pečlivě vybírané součástky, mj. britské svitkové kondenzátory ClarityCap z řady ESA, určené pro audio aplikace. Nátrubek bassreflexového rezonátoru ústí na zadní stěně, což je třeba při umístění soustav v poslechové místnosti zohlednit alespoň půlmetrovým odstupem od zadní stěny. O kousek níž najdeme kovový subpanel se čtyřmi pozlacenými šroubovacími terminály, jež po odstranění zkratovacích propojek umožňují bi-amping či bi-wiring a poradí si s libovolně zakončenými reproduktorovými kabely. Kompaktní soustavy svým kmitočtovým rozsahem 50 – 35 000 Hz v basech zasahují „pouze“ částečně do druhé nejhlubší kontraoktávy, od dvoupásmovek s vnitřním objemem necelých 10 litrů nelze očekávat víc. Charakteristická citlivost 87 dB (1 m / 2,83 V) představuje nižší průměr, což však štědře kompenzuje jmenovitá impedance 4 ohmy, takže minimální doporučovaný výkon 35 W v každém kanále při výběru nedeklasuje ani elektronkové zesilovače víceméně klasické konstrukce.
Obrázek

Nakažlivě muzikální monitory
Reprosoustavy Sonus faber jsem testoval v poslechové místnosti společnosti E.P. Audio v Čestlicích, kde je doplnily komponenty McIntosh – integrovaný zesilovač MC352 a CD/SACD přehrávač MCD600. Kabely pocházely z referenčních sérií německé značky InAkustik, signálový symetrický NF-2404 AIR a bi-wiringový reproduktorový set LS-1204 AIR. Jako testovací jsem vybral skladby z SACD Chick Corea: Rendezvous In New York (Stretch Records, 2003), Montserrat Figueras: Lux feminæ (Hesperion XXI, dir. Jordi Savall (Alia Vox/Classic, 2006), Peter Gabriel: So (Virgin, 1986, reed. 2003), Magdalena Kožená: Il Giardino dei sospiri / Collegium 1704, dir. Václav Luks (Pentatone, 2019), CD Clannad: Cran Úll (Tara, 1980, reed. 1988) a Jeff Beck: Emotion & Commotion (ATCO, 2010).

Pro vyvážený spojitý zvuk je určující barvotvorné pásmo středních kmitočtů a vokály, smyčce a vlastně i akustické nástroje všeobecně je opravdu radost poslouchat. Basy nejdou příliš do hloubky, ale jsou pevné, což jde samozřejmě zčásti na vrub spolupracujícího lampového zesilovače McIntosh. Čisté průzračné výšky mají otevřený charakter. Akustické spektrum je prokreslené do nejmenších detailů, ale je třeba říci, že analytičnost zůstává ve stínu muzikálnosti, které vychází vstříc vynikající dynamika. Široká hudební scéna má potřebnou hloubku, s níž je lokalizace nástrojů a vokálů neomylná. Zvukový obraz zůstává zaostřený i při vysokých hladinách hlasitosti, i když tady už nelze zvláště u členitých nahrávek přeslechnout absenci hlubších basů. Pro menší poslechové místnosti jsou však dvoupásmovky Minima Amator II výbornou volbou.

Pavel Víšek


Výrobce: Sonus faber
Zapůjčil: E.P. Audio s.r.o.
Hi-Fi studia: AVcenter.cz, Cinema Shop, ALTEI, Avitsmart, EXCELIA HIFI, HiFi Studio, HifiSound Studio, JASYKO, Melodie, PP HiFi Studio, Studio Eso, Studio Špalíček

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti