Sonus faber Olympica Nova I, II a V

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Příspěvky: 186
Registrován: 04 led 2016 19:59
Kontaktovat uživatele:

Sonus faber Olympica Nova I, II a V

Příspěvek od pixel »

Nová generace oblíbené řady reprosoustav se vším všudy.
6. 9. 2019

Řada reproduktorových soustav Olympica, která měla premiéru před šesti lety, vznikala na „zelené louce“. Pro její design se nechala značka Sonus faber inspirovat proporcemi, tvary i různými prvky u renesančního divadla Teatro Olimpico (architektonické památky, jež tvoří součást Světového dědictví UNESCO) v blízké Vicenze, která leží sotva deset kilometrů od severoitalského městečka Arcugnano, kde v roce 1983 vznikla. U kolekce Olympica Nova, která je horkou zářijovou novinkou, se už šéfkonstruktér Paolo Tezzon designově odvolává vedle první generace řady Olympica i k vyšší sérii Homage Tradition, z níž přebírá také některé finesy, protože se nezměnil jen atraktivní exteriér s vyladěnými detaily. Aktuální úroveň technologií využívají zakázkově vyráběné měniče a další součástky. Typické materiály (dřevo, kůže a hliník) zůstaly zachovány, změnilo se však jejich poměrné zastoupení. Do popředí tentokrát vystupuje mistrovská truhlařina, což platí i pro čelní stěny, kde se kožené čalounění omezuje na nepravidelné šestiúhelníky v okolí vysoko a středotónových měničů, kde tlumí nežádoucí odrazy zvukových vln. Rozšířenou škálu sedmi modelů (přibyly nástěnné dvoupásmovky, druhý centr a největší třípásmové sloupy) lze vybírat ze dvou provedení, s kabinety v povrchové úpravě výběrovou dýhou (v polomatném laku) z italského ořechu nebo tmavšího afrického dřeva wenge; její pásky dělí v pravidelných rozestupech efektní štíhlé intarzie ze světlého dřeva. Namísto obvyklých ochranných rámečků jsou k dispozici odnímatelné konstrukce s pryžovými vlákny v textilním opletu, evokujícími struny loutny, z jejíhož zaobleného tvaru vychází také půdorys kabinetů. V testu jsme věnovali pozornost trojici „párových“ modelů, připomeňme tedy na úvod i jejich ceny. Nejdostupnější stojanové dvoupásmovky Olympica Nova I stojí 149 990 Kč za pár (stojany investici zvýší o 25 490 Kč), za menší třípásmové sloupy Olympica Nova II zaplatíme 229 990 Kč a vlajkové lodi Olympica Nova V nastavují cenový strop řady na 379 990 Kč za pár.
Obrázek

Oblé organické tvary
Kabinety, u všech modelů z kolekce Olympica Nova vyjma centrů, zachovávají nepravidelnými půdorysy symetrii až v páru. Jednodušší zaoblení na bočnicích je nyní více přiblížilo vizuálně čistším organickým tvarům. Tuhé stěny bassreflexových ozvučnic tvoří, podobně jako u vyšších řad Homage Tradition a Reference, soulep osmi vrstev vyzrálého dřeva, ozvučnice podlahovek mají k dobru tři otevřené vnitřní přepážky a konstrukci dále zpevňují hliníkové profily na horních stěnách i strukturovaná žebra z téhož materiálu v sousedství štěrbinového bassreflexu Stealth Ultraflex, jehož deska uvnitř kabinetu kopíruje zaoblení boční stěny a ústí do stran. To skýtá větší prostor pro experimentování s umístěním soustav v místnosti, kde se podle volného prostoru po stranách soustav (nebo za nimi) nabízejí alternativy pro „sbíhavé“ nebo „rozbíhavé“ rozestavení, kdy vzduch ze štěrbinového bassreflexu směřuje více k zadní stěně, resp. ke stěnám bočním. Stabilitu podlahovým soustavám zajišťují profily z kartáčované nerezové oceli (černé eloxování u první generace zde vystřídala přírodní barva kovu), na koncích se závity pro přibalené odhmotňovací hroty s kontramatkami. Sklon podlahových soustav lze podle potřeby doladit (každý z masivních „spiků“ doplňuje ocelová podložka, jež chrání choulostivější podlahu před poškozením). O akustickou netečnost kabinetů se netřeba obávat. Už jedna soustava Olympica Nova I (o rozměrech 20 x 35,5 x 39,5 cm) váží solidních 10,5 kg, na jeden sloupek Olympica Nova II (36 x 103,7 x 42,3 cm) připadá 30,7 kg a ještě více se zapotíme při manipulaci s vlajkovými loděmi Olympica Nova V (42,4 x 117,5 x 53 cm), kdy na každou připadá 44 kg.
Obrázek

Stejné pouze na pohled
Zakázkově vyráběné měniče vycházejí z typů předchozí generace, ale přinášejí řadu inovací včetně audiotuningu, který je zřejmý na první pohled u tweeteru H28 XTR3, který všechny modely v řadě spojuje. Oproti staršímu „výškáči“ má širší prstenec mělkého eliptického zvukovodu, vyrobeného z materiálu s odlišnou akustickou pohltivostí – tentokrát jde o hliníkovou slitinu (dlouhý ostrý hrot na štíhlém profilu, chránící preventivně choulostivou kalotu před nenechavými dotyky, nahradila krátká špička, kterou naše prsty v kontaktu „pocítí“ také). Tweeter má hedvábnou kalotu zatlumenou polymerem DAD (Damped Apex Dome) o průměru 28 mm, která je na vrcholku pružně spojena se štíhlým hliníkovým žebrem, což spojuje výhody klasického vrchlíku a prstencového zářiče; její pohon zajišťuje magnetický obvod s neodymovým nástavcem, vylepšujícím mikrodynamiku. Menší z kónických měničů o průměru 150 mm (odvozený z typů vyšší série Homage Tradition) se napohled u menších dvoupásmovek Olympica Nova I a třípásmových sloupků Olympica Nova II, resp. V sice neliší, ale jde o dva typy, i když rozdíl registrujeme pouze u kmitacích cívek. U středobasového měniče MW15 XTR2-04 je kvůli potřebě většího zdvihu i lepší kontrole při reprodukci hlubokých zónů delší nežli u ryze středotónového typu M15 XTR2-04, který je ve středu membrány místo obligátní „prachovky“ vybavený pevným hliníkovým difuzorem (z něj vidíme jen krytku se smaltovaným logem a poznámkou Handcrafted in Italy... ano, podíl ruční práce je vysoký), optimalizujícím vyzařování reproduktoru, který nadto odvádí balastní teplo z okolí kmitací cívky. Ostatní znaky jsou shodné. Membrány jsou vyrobené z nelisované směsi celulózy, kapoku a kenafu (v obou případech rostlinných vláken), kmitcí cívky jsou s ohledem na co nejmenší hmotnost navinuty poměděným hliníkovým vodičem (CCAW) a feritové magnety včetně zkratovacích měděných kroužků, jež omezují intermodulační zkreslení a pomáhají linearizovat jejich parametry, pocházejí z měničů vyšší řady Homage Tradition. Obdobná situace je u wooferů o průměru 180 mm: zatímco menší sloupky Olympica Nova II jsou osazené typem W18XTR2-04, nejvyšší model Olympica Nova V má tři měniče W18XTR2-12, když rozdílovým prvkem jsou ultralineární feritové magnety. Společné jsou naopak mimořádně lehké i pevné membrány se „sendvičovou strukturou“, u níž vnitřní a vnější celulózové konusy oděluje vrstva syntaktické epoxidové pěny (hi-tech materiálu užívaného jinak zvláště v kosmonautice).

ObrázekElektrické výhybky ctí demokracii
Elektrické výhybky s „progresívní strmostí“, jež využívají patentovanou topologii Paracross (snižuje citlivost na rušení radiovými frekvencemi), pracují u všech testovaných modelů se stejnými dělicími kmitočty 250 Hz a 2500 Hz, takže zvuková optimalizace jednotlivých soustav zůstává v režii reproduktorů, navržených na míru konkrétní aplikace. Součástky v osazení představují špičku, vzduchové cívky dodává dánská firma Jantzen Audio a svitkové kondenzátory jsou modifikované typy z katalogu britské společnosti ClarityCap. Vnitřní propojky tvoří kroucené vodiče z postříbřené bezkyslíkaté mědi s teflonovou izolací. Soustavy z kolekce Olympica Nova jsou vzadu nad základnou osazeny dvěma páry masivních šroubovacích terminálů (tentokrát už v příhodnějším svislém uspořádání), jež po odstranění zkratovacích propojek umožňují bi-amping či bi-wiring a poradí si také s libovolně zakončenými reproduktorovými kabely. U kmitočtových rozsahů značka Sonus faber, žel, toleranční pásmo neuvádí, ale při srovnání obou generací je zřejmé, že soustavy z kolekce Olympica Nova se s inovovanými woofery „spouští“ hlouběji. Dvoupásmovky Olympica Nova I (40 – 35 000 Hz) a menší třípásmovky Olympica Nova II (35 – 35 000 Hz) už z větší části pokrývají tóny z kontraoktávy, největší soustavy v řadě Olympica Nova V (30 – 35 000 Hz) už zčásti zasahují do nejhlubší subkontraoktávy, kde svým tónovým rozsahem z akustických nástrojů začínají pouze varhany, klavír a kontrafagot. Charakteristickou citlivostí (při 2,83 V/1 m) odpovídají nižšímu průměru soustavy Olympica Nova I (87 dB) a Olympica Nova II (88 dB), u top modelu Olympica Nova V (90 dB) jde o standard. Odpovídající vybuzení všech tří modelů, které spojuje nízká jmenovitá impedance 4 ohmy, zvládne většina zesilovačů včetně elektronkových, protože „nejmenší“ regálovky si žádný soudný audiofil nepořídí do velké místnosti.

Opory zvukové klenby
Tři páry reprosoustav Sonbus faber z nové řady Olympica Nova jsem testoval v akusticky optimalizované poslechové místnosti distribuční společnosti E.P. Audio v Čestlicích u Prahy, kde je na sestavu doplnily komponenty McIntosh – dva výkonové monobloky MC1.25KW, předzesilovač C52 a CD/SACD přehrávač MCD600, když veškerá kabeláž pocházela z referenčních sérií německé značky InAkustik. Jako testovací jsem vybral skladby z SACD Chick Corea: Rendezvous In New York (Stretch Records, 2003), Montserrat Figueras: Lux feminæ (Alia Vox/Classic, 2006), Magdalena Kožená: Il Giardino dei sospiri / Collegium 1704, dir. Václav Luks (Pentatone, 2019), Mahavishnu Orchestra: Birds Of Fire (Columbia, 1973, reed. Audio Fidelity, 2015), CD Dr. John: In A Sentimental Mood (Warner Bros. Records, 1989) a Garbage: Beautiful Garbage (Mushroom Records, 2001). Společným znakem všech tří modelů je výjimečně muzikální projev, vzdálený na hony chladné studiové analytičnosti, což ale neznamená, že by snad v čitelnosti barvotvorného středního pásma, kam spadá většina alikvótních tónů a záznějů, měly kterékoli soustavy výraznější slabiny. Transparentní zvuk s průzračnými výškami, detailně prokreslená většina středního pásma i široká hudební scéna s odpovídající hloubkou všechny testované soustavy spojuje, ale rozdíly jsou zřetelné nejenom v basech, ale i nižších středech, kam první dělicí kmitočet elektrických výhybek (250 Hz) vždy zasahuje. Nejkompaktnější soustavy Olympica Nova I obstojí se ctí v menší poslechové místnosti, kde při poslechu komorních recitálů vážné hudby absenci hlubokých basů leckdo ani nezaregistruje. Prostě co zahrají, to zahrají bez chyb. Vyšší očekávání napříč hudebními žánry už splňují menší sloupky Olympica Nova II, které bude limitovat hlavně velikost poslechové místnosti. Žádná část akustického spektra ve zvuku zdánlivě nechybí. Rozdíly se projeví teprve v přímém srovnání s nejvyšším modelem Olympica Nova V, kde lze sotva přeslechnout nejen konkrétní basy, jež mají při vyšších hlasitostech víceméně fyzický rozměr, ale i klid a bezkonkurenční oddělení nástrojů hlavně u zvukově členitých nahrávek. Tyto kvality potvrdí jak při vysokých hladinách hlasitosti, které vyžadují tolerantní sousedy i dobrou akustickou izolaci (ideálně obojí), tak při tichém poslechu. Vysloveně velká poslechová místnost proto není podmínkou, na rozdíl od aktiv na běžném účtu, protože kvalita všech tří novinek Sonus faber vyžaduje i odpovídající komponenty, především zesilovač.

Pavel Víšek


Výrobce: Sonus faber
Distributor: E.P. Audio s.r.o.
Hi-Fi studia: AVcenter.cz, Cinema Shop, ALTEI, Avitsmart, EXCELIA HIFI, HiFi Studio, HifiSound Studio, JASYKO, Melodie, PP HiFi Studio, Studio Eso, Studio Špalíček

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host