Diskuse k recenzi Triangle Esprit Australe EZ

Diskuse k reprosestavám všech velikostí, tvarů, druhů, typů i váhy.
Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6633
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Diskuse k recenzi Triangle Esprit Australe EZ

Příspěvek od dadaft »

M. Beneš se zde rozplývá nad zvukem nových Triangle Esprit Australe EZ
recenze/triangle-esprit-australe-ez-t18116.html

Konečně zase jednou bedny s výškáčema dozadu !!!
Osobně výškáče dozadu už používám nějakých 10 let (a myslím, že ještě lepší systém) a nedám na to dopustit.

"Zvukem u mě přehrály úplně všechny sloupky této kategorie. Je u nich potřeba chvíli hledat ideální vzdálenost od zadní stěny. Otvor bassreflexu mají dopředu, takže tady mě zadní stěna nijak nelimitovala. Ale kvůli tomu zadnímu výškovému měniči jsem s nimi musel chvilku šoupat. V určitém místě od stěny (cca 35 cm) se zvuk krásně usadil, vyčistil a získal nevídaný prostor. U některých beden konkurence jsem měl pocit, jako by se zvuk musel tak nějak prodírat složitou výhybkou. Že měniče by hrály, ale signál k nim běží nějak těžkopádně. U těchto Australe EZ mám naopak pocit, že v rychlosti zvuku nic nepřekáží. Že snad ani výhybku nemají. Hrají dynamicky, rychle. Muzika z nich „jede“. Ale při tom ničeho není pocitovē moc. Výšky se nikam netlačí a basy ani na chviličku nepřehluší malebnost středů."

Ano, líp to napsat nejde.
A i další odstavec o klasické hudbě odpovídá mé zkušenosti.

No, neslyšel jsem je hrát.
Ale nepochybuji o upřímnosti recenze...

Uživatelský avatar
Pytel
Příspěvky: 1155
Registrován: 19 dub 2008 08:59
Kontaktovat uživatele:

Re: Diskuse k recenzi Triangle Esprit Australe EZ

Příspěvek od Pytel »

Slyšel jsem tyto bedny u Michala a mohu potvrdit co napsal v recenzi. Příjemný zvuk k televizi a umím si je představit i u sterea.

petrL
Příspěvky: 1363
Registrován: 22 črc 2008 08:47
Kontaktovat uživatele:

Re: Diskuse k recenzi Triangle Esprit Australe EZ

Příspěvek od petrL »

Mně takové konstrukce připadají jako snaha falešný "prostor", prostě odrazy v místnosti, které na nahrávce nejsou. Je to možná efektní a asi i většina hifistů má "prostor" jako vysokou prioritu. Já ale považuju za největší rozdíl reprodukce a skutečnosti intenzitu nebo "výraznost" zvuku nebo jak to napsat. No a samozřejmě tím směrem podle mě má jít reprodukce. Už třeba stereo v tomhle parametru hodně ztrácí proti mono (ve prospěch jiných parametrů, takže je to přijatelný kompromis). Nebo tohle řešení zní lépe i z tohohle hlediska? Neslyšel jsem to.

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6633
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Diskuse k recenzi Triangle Esprit Australe EZ

Příspěvek od dadaft »

Samozřejmě, falešný prostor, nic jiného jsem nečekal...

Když si člověk uvědomí, že při poslouchání běžných beden bez "falešného prostoru", které jsou klasicky umístěny poblíž rohů poslechového prostoru a posluchač sedí v lepším případě uprostřed místnosti, je jen 30% zvuku zvuk přímý z beden a 70% (!!!) je dozvuk, tedy odrazy od stěn které v nahrávce nejsou.................... co by na tom mohly ještě pokazit výškáče směrem od posluchače? Zhoršit situaci o jedno dvě procenta???

A musí ji nutně zhoršit?

Dovolím si nabídnout jinou teorii. Věnoval jsem problému několik let života a mám to srovnané, takže budu stručný -- nicméně kdyby byl zájem jsem ochoten blíže rozvést jakékoliv jednotlivé tvrzení v následujícím textu.
(Bohužel nemám technické vzdělání a jsem zdravotně i finančně v háji, takže nemůžu co vím uplatnit --- pociťuji to jako jednu z největších křivd svého života, ale tak to prostě je.)

Bednám typu Esprit Australe EZ se dnes říká bi-polární, ale jejich historie sahá mnohem mnohem hlouběji, až k samotnému vynálezci sterea Alanu Blumleinovi.

Tady plánek větších sestřiček Triangle Magellan Concerto, ať je jasné, o čem je řeč:
http://www.triangle-fr.com/magellan_concerto_en

Obrázek

Alan Blumlein byl špičkový britský inženýr a technik. Má na svém kontě několik desítek patentů. Nejdříve se zabýval telefonními linkami a je to jeho zásluha, že je řeč přes telefon srozumitelná, i když jsou volající na jiných kontinentech a spojeni tisíce kilometrů dlouhým kabelem.
Pak vynalezl a patentoval stereo (1933).
Pak ho firma převedla na vývoj obrazovek budoucích televizorů, kde také významně přispěl.
Za druhé sv. války ho povolala vlast -- vynalezl radarový systém, který dokázal detekovat a lokalizovat německé bombardéry -- zachránil desítky tisíc životů. Ve válce bohužel sám zahynul...

Blumlein nebyl akustik, ale v závěrečných odstavcích jeho patentu sterea najdeme jednu velmi pozoruhodnou větu, kterou nijak dál nekomentuje. Ta věta zní: Pokud bude stereofonní reprodukci kazit špatná akustika poslechového prostoru, je možno situaci vylepšit přidáním dalšího páru reprobeden, umístěného blízko páru hlavního.
(Bohužel originální znění Blumleinova patentu z internetu zmizelo, mé adresy z dřívější doby odkazují na neexistující stránky a nikde jinde jsem ho teď nenašel. Zbývá jen britský patentový úřad............... Takže pouze parafrázuji, ale i když to asi nejsou přesná slova, za správnost smyslu si dovolím osobně ručit)

Ano, jde pracovat se dvěma páry beden, třeba Linkwitz a jeho Watsony jsou toho důkazem.
Sám jsem měl skvělý systém ze dvou párů beden --- bohužel v hotovém stavu ho slyšel jen jeden člověk, člen tohoto fóra, jeho jméno nebo nick si už nepamatuji. A myslím už tady moc nechodí - byl to nějaký ředitel banky z Ostravy, doma měl aparát za mega (Sonusy, Valhally atd.), hrozně fajn chlápek.................... takže bez reference.

Nicméně se dvěma nezávislými páry (tj. čtyřmi kusy) je to neuvěřitelně složité, hlavně co do umístění --- a správné umístění je pro výsledek klíčový. Když ty bedny stojí blbě, blbě i hrají.
Ale když stojí dobře, hrají božsky.
Tady praxe jasně ukázala, že mnohem lepší řešení je, když je ten druhý přídavný pár zabudovaný do stejné bedny, jako ten hlavní -- najít správné umístění vůči hranicím poslechového prostoru je pak snadné.
A praxe rovněž ukázala, že je lepší, když přídavný pár hraje směrem od posluchače.

Pohled na obrázek výše názorně ukazuje, o čem mluvím.
(nenechte se zmást, že je jako přídavný použitý pouze výškáč nebo výškáč+střeďák ...... má to svůj důvod, který by byl na dýl)

Při správném umístění v prostoru tenhle typ beden dokáže přesně to, co je popsáno v recenzi M.Beneše.

Pytlova slova o "příjemném zvuku k televizi" a že si je dokonce "umí představit i u sterea" :lol: je třeba opravdu brát s nadhledem - nic ve zlém osobně, ale prohlásit toto o v podstatě referenčních bednách pro běžné prostory..................... mnó.....
Benešovo "Triangle Australe EZ mě uchvátily bez výhrad" je o světelný rok blíže realitě.

---------------------------------------------------------------------

P.S. Bednám opravdu nevadí odrazivý a netlumený prostor za bednama -- spíš naopak, čím je odrazivější a symetričtější, tím líp. Je pro mě vhodný typ poslechovky s "živým" (nezatlumeným) a "mrtvým" (zatlumeným) koncem - ten zatlumený za posluchačem.

Oldear
Příspěvky: 1429
Registrován: 23 kvě 2017 17:58
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Diskuse k recenzi Triangle Esprit Australe EZ

Příspěvek od Oldear »

Bombové je pak vyjádření recenzenta, že už lze rozlišit housle od violy.

tujatuja
Příspěvky: 625
Registrován: 07 črc 2011 22:59
Kontaktovat uživatele:

Re: Diskuse k recenzi Triangle Esprit Australe EZ

Příspěvek od tujatuja »

Poněkud zarážející je použití terminálů z hliníku.

Výrobci kabelů lopotně vyrábějí kabely z 99,9999999999999 % čisté mědi, která má speciální krystalickou strukturu, zaručeně přispívající ke zlepšení zvuku, kabely jsou stříbřeny atd. atd.

A teď si představte, že takový kabel za desítky tisíc Kč šoupnete do terminálu z leštěného hliníku!

Že by tím leštěním hliník získal nové, dosud netušené vlastnosti? Toť nové téma pro vědce v laboratořích výrobců kabelů!

Uživatelský avatar
Fidas
Příspěvky: 752
Registrován: 17 dub 2008 16:44
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Diskuse k recenzi Triangle Esprit Australe EZ

Příspěvek od Fidas »

Brzy budou na “trhu” Šrollovy Soundgardeny. Ty také vyzařují to samé jak dopředu, tak i dozadu.
Jsem na ně hooodně zvědavý, jak u mě zahrají.

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6633
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Diskuse k recenzi Triangle Esprit Australe EZ

Příspěvek od dadaft »

Fidas ---- myslím, že už zvolené jméno naznačuje jejich ambice. ;)

Každopádně dej pak vědět...

tujatuja
Příspěvky: 625
Registrován: 07 črc 2011 22:59
Kontaktovat uživatele:

Re: Diskuse k recenzi Triangle Esprit Australe EZ

Příspěvek od tujatuja »

Chci ještě dodat, že je skvělé, že se ještě najdou výrobci reprosoustav, kteří jsou schopni (a ochotni) nabídnout za rozumné ceny takové výrobky jako je Triangle Esprit Australe EZ. *thumbs up*

Pokud reprobedny hrají dobře (a já recenzentovi věřím, že opravdu hrají skvěle), tak by mi bylo celkem jedno, z čeho jsou terminály vyrobeny.

Renown
Příspěvky: 2320
Registrován: 18 dub 2008 10:22
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Diskuse k recenzi Triangle Esprit Australe EZ

Příspěvek od Renown »

to Oldear :

zde něco k rozdílu mezi violou a houslemi :
http://bbs.sandbox.cz/web/gw?post=Bravissimo,2P

Oldear
Příspěvky: 1429
Registrován: 23 kvě 2017 17:58
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Diskuse k recenzi Triangle Esprit Australe EZ

Příspěvek od Oldear »

Renown
No to je docela dobrý pokus edukace. Jen pro Tvoje info, jsem bývalý hudebník a rodiče mě natlačili do tehdejší LŠU a hrál jsem od 1 -9 tř. na housle a pak ještě cca rok půl na violu v tzv. dětském symfoňáku. Občas si ještě za smyčcuji, ale jen jako koníčka. Sice klasiku docela často poslouchám, ale zvítězil bigbít.
Dík za info, já ty zvuky mám ještě "najeté" a proto mě překvapilo to vyjádření. Pokud by nějaká aparatura nedokázala rozlišit zvuk houslí a violy - nemůžem se bavit o HIFI na HIFI fóru.

Uživatelský avatar
PMA
Příspěvky: 1915
Registrován: 23 úno 2009 10:47
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Diskuse k recenzi Triangle Esprit Australe EZ

Příspěvek od PMA »

Oldear píše:
06 pro 2017 19:57
Bombové je pak vyjádření recenzenta, že už lze rozlišit housle od violy.
*2thumbsup* . Podobně mají někteří problém poznat hoboj od anglického rohu. Ale je to podle mě spíš v lidech, než v aparátu, chybí kontakt s živou hudbou.
Pavel Macura Audio

Uživatelský avatar
Fidas
Příspěvky: 752
Registrován: 17 dub 2008 16:44
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Diskuse k recenzi Triangle Esprit Australe EZ

Příspěvek od Fidas »

Když je zarušíno, nerozeznám housličky z Lídlu od stradivárek :-)

Uživatelský avatar
terahera
Příspěvky: 981
Registrován: 17 dub 2016 23:45
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Diskuse k recenzi Triangle Esprit Australe EZ

Příspěvek od terahera »

Tak takový problém s nástroji já nemám,většinu nástrojů ani nevím jak vypadá,takže jsem klidný :D
Mám to tak,že buď se mi nahrávka líbí,nebo ne,nástroje a jejich zvuk z důvodu výše uvedeného neřeším ;)

Renown
Příspěvky: 2320
Registrován: 18 dub 2008 10:22
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Diskuse k recenzi Triangle Esprit Australe EZ

Příspěvek od Renown »

Dík za info, já ty zvuky mám ještě "najeté" a proto mě překvapilo to vyjádření. Pokud by nějaká aparatura nedokázala rozlišit zvuk houslí a violy - nemůžem se bavit o HIFI na HIFI fóru.
No vidíš jak ty Triangle dobře hrají *thumbs up*

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host