

Monitor“ se nazývá reprobox používaný v oblasti studiové techniky. Nemá produkovat žádný vlastní zvuk, záznam nepřikrášlovat ani nic nepotlačovat, nýbrž reprodukovat hudbu co nejvíce neutrálně. Obvykle nahrazuje označení „aktivní monitor“, kde jsou uvnitř boxu koncové zesilovače, neboť právě aktivní typy najdete v nahrávacích studiích nejčastěji. Umístění koncových zesilovačů do reproboxu ušetří nejen místo a částku za reprokabel, ale konstruktéři využijí výhodnou úzkou spolupráci mezi zesilovači, filtry výhybky a elektrickými parametry měničů pro lepší, homogenní sladění. Obecně platí: aktivní box poskytne kvalitnější reprodukci, než pasivní plus zesilovače za stejnou cenu. Principiální výhodou je vždy bi- nebo tri-amping, každé pásmo, resp. každý měnič má vlastní zesilovač, navíc lze regulovat hlasitost jednotlivých pásem a tím trochu snížit neblahý vliv akustiky místnosti. Pasivní box může být též bi-amp nebo bi-wire provozován, ovšem půjde o výjimku, reprosoustavy takto napájí méně než 1% uživatelů.
I potom má aktivní typ výhody: podstatně kratší kabel mezi měničem a zesilovačem, optimální sladění zesilovač-filtr-reproduktor a tzv.bezztrátová výhybka. Zatímco u pasivních boxů je zesílený signál přiveden k výhybce, jejíž součástky musí být patřičně dimenzované, u aktivních signál nejdříve výhybka rozdělí do jednotlivých pásem a teprve potom ho koncový zesilovač zesílí. Nezmařená energie znamená větší dynamiku, hlavně ale přesnější práci výhybky – čím vyšší napětí a proud jí protéká, tím více se odchyluje od ideálního průběhu filtrů: cívky svojí indukčností mohou měnit parametry dalších cívek, ale působí i na kondenzátory, protože každý má i malinkou, zanedbatelnou indukčnost (stejně jako cívka má minimální impedanci), jenže takto se zvýší a proto se výsledný útlum filtrů liší od teoretického.
Protože pasivní reproboxy mívají velice rozdílné impedanční a fázové charakteristiky, vzniká s nejrůznějšími zesilovači téměř nekonečné množství kombinací, přičemž jen malou část lze označit jako optimální. Chování konkrétního pasivního boxu dané součtem impedančního a fázového průběhu představuje komplexní zátěž pro zesilovač, s různorodými hodnotami minima/maxima i vlastním průběhem. Často bude zátěž příliš velká, zesilovač ji bude s námahou překonávat, nemusí mu vždy stačit síly. Zkušený posluchač zaregistruje při překročení jisté hlasitosti ztrátu kontroly zesilovače nad reprodukcí basů. Snadněji uslyšíte vztah zesilovače a citlivosti boxu: má-li vyšší citlivost a zesilovač nabízí velký výkon (zesílení vstupního signálu bude vyšší, pracuje s tzv. vyšším gainem), line se z reproduktorů slabý šum. Nejde o drobné či miniaturní rozdíly, sám jsem byl nedávno překvapen, jak velká změna vznikla u koncového zesilovače McIntosh MC402 (2 x 400 W) při výměně boxů. Zatímco z prvních, s citlivostí 90 až 91 dB byl slyšet šum i na vzdálenost 30 cm, druhé měly citlivost nižší o 6 dB a současně vyšší impedanci. Výsledek? Žádný šum, ani s uchem 10 cm od výškáče. Že slabý šum nevadí, stejně běžně posluchač sedí 2 až 3 m od beden a tam šum neslyší? Ne tak docela: jednak šum není stále stejný (to je ale běžný jev) a proto maličko moduluje reprodukci vysokých kmitočtů, více ale škodí překrytím, maskováním nejtišších detailů a při doznívání tónů. Odhalíte při koncentrovaném, kritickém poslechu.
Monitory MSM C1 (Manger Studio Monitor) vyrábí německá firma Manger, která i zde použila vlastní, zcela neobvyklý středovýškový měnič, jakoby tvaru devíticípé hvězdy. Tento prazvláštní reproduktor vyvíjel Manger přes 25 let, v průběhu vývoje získal celou řadu patentů, od r. 1990 ho sériově vyrábí a využívá ve všech svých komerčně dostupných i zakázkových reproboxech. MSM C1 je dvoupásmová soustava, nízké kmitočty přenáší basový reproduktor s průměrem 20 cm, pocházející od výrobce Visaton. Membránu tvoří sendvič polyesteru a skelných vláken ztužených epoxidem. Membrána splní vysoké požadavky na pevnost, odolnost vůči vlastním rezonancím i při velkém zdvihu a lehkost, neboť velmi silný magnetický systém dovolí dosáhnout vysokého zdvihu (hodně hlasitou reprodukci). Proto reprodukuje basy ukázkově přesně, bez znatelného zkreslení. Pomáhá i zvolený typ skříně: uzavřená, typická pro studiové monitory. Basy nepodporuje žádný bassreflex, nejnižší kmitočty se dosáhnou spoluprací pořádného basáku a silného zesilovače. Že musí být skutečně poctivě dimenzovaný, dokládá výkon basového zesilovače MSM C1: 250W.
Materiál skříně tvoří 20 mm silné desky z HDF, přední stěna 30 mm. Příčka mezi reproduktory není vodorovná, nýbrž šikmá, aby měla basová komora větší objem. Šikmá příčka podporuje pevnost největších stěn (bočnic), tím snižuje jejich rezonanci, oproti kolmé příčce bude pásmo rezonancí bočnic širší ale slabší. Přední hrany jsou zaoblené, potlačí se nežádoucí „divoké“ odrazy vysokých kmitočtů, které u ostrých hran zhoršují lokalizaci a naruší homogenní podání prostoru nahrávek. Tlumení basové komory je dvojí: bitumen na stěnách, uprostřed ovčí vlna. Komora za MSW je tlumena polyuretanovými pěnami dvou rozdílných hustot a filcem. Vnitřní kabeláž tvoří vodiče z čisté mědi, průřez 2,5 mm2. Celé, nebývale široké frekvenční pásmo, od 330 Hz až do 40 kHz přenáší jediný reproduktor, nazývaný MSW (Manger Schallwandler). Je zcela plochý, membrána má průměr 19 cm, kmitací cívka 70 mm. Tvar hvězdy dodává MSW neobvyklé tlumení (otvor tvoří devíticípá hvězda). MSW pracuje odlišně od běžných dynamických reproduktorů, liší se i od magneto-statů a elektrostatů. Funguje na principu postupující ohybové vlny – základem je, že membrána měniče nekmitá v pracovním pásmu jako píst, nýbrž se příčně vlní. Představte si vodní hladinu rybníku po vhození kamene: od místa nárazu do hladiny se šíří kruhy, jejich průměr i výška vln se postupně zvyšuje. Čím dále od středu, tím jsou vlnoplochy výraznější. Podobně se vlivem kmitání cívky vlní membrána MSW, přičemž veledůležitou roli hraje materiál membrány (sendvič ze 3 různých plastových fólií, tloušťka není konstantní), materiál a hvězdicovitý tvar tlumicí vrstvy. Tlumící vrstva zcela pohltí pohyby membrány, takže se „vlna“ neodrazí od kraje a nevrací zpět do středu. Systém je velmi povedený a promyšlený, neklesá přitom nijak citelně účinnost měniče. Nejnižší frekvence využijí celou membránu, nízké frekvence využijí většinu plochy membrány, středy menší část a výšky jen malou plošku ve středu membrány. Viditelné 4 struny přivádí signál dvojité kmitací civce ve středu. Manger udává kmitočtový rozsah samotného MSW 80 Hz až 40 kHz, což znamená, že téměř pokrývá celé slyšitelné pásmo, čímž se blíží ideálnímu reproduktoru. Pro nehlasitý poslech v blízkém poli lze samotný MSW použít jako širokopásmový reproduktor, přičemž budou slyšet i hluboké basové tóny. K zajištění mimořádného rozsahu MSW a současně dobré účinnosti byl nutný silný, hodně silný pohon. Magnetický obvod MSW se skládá z 15 malých neodymových magnetů (viz foto), nadprůměrně silné magnetické pole v 0,95 mm úzké štěrbině dosáhlo hodnoty indukce 1,32 T.
Nespornou výhodu MSW představuje fakt, že celé pásmo středních i vysokých kmitočtů přenáší jediný měnič, není nutné - jako u ostatních boxů- signál výhybkou rozdělit na 2 části. Prakticky vždy bývá dělící kmitočet mezi 2000 a 4000 Hz, tedy ve frekvenčnímu pásmu, kde je lidský sluch nejcitlivější. U běžných boxů musí vyzařovat určitou část kmitočtů současně dva reproduktory: výškový a středový (středobasový). Potlačení vzájemných interferencí a eliminace zvlnění frekvenční charakteristiky právě v tomto citlivém pásmu není vůbec jednoduchý úkol, řešitelný pouze kompromisně. Tento problém řeší například velké, širokopásmové magnetostatické nebo elektrostatické měniče, měl jsem štěstí důkladně poslouchat modely firmy Magnepan i známější Martin Logan. U nich již několik desetiletí posluchači oceňují v pásmu presence vyrovnaný a fázově mimořádně čistý přednes. Pro každý MSW ukládá výrobce od r.1990 do archivu měřící protokol, v případě zničení není problém dostat náhradní kus, maximálně podobný původnímu, s tolerancí pouhých 0,5 dB. Tomu říkám zákaznický servis! Více informací o MSW viz www.manger.cz trocha teorie.
Výhybka s dělícím kmitočtem 330 Hz používá pro basák filtr 24 dB/okt, pro MSW s nižší strmostí 12 dB/okt. Zesilovač basů disponuje výkonem 250 W, středům a výškám dodá druhý zesilovač 180 W. Zajímavé je, že oba jsou zapojeny ve třídě AB, do výkonu 1-2 W pracují v třídě A, kdy se uvolňuje mnoho ztrátového tepla. Obří chladič přes celou zadní stěnu (49,5 x 27 cm) boxu se 7 žebry se již po 40 min. provozu slušně zahřeje. Velká plocha alu chladiče posloužila jako přehledná tabule: vedle jednotlivých ovladačů korekcí každý uvidí názorné grafy jejich průběhu, nemusí nahlížet do manuálu (viz foto). Běžný studiový standard, rychle pomůže bezchybnému nastavení. Korekcemi lze ovlivnit tři pásma, basy, presence a výšky v dostatečném rozsahu. Výšky: filtr na 10 kHz zvyšuje/snižuje úroveň se strmostí 6 dB/okt., což je výhodné např. pro poslech mimo osu, nebo v dosti zatlumené místnosti, rozsah +2/+1/0/-1/-2 dB. Pásmo presence: filtr potlačuje pásmo odpovídající nejvyšší citlivosti sluchu (kolem 3,25 kHz) při poslechu v blízkém poli, nebo zvýrazňuje toto pásmo při umístění soustav za promítacím plátnem (zlepší srozumitelnost dialogů), rozsah +3/0/-1,5/-3 dB. Basy: filtr na 50 Hz zvýší/sníží úroveň o +3/0/-3/-6 dB. Dále je zde AV-filtr: využije se při surroundovém provozu (5.1) se samostatným subwooferem, odřízne frekvence pod 80 Hz.
Manger nabizí těm, kdo požadují tóny pod 30 Hz místo subwooferu geniální řešení, ušetří místo. K MSM C1 lze přikoupit přídavný modul poloviční výšky monitoru, který se jednoduše postaví nahoru, signál identickému basáku vede krátký kabel, neboť konektor Speakon je těsně pod horní hranou (foto). Výborný nápad: stojan lze nadále používat, 2. basák je od podlahy výš, reprodukci neohrozí brzký odraz akustické energie (jako kdyby byl POD monitorem), záměrně zvolená impedance basáků 8 Ohmů se v tandemu sníží na 4 Ohmy, což stále neznamená kritickou hodnotu pro zesilovač. Ten nabízí pro nižší impedanci výkon 400 W, při připojení nízkofrekvenčního modulu lze snížit úroveň basového pásma filtrem LF-Module o nadbytečných 6 dB. Frekvenční rozsah s přídavným modulem sahá až k 20 Hz, což nabízí jen málo subwooferů, pár MSM C1 s dvojicí modulů bude reprodukovat nejhlubší basy dle zákonů akustiky vždy lépe, než 1 subwoofer (o výhodě reprodukce se 2 subwoofery svědčí 2 příslušné konektory špičkových surroundových procesorů (např. Denon, Lexicon, Parasound i AV receiverů). Pro signál je určen pouze konektor XLR, citlivost lze jemně nastavit v 11 krocích s krokem 0,5 dB v rozsahu -2,5 až + 2,5 dB. Opět praktický detail, mnoho audiofilních řídících zesilovačů totiž nemá vyvážení kanálů (balance), tímto lze balanci nahradit. O provozu monitoru informují 2 LED diody zelenou barvou, při limitaci svítí pravá dioda červeně. Pokus dostat zesilovače do limitace nebyl v místnosti 25 m2 ani při velmi vysoké hlasitosti úspěšný.
POSLECH
Jako přehrávač posloužil univerzální Denon DVD-A1XVa v roli transportu Sony CDP-X779ES. Řídící zesilovač T+A 2000 AC doplnil půjčený vynikající převodník Benchmark DAC1 s řízením výstupní úrovně (psal jsem o něm ZDE před 2 roky). Jelikož přehrávač Denon nemá XLR výstupy, putoval signál při poslechu DVD-A i SACD disků, stejně jako u LP, přes osvědčený T+A. Vlastní poslech trefně vystihuje slogan firemního CD: je jiný, jako z jiné hvězdy, znamenal audiofilský svátek. Přestože je Manger stojanový box (sice trochu větší), ihned překvapí nezvykle hluboké basy. Výrobce udává 30 Hz, což by posluchač mohl brát jako obvyklé optimistické „vylepšování“ parametrů, ovšem monitor je určen (vedle náročných audiofilů) profesionálům do studií, kteří si (na rozdíl od běžného posluchače) snadno dokáží vlastnosti boxu sami změřit. Údaje profi audio přístrojů bývají skutečnosti vždy mnohem blíže, než u spotřební elektronky. Kmitočtový rozsah jsem později ověřoval pomocí testovacích CD i měřením (analýza v místě poslechu pomocí přístroje TacT RCS 2.0) – skutečně zvládne 30 Hz, pod 29 Hz nastává útlum. Jako naprostá většina studiových monitorů nepoužívá Manger bassreflex, čímž by se dosáhlo ještě hlubších frekvencí, ale za cenu nevyváženého průběhu (a časového rozmazání nízkofrekvenčních informací). Když porovnáte grafy reprodukce basů bassreflexových boxů, vždy objevíte mírný útlum (zhruba mezi 100 až 70 Hz), potom navýšení (zhruba +2 až 4 dB v rozsahu cca 20 Hz) a pak strmý pokles. Samotné navýšení + 3 dB by běžný posluchač nepoznal, ale tragédie je v tom, že výsledek dále ovlivní akustika, přidají se stojaté vlny místnosti, takže často bývá rozdíl mezi max. a min. úrovní basů (v rozmezí např. 25 Hz) 12 i 15 dB. To je už příliš, poslech se stává únavným – a právě zde i malé snížení pomůže. Proto nezvolil Manger bassreflex, kmitočtový průběh je prakticky lineární do 50 Hz, pak plynule (6 db/okt) klesá, což je pro poslech příjemnější a přirozenější. Druhý výrazný dojem po minutě poslechu je neobvyklá nenucenost reprodukce, vzácně slýchaná lehkost spojená s výrazným drivem, vysoce živým charakterem, čistá, rychlá. Tím připomíná elektrostaty a magnetostaty, ovšem na rozdíl od nich je Manger podstatně méně náročný na umístění. Připomínám, že uvedené typy měničů vyzařují 50% akustické energie vpřed a zbývajících 50% dozadu. Proto vyžadují větší odstup od zadní zdi, jinak se část odražená energie s opačnou fází spojí s přímočarou, což způsobí útlum a na jiných frekvencích zase nárůst akustického tlaku, tedy nevyrovnaný průběh. Monitor je třeba směrovat na posluchače, respektive střed MSW přímo na jeho uši. Při vychýlení z osy úbytek výšek poznáte, ale v porovnání s boxy osazenými jednopalcovým kalotovým výškáčem je u kvalitních nahrávek znát menší úbytek “vzdušnosti nejvyšších kmitočtů“, spíše se zdá být celé pásmo výšek slaběji zastoupeno. Poslech boxů Manger je dobře možný i když nesedíte přesně v bodě protínajících se os, velmi příjemný je např. poslech sólového klavíru. Samozřejmě pro kritický, koncentrovaný poslech (když chcete slyšet VŠECHNO co na nahrávce je) musíte sedět v tzv. „sweet spot“. Manger rozhodně netrpí nedostatkem basů, hru Patitucciho kontrabasu i baskytay sleduji bez sebemenší námahy, na báječně nahraném disku D. Grusin: Homage To Duke (nadprůměrně velký objem basů) se ani trochu neslévají, ani boxy nezahltí. Reprodukce si zachová potřebnou rychlost a přesnost (např. tympány u Haydna), perfektní razanci i důraz bicích nástrojů T. Williamse. Prostě přesný, realistický přednes, podobný dosáhne výborný pasivní box s minimálně 5 x větším objemem. Klavír (Kissin a Lapšanský) si uchová reálný zvuk (Mariána Lapšanského jsem několikrát slyšel hrát Fibichovy Nálady na koncertě, vím, jak zní živě), dobře vnímám promyšleně volené rozdílné úhozy kláves. Snadno rozliším charakteristickou barvou tónu Steinwaye, Bösendorfera či piana v baru. Poslech SACD songů Beatles v podání 4 zpěváků bez doprovodu (The Persuasions) je výborný na testování čistoty reprodukce. Na hlasech – a nejlépe bez nástrojů - snadno odhalíte nepřirozené zabarvení, počínající zkreslení či komprimaci při dynamických špičkách. Nic z toho se nekoná, ani při vytočené hlasitosti. Další SACD disk pěveckého souboru Huelgas Ensemble jsem mohl srovnávat s koncertem, který se konal nedlouho před testováním. Soubor zpíval v kostele, disk byl v kostele nahrán také, bez použití umělého dozvuku a ekvalizace, šlo dobře posoudit vystoupení a záznam na disku. Boxy bez potíží a námahy hrály podobnou hlasitostí, jaký jsem na koncertě (v 2. řadě) slyšel. Skupina 12 zpěváků (7 mužů a 5 žen) vystupovala zcela bez mikrofonů a podpory reproboxů a předvedla, jak velkou má hlas dynamiku. Když zpívalo všech 12 současně mezzoforte a forte, byla to pořádná jízda ! Manger dokázal přesně zprostředkovat malé i velké dynamické změny, lokalizaci jednotlivých hlasů, vzájemné odstupy a i při hlasitosti podobné originálu zůstal zvuk křišťálově čistý. MSW vyzařuje téměř jako ideální bodový zdroj a tudíž umožní extrémně dobrou, stabilní lokalizaci, umístění hráčů či zpěváků lze určit na milimetr přesně.
Boxy hrají jakoukoliv hudbu velmi dobře, pro posouzení JAK je reprodukce přesná poslouží nejlépe akustické nástroje, zpěv bez doprovodu nebo zvuky, které důvěrně znáte, např. potlesk, kostelní zvony či pískání. Nezbytný předpoklad je ale dobrá nahrávka, zdaleka ne všechny CD nebo SACD obsahují perfektní snímky. Manger (stejně jako mnoho jiných audio- filních výrobců) nabízí CD s vybranými ukázkami, které patří mezi zvukové perly. Člověka potěší, že nachází některé staré známé. Kvalitu prověří americký soubor The O-zone Percus- sion Group, z CD La Bamba: jednak přirozeností zvuku a reálnou velikostí jednotlivých bicích a perkusí, stabilní a přesnou lokalizací všech hráčů včetně předozadního rozmístění. Zvony na CD nechybí, 3 různé velikosti zobrazí boxy snadno, zvuk největšího doporučuji poslouchat opakovaně, přidejte na hlasitosti a zaměřte se na pomalé změny zvuku, tzv. gongový efekt. Dobře sledovat lze jen u boxů schopných hrát hodně hluboké frekvence. Další oříškem je sólo kontrabasu, zde hraje – ne, doslova zpívá v rukou umělce nezvyklého jména: Renaud Garcia-Fons. Jeho CD i hudbu znám, vydává je u firmy ENJA. Jde o směs jazzu, flamenka plus arabské hudby s kontrabasem v roli melodického a sólového nástroje. Uslyšíte nejen nesmírnou energii vášnivé hry na basu (dynamika!), též vysoké rozlišení boxů. Neboť basa zde neprodukuje pouze nízké frekvence, slyšíte drnčení, syčení strun, nečekané výšky během flažoletů, oceníte rychlost tvoření jednotlivých, v rychlém sledu následujících tónů. Výtečný test rozlišení je snímek L.Taylora, který hru na kytaru chvíli doprovází pískáním. Firmě Chesky se nahrávka disku Ink mimořádně povedla, pískání představuje velmi obtížný úkol – není snadné ho čistě nahrát, ani reprodukovat. Shodou okolností mám tento disk s vyšším rozlišením, Chesky ho vydal (ještě před érou DVD-A nebo SACD) na DVD ve formátu 24 bit/96 kHz. Digitální signál (na rozdíl od uvedených disků) se objeví na výstupu v nezměněné formě a Benchmark předvádí, co umí. Separátní DAC je ještě přesnější než konvertory Denonu (ačkoliv tam pracují pro stereo signál 4, po 2 v diferen-ciáním zapojení. Pískání vyvolá silný dojem přítomnosti Taylora v místnosti. Zbývá odpověď posledních otázek: mohou monitory MSM C1 připravit podobnou radost z poslechu jako dobré (pasivní) audiofilní boxy? Nevadí příliš přesná reprodukce, neobjeví se známý pojem monitorově chladný analytický projev ? Jde o pověry, charakter reprodukce je velmi blízký hodnotným hifi boxům, přesný bude jen 100%, víc ne, 120% je nesmysl. Přespříliš analytický projev znamená nevyváženou reprodukci, nedostatek nižších a nejnižších kmitočtů. Nic z toho pro Manger neplatí, dobré monitory (náhodou mám po MSM C1 půjčené menší, levnější, přesto pozoruhodné K+H O 300 D) tvoří klasickým reproboxům plnohodnotnou konkurenci. Manger jsem pozorně a kriticky poslouchal 2 měsíce a neobjevil jediný nedostatek. Výborné boxy nejsou nikdy levné, za požadovanou cenu ale nabízí nadprůměrně mnoho. Pokud využíváte jen digitální zdroje signálu (CD, MD, záznamy koncertů na DVD, digitální rozhlas DVB-S a DVB-T či hudbu uloženou na harddisku), doporučuji Benchmark jako ideálního, výborného (studiová kvalita) a přitom levného partnera k boxům. Za zhruba 200 tisíc získáte skvělé boxy, 4 koncové plus 1 řídící zesilovač, referenční D/A převodník a výborný sluchátkový zesilovač. Neznám podobně výhodnou investici.
Technické parametry:
frekvenční rozsah: 30 Hz až 40 kHz
dělící frekvence: 330 Hz, maximální hlasitost krátkodobě: 110 dB
rozměry: 495 x 270 x 424 mm, hmotnost 30 kg
cena MSM c1, břidlicově černošedý lak kus 87 000,- Kč
LF MODUL přídavný basový modul pro monitor MSM c1 (1 x 8") kus 20 000,-





