Není žádným tajemstvím, že nejlepší hifi elektronika se vyráběla právě na přelomu 80/90 let, kdy hlavním měřítkem kvality byly krom technických parametrů a zvuku i takové "banální" vlastnosti jakou je životnost a spolehlivost.
...některé kvalitni reprosoustavy z 80tých let od renomovaných výrobců lehce přehrají cokoliv z toho, co nám tito stejní výrobci nabízí dnes, v třpytivých kabátcích a s pěticifernými cenovkami.
Autor poněkud kecá .. kolik stál ten zmiňovaný NIkon a co uměl ? Dnešní digitál za srovnatelné peníze rozhodně není žádný rozpadák. A objektiv si na něj může dát stejný ...
Je zajímavé, že většina věcí - auta, domácí spotřebiče, počítače i jiná elektronika jsou nesporně lepší než ty 20-30 let staré, ale kolem starého hifi se vytváří nějaká aureola dokonalosti nesrovnatelné s dneškem ... Myslím, že to má dva důvody - hlavním bude nostalgie a druhým to, že cenově nedostupné věci se s odstupem času stanou přístupnými a pak se začnou srovnávat jabka s hruškama ...
Neviem, od kedy ma AVmania potrebu masirovat ego podnikatelovi, ktory predava na aukre stare crepy. Staci si vylistovat, ake uzasne stroje predavaju a viac to komentar nepotrebuje. Seriozne zrenovovany vintage - ano, tomu fandim. Ale toto - dakujem, neprosim.
Aniž bych chtěl komukoliv šlápnout na "kuří oko", dám sem z dovolením dvě reakce od lidí "s hlavou".
----------------------------------------------
DAWSOO
Vintage:
Pro: Často průkopnická a velmi kvalitní obvodová řešení,leč někdy chybí takovéto dotažení do maximálního konce z hlediska dnešních novějších poznatků,ale krom digitálu byly k dispozici většinou mnohem kvalitnější součástky z doby kdy se výrobci předháněli v lepších parametrech a tento obor vzkvétal.
Proti:Některé stroje zejména digitál je prakticky nepoužitelný,reprobedny jsou spíše laděny na ucho a dnes je u většiny problém sehnat kvalitní repas či originál N.O.S.díly a když ano, tak zejména u reproduktorů je stáří i při velmi kvalitním skladování problém protože parametry jsou jiné než když byly nové.
Moderna:
Pro: Digitál je na míle jinde pokud je mu věnována alespoň "slušná péče",reproduktorové soustavy díky moderní výpočetní technice použité při návrhu mají potenciál být udělány tak že mohou využít maximálního potenciálu reproduktorového osazení.
Proti:Zhoršení vídám zejména u zesilovačů,bohužel tyto věci často servisuju a jednoznačně vidím tuto situaci kde je hlavním aspektem ekonomika výroby = jako znatelné zhoršení a to jednak z důvodu rapidního omezení vhodné součástkové základny a defakto i krom pár vyjímek minimálních obvodových inovacích... často se jde jen cestou mírných vylepšení a optimalizací topologií používaných v 80-90 letech min tisíciletí.Jediné co je výrazně lepší obecně je důraz na čistotu signálové cesty,toto bych naopak vytknul jako největší slabinu většiny starých strojů = drátovačky-kurvítka zvuku-dlouhé signálové cesty uvnitř přístrojů,které nebyly stavěny na tak vysoké zamoření RF smogem.
---------------------------------------------------
KOZOUCH
Třeba starých a prastarých zesilovačů mi prošlo rukama docela dost. Představa, že si člověk koupí do 10-ti tisíc Kč špičkový stroj a ještě k tomu bez závad a potřeby dalších investic, je úsměvná. Za takové peníze se prodávají zesilovače, které v době vzniku patřily do Low-Endu, nebo maximálně do nižší střední třídy. Těch, které jsou poslouchatelné ještě dnes, je minimum, a patřily k tehdejší špičce. Třeba Accuphase řady 300, Luxman řady 500 a podobně. Těch je ale na trhu ojetin v dobrém stavu a za rozumné peníze málo a prakticky vždy vyžadují nějaký servis.