Nejsem sám kdo „brouzdá kalnými vodami internetu“, takže občas mne něco neobvyklého zaujme a v současné době je to téma WATSON.
Nebojte se, že zde budu mluvit o Dr. Watsonovi, věrnému a tak trochu přitroublému druhovi známého to detektiva Sherlocka Holmese. Pod jménem Watson vám Google nabídne řadu možností, například umělou inteligenci
Emmu Watson z Harryho Pottera,

Ale také WATSON - Stereo Enhancement Loudspeakers od Siegfrieda Linkwitze, v DIY komunitě známého autora reprobeden ORION & PLUTO.

Na rozdíl od Dadafta je vynikající matematik, takže své názory dokáže podložit i potřebnými výpočty, grafy a závěry a nemůže tedy být nařčen z „asfaltování“ a je brán HiFi komunitou převážně vážně. Pochopitelně i na zahraničním internetu se vždy najde někdo kdo začne blábolit o poslechu „pseudoprostoru“ a podobně, ale to chce zachovat pohodu a klid, protože stejně neví o čem mluví, ale mluví o tom rád.
Problematiku sterea řešil již v počátcích jeho tvůrce a to Alan Blumlein, tehdy ještě pod názvem "binaurální zvuk". Jeho přínos popsal Pavol Brezina v Akustických listech, březen 2010 na stránce 10 pod názvem Prínos Alana D. Blumleina v oblasti stereofonického zvukového záznamu. Pochopitelně má stereofonní (dvoukanálový) zvuk i řadu nectností a omezení, které se Blumleinovi následovníci snažili úspěšně vyřešit, Dadaft je jeden z nich.
Jeho řešení, tj. použití dalšího páru reproduktorů, které bylo a je trnem v oku všech vyspělých HiFistů, bylo naší komunitou okamžitě zavrženo a rozcupováno, protože jak každý ví, na výsledném prostoru zvukového obrazu se podílí hlavně cena a exkluzivní vzhled zařízení, cena kabeláže jakéhokoliv druhu, woodo ftákovin a podobně, ale ne postavení, počet a funkce reprobeden.
Doba se ale mění a tak na stránkách Siegfrieda Linkwitze se objevil článek „WATSON - Stereo Enhancement Loudspeakers“ , popisující použití dalšího páru reproduktorů k vytvoření skutečného prostoru v nahrávce, v první variantě s použitím Orion + Pluto.

až po současný stav použivající 3,5“ reproduktory Seas W12CY003

Včetně grafického vyjádření a výpočtů, například umístění v půdorysu

Stránka je pravidelně aktualizována a výsledky natolik zaujaly komunitu fóra diyAudio, že vlákno s názvem Watson má dnes již 24 stran a přispívají do něj například Rudolf Finke z Dipolplusu

nebo Andi W. z Gainphile

či John Kreskowski z Music and Design

Další informace lze nalézt například na ORION/PLUTO Users Group ve vlákně Stereo in Width and Depth (2-D).
Nebudu do detailu rozebírat co se na těchto stránkách o fenoménu Watson diskutovalo, ale pouze přidám překlad jednoho z diskutujících:
Poznámka na závěr: Jak jste si všimli, prakticky všichni používají otevřené ozvučnice (Open Baffle = OB). Nejsem si jist, jak fenomén WATSON bude fungovat u klasických ozvučnic a to jak uzavřených či basreflexových. Každý typ reproduktoru vyžaduje totiž jiné řešení akustiky, jiný přístup.„….Dobré akustické nahrávky nejvíce profitovalo z druhé sady reproduktorů. Sólo umělci a akustika Jazz Club opravdu těžily z vynikající atmosféry, umělci sedí ve větším akustickém prostoru, nástroje, přičemž na více realistické a bohatší tón. Solový zpěv, sólový klavír atd. stále více uvěřitelný. Často postavení nástrojů ve virtuálním zvukové jemně brousit.
Velmi plochá znějící nahrávka sólového saxofonu prospěch nejméně (ve skutečnosti to byl jediný záznam s absolutně žádný přínos vůbec), vlastně jsem nemohl poznat, zda druhá sada reproduktorů byly změněny nebo ne této nahrávce tak časování zpoždění byl jasně minimální význam.
Elektronická ambientní hudby také těží z tohoto systému. Vířící elektronické klávesové účinky (zejména větrné efekty) a teplé mellotronu zvuky ukázal s impozantní bohatství….“
Současně se omlouvám všem těm, kteří mají pocit že jsem vyzradil něco, co by mohlo být jimi využito, ba dokonce považováno za jejich know-how a náležitě zpeněženo, nebo jimi alespoň "vědecky" publikováno.













