Keith Jarrett - The Koln Concert
- sostakovic
- Příspěvky: 456
- Registrován: 17 dub 2008 07:30
- Kontaktovat uživatele:
Keith Jarrett - The Koln Concert
Při svém neorganizovaném objevování jazzu jsem narazil na tuto nahrávku. Musím se přiznat, že mne oslovila nejvíc z toho, co jsem doposud naposlouchal.
Neskutečně živé vystoupení. Momentálně ho poslouchám skoro každý den. Po prvním poslechu jsem zůstal 20 minut nečinně zírat, než jsem to vstřebal.
Skvělé dílo. Doporučuju pro všechny milovníky jazzového klavíru!
Re: Keith Jarrett - The Koln Concert
To je také vyhlášená nahrávka!
Re: Keith Jarrett - The Koln Concert
Ano skvělé, taky jsem měl období, kdy to doma hrálo denně.
Přestože Jarret je jazzman, tak tyto sólové improvizace bych za jazz neoznačoval. Mají možná víc z vážné nebo meditativní hudby. Asi nezařaditelné.
Přestože Jarret je jazzman, tak tyto sólové improvizace bych za jazz neoznačoval. Mají možná víc z vážné nebo meditativní hudby. Asi nezařaditelné.
- sostakovic
- Příspěvky: 456
- Registrován: 17 dub 2008 07:30
- Kontaktovat uživatele:
Re: Keith Jarrett - The Koln Concert
Ahoj, souhlasím. Jazz to asi úplně není, (zatím mám málo naposloucháno z jazzu, abych mohl posuzovat) ale skvělá hudba určitě!manicka píše:Přestože Jarret je jazzman, tak tyto sólové improvizace bych za jazz neoznačoval. Mají možná víc z vážné nebo meditativní hudby. Asi nezařaditelné.
Re: Keith Jarrett - The Koln Concert
ahoj šostakoviči. skvělé doporučení. tohle už jéža nestihne, ale určitě se po tom v novém roce poohlédnu.
- sostakovic
- Příspěvky: 456
- Registrován: 17 dub 2008 07:30
- Kontaktovat uživatele:
Re: Keith Jarrett - The Koln Concert
Ahoj Dadafte, poohlédni se
Zatím to hraju skoro každý den
Zatím to hraju skoro každý den
Re: Keith Jarrett - The Koln Concert
Jak houževnatý Keith Jarrett překonal osud a nahrál Kolínský koncert, své nejdůležitější sólové vystoupení
24. leden 1975 přinesl nezapomenutelnou, až kouzelnou noc pro 1 300 lidí, kteří se stali svědky vystoupení amerického jazzového pianisty Keitha Jarretta v majestátním prostředí operního domu v Cologne. Šťastnou okolností byla nahrávka pořízená toho večera vydavatelstvím ECM Records a vydaná v následujícím roce jako dvojalbum ve stylovém černobílém obalu, na němž je Jarrett vyobrazen se svým afro účesem skloněný nad klavírem. Ačkoliv se Kolínský koncert v krátké době zapsal do povědomí hudební veřejnosti jako instantní klasika, prodal čtyři milióny vydání a je dodnes nejprodávanějším klavírním albem všech dob, nechybělo mnoho k tomu, aby se vůbec nekonal.
Mladá německá studentka přivydělávající si jako promotérka, Vera Brandes, toho času nadšená sedmnáctiletá jazzová fanynka, byla odpovědná za organizaci tohoto koncertu. Jarrett si vyžádal křídlo Bösendorfer 290 Imperial, bohužel zaměstnanci operního domu vyrukovali s nástrojem jiným, a to o hodně menším Bösendorfer baby grand. A ke vší smůle to byl kousek používaný jen pro operní pohřby a k tomu byl nejen v zanedbaném stavu, ale také zcela rozladěn.
Pro perfekcionistu lpícího na puntičkářsky dokonalém ladění, jako byl Jarrett, byl tento hudební nástroj nehorázností, na jaké nebyl zvyklý, doslova urážkou. Poté, co mu sdělili, že není možné sehnat správný klavír, hrozil odřeknutím celého představení. Aby vše nebylo tak růžové, nepřálo Jarrettovi tou dobou ani zdraví. Měl za sebou několik bezesných nocí v důsledku mučivých bolestí páteře, a navíc byl unavený téměř 600 kilometrů dlouhou cestou z předchozího koncertu v Curychu. V této situaci se nikdo nemohl divit pianistově pochmurné náladě.
Naštěstí se Vera Brandes odmítla vzdát a Jarretta doslova ukecávala, zatímco technici trávili hodiny uvedením klavíru stavu uspokojivého alespoň pro ucho netrénovaného posluchače. Nástroj se jim naladit podařilo, ale s jeho nakřáplým a slabým zvukem mnoho nesvedli. Zůstaly mu tedy nejen drnčející vyšší tóny a slabě basující tóny nižší, ale k tomu všemu ještě stávkovaly zasekávající se pedály.
Přesto se Jarret na pódiu nakonec objevil, až v půl dvanácté v noci když skončila opera, s páteřní výztuhou a svíjejíc se bolestí tam předvedl svůj životní a nezapomenutelný výkon.
Kolínský koncert začíná šestadvacetiminutovým improvizačním kouskem, který zaplnil celou první stranu původního vinylu. Začíná meditativní náladou, linky pro pravou ruku zde doslova září a třpytí se čistou krásou. Místy zaslechneme Jarretta prozpěvujícího si během své hry nosnou melodii. Kombinuje tu jazz, tu folk, kousek klasiky, latinskou hudbu, gospelové hymny a dokonce i country, vše v harmonickém bezešvém celku, který by se při troše odvahy nechal nazvat "záplavou uvědomění".
Druhá část večera Part II je ještě delší, a to celých 48 improvizovaných minut rozprostřených na druhé, třetí i čtvrté straně původní gramofonové nahrávky. Je naléhavější než Part I, poháněn je zejména hbitými akordy levé ruky. Jedna z výjimečných Jarrettových technik je zde sázka na opakované, úderné a rozvíjející se levoruké rytmy až s náznakem perkusnosti, které propůjčují jeho hře kontrastní bohatost zapadající do celkové harmonie. Skutečnost je podle názoru ředitele ECM, Manfreda Eichera trochu prozaičtější a Jarrett volil tento přístup proto, aby zamaskoval již zmíněné nedokonalosti klavíru: „Pravděpodobně to tak hrál, protože to nebyl vůbec dobrý klavír. A jelikož k němu nezahořel láskou, našel jiný způsob, jak z něj dostat maximum možného.“
Ačkoliv nástroj - jemně řečeno - nebyl dle Jarrettových představ, pro posluchače bez absolutního sluchu se jeho stav jen pramálo podepsal na radosti z hudby, kterou mistr ten večer tak kouzelně zahrál ve svém virtuozním představení. Je opravdovým kouzelníkem, který má dar nás svými dovednostmi a hladkými hudebními přechody přenést do jiných světů, světů s krajinou jeho klavírní hry.
Kolínský koncert není Jarrettovými prvním ani posledním albem s nevázanými klavírními improvizacemi, ale dodnes vyčínívá jako album nejvýznamnější a nejvlivnější. Kdo ví, jestli by americký pianista Brad Mehldau, také uznávaný pro své velkolepé sólové recitály, stvořil své dílo aniž by byl okouzlen hrou Keitha Jarretta.
Více než čtyřicet let po odehrání, Kolínský koncert zůstává mistrovským kouskem Keitha Jarretta, ale i vydavatelství ECM. Kouzlo oné zimní noci roku 1975 už nikdy nebylo zopakováno, i když se k němu mistr na svých dalších recitálech přiblížil téměř na dosah, tak jako v roce 2016 s „A Multitude Of Angels.“
Ten proklatý rozvrzaný klavír, považovaný Jarrettem za nejhorší noční můru, se nakonec ukázal být požehnáním a přínosem. Taková je někdy ironie života...
-----------------------------------------------------
Volný překlad RedBaron podle původního článku
https://www.udiscovermusic.com/stories/ ... h-jarrett/
Re: Keith Jarrett - The Koln Concert
Díky za oživení tohoto vlákna RedBarone.
Tak jsem si Kolínský koncert konečně dnes poslechl.................. a není třeba nosit dříví do lesa - vše bylo řečeno.
Během pár minut jsem se v hudbě rozpustil jako kostka cukru v horkém čaji,
první hodinu si vlastně nepamatuji, jen že byla naprosto úchvatná a budu ji poslouchat ještě mnohokrát...
Ano, hudba dokáže překonat bolest i nedokonalost, protože je čistá a od Boha.
Ufff ...
Tak jsem si Kolínský koncert konečně dnes poslechl.................. a není třeba nosit dříví do lesa - vše bylo řečeno.
Během pár minut jsem se v hudbě rozpustil jako kostka cukru v horkém čaji,
první hodinu si vlastně nepamatuji, jen že byla naprosto úchvatná a budu ji poslouchat ještě mnohokrát...
Ano, hudba dokáže překonat bolest i nedokonalost, protože je čistá a od Boha.
Ufff ...
Re: Keith Jarrett - The Koln Concert
Je to krásná nahrávka, navíc velice přístupná průměrnému posluchači, jakým se přes všechny speciality ve sbírce své hudby stále cítím být. Žádné tahání koček za ocas a jinakost jen pro jinakost. Prostě čistá krása. Měl jsem výjimečně hotovo, tak jsem to přeložil při poslechu alba, aby si i neangličtináři početli pro mě vcelku hezký článek
- sostakovic
- Příspěvky: 456
- Registrován: 17 dub 2008 07:30
- Kontaktovat uživatele:
Re: Keith Jarrett - The Koln Concert
RedBaron:
Byť překlad, tak asi nejlepší příspěvek, který jsem tu četl za posledních pár let. Pravda, moc sem nechodím, ale ono není moc důvodů sem chodit...
Jdu to po dlouhé době opět položit na kolotoč.
Doby kdy jsem to sjížděl často jsou bohužel pryč, je potřeba si to oživit.
Diky!
Byť překlad, tak asi nejlepší příspěvek, který jsem tu četl za posledních pár let. Pravda, moc sem nechodím, ale ono není moc důvodů sem chodit...
Jdu to po dlouhé době opět položit na kolotoč.
Doby kdy jsem to sjížděl často jsou bohužel pryč, je potřeba si to oživit.
Diky!
- PavelDosko
- Příspěvky: 1737
- Registrován: 08 úno 2011 13:06
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Keith Jarrett - The Koln Concert
hosi, na tohle jste prisli 44 let po nahrani alba ??
- sostakovic
- Příspěvky: 456
- Registrován: 17 dub 2008 07:30
- Kontaktovat uživatele:
Re: Keith Jarrett - The Koln Concert
Já osobně jsem toto album objevil asi 33 let po jeho nahrání. Na tom je něco špatně?
Vůbec nechápu co tím chceš říct.
Hifisti jsou často fakt divní...
Vůbec nechápu co tím chceš říct.
Hifisti jsou často fakt divní...
Re: Keith Jarrett - The Koln Concert
Raději objevit teď, než nikdy.
Každý den je třeba objevovat, ať nové nebo staré. Veliká radost.
Každý den je třeba objevovat, ať nové nebo staré. Veliká radost.
- sostakovic
- Příspěvky: 456
- Registrován: 17 dub 2008 07:30
- Kontaktovat uživatele:
Re: Keith Jarrett - The Koln Concert
Tak tak,
Třeba Bacha jsem objevil nějakých 300 let od složení hudby a 100 let od první nahrávky.
Asi bych se měl stydět.
Třeba Bacha jsem objevil nějakých 300 let od složení hudby a 100 let od první nahrávky.
Asi bych se měl stydět.
- PavelDosko
- Příspěvky: 1737
- Registrován: 08 úno 2011 13:06
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host