Tesla NC470/NAD 5120
Tesla NC470/NAD 5120
Zdravím,
To je můj první příspěvek a prosím orgive můj ubohý jazykových verzí schopnosti, Jsem Angličanka a ne český reproduktoru.
Mám velký zájem v Tesla NC470 gramofonu. Mám 3 z rebadged verzí NAD. Mám zájem o design a některé z unikátních myšlenek tohoto balíčku. Doufal jsem, že toto fórum má členy, kteří mají více zkušeností než já s možnostmi tohoto balíčku.
Mám 2 otázky, začít, že bych ocenil vaši radu s;
1) Jaký je nejlepší způsob, jak snížit vibrace motoru ve spodní části paluby. Motor je držena na místě konzol z plastu a šrouby, a má žluté pěnové gumy disk pod. má někdo vyvinul lepší způsob, jak tlumit vibrace z motoru. Viděl jsem fotky, kde je platser byly přidány do soklu.
2) oleje v hlavním ložisku. Hlavní ložisko polootevřené na základně. Tam je malý tah pad uvnitř (modrý disk), ale ložisko základ je otevřený. Myslím, že olej může pomalu unikat becuase držák ložiska je přišroubován k pomocnému rámu. Možná je lepší použít tuk (lithium nebo Molibidium tuk)
Moje hlavní systém má NAD 5120 (Flat Arm) s ORTOFON OM20 kazety. Myslím, že to zní velmi dobře.
Mám blog na mé NAD gramofony zde http://mr-ives.blogspot.co.uk/2014/03/n ... nc470.html
To je můj první příspěvek a prosím orgive můj ubohý jazykových verzí schopnosti, Jsem Angličanka a ne český reproduktoru.
Mám velký zájem v Tesla NC470 gramofonu. Mám 3 z rebadged verzí NAD. Mám zájem o design a některé z unikátních myšlenek tohoto balíčku. Doufal jsem, že toto fórum má členy, kteří mají více zkušeností než já s možnostmi tohoto balíčku.
Mám 2 otázky, začít, že bych ocenil vaši radu s;
1) Jaký je nejlepší způsob, jak snížit vibrace motoru ve spodní části paluby. Motor je držena na místě konzol z plastu a šrouby, a má žluté pěnové gumy disk pod. má někdo vyvinul lepší způsob, jak tlumit vibrace z motoru. Viděl jsem fotky, kde je platser byly přidány do soklu.
2) oleje v hlavním ložisku. Hlavní ložisko polootevřené na základně. Tam je malý tah pad uvnitř (modrý disk), ale ložisko základ je otevřený. Myslím, že olej může pomalu unikat becuase držák ložiska je přišroubován k pomocnému rámu. Možná je lepší použít tuk (lithium nebo Molibidium tuk)
Moje hlavní systém má NAD 5120 (Flat Arm) s ORTOFON OM20 kazety. Myslím, že to zní velmi dobře.
Mám blog na mé NAD gramofony zde http://mr-ives.blogspot.co.uk/2014/03/n ... nc470.html
Re: Tesla NC470/NAD 5120
Please write it simply in English, it is impossible to understand this halfway google translation
.
Motor insulation: The motor shall not be suspended, as it is a subchassis player. You have to fill the base of the player to make it heavier, e.g. with modelling clay.
Lubrication: Use watchmaker´s oil. Teh main bearing has relative poor quality, you don´t need to invest in something more sophisticated.

Motor insulation: The motor shall not be suspended, as it is a subchassis player. You have to fill the base of the player to make it heavier, e.g. with modelling clay.
Lubrication: Use watchmaker´s oil. Teh main bearing has relative poor quality, you don´t need to invest in something more sophisticated.
Re: Tesla NC470/NAD 5120
Thank you S499_1023, and my apologies for the google text, I didn't want my first post to be in English in a CZ forum.
1) yes, I see that the motor must stay rigid. I think the base of the player resonates as If I touch the motor I feel very little vibration. However if I touch the underside of the base, half way between the motor and the main bearing, I can feel a stronger vibration. On my main deck I have applied bitumen damping panels and these have made a big difference. Also newplast modelling clay in the small rectangular places in the upper side of the plinth. I will add more clay.
2) I use motor oil at the moment. I notice that if I place a few drops in the bearing hole, the sub platter drops very slowly. BUT after a few days the platter drops easily, I assume the oil can escape beneath the bearing holder. With some decks like the Ariston Q-deck, which also has quite cheap bearings, they use Motor grease to stay in place around the bearing and not leak out the base. I was wondering about this. approach
thank you for your reply. have you attempted any additional work on these decks ?
1) yes, I see that the motor must stay rigid. I think the base of the player resonates as If I touch the motor I feel very little vibration. However if I touch the underside of the base, half way between the motor and the main bearing, I can feel a stronger vibration. On my main deck I have applied bitumen damping panels and these have made a big difference. Also newplast modelling clay in the small rectangular places in the upper side of the plinth. I will add more clay.
2) I use motor oil at the moment. I notice that if I place a few drops in the bearing hole, the sub platter drops very slowly. BUT after a few days the platter drops easily, I assume the oil can escape beneath the bearing holder. With some decks like the Ariston Q-deck, which also has quite cheap bearings, they use Motor grease to stay in place around the bearing and not leak out the base. I was wondering about this. approach
thank you for your reply. have you attempted any additional work on these decks ?
Re: Tesla NC470/NAD 5120
No, my meaning is, it hasn't sense to invest in it. It is only good for collector's purposes
. Almost all my Tesla turntables had gone to new masters. I have only the first generation NC 440 and NC 410, which is very rare, left
Best regards

Best regards
Re: Tesla NC470/NAD 5120
no , S1458448252 : prosim, seš na českém foru, mohl bys to psát též česky, když už nám tu ukazuješ jak umíš hezky anglicky. Když jsem něco potřeboval na německém fóru, tak jsem samozřejmě psal německy a taky mi německy odpovídali .....nikdo se mi nesnažil ukazovat jak vládne češtinou ....
čtou to prostě i jiní, kteří by se třeba rádi přiučili, tak by bylo normální zde psát česky - on ten angličan /angličanka si to určitě při troše snahy přeloží
čtou to prostě i jiní, kteří by se třeba rádi přiučili, tak by bylo normální zde psát česky - on ten angličan /angličanka si to určitě při troše snahy přeloží
Re: Tesla NC470/NAD 5120
ježkovy voči...tenhle litovelskej pertinaxovej patěfon křáp je známej i v civilizované cizině ? hezká vizitka elektrotechniky made by ČSSR
- Dinosaurjr
- Příspěvky: 536
- Registrován: 20 srp 2012 20:23
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Tesla NC470/NAD 5120
Pesi: Na to mám jen jednu odpověď: Běž do prdele. Já jsem odpovídal jivesovi, ne tobě. A odpovídal jsem mu tak, aby to měl co nejjednodušší.
lechos: Ty asi neznáš historii NAD 5120, co?
lechos: Ty asi neznáš historii NAD 5120, co?
Re: Tesla NC470/NAD 5120
Neuvěříš ale znám jak své botky, taky pamatuji jak se vrácely z vývozu a ležely neprodejné v našich bazarech, říkalo se tomu "exportní souběh".
Re: Tesla NC470/NAD 5120
A já je zase znám, jak jsem je o prázdninové brigádě prodával z exportního souběhu v Tůzu a šly na odbyt jak teplé housky.
Re: Tesla NC470/NAD 5120
Matně pamatuji,že to prodávaly Klenoty bazar pod zn lenco za 500kčs,bez magnetodynamiky.Takový plastový nic moc
Pořádné gramo z Tesly bylo NC440,450,
Pořádné gramo z Tesly bylo NC440,450,
Re: Tesla NC470/NAD 5120
Z dnešního pohledu nebyly nic moc ani ty
. Podstatou problému ale bylo, že v 1985 už 440 nebyly, 450 se dodávaly ve stopovém množství, takže zákazník měl na výběr z NC 470 nebo občas NC 430, přičemž NC 470 vypadal z pohledu tehdejší módy moderněji, měl vhodnější rozměr k západním komponentům a byl ověnčen aureolou gramofonu "pro západ". Ještě pro lechose: Z exportních souběhů se v normálních krámech nikdy neprodávaly vrácené kusy ale jen nadpočetné proti zakontraktovanému množství. ty "vrácené" (ve skutečnosti neodebrané) se prodávaly právě v těch bazarech.

- Dinosaurjr
- Příspěvky: 536
- Registrován: 20 srp 2012 20:23
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Tesla NC470/NAD 5120
Renovace motoru https://www.youtube.com/watch?v=AExpBiiYEfk
Lenco L800 v dřeveném šasi (wooden chassis)
http://www.lencoheaven.net/forum/index. ... ic=16193.0
Tuším že:
Lenco L800 ~ Tesla NC470
Lenco L430 ~ Tesla NC430
Lenco L435 GT ~ Tesla NC580/HC58
Lenco L450 ~ Tesla NC450
Lenco L800 v dřeveném šasi (wooden chassis)

Tuším že:
Lenco L800 ~ Tesla NC470
Lenco L430 ~ Tesla NC430
Lenco L435 GT ~ Tesla NC580/HC58
Lenco L450 ~ Tesla NC450
Re: Tesla NC470/NAD 5120
Thank you all for your input, some of which I didn't quite understand via google, but I guess its Czech humour, which like British humour, can be quite hard to translate.
Some very interesting links, including my video
on servicing the motor
I get the feeling that some of you don't seem to like this deck ? perhaps because other better Tesla decks were ignored by the West in the 1980's ?
I have several decks including a Lenco GL75 and some Japanese DD decks, and I have had Sansui and Pioneer belt drive decks. Some sound better than the Tesla/NAD but some don't and I like the sound of my NAD 5120s/ I have my main one with OM20 cartridge and this has had deadening panels applied to the floor and the speed selector sled has been removed. It also has the arm wiring to RCA sockets and I added the arm pillar "staple" to ground the arm pillar, and two of the mysterious blue disks that Tesla used as arm and main bearing thrust pads. Result is a good sound, no hum and very good speed stability.
My son is going to college and wanted a deck, so I was given another by a friend (the one from the video) and this sounds very nice via a ART DJ pre, NAD 310 amp and Tandy/Radio Shack Speakers - nice College system with an OM5 cartridge.
How do you rate the Rational Audio turntable which I *think* Jiří Janda also was involved in the design of , it was perspex with a parallel tracking arm ? They are extremely rare in the UK
Some very interesting links, including my video

I get the feeling that some of you don't seem to like this deck ? perhaps because other better Tesla decks were ignored by the West in the 1980's ?
I have several decks including a Lenco GL75 and some Japanese DD decks, and I have had Sansui and Pioneer belt drive decks. Some sound better than the Tesla/NAD but some don't and I like the sound of my NAD 5120s/ I have my main one with OM20 cartridge and this has had deadening panels applied to the floor and the speed selector sled has been removed. It also has the arm wiring to RCA sockets and I added the arm pillar "staple" to ground the arm pillar, and two of the mysterious blue disks that Tesla used as arm and main bearing thrust pads. Result is a good sound, no hum and very good speed stability.
My son is going to college and wanted a deck, so I was given another by a friend (the one from the video) and this sounds very nice via a ART DJ pre, NAD 310 amp and Tandy/Radio Shack Speakers - nice College system with an OM5 cartridge.
How do you rate the Rational Audio turntable which I *think* Jiří Janda also was involved in the design of , it was perspex with a parallel tracking arm ? They are extremely rare in the UK
Re: Tesla NC470/NAD 5120
ještě prosím tu o perníkový chaloupce, děkuji (můžeš anglicky - ať je sranda)S499_1023 píše:A já je zase znám, jak jsem je o prázdninové brigádě prodával z exportního souběhu v Tůzu a šly na odbyt jak teplé housky.
http://img24.cz/images/43440264967311876833.jpg
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Bing [Bot] a 248 hostů