Máte audio kazety ? Nevyhazujte je !
Re: Máte audio kazety ? Nevyhazujte je !
Je nepochopitelné že Akai vkládal dbx (i dolby NR) do cívkáčů kde přínos kvality byl více než diskutabilní, na 19.05 cm/s a jakostním pásku nejspíš žádný. Asi pokus o inovaci...marketing.
Re: Máte audio kazety ? Nevyhazujte je !
Tak po poriadku:
1) Neexistuje žiadne "Dolby DBX". dbx bola iná firma, viac-menej konkurencia k Dolbymu.
2) Problém dýchania sa objavoval pri nahrávkach s veľkými skokmi v hlasitosti, kde kompresor nestíhal za užitočným signálom. Najväčšie problémy s klasikou, u nejakej dnešnej hudby s DR9 by to problémy vôbec nerobilo
.
3) Čím vyššia kvalita záznamu, tým menšie problémy s dbx, preto to u tých kotúčakov problémy nerobilo. A šumu nie je nikdy dostatočne málo, prečo by inak celá história potlačenia šumu začínala štúdiovým Dolby "A". Tam totiž nejde o hladinu šumu pri primárnom zázname ale o to, že v štúdiu sa neustále strihá, kopíruje, mixuje. Každou kóiou prichádzam o minimálne 3 dB odstupu.
Mal som kedysi tuzexový Technics RS-M 240X. Drahé to bolo, nepoužiteľné to bolo, hneď som to poslal do sveta. Potom som si zaobstaral telefunkeňácky High Com ghettoblaster M1 a High Com považujem dodnes za najlepší systém na potlačenie šumu. Lenže čo z toho, keď kompatibilita 0 a vtedajší kazetový svet bol najmä o požičiavaní a prepisovaní? Podobná situácia ako dnes s Windows či pred 25 rokmi s VHS. Takže som sa pokorne vrátil do tábora Dolby.
1) Neexistuje žiadne "Dolby DBX". dbx bola iná firma, viac-menej konkurencia k Dolbymu.
2) Problém dýchania sa objavoval pri nahrávkach s veľkými skokmi v hlasitosti, kde kompresor nestíhal za užitočným signálom. Najväčšie problémy s klasikou, u nejakej dnešnej hudby s DR9 by to problémy vôbec nerobilo

3) Čím vyššia kvalita záznamu, tým menšie problémy s dbx, preto to u tých kotúčakov problémy nerobilo. A šumu nie je nikdy dostatočne málo, prečo by inak celá história potlačenia šumu začínala štúdiovým Dolby "A". Tam totiž nejde o hladinu šumu pri primárnom zázname ale o to, že v štúdiu sa neustále strihá, kopíruje, mixuje. Každou kóiou prichádzam o minimálne 3 dB odstupu.
Mal som kedysi tuzexový Technics RS-M 240X. Drahé to bolo, nepoužiteľné to bolo, hneď som to poslal do sveta. Potom som si zaobstaral telefunkeňácky High Com ghettoblaster M1 a High Com považujem dodnes za najlepší systém na potlačenie šumu. Lenže čo z toho, keď kompatibilita 0 a vtedajší kazetový svet bol najmä o požičiavaní a prepisovaní? Podobná situácia ako dnes s Windows či pred 25 rokmi s VHS. Takže som sa pokorne vrátil do tábora Dolby.
Re: Máte audio kazety ? Nevyhazujte je !
Výhoda dolby byla největší asi ta že komprimované nahrávky (zejména ty komerčně kopírované) byly jakž-takž reprodukovatelné na přístroji bez dolby (levné radiojezevčíky, autorádia s přehrávačem kazet a walkmany) při mírně stažené korekci tone. High-com, ano ovšem, jenomže kromě germánů (Telefunken, Grundig, Uher...) téměř nepoužívan. Jednoduchá verze DNL (dynamic noise limiter) z laboratoří Philips, bez zásahu na nahrávky tedy plně kompatibilní s čímkoliv, vylepšení odstupu šumu představovalo 4-5 dB. Stavěly se amatérsky s výsledkem uspokojivým, návod vyšel u Bozděcha. Deck Unitra M 532 S Aplauz (trochu lepší varianta u nás rozšířeného M 531 S) tento systém používal vč. přepínače Fe/Cr. Jo a JVC vyvinul ANRS (automatic-noise-reduction-system) údajně plně kompatibilní s dolby NR, motivaci konstruktérů byla úspora za licenci dolby.
Re: Máte audio kazety ? Nevyhazujte je !
On to ani nemusi byt zrovna CT 93, dobre "servisovany" a serizeny CT 737 MkII dokaze take velmi potesit.Zdeny píše:....takový Pioneer CT-93 Elite v řadě Urushi, to byl Pan Kazeťák.....

V te dobe (konec 80-tych a pocatek 90-tych let) "Pioneer" prehral (konecne) i decky "Nakamichi", vcetne slovutneho "Dragona" a to za polovicni cenu.

Tohle jsou presne ty znacky (typy), ktere tenkrat patrily ke spicce, mnoho dalsich uz nebylo…..a jsem proto rad, ze jich tady (od kazde neco) jeste stale asi kolem ctyriceti mam…palipol píše:Tiež by som nie celkom súhlasil s poklesom kvality záznamu. Občas prevetrám kazety aj dnes, ale záznam je OK. Má 25 rokov.
Prevažná časť sú TDK-MA, SONY Metal XR, z chrómiek TDK SA-X, SONY UX-S a Maxell XL IIS...
I dvacet let stare nahravky jsou stale velmi dobre (99% na Doby C), i kdyz se mi u nekterych zda, ze maji mirny pokles „na vyskach“. (V loznici ale zadby „high end“ neresim, oddavam se nostalgii.

Re: Máte audio kazety ? Nevyhazujte je !
Jako první odešly na věčnost audio kazety Basf LH-M I (normal) zvukově zcela OK, bias mírně do plusu...ale mechanika - tragédie. Kolísání otáček, kňouravý zvuk až do vypnutí pohonu velkým odporem odvíjení. Vše kvůlí pitomým zobákům z plastu co měly za úkol rovnat ukládání pásku jenomže učinek byl právě opačný. Říkali tomu SM special mechanism nikdo jiný nepoužíval jenom kdysi dávno Agfa u materiálů super ferro dynamic a tam to byl security mechanism. Pokud kazeta byla šroubovaná a ne lepená daly se snadno odstranit a byl na chvíli pokoj.
Re: Máte audio kazety ? Nevyhazujte je !
na metálu jsem žádný dýchání na dbx neregistroval:-) Navíc v té době jsem byl "vyděšenej" z toho, co to mám doma, když soused od vedle vypustil 3 vejplaty za nějakýho Safíra made by Tesla:-)
Jo, to byly doby...
Přesně, dnes je to o té nostalgii a zavzpomínání si na doby dávno minulé (a hezké).
Jo, to byly doby...
Přesně, dnes je to o té nostalgii a zavzpomínání si na doby dávno minulé (a hezké).
Re: Máte audio kazety ? Nevyhazujte je !
Pioneer CT 737 a jeho deriváty 757, 777...byl skvělý no a Drahouš ? To byla legenda, malosériová výroba not for casual customers. Proto taková cena. Poslechnout si neměl jsem čest.
Re: Máte audio kazety ? Nevyhazujte je !
Prospero, palipol: Hej, samozrejme, že čím lepšia kazeta, tým menší pokles kvality, ale aj u tých najlepších, čo mám (BASF Metal Maxima IV, Maxell MX-S, tzv. referenčné kazety za desaťnásobok ceny ako Maxell Metal Vertex som nekupovalú už je po tých rokoch rozdiel oproti originálu jasne poznateľný.
lechos: Nějaké stand-alone HighCom kompandéry dělalo i Nakamichi a AIWA, je to jediný komponent do mé mikrověže AIWA Series 50, který mi chybí (HR-50). Kazety komprimované v Dolby B se daly dokonce na méněcenných přístrojích (josefčíci, shitná autorádia) reprodukovat s výhodou, protože zdvih na výškách částečně kompenzoval mizerný kmitočtový rozsah těchto.
lechos: Nějaké stand-alone HighCom kompandéry dělalo i Nakamichi a AIWA, je to jediný komponent do mé mikrověže AIWA Series 50, který mi chybí (HR-50). Kazety komprimované v Dolby B se daly dokonce na méněcenných přístrojích (josefčíci, shitná autorádia) reprodukovat s výhodou, protože zdvih na výškách částečně kompenzoval mizerný kmitočtový rozsah těchto.
Re: Máte audio kazety ? Nevyhazujte je !
Zajisté, tak to bylo...jiným rozšířeným zlozvykem bylo přehrávat kazety CrO2 (type II) v poloze šaltru tape select normal. Opět zdvih výšek i když nedefinovaný. No a když deck měl auto tape select tak se identifikační otvory v kazetě přelepily izolepou, jak jednoduché.
Re: Máte audio kazety ? Nevyhazujte je !
Zdravím
Asi budu za blbce, ale potřebuju poradit. Asi před dvěma lety jsem si z Anglie přivezl nádherný receiver Marantz 4025 ve skvostné stavu. Jen jsem vyměnil anglickou zástrčku. Protože k tomu nebyl žádný manuál, ptám se. Jsou tam tlačítka BIAS a vedle EQ, a pak je tam taky tlačítko DOLBY NR. Můžete prosím vysvětlit? Mají funkci jenom při nahrávání, nebo i při přehrávání čehokoliv. Teď tam zrovna běží Carlos Santana - Shaman a je to tedy nádherný poslech přez sluchátka SHURE SHR 940. Ta kazeta je z roku 2002 a je hraná hodněkrát na všem možném, ale tohle je paráda. Někdo píše, že po pár přehrání se ztrácí hloubky ale tady je vše jak má být. Dík za radu a ať se analog dlouho udrží. Nemyslím, že je to jenom přechodná záležitost. Není nad kvalitní LP desky. To je poslech.
Asi budu za blbce, ale potřebuju poradit. Asi před dvěma lety jsem si z Anglie přivezl nádherný receiver Marantz 4025 ve skvostné stavu. Jen jsem vyměnil anglickou zástrčku. Protože k tomu nebyl žádný manuál, ptám se. Jsou tam tlačítka BIAS a vedle EQ, a pak je tam taky tlačítko DOLBY NR. Můžete prosím vysvětlit? Mají funkci jenom při nahrávání, nebo i při přehrávání čehokoliv. Teď tam zrovna běží Carlos Santana - Shaman a je to tedy nádherný poslech přez sluchátka SHURE SHR 940. Ta kazeta je z roku 2002 a je hraná hodněkrát na všem možném, ale tohle je paráda. Někdo píše, že po pár přehrání se ztrácí hloubky ale tady je vše jak má být. Dík za radu a ať se analog dlouho udrží. Nemyslím, že je to jenom přechodná záležitost. Není nad kvalitní LP desky. To je poslech.
Re: Máte audio kazety ? Nevyhazujte je !
Dolby NR je omezovač šumu cca 8-10 dB a takto ošetřené nahrávky jsou elektronicky upravené, musí se opět přehrávat s použitím dolby NR, je prakticky totožný s pozdějším dolby B. Ale provoz na jiném přístroji bez dolby je kompromisně možný. Význam tlačítka BIAS a EQ mi dost jasný není, asi půjde o volbu předmagnetizace podle typu kazety ale to je jenom úvaha poáč tento Marantz neznám. Nutno vyzkoušet. A ztráta hloubek ? Ano, teoreticky...po 10 letech citelná snad bude. Žádnej stress, pouhé fámy.
Re: Máte audio kazety ? Nevyhazujte je !
Dolby NR není prakticky totožný s pozdějším Dolby B, Dolby NR (Noise Reduction) je prostě jiné označení toho samého. Jak je kazeta nahrána, tak by se měla I reprodukovat.
BIAS je předmagnetizace (účinné pouze při záznamu), EQ je přepínač záznamových a snímacích korekcí, funkční je při záznamu i při reprodukci. Slouží k přepínání typu pásku - je to tam napsáno!
BIAS je předmagnetizace (účinné pouze při záznamu), EQ je přepínač záznamových a snímacích korekcí, funkční je při záznamu i při reprodukci. Slouží k přepínání typu pásku - je to tam napsáno!
Re: Máte audio kazety ? Nevyhazujte je !
Dolby NR znamena „Noise Reduktion“, tedy snizeni sumu a neni-li moznost prepinat mezi typem B a C (posledni a nejvyzralejsi byla jeste verze C, ktera se ale na trhu uz prilis dlouho neohrala), jedna se o verzi B. Pokud je na original nahrane kazete uvedeno, ze je nahrana s pouzitim Doly (studia pouzivala pouze B), je spravne, prehravat ji s aktivovanym filtrem.
Potik „Bias“ je, jak pise Lechos, moznost regulovat uroven predmagnetizace pasku, „Level“ potom umoznuje jemnou kalibraci urovne vstupniho signalu, jeho zvyseni nebo snizeni podle citlivosti pouziteho pasku. Oboji potom umoznuje zvyzdimat tak z pouzitych kazet maximum jejich kvality.
(Oba jsou funkcni pouze pri nahravani). EQ je funkcni, jak popisuje "číslo", pri nahravani i prehravani.
Potik „Bias“ je, jak pise Lechos, moznost regulovat uroven predmagnetizace pasku, „Level“ potom umoznuje jemnou kalibraci urovne vstupniho signalu, jeho zvyseni nebo snizeni podle citlivosti pouziteho pasku. Oboji potom umoznuje zvyzdimat tak z pouzitych kazet maximum jejich kvality.

Re: Máte audio kazety ? Nevyhazujte je !
Na sklonku éry audio kazet byl vyvinut nejúčinnější systém dolby S ale to již existovaly CD a CD-R když prosté kopírování primárního nosiče na pásek ztrácelo na významu. No a pak tu máme dolby Hx pro které však s redukcí šumu nemá mnoho společného. Strejda Google napoví.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti