GoldenEar BRX (Bookshelf Reference X)

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Příspěvky: 198
Registrován: 04 led 2016 19:59
Kontaktovat uživatele:

GoldenEar BRX (Bookshelf Reference X)

Příspěvek od pixel »

Malé, ale hodně výkonné.
1. 10. 2020

Mám docela štěstí na výrobky pro mne dříve téměř neznámé americké firmy GoldenEar. Podlahové reproduktorové soustavy se nedaly v inzerátech přehlédnout pro jejich mimořádnou štíhlost a originálnost konstrukce. Prakticky jsem se přesvědčil o jejich výborných reprodukčních vlastnostech na modelech Triton Three+ a Triton One. Tentokrát jsem dostal k dispozici nejmenší firemní model, regálové soustavy BRX (Bookshelf Reference X), pár za 44.790 Kč.
Obrázek

I pasivní zářiče hrají
Všechny reproduktorové soustavy GoldenEar využívají úspěšně pro reprodukci na spodním konci kmitočtového spektra pasivní zářiče. V principu to jsou reproduktory bez pohonného měniče. Správným návrhem poddajnosti závěsu pasivní membrány a její hmotností je možné nahradit basreflexový nátrubek, který by v některých případech basreflexových soustav musel být mimořádně dlouhý, a navíc s velkým průřezem. Membrána pasívního zářiče vlastně nahrazuje hmotnost vzduchu v basreflexovém nátrubku. Při vhodném návrhu naladění basreflexové ozvučnice pasivní membrány vyzařují i nízké kmitočty tak, že v určitém kmitočtovém rozsahu vlastně nahrazují aktivní měniče. První prakticky použitelné a úspěšné pokusy s pasivními zářiči použila americká firma Electro Voice v modelu Interface A někdy kolem roku 1975. V té době ještě nebyla zpracována zásadní teorie o elektroakustických měničích od pánů Smalla a Thieleho, a tak se dokonce pasivní zářiče „dolaďovaly“ přídavným závažím. Dnes je situace daleko jednodušší, všechno se dá spočítat nebo nasimulovat. U firmy GoldenEar mají všechno zvládnuto a pasivní zářiče jsou srovnatelné s aktivními reproduktory.

Všechno je to o vhodně zvolené koncepci
Nejmenší regálovky BRX jsou na čelní ozvučnici osazeny jako klasická dvoupásmovka s jedním hluboko středotónovým měničem s průměrem polypropylenové membrány 6“, s pevným košem vyrobeným jako přesný tlakový odlitek a vysokotónovým systémem HVFR (High Velocity Folden Ribbon) používaným v prestižních podlahových soustavách Triton Reference. To ale není všechno, hlubokotónový systém doplňují na bocích skříně dva pasivní zářiče o průměru 6 ½ “. Vysokotónový systém HVFR je v principu páskový systém, ale ne s přímovyzařujícím páskem v magnetickém poli. Systém využívá princip AMT, Air Motion Transformer vyvinutý Oscarem Heilem v roce 1970 (patentová práva skončila v roce 2004 a od té doby se využití AMT systémů rozšířilo u řady špičkových reproduktorových firem). S páskovým systémem má HVFR společné to, že v magnetickém poli se pohybuje lehký pásek s natištěným vinutím. Pásek má u principu AMT tvar harmoniky jejíž jednotlivé vlnky se průchodem elektrického proudu vzájemně přitahují a odpuzují a tím vytlačují vzduch z oněch vlnek, a to všechno v rytmu změn budícího proudu. Zvlněný pásek je umístěn v silném magnetickém poli neodymových magnetů a měnič má relativně vysokou charakteristickou citlivost. Pohybující se hmota pásku je minimální, a tak je možné docílit toho, že horní mezní kmitočet je 35 kHz.

ObrázekElegantní design
Skříň reproduktorové soustavy GoldenEar BRX (rozměry 20,5 x 30,8 x 31,1 cm, hmotnost 5,44 kg) má lichoběžníkový půdorys se základnou užší vpředu, širší vzadu a má dokonalou povrchovou úpravu klavírním lakem. S povrchovou úpravou je to stejné jako to bylo dávno u automobilů Fordu T, barva může být jakákoliv, pokud je černá. Originální design se základnou rozšířenou v přední části je zajímavý především ve spojení s obloukovou mřížkou přichycenou skrytými magnety. Většinou si u testovaných soustav mřížky pouze prohlédnu a ani je nevybaluji. U soustav BRX jsem je zvědavě nainstaloval. Jsou elegantní, díky větší vzdálenosti vyklenutím od reproduktorů a husté perforaci mají minimální vliv na útlum vysokých kmitočtů. Pasivní výhybka je na zadní stěně zakončena na jediném páru zlacených kovových svorek. Pro instalaci soustav v poslechovém prostoru je optimální výška stojanu nebo police, na které budou umístěny zhruba 55 cm.

Soustavy BRX jsem připojil ke standardnímu poslechovému řetězci: streamer - D/A převodník TEAC NT-503, BD přehrávač OPPO BD-95, předzesilovač Accuphase C-265, výkonový zesilovač Accuphase P-450, gramofon Mitchell Mycro s ramenem SME 309 osazeným přenoskou ZYX Aire S, phono předzesilovač, vše napájeno z DIY síťového filtru a pračky Accuphase PS-500. Poslechová místnost má objem 68 m3, se střední dobou dozvuku Td=0,4 sec.

Hrají jako výrazně objemnější a reprodukce je stále dokonalá
Podle nastavení regulátoru hlasitosti usuzuji, že soustavy mají nižší impedanci, než je uváděná jmenovitá impedance 8 ohm, to by také charakterizovalo uváděnou citlivost 90 dB/2,83V /1 m. Zkrátka na výstupním výkonu nešetřete (doporučený výstupní výkon zesilovače je 20-250 W) a dejte pozor na to, aby zesilovač byl dostatečně stabilní (měl inzerovaný výstupní výkon do impedance alespoň 2 ohmy). Za těchto podmínek je už všechno perfektní! Inzerovaný kmitočtový rozsah 40 Hz - 35 kHz je hodně pravděpodobný, zkrátka basů je na tak malé soustavy dostatek a jsou kupodivu dostatečně pevné a konkrétní. Malý hluboko/středotónový reproduktor zaručuje výkonově plynulé navázání na vysokotónový systém, a to je spolehlivě dokumentováno spojitými přirozenými vokály jak operního (Annna Netrebko Opera Arias 2003), tak jazzového zpěvu (Diana Krall, The Girl in the Other Room, The Look of Love). Skvělé jsou jemné činely a „šroťáky“ stejně jako realistické trubky (Miles Davis/Tutu (1986), Kind of Blue (1959/2013 HD Tracs). Nepřehlédnutelné jsou hluboké a přesvědčivě pevné kontrabasy, tympány a velké bubny (Arild Andersen, Mira, ECM). Lokalizace je stabilní a přehledná a je patrná zejména na skvěle smíchaných analogových nahrávkách (Antonio Forcione & Sabina Sciubba/Meet Me In London, 192 kHz Super Hi Def Edition, Naim). Vysoký mezní kmitočet „výškáče“ je potvrzen nejen detailními, „nenakřáplými“ činely, ale také členitými neagresivními smyčci, bez jakéhokoliv náznaku rezonance nebo zvýraznění. I hlasitější rocková hudba (Rolling Stones, Bridge to Babylon, Virgin Records 1997) zaznamenaná „téměř na hraně“ je přehledná a poslouchatelná, stále s dostatkem detailů.

Regálové soustavy GoldenEar BRX v malém prostoru plně nahradí rozměrnější monitory a v ničem vás výrazněji neomezí. Na svůj minimální objem hrají skvěle a nezaostávají ani na hlubokých basech, pásmo základních kmitočtů je spojité a rychlé, se skvělou lokalizací, jak už to u dobře navržených dvoupásmovek bývá zvykem. AMT výškáč nabízí jemné detailní výšky vyzařované v širokém horizontálním úhlu bez pozorovatelných rezonancí. Jsou to dobře investované prostředky.

Miroslav Láb


Výrobce: GoldenEar
Zapůjčil: Soundstyle s.r.o.
Hi-Fi studia: VOIX, PP HiFi Studio, Studio Špalíček

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 hostů