Monitor Audio Silver 300

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Příspěvky: 286
Registrován: 04 led 2016 19:59
Kontaktovat uživatele:

Monitor Audio Silver 300

Příspěvek od pixel »

Stříbrné trvalky z páteřní řady.
30. 11. 2020

Nejmladším přírůstkem v nabídce anglické značky s bezmála půlstoletou tradicí je sice řada Bronze 6G s mimořádným poměrem výkon/cena, z níž jsme minulý měsíc recenzovali vlajkové lodě Bronze 500, ale při vyšším rozpočtu nabízí víceméně ultimátní řešení pro ozvučení středně velké místnosti nejdostupnější třípásmové sloupy Silver 300. Jedná se o prostřední ze tří podlahovek ze série Silver 6G, rozkročené mezi pěti řadami „dospělých“ reprosoustav přesně uprostřed, jež opakovaně vítězí v cenách Editor’s Choice amerického magazínu The Absolute Sound – svou pozici uhájily i v letošním roce. Ceně už také odpovídá i jejich povrchová úprava. Silver 300 lze pořídit v pěti standardních provedeních za 49 990 Kč/pár: čtyřem dýhovaným, ošetřeným polomatným lakem (dub přírodní i černě mořený, ořech nebo červeně mořená třešeň), se vymyká pouze verze saténově bílá, pouze za vícevrstvý černý lesklý lak je třeba připlatit 5 000 Kč. Oválné ochranné rámečky s černou, resp. šedou průzvučnou tkaninou se omezují na bezprostřední okolí čtyř měničů; jsou magneticky aretované, takže čistý design kabinetů vizuálně neruší žádné nadbytečné otvory.

ObrázekRezonance mimo hru
Kompaktní sloupky se zaoblenými bočními hranami mají akusticky netečné pravoúhlé kabinety z MDF desek, zatlumené pečlivě molitanem, kde konstrukci zpevňují vnitřní žebra a plná přepážka, oddělující akusticky středovýškovou sekci měničů od obou „basáků“, nemluvě o finese, která už v současnosti u reprosoustav Monitor Audio prolíná všemi řadami: jde o kovové rozpěrky s inbusovou hlavou, jež fixují magnety měničů vůči zadním stěnám a zvyšují tak celkovou tuhost ozvučnic. Metrové soustavy o rozměrech 18,5 x 100 x 32,9 cm (každá o hmotnosti 20 kg) mají celkem dobrou stabilitu a bez profilů ze silného ocelového plechu, přesahující v rozích základen půdorys přibližně o 4 cm, by se nejspíš obešly, ale na okraji jsou opatřené otvory pro přibalené odhmotňovací hroty, fixované kontramatkami, jež lze výškově pohodlněji nastavit.

Osazení soustav vychází už tradičně z firemní reproduktorové základny. Tweeter má lehkou a tuhou kalotu o průměru 25 mm z kompozitního materiálu C-CAM (Ceramic-Coated Aluminium/Magnesium), kde na tenkou keramickou základnu navazuje hliníková vrstva legovaná hořčíkem, napařená navíc ryzím zlatem kvůli optimálnímu zatlumení (rezonanční kmitočet kaloty tak dosahuje až 35 kHz). Kalotu včetně jejího choulostivého závěsu chrání před mechanickým poškozením nízký, hustě perforovaný vrchlík s voštinovou strukturou, který současně plní funkci akustické rozptylky vysokých kmitočtů. Z osvědčeného kompozitu C-CAM jsou vyrobené i konvexní (vyduté) membrány zbývajících tří měničů, jež spojuje obdobná konstrukce, ale podle konkrétního postu se liší průměrem, ale mají shodné provedení, využívající firemní technologii RST (Rigid Surface Technology), kdy konvexní (vydutou) membránu zpevňuje síť soustředných prohlubní; s košem z tlakově litého hliníku membránu spojuje sofistikovaný pryžový závěs s velkým zdvihem, který její pohyb lépe kontroluje. Nejblíž tweeteru najdeme středotónový měnič o průměru 10 cm. Za reprodukci basů zodpovídají dva woofery o průměru 18 cm.

Prémiové výhybky
U elektrických výhybek anglická značka zmiňuje pouze dělicí kmitočty 570 Hz a 3,5 kHz, ale složitějšímu zapojení vycházejí vstříc kvalitní součástky, časově i teplotně stabilnější svitkové kondenzátory s polypropylenovým dielektrikem a cívky, vinuté většinou na vzduchovém jádře. Dvě paralelně řazené trubice bassreflexových rezonátorů ve firemním provedení HiVe (High Velocity) II s podélným rýhováním, které minimalizuje turbulence proudícího vzduchu, ústí na zadních stěnách ozvučnic. Dole najdeme v zapuštěném subšasi dva páry pozlacených šroubovacích terminálů, připravené na bi-wiringové propojení se zesilovačem, které má (hlavně při buzení z vícekanálového AV receiveru) zvukově zajímavější alternativu v bi-ampingu. Kmitočtovým rozsahem 32 – 35 000 Hz soustavy Silver 300 v basech pokrývají kompletní druhou nejhlubší kontraoktávu. Charakteristická citlivost představuje na papíře solidních 90 dB (1 W / 1 m), ale u soustav se jmenovitou impedancí 8 ohmů (minimální hodnota klesá u kmitočtu 146 Hz na 3,5 ohmu) značka nedoporučuje na výkonové rezervě zesilovače příliš šetřit. Doporučený výkon totiž leží v intervalu 80 až 200 W/kanál. Soustavy Silver 300 dokáží ozvučit i větší místnosti, neboť v páru vytvoří maximální akustický tlak až 116 dBA.
Obrázek

Hudební scéna jako z partesu
Test se uskutečnil v akusticky optimalizované poslechové místnosti společnosti Rodel Audio v pražské Hostivaři, kde soustavy doplnily komponenty značky Cambridge Audio, integrovaný zesilovač CXA81 a CD transport CXC. Kabely byly reproduktorové AudioQuest 14/4 v bi-wiringovém setu s konektory Nakamichi, za signálový posloužil koaxiální kabel AudioQuest Cinnamon. Poslouchal jsem ukázky z CD Garbage: Beautiful Garbage (Mushroom Records, 2001), PJ Harvey: To Bring You My Love (Island, 1995), W. A. Mozart: Eine kleine Nachtmusik K.525 & Divertimenti K.136/137/138 /The Amsterdam Baroque Orchestra, dir. Ton Koopman (Erato-Warner Music Japan, 2000), I. Stravinsky: Le Sacre du Printemps – The Firebird / The Cleveland Orchestra, Chicago Symphony Orchestra, dir. Pierre Boulez (Deutsche Grammophon, reed. 2003) a Rob Wasserman: Trios (GRP, 1994).

Soustavy Silver 300 charakterizuje čistý, tonálně vyvážený zvuk, který nestranní žádnému hudebnímu žánru. Společným znakem je vždycky vynikající zobrazení prostoru nahrávek včetně pravolevé i předozadní lokalizace jednotlivých nástrojů a vokálů, jež bychom jinak v takové kvalitě u třípásmových sloupků kolem 50 000 Kč spíše nečekali. Realistická dynamika si však žádá spojení se zesilovačem s dostatečnou výkonovou rezervou i autoritou, ale pokud je tato podmínka splněna (při kritickém poslechu tomu tak bylo, Cambridge Audio CXA81 má v nižší střední třídě pověst reference), “stříbrné třístovky“ potěší živými, přesně artikulovanými basy i detailním prokreslením pásma středních kmitočtů se všemi barvotvornými formanty, když průzračné výšky zasahují až do ultrazvukového pásma, vyhraženého v přírodě třeba netopýří echolokaci. My samozřejmě v akustickém pásmu registrujeme, že hudební scéna stojí na pevných základech, ať už posloucháme symfonický orchestr nebo energický rockový nářez.

Pavel Víšek


Výrobce: Monitor Audio
Distributor: Audio Center Czech s.r.o.
Zapůjčil: RODEL s.r.o.
Hi-Fi studia: AVcenter.cz, Cinema Shop, RODEL - AUDIO, Hi-Fi Studio FM, hifion.cz, HifiSound Studio, HiFiStyl, LEPŠÍ ZVUK

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů