Stříbrné trvalky z páteřní řady.
30. 11. 2020
Nejmladším přírůstkem v nabídce anglické značky s bezmála půlstoletou tradicí je sice řada Bronze 6G s mimořádným poměrem výkon/cena, z níž jsme minulý měsíc recenzovali vlajkové lodě Bronze 500, ale při vyšším rozpočtu nabízí víceméně ultimátní řešení pro ozvučení středně velké místnosti nejdostupnější třípásmové sloupy Silver 300. Jedná se o prostřední ze tří podlahovek ze série Silver 6G, rozkročené mezi pěti řadami „dospělých“ reprosoustav přesně uprostřed, jež opakovaně vítězí v cenách Editor’s Choice amerického magazínu The Absolute Sound – svou pozici uhájily i v letošním roce. Ceně už také odpovídá i jejich povrchová úprava. Silver 300 lze pořídit v pěti standardních provedeních za 49 990 Kč/pár: čtyřem dýhovaným, ošetřeným polomatným lakem (dub přírodní i černě mořený, ořech nebo červeně mořená třešeň), se vymyká pouze verze saténově bílá, pouze za vícevrstvý černý lesklý lak je třeba připlatit 5 000 Kč. Oválné ochranné rámečky s černou, resp. šedou průzvučnou tkaninou se omezují na bezprostřední okolí čtyř měničů; jsou magneticky aretované, takže čistý design kabinetů vizuálně neruší žádné nadbytečné otvory.

Kompaktní sloupky se zaoblenými bočními hranami mají akusticky netečné pravoúhlé kabinety z MDF desek, zatlumené pečlivě molitanem, kde konstrukci zpevňují vnitřní žebra a plná přepážka, oddělující akusticky středovýškovou sekci měničů od obou „basáků“, nemluvě o finese, která už v současnosti u reprosoustav Monitor Audio prolíná všemi řadami: jde o kovové rozpěrky s inbusovou hlavou, jež fixují magnety měničů vůči zadním stěnám a zvyšují tak celkovou tuhost ozvučnic. Metrové soustavy o rozměrech 18,5 x 100 x 32,9 cm (každá o hmotnosti 20 kg) mají celkem dobrou stabilitu a bez profilů ze silného ocelového plechu, přesahující v rozích základen půdorys přibližně o 4 cm, by se nejspíš obešly, ale na okraji jsou opatřené otvory pro přibalené odhmotňovací hroty, fixované kontramatkami, jež lze výškově pohodlněji nastavit.
Prémiové výhybky
U elektrických výhybek anglická značka zmiňuje pouze dělicí kmitočty 570 Hz a 3,5 kHz, ale složitějšímu zapojení vycházejí vstříc kvalitní součástky, časově i teplotně stabilnější svitkové kondenzátory s polypropylenovým dielektrikem a cívky, vinuté většinou na vzduchovém jádře. Dvě paralelně řazené trubice bassreflexových rezonátorů ve firemním provedení HiVe (High Velocity) II s podélným rýhováním, které minimalizuje turbulence proudícího vzduchu, ústí na zadních stěnách ozvučnic. Dole najdeme v zapuštěném subšasi dva páry pozlacených šroubovacích terminálů, připravené na bi-wiringové propojení se zesilovačem, které má (hlavně při buzení z vícekanálového AV receiveru) zvukově zajímavější alternativu v bi-ampingu. Kmitočtovým rozsahem 32 – 35 000 Hz soustavy Silver 300 v basech pokrývají kompletní druhou nejhlubší kontraoktávu. Charakteristická citlivost představuje na papíře solidních 90 dB (1 W / 1 m), ale u soustav se jmenovitou impedancí 8 ohmů (minimální hodnota klesá u kmitočtu 146 Hz na 3,5 ohmu) značka nedoporučuje na výkonové rezervě zesilovače příliš šetřit. Doporučený výkon totiž leží v intervalu 80 až 200 W/kanál. Soustavy Silver 300 dokáží ozvučit i větší místnosti, neboť v páru vytvoří maximální akustický tlak až 116 dBA.

Hudební scéna jako z partesu
Test se uskutečnil v akusticky optimalizované poslechové místnosti společnosti Rodel Audio v pražské Hostivaři, kde soustavy doplnily komponenty značky Cambridge Audio, integrovaný zesilovač CXA81 a CD transport CXC. Kabely byly reproduktorové AudioQuest 14/4 v bi-wiringovém setu s konektory Nakamichi, za signálový posloužil koaxiální kabel AudioQuest Cinnamon. Poslouchal jsem ukázky z CD Garbage: Beautiful Garbage (Mushroom Records, 2001), PJ Harvey: To Bring You My Love (Island, 1995), W. A. Mozart: Eine kleine Nachtmusik K.525 & Divertimenti K.136/137/138 /The Amsterdam Baroque Orchestra, dir. Ton Koopman (Erato-Warner Music Japan, 2000), I. Stravinsky: Le Sacre du Printemps – The Firebird / The Cleveland Orchestra, Chicago Symphony Orchestra, dir. Pierre Boulez (Deutsche Grammophon, reed. 2003) a Rob Wasserman: Trios (GRP, 1994).
Soustavy Silver 300 charakterizuje čistý, tonálně vyvážený zvuk, který nestranní žádnému hudebnímu žánru. Společným znakem je vždycky vynikající zobrazení prostoru nahrávek včetně pravolevé i předozadní lokalizace jednotlivých nástrojů a vokálů, jež bychom jinak v takové kvalitě u třípásmových sloupků kolem 50 000 Kč spíše nečekali. Realistická dynamika si však žádá spojení se zesilovačem s dostatečnou výkonovou rezervou i autoritou, ale pokud je tato podmínka splněna (při kritickém poslechu tomu tak bylo, Cambridge Audio CXA81 má v nižší střední třídě pověst reference), “stříbrné třístovky“ potěší živými, přesně artikulovanými basy i detailním prokreslením pásma středních kmitočtů se všemi barvotvornými formanty, když průzračné výšky zasahují až do ultrazvukového pásma, vyhraženého v přírodě třeba netopýří echolokaci. My samozřejmě v akustickém pásmu registrujeme, že hudební scéna stojí na pevných základech, ať už posloucháme symfonický orchestr nebo energický rockový nářez.
Pavel Víšek
Výrobce: Monitor Audio
Distributor: Audio Center Czech s.r.o.
Zapůjčil: RODEL s.r.o.
Hi-Fi studia: AVcenter.cz, Cinema Shop, RODEL - AUDIO, Hi-Fi Studio FM, hifion.cz, HifiSound Studio, HiFiStyl, LEPŠÍ ZVUK