
675W, 30Hz-54kHz, 6 Ohm, 92dB, 1210x440x440mm, 49kg, SÉRIE DIMENSION
Reproduktorové soustavy Dimension 12 britské firmy Tannoy získaly zcela oprávněně ocenění EISA 2001-2002 v kategorii "High End Audio".
V životě recenzenta hifi techniky nastávají okamžiky, které se dají počítat na prstech jedné ruky. Takovým okamžikem se pro mne stala zhruba třítýdenní přítomnost Tannoy Dimension 12 v mé podkrovní pracovně. Firmu Tannoy založil Guy R. Fountain před 75 lety, tedy v roce 1926 v Londýně (krátce po zahájení prvního rozhlasového vysílání). V garáži začal Fountain vyrábět první produkty (usměrňovače a nabíječky pro akumulátorová rádia). Podle názvu slitiny kovu (tantalum alloy) potřebné k výrobě dává název své firmě. V polovině třicátých let se již můžeme setkat s celou řadou dalších firemních produktů. Například cirkus Bertrama Millse v Londýně používá "Horny" od firmy Tannoy. V roce 1936 se produkce stěhuje do větších prostor a novým sídlem továrny je londýnské Canterbury Grove. Velký důraz klade firma na vývoj a výzkum. V padesátých letech dochází k dalšímu zlepšování firemní speciality "číslo jedna", reproduktoru Dual-Concentric. V roce 1956 představila firma první dvoupásmovou reproduktorovou soustavu "Audiometric". Další významný produkt přišel v roce 1965. Jednalo se o stereofonní gramofonovou přenosku "Cartridge" (Tannoy Vari Twin II). V roce 1978 představuje Tannoy novou řadu svých reproduktorových soustav: modely Chester, Dorset, Mayfair a Ascot. V roce 1982 získává firma prestižní ocenění: Stereo Sound Golden Award v Japonsku za reproduktorovou soustavu Westminster. V průběhu devadesátých let přichází s celou řadou dalších reproduktorových soustav všech cenových kategorií. Mnohé z nich patří ve svých kategoriích k tomu nejlepšímu, co světový trh nabízí. Na začátku nového tisíciletí a s nástupem nových digitálních technologií (SACD, DVD Audio) drží firma krok a ve výbavě jejich "vyšších" reproduktorových soustav je technologická novinka, tzv. Super Tweeter. Tento měnič je schopen reprodukovat hudební signál do více než 50 kHz. Je použit i v testované soustavě Dimension 12. V 70. letech se firma přestěhovala do skotského Coatbridge. Díky svým kvalitním produktům získala dobré jméno po celém světě a pro mnoho lidí se stala synonymem dobrého zvuku.
Popis
Reproduktorové soustavy Dimension 12 britské firmy Tannoy získaly zcela oprávněně ocenění EISA 2001-2002 v kategorii "High End Audio". K tomu jistě přispěl excelentní design, v němž se snoubí jak tradice, tak moderna, a samozřejmě výtečný zvuk dosažený použitím osvědčených reproduktorů Dual Concentric a výškového Super Tweeter. Reproduktor Dual Concentric je největší chloubou firmy. Jeho vývoj začal před více než 55 lety a v roce 1947 se poprvé objevil na trhu. Základní myšlenkou jeho konstrukce je fakt, že nejlepší poslech je takový, při kterém se šíří zvukové vlny od zdroje k uším z jednoho místa. Proto tedy umístění výškového reproduktoru uprostřed velkého basového měniče. Při poslechu takto konstruovaného reproduktoru má posluchač pocit poslechu "jednopásmového" reproduktoru, a tedy i velké čistoty zvuku. Dual Concentric má, pro dosažení optimální tuhosti, membránu s proměnnou tloušťkou plněnou minerálním materiálem. Středotónový měnič disponuje masivním dvojitým magnetem. Konstrukce šasi je tvořena velmi tuhým odlitkem, který vylučuje rezonance. Kmitací cívka z poměděného hliníku zvyšuje citlivost měniče. Materiálem přívodního vodiče je beryliový bronz, vysoce odolný vůči únavě materiálu. Soustava souosých vlnovodů ideálně usměrňuje vlnové křivky. Díky tomu, že se oba zdroje zvuku chovají tak, jakoby vyzařovaly z jediného bodu, je dosaženo výborné fázové koherence. Při pohledu na řez reproduktorem je vidět uprostřed typicky tulipánovitě rozvětvené plošky, které se významně podílejí na přesném vyzařování vysokých kmitočtů. Svým způsobem je tento měnič dokonalým představitelem principu souosého zdroje zvuku a žádná firma ho svou kvalitou dosud nepřekonala. Super Tweeter, který je nedělitelnou součástí testovaných reproduktorových soustav, dodává firma Tannoy rovněž v samostatném balení pod označením ST100. Lze jej připojit k jakékoli reproduktorové soustavě. S nástupem formátů SACD a DVD Audio je to velice chvályhodný počin. Tento "supervýškáč" totiž umožňuje nezkreslenou reprodukci signálů až do zhruba 54 kHz. V možnostech tohoto přídavného měniče je nastavení dělicí frekvence ve třech stupních (14, 16 a 18 kHz) a citlivosti v pěti stupních (od 89 do 95 dB). Kmitočtový rozsah sahá až do 54 kHz, kde má pokles -6 dB a na 100 kHz je pokles -18 dB. Výrobce uvádí špičkový příkon 550 W. Reproduktorová soustava Tannoy Dimension 12 se vyznačuje excelentně zhotovenou skříní. Její konstrukce je promyšlenou ukázkou designu, který se hodí jak do klasicky staroanglicky zařízeného pokoje, tak do moderního bytu, ve kterém dominují kov, sklo a chladné barvy. Skříň je kombinací kovu (přední hrany, nohy a odlitek "super výškáče" tvoří vysoce leštěný dural) a dřeva (ozvučnici tvoří sendvičová struktura z březového dřeva a masivních MDF desek). Soustava je samozřejmě důkladně vyztužena a je zvukově rigidní. Část horní plochy před Super Tweeterem a krycí rámeček jsou potaženy jemným černým sametem. Jeho použití má kladný vliv na potlačení nežádoucích difrakcí v oblasti vyšších kmitočtů. Samotný otvor pro reproduktor v krycím rámečku je chráněn vertikálně připevněnými provázky. Jejich vliv na zvuk je naprosto minimální. Boky skříně (jak je typické pro většinu soustav firmy Tannoy) se sbíhají směrem k zadní straně. Uprostřed zadní stěny vyúsťují dva basreflexové otvory. Standardně jsou v nich umístěny ucpávky z černé pěnové hmoty. Pod těmito otvory je připevněn terminál s pěti do kruhu umístěnými, kvalitními reproduktorovými konektory od firmy WBT. Pátý konektor slouží k uzemnění reproduktorové soustavy (potlačení případných brumů a vf rušení). Vnitřní kabeláž Dimension 12 je rovněž vysoce kvalitní, tvoří ji stříbrné kablíky firmy Van Den Hul.
Zvuk
Osobně jsem do určité míry předpokládal, že Tannoy Dimension 12 budou zvukově zdařilé soustavy. Přesto jsem však přistupoval k testu výrobku se stejnou skepsí, jako ke všemu, co se obecně příliš chválí. Reproduktorové soustavy jsem pozvolna rozehrával a hudba hrála jen o trochu hlasitěji než při obvyklé hudební kulise. Mé úplně první dojmy nebyly příliš dobré. Po pár hodinách jsem si sedl na místo předpokládaného optimálního poslechu a začal "ladit". Pomocí testovacích disků jsem si chvíli hrál s umístěním D 12 v prostoru a následující hodinu s jejich správným natočením a nakloněním. Před "nakláněcí procedurou" jsem na spodní část ke dnu skříní přimontoval dodávané hroty. V této době mi již bylo jasné, že v mé domácnosti dochází k mimořádné události. Takovouto událostí nazývám období, kdy mám půjčený do testu opravdu mimořádný produkt. (Posledním stejně výrazným produktem byl před lety elektronkový zesilovač Audiomat Solfege.) Jak jsem v předcházejícím textu naznačil, Tannoy Dimension 12 vyžadují velice důslednou činnost pro optimální umístění v poslechové místnosti. Ne že by jinak nehrály dobře, ale pokud se podaří nalézt v rámci možností opravdu optimální místo, odvděčí se nám mimořádným poslechovým zážitkem. V mém případě byla poslechovým místem podkrovní místnost zhruba 4,5x 4,5 metru, nadprůměrně zatlumená. Skříně reprosoustav byly umístěny přibližně 2,8 metru od sebe a svou osou natočeny přímo k poslechovému místu. V tomto umístění předváděly D 12 v mé pracovně opravdu skvělý výkon. Nejvíce a nejrychleji mne na projevu testovaných reproduktorových soustav upoutala neuvěřitelná čistota středních a vysokých kmitočtů. V plné kráse se to projevilo například na úvodní skladbě alba Silent Night a Christmas in Rome od Paddy Moloney. Čistota projevu evokovala dojem "jednopásmovosti". To je ostatně jeden z typických atributů při poslechu koaxiálních reproduktorů Dual Concentric firmy Tannoy. Super Tweeter je dokonale fázově sladěný, a tudíž pocit velké zvukové čistoty je dominujícím prvkem kritického poslechu. Má oblíbená deska Neuč vtáka lietať! od Richarda Müllera již ukázala dokonalé podání celého zvukového spektra. Prostorová lokalizace jednotlivých nástrojů byla přesná, zpěvákův typický hlas zněl přirozeně, basové tóny nijak hudbu nepřehlušovaly, ale byly úžasně prokreslené s výbornou mikrodynamikou. Teprve Dimension 12 mi ukázaly, co všechno záznam formátu Compact Disc obsahuje. Je známo, že mnoho reproduktorových soustav, které výborně hrají akustickou hudbu, jazz, jazz, komorní hudbu atd., mají problém s reprodukcí rockové, a zvlášt elektronické dynamické hudby. Proto jsem byl zvědav, jak si Tannoy s tímto problémem poradí. D 12 hrály tento žánr s takovým nasazením, jako by k tomu byly přímo stvořené. Hudba zněla poslechovou místností s plnou energií a přitom čistě, nezkresleně. Navíc jsem byl schopen s těmito reproduktorovými soustavami poslouchat opravdu mimořádně vysokou akustickou hladinu, aniž bych měl pocit, že mé uši nějak zvláště trpí. Pokud by se na tomto poli dalo soustavám něco vytýkat, tak snad jen to, že nejhlubší kmitočty nezasahují posluchače s fyziologickým účinkem jako na rockovém koncertě. Při poslechu soustav má i velmi náročný posluchač dojem, že je v reprodukci vše, co tam potřebuje mít. Ne nadarmo jsou tyto koaxiální měniče součástí vybavení mnoha zvukových studií po celém světě.
Závěr
Chtěl bych vyjádřit konstruktérům měničů, které hrají v reproduktorové soustavě Tannoy Dimension 12, svůj obdiv. Díky dvojitému koncentrickému reproduktoru a dokonale znějícímu super výškovému reproduktoru, které ve vzácně harmonické spolupráci znějí jako jediný jednopásmový měnič, jsem měl příležitost uslyšet ve svém poslechovém prostoru výjimečně čistý zvukový přednes. Dominantním rysem testovaných reproduktorových soustav je příkladná zvuková čistota středních a vysokých kmitočtů oproštěná od fázových posuvů. Středy jsou jemné, čisté a úžasně detailní. Stejně tak vysoké kmitočty, bez stop jakékoliv agresivity. Dimension 12 se dobře poslouchají jak při tichém nočním poslechu, tak i při vysokých akustických hladinách. Jejich poslech je krásným a neunavujícím zážitkem. Pro předvedení svých kvalit ovšem potřebují kvalitní a přesný zesilovač. Jejich projev je muzikální v tom nejlepším smyslu slova.



