Koji Okazaki (Yamaha): bedny vs. místnost
Koji Okazaki (Yamaha): bedny vs. místnost
v březnovém čísle polského časáku Hi-Fi i Muzika (HFM) vyšel rozhovor Jacka Klose s japonským konstruktérem Koji Okazakim (např. Yamaha Soavo), kde se mj. řeč stočí na vztah typ beden - velikost poslechového prostoru. odpověď japonského inženýra je opravdu zajímavá! a něco na ní asi bude.
volně překládám jeden odstavec:
"co byste poradil audiofilům, kteří chtějí vybrat správné bedny pro svůj poslechový prostor? co se hodí do velkých a co do malých místností?" (jacek klos)
"do malých místností bych doporučoval velké reprobedny. do velkých - stojanové monitory (tj. regálovky). může se to zdát překvapivé, ale vemte prosím do úvahy, že malé reproduktory obvykle vyžadují dostatečně silné zesilovače. teprve pak dokáží využít celý svůj potenciál. poslouchané potichu, se slabým zesilovačem, zní málo dynamicky a chybí jim bas. když ale přitopíme výkonným zesákem, oživnou a dostaví se zvuk, který očekáváme.
sloupy se chovají jinak - většinou jsou vybaveny basáky o velkém průměru, které i při relativně nízké úrovni napájení zaručují adekvátní nasycenost a hloubku basů. můžeme poslouchat potichu a mít plnorozsahový zvuk. s malými bednami (v malé místnosti) se to běžně nedaří. teprve v ohromných místnostech potřebujeme zároveň velké bedny a vysoce výkonné zesilovače." (koji okazaki)
je to samozřejmě hodně stručné, těmi "sloupy" určitě nemyslí nějaké prodloužené regálovky, ale hodně citlivé bedny s basákem cca 25cm a víc, a ty stojanovky ve velké místnosti taky určitě v jeho pojetí nebudou za 3t postavené blízko zdí atd. atp. - - -
ale řekl bych, že ví, o čem mluví...
co myslíte?
volně překládám jeden odstavec:
"co byste poradil audiofilům, kteří chtějí vybrat správné bedny pro svůj poslechový prostor? co se hodí do velkých a co do malých místností?" (jacek klos)
"do malých místností bych doporučoval velké reprobedny. do velkých - stojanové monitory (tj. regálovky). může se to zdát překvapivé, ale vemte prosím do úvahy, že malé reproduktory obvykle vyžadují dostatečně silné zesilovače. teprve pak dokáží využít celý svůj potenciál. poslouchané potichu, se slabým zesilovačem, zní málo dynamicky a chybí jim bas. když ale přitopíme výkonným zesákem, oživnou a dostaví se zvuk, který očekáváme.
sloupy se chovají jinak - většinou jsou vybaveny basáky o velkém průměru, které i při relativně nízké úrovni napájení zaručují adekvátní nasycenost a hloubku basů. můžeme poslouchat potichu a mít plnorozsahový zvuk. s malými bednami (v malé místnosti) se to běžně nedaří. teprve v ohromných místnostech potřebujeme zároveň velké bedny a vysoce výkonné zesilovače." (koji okazaki)
je to samozřejmě hodně stručné, těmi "sloupy" určitě nemyslí nějaké prodloužené regálovky, ale hodně citlivé bedny s basákem cca 25cm a víc, a ty stojanovky ve velké místnosti taky určitě v jeho pojetí nebudou za 3t postavené blízko zdí atd. atp. - - -
ale řekl bych, že ví, o čem mluví...
co myslíte?
Re: Koji Okazaki (Yamaha): bedny vs. místnost
Ahoj, velice zajímavý nápad, když to vezmu jak to píše. Jenže jsem asi hodně ovlivněn vlastním poslechem. Když přijdu do své větší místnosti s regálovkama za pár šupů, zvuk je ... dá se to. Stavím se o ulici vedle ke známému do místnosti 25m2 se sloupama a cenou o několikanásobně tříd víš a zvuk je dunivý, až nepříjemný s porovnáním se mými šupáky. Místnost máme oba dva upravenou více méně stejně, až na to, že on to má trochu stížené možnosti ženským principem v domě. Uvažoval jsem o mikrofonu, který by to upravil, ale zatím nejsou bohužel ani ty 3900.
Takže já osobně spíše vidím regálovky do menších místností. Abych se v tomto směru dotvrdil, jsme domluveni na tento týden, že k němu vezmu své šupáky a porovnáme s jeho mnohonásobně dražšími sloupy. Kdybych v toto nevěřil, že tyto mé levné žebráčky mu udělají doma lepší prostor, tak bych mu to ani nenavrhl, asi tak.
Nechci si dokazovat nic ve smyslu "kdo ho má většího", to už na mne není.
Takže já osobně spíše vidím regálovky do menších místností. Abych se v tomto směru dotvrdil, jsme domluveni na tento týden, že k němu vezmu své šupáky a porovnáme s jeho mnohonásobně dražšími sloupy. Kdybych v toto nevěřil, že tyto mé levné žebráčky mu udělají doma lepší prostor, tak bych mu to ani nenavrhl, asi tak.
Nechci si dokazovat nic ve smyslu "kdo ho má většího", to už na mne není.
Re: Koji Okazaki (Yamaha): bedny vs. místnost
ani já si nemyslím, že to bude tak jednoduché. jen jsem přeložil podle mě zajímavou odpověď na otázku, kterou, jak je vidět už z té otázky a že byla vůbec položena, řeší asi celkem dost lidí. škoda, že je tomu v tom článku věnován jen ten jeden odstavec...
-
Juris
Re: Koji Okazaki (Yamaha): bedny vs. místnost
Pánové, je to individuální. Jestli má špatnou, nebo nedořešenou akustiku, nepomůže mu ani sloup a ani regálovka. Obojí bude hrát naprd. V opačném případě, když bude akustika jakžtakž v pořádku, dokonce hodně slabý bedýnky zahrají, že se až divíme, co že to tu hraje. Stalo se mě to, vím o čem mluvím.
Re: Koji Okazaki (Yamaha): bedny vs. místnost
no já nevím, v tom článku se nemluví o akustice a ani o slabých bedýnkách - podle mě je to myšleno kapku jinak. ale je to příliš stručné. prostě perlička pro zájemce.
Re: Koji Okazaki (Yamaha): bedny vs. místnost
To není zrovna dobré srovnání. Asi těžko budou mnohonásobně dražší sloupy hrát hůř než laciné regálovky, takže srovnání které plánuješ ve vztahu k tvrzením v článku je trochu špatně. Tam je očividně myšleno, že DOBRÉ regálovky zahrají ve velké místnosti stejně dobře jako DOBRÉ sloupy, přičemž regálovky mají své výhody.Mazlik píše:Ahoj, velice zajímavý nápad, když to vezmu jak to píše. Jenže jsem asi hodně ovlivněn vlastním poslechem. Když přijdu do své větší místnosti s regálovkama za pár šupů, zvuk je ... dá se to. Stavím se o ulici vedle ke známému do místnosti 25m2 se sloupama a cenou o několikanásobně tříd víš a zvuk je dunivý, až nepříjemný s porovnáním se mými šupáky. Místnost máme oba dva upravenou více méně stejně, až na to, že on to má trochu stížené možnosti ženským principem v domě. Uvažoval jsem o mikrofonu, který by to upravil, ale zatím nejsou bohužel ani ty 3900.
Takže já osobně spíše vidím regálovky do menších místností. Abych se v tomto směru dotvrdil, jsme domluveni na tento týden, že k němu vezmu své šupáky a porovnáme s jeho mnohonásobně dražšími sloupy. Kdybych v toto nevěřil, že tyto mé levné žebráčky mu udělají doma lepší prostor, tak bych mu to ani nenavrhl, asi tak.
Nechci si dokazovat nic ve smyslu "kdo ho má většího", to už na mne není.
Já zasebe můžu říct, že v místnosti cca 25m s velkými bednami problém nemám. A můžu poslouchat hodně potichu a zvuk je pořád dobrý. Dokonce se mi kolikrt líbí zvuk potichoučku v noci když je klid víc, než přes den nahlas.
Re: Koji Okazaki (Yamaha): bedny vs. místnost
naprosto chápu Mazlíku, co chystáš. dej vědět, jaks dopadl. já jsem taky asi hodně ovlivněn svým poslechem. sloupy bych už nebral ani zadarmo... 
Re: Koji Okazaki (Yamaha): bedny vs. místnost
zalezi co berou japonci za velkou a malou mistnost, kdyz bydli v takovych kralikarnach. me prijde treba poslech ze 4-5 metru uz dost velka mistnost. sloupove bedny tam maji vetsi sanci dunet nez stojanove, ale jen proto, ze sloupove nedokazou zahrat takove basy jako sloupove, hraje prece i bedna jako ozvucnice. vysledkem budou tak maximalne urvane stredy. ze by mensi regalovky zahraly lip cele spektrum dost pochybuji, spis se to bez zadunenych basu muze zdat celkove lepsi. navic jsou sloupove oproti regalum dimenzovane na vetsi vykony a prave ve vetsich prostorech je treba vytocit hlasitost vic doprava. co mi treba prislo vylozene spatne jsou velke bedny na predky a zadky u miltikanalu, tam se mi basy totalne slivaly, navic pokud se daly rozdilne bedny treba i od jednoho vyrobce, mensi regalovky jako surroundy hrajou lip.
Re: Koji Okazaki (Yamaha): bedny vs. místnost
AM,
Precti si to jeste jednou cos napsal. Nejak to nedava smysl.
Precti si to jeste jednou cos napsal. Nejak to nedava smysl.
Přes řeku do stínu stromů.
Re: Koji Okazaki (Yamaha): bedny vs. místnost
ani se nedivim, ze se taky nikdo nevyjadruje, kdyz se pak akorat najde takova reakce. kdyz to zjednodusim, tak neverim, ze by pidi regalovky mohly mit stejne plny zvuk ve vetsi mistnosti jako sloupy nebo vetsi bedny. kdyz kombinovat velke sloupy v multikanale, tak jen pro predky.
Re: Koji Okazaki (Yamaha): bedny vs. místnost
Je těžké se k tomu vyjádřit, prvá část je nesmysl (pravděpodobně špatně napsáno), druhá by byl průser, kdyby hrála i ozvučnice - ta má být akusticky mrtvá, reproduktorová bedna není hudební nástroj, není co by v ní vibrovalo (hrálo).AM píše: sloupove bedny tam maji vetsi sanci dunet nez stojanove, ale jen proto, ze sloupove nedokazou zahrat takove basy jako sloupove........... hraje prece i bedna jako ozvucnice..........
Mám pocit, že se zde porovnává neporovnatelné. Tradiční japonská architektura je velice lehká, na rozdíl od našeho betonu. Japonci jsou navíc velice spořiví, mají málo prostoru = odtud i ty menší rozměry obytných místností (vyjímky se pochopitelně najdou). Jsou tedy akustické vlastnosti jejich obytných místností diametrálně odlišné od našich, takže Koji Okozaki může mít klidně pravdu, ale vztáhnutou na jejich (japonské) poměry.zalezi co berou japonci za velkou a malou mistnost
Na rozdíl od Dadafta ale tvrdím, že není důvod nemít velké reprobedny v malých místnostech (na místě L,R). Nebo tomu něco fyzikálně brání ?
Re: Koji Okazaki (Yamaha): bedny vs. místnost
basove systemy pro horny se delaji z ruznych konstrukci, aby se v nich postupne zesilily basy, podobny efekt maji i ozvucnice s basreflexem, pak by prece bylo jedno jestli tam je nejaka bedna nebo jestli jsou menice pripevnene jen k desce s dirama
-
boxer
Re: Koji Okazaki (Yamaha): bedny vs. místnost
druhá by byl průser, kdyby hrála i ozvučnice - ta má být akusticky mrtvá, reproduktorová bedna není hudební nástroj,
Viděl jsi,slyšel jsi,šahal jsi .... během hraní třeba na bedýnky Harbeth?
Viděl jsi,slyšel jsi,šahal jsi .... během hraní třeba na bedýnky Harbeth?
Re: Koji Okazaki (Yamaha): bedny vs. místnost
nejde o to jestli se hybou desky, ze ktere je ozvucnice, ty musi byt co nejpevnejsi, aby zbytecne nerezonovaly. basy se v ozvucnici odrazeji podobne jako v mistnosti. nejvetsi rozdily ve frekvencnich charakteristikach maji bedny na basech, tedy pokud je vubec maji.
http://audioweb.cz/tp-reprodukcezvuku.htm
http://audioweb.cz/tp-reprodukcezvuku.htm
Dolní mezní kmitočet a akustický výkon na nejnižších kmitočtech souvisí do značné míry i s rozměry ozvučnice.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti

