check píše:bh69 píše:a co treba kmitajici panely nebo rezonatory ? tam zase funguje tlak na plochu te desky nebo na plochu vstupni sterbiny (stlacuje vzduch uvnitr rezonatoru - nebo ne ?
Ano, ale rezonátory tlumí akustický tlak. Mluvil jsem o pórézním tlumení, které tlumí akustickou rychlost.
Když jsem se dnes ráno probudil a nechtělo se mi již spát, uvědomil jsem si, že mně v noci napadla hříšná myšlenka, že všechno může být úplně, ale úplně jinak...
Podle
Wikipedie je zvuk mechanické vlnění v látkovém prostředí, které je schopno vyvolat sluchový vjem. Podle
tohoto je zvukem kmitavý pohyb molekul vzduchu aje vyvoláván pružným odporem prostředí. Obojí je pravdivé a nevyvratitelné (tedy snad, nikdo neví co bude zítra).
Problémem odrazů zvuku se zabývá například
Encyklopedie fyziky, odkud je tento příspěvek:
Proto se např. stěny hudebních sálů pokrývají koberci, zatahují se kolem závěsy, … aby část zvuku hudební produkce pohltily a nedocházelo ke zkreslování zvuku pro posluchače. Jsou-li stěny holé, téměř všechen zvuk se odráží zpět do místnosti a skladba nebo projev se stává velmi nesrozumitelný.
a řada jiných webů.
Všechny se ale při hodnocení zvuku shodují v tom, že lze přirovnat zvuk ke světlu a tím si problematiku silně zjednodušit. Příkladem je opět Encyklopedie fyziky, kde se doslova v kapitole 2.3.8.3 píše:
Jsou-li odrazné plochy větší než vlnová délka zvukového vlnění lze při popisu šíření zvuku aplikovat zákony geometrické optiky: představu šířících se vlnoploch nahradit představou zvukového paprsku, který vychází ze zdroje zvuku a šíří se přímočaře ve směru kolmém na kulové vlnoplochy. V případě dopadu zvukového paprsku na odraznou plochu se řídí zákonem odrazu stejně jako paprsek světelný.
Jsou-li odrazové plochy větší.... , takže si to vlastně silně zjednodušujeme a to minimálně právě pro oblast basů. Obvyklý nejmenší rozměr klasické místnosti je cca 2,5 až 2,6 metru a tedy pod 135 Hz srovnání zvuku a světla začíná pokulhávat. V mém případě je druhý, delší rozměr 4 metry => 86 Hz a nejdelší 5,4 metru => 64 Hz a zde tedy srovnání se světlem již kecá, ale je to pochopitelně omluvitelné = jde o to, aby to každý pochopil, čili předkládáno
"po lopatě", což se stejně u většiny nepodaří.
Já bych vlastnosti zvuku co se týká odrazu (mluvím o oblasti basů pod 135 Hz) spíše přirovnal těmto obrázkům
snad se nikdo neurazí, čůrající chlapeček z Bruselu je příkladem chování zvuku na kmitočtech pod cca 135 Hz (tedy podle mne
).
Přistoupíme-li na tezi, že zvukový paprsek na kmitočtech v oblasti basů chová jako proud vody, pak jej můžeme hodnotit podle dynamiky tekutin, viz. opět
Encyklopedie fyziky, stať 1.6.5.1
Proudění tekutiny je pohyb tekutiny v jednom směru.
ze statě 1.6.7 vyjímám obrázek znázorňující rychlost kapaliny v konstantním průřezu
, největší velikost rychlosti mají částice kapaliny, které procházejí středem průřezu trubice.
Přistupme tedy na tuto tezi a zaměřme zvuk chovající se jako proud vody do rohů místnosti, co asi nastane ? Mohu-li si sám odpovědět (určitě to bude špatně), pak do rohu
dorazí jen ty nejrychlejší částice ze středu a ostatní se tam ani nedostanou, protože nemohou, odrazí se již dříve.
Dle mne převážná část zvuku z nejnižšího basového rozsahu se tedy do přímého kontaktu se stěnou (natož s rohem) ani nedostane, protože nemá prostě možnost. Ale již je v oblasti Bass trapu a tedy i na tuto zvukovou energii působí, byť méně.
Omlouvám se všem, kdo si nyní rozbíjejí hlavu o obrazovku
, je to jen a jen teorie...