Surround pro a proti
Surround pro a proti
Tak jsem si konečně k mým sloupům Wharfedale Diamond 9.6 koupil zadky 9.3.
Pořád jsem toužil po prostorovém zvuku (podotýkám, že mi nikdy nešlo o kino, ale pouze o hudbu) a teď když už mám vše potřebné, jsem docela zklamaný. Nikdy jsem se nad tím nezamýšlel, ale teď si uvědomuji, že je docela blbost, když mi ze zadků začne hrát např. kytara. Prostorovost, efekty, všechno super, ale to, že některé nástroje hrají za hlavou je fakt divné. Poslouchám většinou DTSCD, DVDA a pod. Tam je už 5.1 namixováno, takže já nic špatně mít nemohu. Začal jsem tedy experimentovat... zadky jsem přesunul asi do poloviny místnosti abych vytvořil prostorovost, ale nástroje aby nehrály zamnou. Myslím, že na poslech hudby je to přijatelnější. Nakonec jsem zkusil dát zadky přímo na předky. Je to fakt zajímavé, dá to předkům prostor. Předky sice prostor zahrát umí i samy, ale s těma zadkama je to ještě lepší. Vím, že asi někomu budou vstávat vlasy hrůzou, ale jsou to jen takové experimenty. Jak to celé skončí ještě nevím. Jaké zkušenosti máte se surround hudbou vy?
Pořád jsem toužil po prostorovém zvuku (podotýkám, že mi nikdy nešlo o kino, ale pouze o hudbu) a teď když už mám vše potřebné, jsem docela zklamaný. Nikdy jsem se nad tím nezamýšlel, ale teď si uvědomuji, že je docela blbost, když mi ze zadků začne hrát např. kytara. Prostorovost, efekty, všechno super, ale to, že některé nástroje hrají za hlavou je fakt divné. Poslouchám většinou DTSCD, DVDA a pod. Tam je už 5.1 namixováno, takže já nic špatně mít nemohu. Začal jsem tedy experimentovat... zadky jsem přesunul asi do poloviny místnosti abych vytvořil prostorovost, ale nástroje aby nehrály zamnou. Myslím, že na poslech hudby je to přijatelnější. Nakonec jsem zkusil dát zadky přímo na předky. Je to fakt zajímavé, dá to předkům prostor. Předky sice prostor zahrát umí i samy, ale s těma zadkama je to ještě lepší. Vím, že asi někomu budou vstávat vlasy hrůzou, ale jsou to jen takové experimenty. Jak to celé skončí ještě nevím. Jaké zkušenosti máte se surround hudbou vy?
Re: Surround pro a proti
U mne to skončilo jednoduše - pokorně jsem se vrátil ke stereu a dnes jsem naprosto spokojen.
Re: Surround pro a proti
vision
u mě....
na hudbu JEN stereo.
na filmy jen 7.2.
chápu tvé pocity. trumpeta "ze zadu" je fakt divná

u mě....
na hudbu JEN stereo.
na filmy jen 7.2.
chápu tvé pocity. trumpeta "ze zadu" je fakt divná

Re: Surround pro a proti
Vychytej si slušný stereo.vision píše: (podotýkám, že mi nikdy nešlo o kino, ale pouze o hudbu)
Používám stereo i na filmy. Při televizní upoutávce na Piráty z Karibiku mi dýky prosvištěly kolem uší.
Při stereu.
Mně to stačí.
Záleží, co chceš ty.
Re: Surround pro a proti
Je třeba poslouchat ty správné nahrávky. Ne vše je takto.
Re: Surround pro a proti
ouvej, chbička, omlouvám se.
Naposledy upravil(a) humpf dne 13 črc 2011 17:00, celkem upraveno 1 x.
Re: Surround pro a proti
Občas se mi "surround" líbil, ale podle mě je nakonec snad vždycky lepší vrazit prachy do sterea - ostatně, na poslech čtyř a více repro se hodí větší prostor než je klasický obývák pod 30 metrů. Zkus si třeba naplánovat umístění beden a velikost rozumného poslechového místa. Možná to pak bude jasné.
Re: Surround pro a proti
to zní dost děsivě.noaid píše:Je třeba poslouchat ty správné nahrávky.


Re: Surround pro a proti
A totéž platí u CD, ne?dadaft píše:to zní dost děsivě.noaid píše:Je třeba poslouchat ty správné nahrávky.![]()
Když začínalo stereo, tak se taky dělalo 2 nástroje doleva, třetí a zpěv doprava, a bylo. Neuměli to. Záleží, jak rozumný zvukař to dělal. Jako u všeho.
Vision si prostě asi stáhl nějaké nahrávky z prvopočátků, pak někteří zvukaři dostali rozum a jejich nahrávky jsou úchvatné. Jen se nedají sehnat, jen u překupníků za obrovské prachy či na netu. A je jich docela dost.
Je to taky psychologická otázka. Ne každý si mentálně dovolí být obklopen a pohlcen hudbou, zvláště hifisti to rádi sledují tak nějak s odstupem, aby je to příliš nezasáhlo. Snaha mít vše pod kontrolou, před sebou, abych to viděl. Něco jako když jsem kdysi poprvé pustil našim stereo - nevěděli si s tím rady, byli zvyklí na rozhlas po drátě, to se jim dobře poslouchalo, tam měli jasno víc se nemuseli starat.
No a jiní musí zase neustále kydat hnůj na něco, co nikdy pořádně neslyšeli. Přehled o problematice člověk nezíská poslechem dvou tří starých nahrávek. To chce trochu více.
Také možných kombinací rozmístění repro je více, různá vydavatelství preferují různé setupy.
Stejně tak není pravda, že to chce velký prostor, mám 4 klasické fullrange sloupy v obýváku 20m2.
Mimochodem pěkná experimentální věc je "Beatles Love" v 5.1. Ve stereu je to naprosto o ničem a nuda. V surroundu napínavý thriller.
Re: Surround pro a proti
no, byl to pokus o vtip...
nicméně tvá odpověď je zajímavá a trošičku zavání radikalismem. neřekl bych, že všichni, kteří doporučili stereo, slyšeli pouze dvě tři multikanálové nahrávky nebo nejsou dost mentálně silní na obklopující zvuk.
je fakt, že stereo je jednomístné (sweet spot) a nenabízí obklopující zvuk. to se nedá popřít.
ale že by bylo "o ničem a nuda"?
za sebe můžu říct, že od okamžiku, kdy mi začala "hrát" symfonická hudba, už o ničem jiném neuvažuju...
p.s.: ty plnorozsahové sloupy v zadu moc nechápu. myslel jsem, že pod 120Hz jsou surroundy ve všech prostorových formátech stejně uřezané, takže je to vlastně zbytečné...
nebo mi něco uniklo?
nicméně tvá odpověď je zajímavá a trošičku zavání radikalismem. neřekl bych, že všichni, kteří doporučili stereo, slyšeli pouze dvě tři multikanálové nahrávky nebo nejsou dost mentálně silní na obklopující zvuk.
je fakt, že stereo je jednomístné (sweet spot) a nenabízí obklopující zvuk. to se nedá popřít.
ale že by bylo "o ničem a nuda"?
za sebe můžu říct, že od okamžiku, kdy mi začala "hrát" symfonická hudba, už o ničem jiném neuvažuju...
p.s.: ty plnorozsahové sloupy v zadu moc nechápu. myslel jsem, že pod 120Hz jsou surroundy ve všech prostorových formátech stejně uřezané, takže je to vlastně zbytečné...
nebo mi něco uniklo?
Re: Surround pro a proti
ještě pár poznámek k tomuto velmi zajímavému tématu:
další problém surroundu je, že neexistuje žádná 7.1 atd. nahrávací technika - vždy se jedná o nějakou studiovou úpravu neboli přepočet nebo jak říkáš experiment.
na druhou stranu: náš sluch vždy funguje prostorově, vždy slyšíme zvuk ze všech směrů, takže chápu, proč je obklopující zvuk pro spoustu lidí tak žádoucí (jeden můj přítel poslouchá přes recevier všechno, i klasické nahrávky z 50. let). proto koneckonců vznikla kdysi kvadrofonie a dnes DK. proto svého času mluvil J. Gordon Holt o stereu jako o pouhém "oknu do hudby" (co je za bednama) a věštil, že budoucnost je surround atd...
ale ještě na jinou stranu: svého času jsme se tady s PMA bavili o velikosti a "věrnosti" původního prostoru stereo nahrávky. výsledek byl de facto takový, že toto nejde nižádným způsobem objektivně zajistit - jediná možnost je, poslouchat hudbu v původním prostoru, kde se nahrávalo pomocí základních mikrofonních technik a pak ve svém poslechovém prostoru - a nějak (ale jak???) se snažit dosáhnout, aby byl zážitek aspoň podobný...
neboli: poslechovky dokážou prostorový vjem značně deformovat. a dokud se nepodaří (skutečně uspokojivě) vyřešit to, co je "za" hlavním párem repro, co je "vpředu", tak podle mě nemá smysl přidávat další bedny dozadu - anebo má, ale je to jen taková dětská hra nebo "experiment", aby zkrátka meteority ve filmech přilétaly spoza diváka a tak a Beatles byli thriller...
já mám thrillery rád a přeju ti to.
další problém surroundu je, že neexistuje žádná 7.1 atd. nahrávací technika - vždy se jedná o nějakou studiovou úpravu neboli přepočet nebo jak říkáš experiment.
na druhou stranu: náš sluch vždy funguje prostorově, vždy slyšíme zvuk ze všech směrů, takže chápu, proč je obklopující zvuk pro spoustu lidí tak žádoucí (jeden můj přítel poslouchá přes recevier všechno, i klasické nahrávky z 50. let). proto koneckonců vznikla kdysi kvadrofonie a dnes DK. proto svého času mluvil J. Gordon Holt o stereu jako o pouhém "oknu do hudby" (co je za bednama) a věštil, že budoucnost je surround atd...
ale ještě na jinou stranu: svého času jsme se tady s PMA bavili o velikosti a "věrnosti" původního prostoru stereo nahrávky. výsledek byl de facto takový, že toto nejde nižádným způsobem objektivně zajistit - jediná možnost je, poslouchat hudbu v původním prostoru, kde se nahrávalo pomocí základních mikrofonních technik a pak ve svém poslechovém prostoru - a nějak (ale jak???) se snažit dosáhnout, aby byl zážitek aspoň podobný...
neboli: poslechovky dokážou prostorový vjem značně deformovat. a dokud se nepodaří (skutečně uspokojivě) vyřešit to, co je "za" hlavním párem repro, co je "vpředu", tak podle mě nemá smysl přidávat další bedny dozadu - anebo má, ale je to jen taková dětská hra nebo "experiment", aby zkrátka meteority ve filmech přilétaly spoza diváka a tak a Beatles byli thriller...
já mám thrillery rád a přeju ti to.
Re: Surround pro a proti
protože 5, 6, 7 nebo kolik .1 má VŽDY hlavní (přední) pár repro, není-liž pravda?dadaft píše:a dokud se nepodaří (skutečně uspokojivě) vyřešit to, co je "za" hlavním párem repro
Re: Surround pro a proti
Bože, PROČ? 

Re: Surround pro a proti
jo, dramatické výkřiky taky zvládám dobře.
třeba: imperialisti jsou svině!!!

třeba: imperialisti jsou svině!!!

Re: Surround pro a proti
zkus se třeba zamyslet nad tímhle svým výrokem:
tohle tebou zmiňované tzv. pan-potted stereo se objevilo mnohem později...
to jen pro příklad.
opravdu si myslíš, že v začátcích sterea šlo o tohle?noaid píše:A totéž platí u CD, ne?
Když začínalo stereo, tak se taky dělalo 2 nástroje doleva, třetí a zpěv doprava, a bylo. Neuměli to. Záleží, jak rozumný zvukař to dělal. Jako u všeho.
tohle tebou zmiňované tzv. pan-potted stereo se objevilo mnohem později...
to jen pro příklad.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host