BVa píše:Pri zohľadnení ľudského faktora sa technika určite vyberá, vtedy je prioritný, ale takisto určite sa nemôže s týmto prístupom konštruovať, pretože potom by to bolo určené v extréme pre jedného posluháča, aj to len v daný okamih, za týždeň, mesiac, rok sa mu zmení vkus a požiadavky, čo sa pravidelne deje..Je to technika, a rozhodujú striktne technické, objektívne vlastnosti, žiadne tajomno a magické, "neuchopiteľné" vplyvy. Že si to (zvuk) potom vyberie len určité percento poslucháčov, je iná vec, ale vyhovieť všetkým sa nikdy nedá, bez ohľadu na "filozofiu" a prístup.
Nemyslím si, že bych úplně souhlasil. Lidský faktor hraje roli obecně, ne ve smyslu preferencí, ale ve smyslu vnímání a vyhodnocování zvuku mozkem. Technologicky nelze systémem složeným z mikrofonů, záznamového zařízení, reprodukčního zařízení, zesilovačů a reproduktorů rekonstruovat původní akustické pole, které bylo v koncertní síni nebo kdekoliv jinde, a to
NIKDY. Je to technicky nemožné a všechny pokusy jsou na hony daleko. Vytvoří se jen umělý, technologický zvuk. Jak víme, 2-kanálová stereofonie je jen "ošálením" sluchového vnímání, prostorovost vjemu vzniká jen díky vlastnostem slyšení (objektivně neexistuje, existuje jen subjektivně), tudíž zcela netechnicky a
jen díky lidskému faktoru - obecně. Tudíž je zcela na místě otázka,
co je z hlediska vnímání důležité. Inženýrská metoda, kterou musíme samozřejmě používat v přístrojové technice při objetivním posuzování dat a parametrů, nemusí být dostatečná pro rozlišení, co je podstatné a co nepodstatné pro sluchové vnímání. Honba za typicky přístrojovým parameterem může být zcela zbytečná, ve smyslu výše zmíněného. Věda a poznatky o sluchu jsou na dostatečně vysoké úrovni a pokud je nebude brát konstruktér v úvahu, bude výsledek jeho úsilí omezený, přestože např. v přístrojové technice by mohl být excelentní.