Se zájmem jsem zaregistroval, že na našem fóru se vyskytl další výrobek "Uliho" (SRC2496
zde a
zde) a to v rubrice "Prodej"
Behringer DEQ 2496. Pár příspěvků o něm bylo také
zde.
Protože jej doma mám spřažený do sestavy s digitální třípásmovou výhybkou DCX2496

a pohánějící sestavu zesilovačů Rotel RB-850 na basech, Dudek DPA223 (Bobek) na středech a Rotel RB-960BX na výškách

, popíši v následujícím příspěvku jeho použití a nastavení.
Tahle hračka

je prakticky skoro totéž jako ostatní digitální equalizéry vyskytující se v HiFi, například známý Lyngdorf, Tact či Accuphase DG-28, ale trochu jinak, jednodušeji. Je to pochopitelné, nejen že je primárně určena pro PA, ale navíc patří mezi nejlacinější digitální equalizéry na našem trhu.
A když je něco v HiFi laciné, pak je to podezřelé a v myslích mnoha rovnou zavrženíhodné.
Ono tomu ale tak nemusí být - a ani není.
Jenom je potřeba od něj chtít jen to co dobře umí (EQ) a nechtít to, co dobře neumí (konverzi A>D či D>A). Na českém netu je toho o DEQ napsáno hodně, cituji jen
Mezikus a
Audiodrom, doporučuji oba testy přečíst.
Takže použitelný je,
ale pouze v digitální cestě,
přesně podle rčení "Co můžeš udělat v digitálu, v digitálu udělej !"
Tím se vyhneme jak převodníkům analog>digitál, tak obráceně a je tedy určen pouze pro digitální fanjšmekry, milovníky vynilu musím zklamat. Má intuitivní ovládání a český manuál by měl bohatě stačit. Bohužel manuály vždy píší lidé, kteří věci hoví a mnohdy jim ujde to, že někomu není jasné i to, co je jasné jako facka.
Takže pro jistotu jsem se podíval po webu a našel:
Decibel Dungeon a
Google česky. Kdyby jej někdo chtěl ovládat počítačem přes MIDI, tak
zde je odkaz na vše potřebné.
Na krmení náročný není, co mu pošlete bez nastavování zpracuje, ale předem upozorňuji že umí jen 96 kHz, což je také jeho vnitřní frekvence, na kterou si vše sám přepočítává. Pro mne je to výhoda, protože mám na HDD vše ve FLACu a přehrávač
cPlay mi to zvukovkou Lynx One posílá ven taky v 96 kHz.
Jeho pověst trpí hlavně tím, že to není automat - prostě je k nezastavení. Jakmile jej jednou rozjedete a on si naměří, tak si počítá, počítá, počítá.......... až do nekonečna, nebo jej musíte vypnout. On totiž s naměřenými výsledky zachází jako s časovou řadou, respektivě snaží se naměřená data vyhladit a interpolovat, prostě provádí regresní výpočty. A v jeho případě není použito rozhodnutí, kdy má přestat. A tak počítá a počítá....
To jeho počítání se dá kdykoliv zastavit tlačítkem "
DONE"

vlevo dole (tlačítko B) v okamžiku, kdy ani jedna ze šipek jak nahoře, tak dole na displeji není (na obrázku máme dvě nahoře a jednu nad 40 Hz dole). Chce to jen čekat, až zmizí a vypnout, nebo jako já čekám po prvním zmizení na druhé a teprve vypnu. Stisknutím tlačítka GEQ (v sestavě 9-ti tlačítek vlevo nahoře) se potom dostanete na obrazovku GEQ, kde postupně odečtete spočítané hodnoty a přenesete do excelové tabulky. Proč sakra Excelová tabulka ?
Každý regresní výpočet má problém a tím je první a poslední údaj, který musí zpracovat, aby sestavou naměřených hodnot mohl proložit regresní křivku = udělat výpočet. Problém prvního a posledního údaje jednoduše obejdeme tím, že Ulimu přidáme do měření ještě jeden až tři údaje jak dopředu, tak i dozadu, se kterými ale dále nebudeme počítat ve vlastní excelové tabulce, která nám všechna měření následně zprůměruje. Tabulka bude vypadat takto:

Červeně orámované, šedé obdélníčky jsou ta měření "navíc", se kterými počítat nebudeme. Takže na DEQ2496 odečítáme pomocí malého knoflíku označeného velké "A" v pravo nahoře displeje a zapisujeme do bíle označených obdélníčků.
Měříme samostatně basy, středy, výšky, poté basy+středy, středy+výšky a to všechno 3x. Nakonec změříme všechno a přidáme tomu opět 3 nejspodnější basy navíc (20 až 31,5 Hz), se kterými ve výsledku opět nepočítáme.
Sloupec
AA je sloupec průměru a je v něm tento vzorec
=PRŮMĚR(D6;E6;F6;H6;I6;J6;L6;M6;N6;P6;Q6;R6;T6;U6;V6;X6)
nebo můžete jednoduše napsat
=průměr(D6:X6) a bude to to samé. Protože Behringer měří a nastavuje po 0,5 dB a nám po průměru nevycházejí hodnoty zaokrouhleny na 0,5 dB, tak si je ve sloupci
AB na 0,5 dB zaokrouhlíme vzorečkem
=KDYŽ(ZAOKROUHLIT(AA6;0)-AA6>0,25;ZAOKROUHLIT(AA6;0)-0,5;KDYŽ(ZAOKROUHLIT(AA6;0)-AA6<-0,25;ZAOKROUHLIT(AA6;0)+0,5;ZAOKROUHLIT(AA6;0)))
Vypadá děsně, ale prostě jej okopírujte a do buňky vložte.
Ve sloupci AB máte tedy nyní zprůměrovány všechna měření a můžete je uložit do GEQ a vždy po zapnutí se na ně Uli sám automaticky nastaví. Doufám, že všichni pochopili, že jsou potřeba tabulky dvě (na L a R). Rozdíl mezi nimi je značný, v mém případě dělá až 7 dB a to je sakra slyšet
Akustika poslechovky je svinstvo a někdy se stane, že některý kmitočet "uletí". Nevěšte hlavu a klidně na to zapomeňte a srovnejte jeho hodnotu přiměřeně nahoru/dolů - prostě manuálně křivku srovnejte. Není nic horšího, než na DEQ nastavit tento úlet, srovnání nahoru/dolů nepoznáte.
Tu excelovou tabulku si můžete udělat jak chcete - já ji dělal rozdělenou na basy, středy a výšky a podle výsledků jsem nastavoval i citlivost výstupů digitální výhybky. V mém případš mám basy na -9,8 dB, středy nastaveny na +4 dB, výšky na -4,4 dB, abych vyrovnal rozdílnou citlivost jak zesilovačů, tak i reproduktorů a výsledná křivka byla optimální. Může například vypadat i takto

Moje tabulky jsou zde

protože jsem u nich ještě počítal kmitočty v oblasti děliček (180 Hz a 3,5 kHz). Nejsou totiž nastaveny na tyto kmitočty, ale od sebe se kmitočty nastavení jednotlivých pásem vzájemně liší, jde o tzv. 3D nastavení výhybky.
Takže máme změřeno a nastaveno - přeji příjemné poslouchání,
za pár šupů jste o obrovský kus dál.
