DIY úpravy malé poslechovky.

Řešení akustiky poslechové místnosti, akustické panely, basové pasti.
Odpovědět
Uživatelský avatar
vintage
Příspěvky: 725
Registrován: 28 bře 2009 20:14
Kontaktovat uživatele:

Re: DIY úpravy malé poslechovky.

Příspěvek od vintage »

Děkuji Aleskovi za inspiraci a pomoc! *2thumbsup* Výsledek ať každý posoudí sám... Má žena je nadšená 8-)

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Uživatelský avatar
yarda
Příspěvky: 77
Registrován: 30 říj 2009 17:09
Kontaktovat uživatele:

Re: DIY úpravy malé poslechovky.

Příspěvek od yarda »

Ahoj Petře,

moc pěkný, já jdu lepit zítra. Víc se těším na výsledek, než na tu práci.

P.S. Dal jsi se na klonování Luxmanů ? *2thumbsup* Brzy přijedu poslechnout, musí to být lahůdka.

Uživatelský avatar
vintage
Příspěvky: 725
Registrován: 28 bře 2009 20:14
Kontaktovat uživatele:

Re: DIY úpravy malé poslechovky.

Příspěvek od vintage »

Díky Yardo! Držím palce ať se dílo vydaří, není to nic těžkýho, i když to tak možná vypadá 8-) Klonování nee :lol: Mám ho půjčenej, s takovýma bednama hrají dva o moc líp jak jeden...

Mike
Příspěvky: 594
Registrován: 04 kvě 2008 21:15
Kontaktovat uživatele:

Re: DIY úpravy malé poslechovky.

Příspěvek od Mike »

Máš to moc hezký Petře a koukám že přibyl koncák do biampu a ještě k tomu Vulkány a ten gramec no prostě krása. *thumbs up*
Doufám že už brzo s Aleskou dorazíte na audienci.

Uživatelský avatar
vintage
Příspěvky: 725
Registrován: 28 bře 2009 20:14
Kontaktovat uživatele:

Re: DIY úpravy malé poslechovky.

Příspěvek od vintage »

Mike píše:Máš to moc hezký Petře a koukám že přibyl koncák do biampu a ještě k tomu Vulkány a ten gramec no prostě krása. *thumbs up*
Doufám že už brzo s Aleskou dorazíte na audienci.
Díky Mike, to je fakt náhoda, zrovna jsem Ti psal SZ :D Ten koncák mám zatím jen půjčenej. Konkrétně tenhle kus není na prodej, ale je to sním mnohem lepší *thumbs up*
Polokoule nezklamaly, akustika je teď mnohem lepší, zmizela ozvěna a nástroje v nahrávce jsou mnohem lépe lokalizovatelné, prostor se opravdu zlepšil a navíc to skvěle vypadá *2thumbsup* Vivat Aleska *bravo*
Budu ještě řešit něco za moji hlavu, kde mám holou zeď a kam zatím dávám polštáře...

Uživatelský avatar
Aleska
Příspěvky: 2673
Registrován: 02 kvě 2008 07:07
Kontaktovat uživatele:

Re: DIY úpravy malé poslechovky.

Příspěvek od Aleska »

Gratuluji i já,
a tiše závidím ten gramec...,
stál jsem vteřinu ticha v němém údivu nad tou krásou,
ano,
Obrázek je obřad *palec*

Uživatelský avatar
Ramones
Příspěvky: 1281
Registrován: 19 zář 2009 19:05
Kontaktovat uživatele:

Re: DIY úpravy malé poslechovky.

Příspěvek od Ramones »

odkud máš ty kouličky????????????????


Uživatelský avatar
Tony
Příspěvky: 864
Registrován: 26 dub 2008 20:34
Kontaktovat uživatele:

Re: DIY úpravy malé poslechovky.

Příspěvek od Tony »

Ramones píše:odkud máš ty kouličky????????????????
...a ja by som skôr povedal, že sú to pologule ;)

bubuxin
Příspěvky: 452
Registrován: 27 čer 2008 23:56
Kontaktovat uživatele:

Re: DIY úpravy malé poslechovky.

Příspěvek od bubuxin »

Je to fakt pekné, mám chuť naštartovať dodávku nech mi ju guľami nasypú doplna :-)

Uživatelský avatar
Ramones
Příspěvky: 1281
Registrován: 19 zář 2009 19:05
Kontaktovat uživatele:

Re: DIY úpravy malé poslechovky.

Příspěvek od Ramones »

:D ...dyť já mám od nich ty věnečky...na stropě, ale rozlámané na půl a cikcak umístěné a můžu *bravo* jak chci, žádná ozvěna *thumbs up* ...v Horn+Bachu mě vyšel kousek na 13,- Kč.

Uživatelský avatar
Aleska
Příspěvky: 2673
Registrován: 02 kvě 2008 07:07
Kontaktovat uživatele:

Re: DIY úpravy malé poslechovky.

Příspěvek od Aleska »

Se zájmem jsem zaregistroval, že na našem fóru se vyskytl další výrobek "Uliho" (SRC2496 zde a zde) a to v rubrice "Prodej" Behringer DEQ 2496. Pár příspěvků o něm bylo také zde.
Protože jej doma mám spřažený do sestavy s digitální třípásmovou výhybkou DCX2496 Obrázek a pohánějící sestavu zesilovačů Rotel RB-850 na basech, Dudek DPA223 (Bobek) na středech a Rotel RB-960BX na výškách Obrázek, popíši v následujícím příspěvku jeho použití a nastavení.
Tahle hračka Obrázek je prakticky skoro totéž jako ostatní digitální equalizéry vyskytující se v HiFi, například známý Lyngdorf, Tact či Accuphase DG-28, ale trochu jinak, jednodušeji. Je to pochopitelné, nejen že je primárně určena pro PA, ale navíc patří mezi nejlacinější digitální equalizéry na našem trhu.
A když je něco v HiFi laciné, pak je to podezřelé a v myslích mnoha rovnou zavrženíhodné.

Ono tomu ale tak nemusí být - a ani není.

Jenom je potřeba od něj chtít jen to co dobře umí (EQ) a nechtít to, co dobře neumí (konverzi A>D či D>A). Na českém netu je toho o DEQ napsáno hodně, cituji jen Mezikus a Audiodrom, doporučuji oba testy přečíst.

Takže použitelný je,
ale pouze v digitální cestě,
přesně podle rčení "Co můžeš udělat v digitálu, v digitálu udělej !"

Tím se vyhneme jak převodníkům analog>digitál, tak obráceně a je tedy určen pouze pro digitální fanjšmekry, milovníky vynilu musím zklamat. Má intuitivní ovládání a český manuál by měl bohatě stačit. Bohužel manuály vždy píší lidé, kteří věci hoví a mnohdy jim ujde to, že někomu není jasné i to, co je jasné jako facka.
Takže pro jistotu jsem se podíval po webu a našel: Decibel Dungeon a Google česky. Kdyby jej někdo chtěl ovládat počítačem přes MIDI, tak zde je odkaz na vše potřebné.
Na krmení náročný není, co mu pošlete bez nastavování zpracuje, ale předem upozorňuji že umí jen 96 kHz, což je také jeho vnitřní frekvence, na kterou si vše sám přepočítává. Pro mne je to výhoda, protože mám na HDD vše ve FLACu a přehrávač cPlay mi to zvukovkou Lynx One posílá ven taky v 96 kHz.
Jeho pověst trpí hlavně tím, že to není automat - prostě je k nezastavení. Jakmile jej jednou rozjedete a on si naměří, tak si počítá, počítá, počítá.......... až do nekonečna, nebo jej musíte vypnout. On totiž s naměřenými výsledky zachází jako s časovou řadou, respektivě snaží se naměřená data vyhladit a interpolovat, prostě provádí regresní výpočty. A v jeho případě není použito rozhodnutí, kdy má přestat. A tak počítá a počítá....
To jeho počítání se dá kdykoliv zastavit tlačítkem "DONE"
Obrázek vlevo dole (tlačítko B) v okamžiku, kdy ani jedna ze šipek jak nahoře, tak dole na displeji není (na obrázku máme dvě nahoře a jednu nad 40 Hz dole). Chce to jen čekat, až zmizí a vypnout, nebo jako já čekám po prvním zmizení na druhé a teprve vypnu. Stisknutím tlačítka GEQ (v sestavě 9-ti tlačítek vlevo nahoře) se potom dostanete na obrazovku GEQ, kde postupně odečtete spočítané hodnoty a přenesete do excelové tabulky. Proč sakra Excelová tabulka ?
Každý regresní výpočet má problém a tím je první a poslední údaj, který musí zpracovat, aby sestavou naměřených hodnot mohl proložit regresní křivku = udělat výpočet. Problém prvního a posledního údaje jednoduše obejdeme tím, že Ulimu přidáme do měření ještě jeden až tři údaje jak dopředu, tak i dozadu, se kterými ale dále nebudeme počítat ve vlastní excelové tabulce, která nám všechna měření následně zprůměruje. Tabulka bude vypadat takto:
Obrázek
Červeně orámované, šedé obdélníčky jsou ta měření "navíc", se kterými počítat nebudeme. Takže na DEQ2496 odečítáme pomocí malého knoflíku označeného velké "A" v pravo nahoře displeje a zapisujeme do bíle označených obdélníčků.
Měříme samostatně basy, středy, výšky, poté basy+středy, středy+výšky a to všechno 3x. Nakonec změříme všechno a přidáme tomu opět 3 nejspodnější basy navíc (20 až 31,5 Hz), se kterými ve výsledku opět nepočítáme.
Sloupec AA je sloupec průměru a je v něm tento vzorec
=PRŮMĚR(D6;E6;F6;H6;I6;J6;L6;M6;N6;P6;Q6;R6;T6;U6;V6;X6)
nebo můžete jednoduše napsat =průměr(D6:X6) a bude to to samé. Protože Behringer měří a nastavuje po 0,5 dB a nám po průměru nevycházejí hodnoty zaokrouhleny na 0,5 dB, tak si je ve sloupci AB na 0,5 dB zaokrouhlíme vzorečkem
=KDYŽ(ZAOKROUHLIT(AA6;0)-AA6>0,25;ZAOKROUHLIT(AA6;0)-0,5;KDYŽ(ZAOKROUHLIT(AA6;0)-AA6<-0,25;ZAOKROUHLIT(AA6;0)+0,5;ZAOKROUHLIT(AA6;0)))
Vypadá děsně, ale prostě jej okopírujte a do buňky vložte.
Ve sloupci AB máte tedy nyní zprůměrovány všechna měření a můžete je uložit do GEQ a vždy po zapnutí se na ně Uli sám automaticky nastaví. Doufám, že všichni pochopili, že jsou potřeba tabulky dvě (na L a R). Rozdíl mezi nimi je značný, v mém případě dělá až 7 dB a to je sakra slyšet :!: :!: :!:
Akustika poslechovky je svinstvo a někdy se stane, že některý kmitočet "uletí". Nevěšte hlavu a klidně na to zapomeňte a srovnejte jeho hodnotu přiměřeně nahoru/dolů - prostě manuálně křivku srovnejte. Není nic horšího, než na DEQ nastavit tento úlet, srovnání nahoru/dolů nepoznáte.
Tu excelovou tabulku si můžete udělat jak chcete - já ji dělal rozdělenou na basy, středy a výšky a podle výsledků jsem nastavoval i citlivost výstupů digitální výhybky. V mém případš mám basy na -9,8 dB, středy nastaveny na +4 dB, výšky na -4,4 dB, abych vyrovnal rozdílnou citlivost jak zesilovačů, tak i reproduktorů a výsledná křivka byla optimální. Může například vypadat i takto
Obrázek
Moje tabulky jsou zde
Obrázek
protože jsem u nich ještě počítal kmitočty v oblasti děliček (180 Hz a 3,5 kHz). Nejsou totiž nastaveny na tyto kmitočty, ale od sebe se kmitočty nastavení jednotlivých pásem vzájemně liší, jde o tzv. 3D nastavení výhybky.

Takže máme změřeno a nastaveno - přeji příjemné poslouchání,
za pár šupů jste o obrovský kus dál. *hura* *hura* *hura* *hura* *hura*

Uživatelský avatar
Asket
Příspěvky: 267
Registrován: 03 kvě 2010 00:13
Kontaktovat uživatele:

Re: DIY úpravy malé poslechovky.

Příspěvek od Asket »

supa odpoved na muj kdysi davny dotaz... *thumbs up* *thumbs up* *thumbs up* Aleska *bravo*
je logicke neprevzorkovavat D-A a A-D pac by to nadelalo vice skody...

No mam vyhodu, ze bych to mohl vrazit na jiny vstup na zesiku (tam je moznosti jako na harmonice cudlu...) a tim bych mohl prepinat 44.1kHz a 96kHz....
Jen se bojim, ze bych uz zkysnul u hifi na dobro ladenim toho nej pro kazdou hudbu :))) :?
Hlavne by to take vyresilo drobnosti v akustice mistnosti.

Uživatelský avatar
Aleska
Příspěvky: 2673
Registrován: 02 kvě 2008 07:07
Kontaktovat uživatele:

Re: DIY úpravy malé poslechovky.

Příspěvek od Aleska »

Jak správně má noaid uvedeno ve svém podpisu, opakem jedněch hlubokých pravd mohou být i jiné hluboké pravdy, tak i já nyní musím opravit svůj příspěvek ze dne 18. března 2011, týkající se nastavení DEQ2496. Ač na první pohled se zdá, že nastavení podle něj a podle Decibel Dungeon je hlubokou pravdou, čas nakonec ukázal že není... *taktone*

Ano, hraje to krásně, ale cosi mi v tomto nastavení nejen scházelo, ale naopak i přebývalo. Navíc jsem měl pocit, že snahou o nastavení jednotlivých zesilovačů ve výhybce DCX2496 na optimum, se mi ten vytoužený sladký bod poslechu odstěhoval "tak trochu doprava". A nebyl to pocit jen můj, ale také mého syna (který toho již také slyšel hodně), majícího uši přece jen o pár let mladší. Nakonec jsem neodolal a rozhodil sítě mezi přátele, zda někdo z nich nemá nahrávku růžového šumu, ale nejdříve v jednom kanále, potom v druhém a nakonec oba najednou. Všem, kdo odpověděli děkuji a to, po čem jsem toužil, mi nakonec promptně dodal check, za což mu děkuji a jsem zavázán, protože již první spuštění ukázalo, že ten pocit je bohužel pravdivý.
V tomto nastavení se nastavují L a R jednotlivě, ale člověk má dvě uši a na to sladké místo poslechu přichází najednou zvuk z obou beden. V hlavě si ten mozkový počítač vše vyhodnotí, přepočítá a oznámí výsledek jako zvukový vjem obou reproduktorů najednou a o tu jde. Neposloucháme totiž pouze pravou bednu, nebo pouze levou, ale obě současně. V tom je zásadní rozdíl ! Situace je navíc komplikovaná i tím, že reprobedny jsou ovlivněny samotnou místností, respektivě polohou v ní. A já mám levou prakticky ve středu, pravou cca metr od okna. Výsledkem je, že každá hraje jinak, neboť její původní kmitočtový průběh je vlivem akustiky místnosti změněn a to u obou reprobeden různě. S tím jsem pochopitelně spokojen nebyl. Takže opět měření.
Výstupní citlivost DCX jsem srovnal nastejno, basy -7,9 dB, středy -2,3 dB a výšky -8,9 dB (každý reproduktor má jinou citlivost) tak, aby průměr nastavení každého pásma byl +- 0,1 dB stejně. Taktéž omezení na spodku i výškách jsem nastavil na nulu, 3D nastavení kmitočtových zůstalo zachováno. Tím jsem anuloval vliv výhybky a mohl se věnovat equalizeru.
DEQ2496 má možnost změřit oba kanály najednou (Stereo Link) a každý samostatně. Rozdíly v těchto měřeních jsou značné a jsou východiskem pro nastavení jednotlivých beden. Postupoval jsem stejným způsobem jako v příspěvku z 18. března (průměry z více měření) + měření v nastavení Stereo link, oba kanály najednou. Výsledky jsou v této tabulce: Obrázek
Ve sloupci úplně vpravo, je vyčíslen absolutní rozdíl obou reprobeden mezi sebou. první tři sloupce zleva jsou jasné (měření), další dva sloupce jsou doplňkové, kdy je vypočítán rozdíl mezi Stereem a oběmi bednami.
Laicky řečeno, mělo by platit, že
Stereo - plná kolečka = prázdná kolečka
a
Stereo - prázdná kolečka = plná kolečka
Pak tam zbývají dva sloupce a to "Plná kolečka - pravý", kde v zašedlém sloupci je průměr 2 a 5 sloupce. Podobně je tomu ve sloupci "Prázdná kolečka - levý", kde v zašedlém sloupečku je průměr 3 a 4 sloupce, prostě "svůj ke svému". Poslední dva sloupce v tabulce mají ještě sloupec zaokrouhlení na 0,5 dB, tak jak to vyžaduje DEQ2496 a podle nich jej nastavíme. Graficky je toto nové nastavení na tomto obrázku: Obrázek
kde zelené sloupce znázorňují údaje "Stereo", červené "R" bednu a modré "L" bednu, respektive "jak hrají" a jejich výsledné složení v místě sladkého bodu poslechu (čili zelené Stereo).
Protože se zcela určitě najdou k výše uvedenému výhrady, pak přidám ještě jeden graf a tím je absolutní rozdíl mezi oběma bednami, tak jak jsou nyní nastaveny:
Obrázek
Je někdo, kdo si myslí, že tyto rozdíly mezi bednami nejsou slyšet ?

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6228
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: DIY úpravy malé poslechovky.

Příspěvek od dadaft »

paráda. poprvé to vidím takhle černé na bílém. díky.

jen si nejsem jistý, jestli to dobře chápu. zkusím to shrnout svými slovy, když tak mě oprav:

poprvé jsi v místě poslechu změřil frekvenční průběh každé bedny zvlášť a pak ho pomocí EQ upravil tak, aby byl vyrovnaný - tj. např u levé bedny na 40Hz -3,2dB, u pravé -5,7dB, na 50Hz u levé -4,2Hz, u pravé -2,0dB atd.
to jsou sloupce 3 a 2.
jenže výsledný zvuk nebyl dobrý.
takže jsi udělal další měření a to takové, že jsi v místě poslechu změřil frekvenční průběh obou beden hrajících současně a výsledkem je sloupec 1.
když hrajou obě bedny současně, je k vyrovnanému průběhu potřebná úprava na 40Hz +10,8dB, na 50Hz +12,1dB atd.
je to tak?
Aleska píše:Rozdíly v těchto měřeních jsou značné a jsou východiskem pro nastavení jednotlivých beden.
toto nové nastavení je např. pro levou bednu na 40Hz +6,6dB, pro pravou +4,1, na 50Hz pro levou +5,0, pro pravou +7,1 atd. (sloupce 7 a 6)

jenže pak to začíná být (podle mě) dost zmatené:
Aleska píše:Protože se zcela určitě najdou k výše uvedenému výhrady, pak přidám ještě jeden graf a tím je absolutní rozdíl mezi oběma bednami, tak jak jsou nyní nastaveny
viz. poslední obrázek = 8 sloupec tabulky
Aleska píše:Je někdo, kdo si myslí, že tyto rozdíly mezi bednami nejsou slyšet ?
rozhodně nejsem ten, kdo by si myslel, že ty rozdíly mezi bednama nejsou slyšet. právě naopak.
myslím, že rozdíl mezi nastavením 1 a nastavením 2 je slyšet velmi převelice moc.
jenže to, co odlišuje minulé nastavení od toho nového, není tento rozdíl - - - vždyť se stačí podívat do tabulky:
rozdíl mezi bednama ve starém nastavení (sl. 2 a 3) a v novém nastavení (sl. 6 a 7) je stejný - např pro obě nastavení pro 40Hz = 2,5dB.
rozdíl mezi prvním a druhým nastavením tedy není v rozdílu mezi bednama, ale v tom, že v případě druhého nastavení je nejen rozdíl mezi bednama správně, ale taky sedí součet úprav jednotlivých beden vzhledem k naměřené hodnotě pro obě bedny (sl. 6 + 7 = sl. 1), kdežto u prvního nastavení ne (sl. 2 + 3 se rozhodně NEROVNÁ sl. 1).
(o čem že to píše Alan Blumlein ???)
neboli: rozdíl mezi nastavením 1 a nastavením 2 např. pro 40Hz je pro levou i pravou bednu 9,8dB (!!!) třebaže rozdíl mezi bednama u obou nastavení zůstal zachovaný (v obou případech 2,5dB).

myslím, žes to tak taky myslel. jen ten konec prostě mate.
vypadá to velmi složitě, ale ve skutečnosti je to úplně jednoduché - jinými slovy se ten rozdíl dá popsat takto:

představte si, že posloucháte nějakou stereofonní nahrávku hudby.
na zesilovači máte přepínač stereo - reverse (L=R a R=L)

v případě prvního nastavení beden (sl. 2 a 3) nedojde při použití tohohle přepínače pouze k zrcadlovému efektu - zvuk bude jiný: jiný na basech (chudší nebo výraznější, na tom nesejde), v lokalizaci nástrojů, v jejich předozadním i pravolevém umístění atd.
v případě druhého nastavení (sl. 6 a 7) bude zvuk naprosto stejný, jen zrcadlově otočený v pravolevém smyslu.

to první je hodně dobrý dvojkanál, to druhé stereo.

aspoň myslím...
:|

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host