DIY úpravy malé poslechovky.
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
Povedal by som, že malé (rozumej nízke) stĺpové boxy budú hrať vždy viac "pri zemi", ako vysoké...
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
Tony, v tomto případě jde o nedorozumění (klasik tohoto fóra by řekl: "O koze, o voze").Tony píše:Povedal by som, že malé (rozumej nízke) stĺpové boxy budú hrať vždy viac "pri zemi", ako vysoké...
Nejde o to, jak vysoko je ten pomyslný bod reproduktorů, ze kterého vychází zvuk, ten by měl být ve výši tvých uší.
Jde o to, že v dobré nahrávce máš mít pocit vertikálního rozložení, například zpěvák a na stupínku stojící sbor = v dobré nahrávce, dobrém nádobíčku a akustice by jsi měl slyšet, že ústa zpěváků toho sboru jsou výš (a dál), než ústa sólisty.


Alespoň mám důvod koupit si něco hodně pohodlného, jako například křeslo, co má Zappadaddy


To je můj sen

Re: DIY úpravy malé poslechovky.
Tony
Hopp
pokud nahráváš každý nástroj, buben, činel atd. zvlášť, tak neexistuje nic takového jako "prostor nahrávky", ve kterém by nástroje mohly být lokalizovány stejně jako živé akustické nástroje v realitě. je to zcela umělý "prostor", vytvořený ve studiu. tady spadá drtivá většina (prog)rocku, popu, blues, jazzu, country atd.
pokud zvuk působí vertikálně rozlišeně, je to výsledek studiových kouzel.
tady se hodně používá ekvalizace někde kolem 8kHz - např. když nahraješ zvuk bouřky a na 8kHz to vytáhneš, tak ejhle: hřmí nahoře!
když si ale vezmeš nahrávání na malý počet mikrofonů, tak jak tu výšku do nahrávky dostaneš? třeba si představ dva omnidirect mikrofony umístěné 40cm od sebe v koncertním sále: každý snímá pouze změny intenzity v čase a stereoefektu je dosahováno tím, že např. zvuk z leva dorazí k levému mikrofonu kapku dřív než k pravému atd.
těm mikrofonům je putna, jak je co vysoko. zaznamenávají změny ve dvou bodech, které jsou stejně vysoko. a přesně tohle doma slyšíš...
pokud vím, tak existuje jediný systém operující i s výškou zdroje zvuku. možná nějaký druh Ambisonicsu, už se přesně nepamatuju. ty mikrofony jsou 4 a to 3 v trojúhelníku v rovině a jeden nad nimi - doma pak musíš mít efektové bedny nad "normálníma" bednama... - zkrátka úlet.
ale jinak s tebou naprosto souhlasím. třeba i na desce Ppoommaalluu od Buty v písničce Had je to slyšet (teda já to slyším!) - jsme šťastní lidé Hoppe...
p.s. zatím největší nesoulad "prostorů" nahrávky jsem slyšel v dokumentárním filmu Steve Lichtaga odněkud z tichomoří. krásné záběry na širý oceán s patřičně rozlehlým zvukem a k tomu čtený komentář nahrávaný v nějaké malé a špatně zatlumené místnosti (něco jako v kabince výtahu). působilo to komicky...

Hopp
pokud nahráváš každý nástroj, buben, činel atd. zvlášť, tak neexistuje nic takového jako "prostor nahrávky", ve kterém by nástroje mohly být lokalizovány stejně jako živé akustické nástroje v realitě. je to zcela umělý "prostor", vytvořený ve studiu. tady spadá drtivá většina (prog)rocku, popu, blues, jazzu, country atd.
pokud zvuk působí vertikálně rozlišeně, je to výsledek studiových kouzel.
tady se hodně používá ekvalizace někde kolem 8kHz - např. když nahraješ zvuk bouřky a na 8kHz to vytáhneš, tak ejhle: hřmí nahoře!
když si ale vezmeš nahrávání na malý počet mikrofonů, tak jak tu výšku do nahrávky dostaneš? třeba si představ dva omnidirect mikrofony umístěné 40cm od sebe v koncertním sále: každý snímá pouze změny intenzity v čase a stereoefektu je dosahováno tím, že např. zvuk z leva dorazí k levému mikrofonu kapku dřív než k pravému atd.
těm mikrofonům je putna, jak je co vysoko. zaznamenávají změny ve dvou bodech, které jsou stejně vysoko. a přesně tohle doma slyšíš...
pokud vím, tak existuje jediný systém operující i s výškou zdroje zvuku. možná nějaký druh Ambisonicsu, už se přesně nepamatuju. ty mikrofony jsou 4 a to 3 v trojúhelníku v rovině a jeden nad nimi - doma pak musíš mít efektové bedny nad "normálníma" bednama... - zkrátka úlet.
ale jinak s tebou naprosto souhlasím. třeba i na desce Ppoommaalluu od Buty v písničce Had je to slyšet (teda já to slyším!) - jsme šťastní lidé Hoppe...
p.s. zatím největší nesoulad "prostorů" nahrávky jsem slyšel v dokumentárním filmu Steve Lichtaga odněkud z tichomoří. krásné záběry na širý oceán s patřičně rozlehlým zvukem a k tomu čtený komentář nahrávaný v nějaké malé a špatně zatlumené místnosti (něco jako v kabince výtahu). působilo to komicky...
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
Kdysi se něco podobného objevilo i na tomto fóru = nějaká německá firma nahrávající vážnou hudbu používá nejen ty tebou zmíněné dva omnidirect mikrofony umístěné 40cm od sebe v koncertním sále, ale ještě navíc celou řadu mikrofonů zavěšených v prostoru jak nad orchestrem, tak i v sále. A protože dnes špičkový zvukový mistr (většinou) dokáže kouzla, není důvod "prostorovitost" nahrávky nepřibarvit při mixu právě signálem z těchto mikrofonů...dadaft píše:...pokud vím, tak existuje jediný systém operující i s výškou zdroje zvuku...

Re: DIY úpravy malé poslechovky.
nikdo neprotestuje? hm...dadaft píše:těm mikrofonům je putna, jak je co vysoko. zaznamenávají změny ve dvou bodech, které jsou stejně vysoko. a přesně tohle doma slyšíš...
samozřejmě, že ta "výška" rozlišit jde - ale až ze zaznamenaných a aparátem nezamaskovaných odrazů od hranic prostorů nahrávání.
nejlíp v ne moc velkých a s ne moc nástroji.
to proto highendisté tolik milují tak řečený "šukací" jazz...
Naposledy upravil(a) dadaft dne 02 úno 2011 10:38, celkem upraveno 1 x.
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
dadaft píše:Tony
![]()

Re: DIY úpravy malé poslechovky.
no myslels to ironicky ne?
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
To, ze v nahravkach zvukari vykuzlia umely priestor mi je jasne, ja som len reagoval na to, ze existuju nahravky, kde nastroje na nich je mozne lokalizovat aj vyskovo resp. vertikalne. Podobne, ako ked pri dobrej akustike a spravnom rozostaveni repro a posluchoveho miesta, je povedzme kopak mozne lokalizovat vzadu za spevakom.dadaft píše:pokud nahráváš každý nástroj, buben, činel atd. zvlášť, tak neexistuje nic takového jako "prostor nahrávky", ve kterém by nástroje mohly být lokalizovány stejně jako živé akustické nástroje v realitě. je to zcela umělý "prostor", vytvořený ve studiu.
Ako som tu uz neraz spominal a aby moj post korespondoval s temou vlakna, reprodukciu najviac ovplyvnuje kvalita nahravky a akustika. Ak v nahravke nieco nie je, napr. priestor, system si ho nevyrobi a cim bude kvalitnejsi o to viac vsetky nedostatky nahravky nemilosrdne odhali. No a v akusticky zlej miestnosti, aj milionova a neutralna zostava bude hrat nepocuvatelne a analogicky v akusticky dobre upravenej a zmeranej miestnosti bude aj lowendova zostava hrat dobre. Ono skratka fyzika plati bez ohladu na to, ci sa nam to paci alebo nie.
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
dvojkanálový purista typu Kaviho Alexandera z Water Lily Acoustic by neřekl "prostorovost", ale totální chaos.Aleska píše:Kdysi se něco podobného objevilo i na tomto fóru = nějaká německá firma nahrávající vážnou hudbu používá nejen ty tebou zmíněné dva omnidirect mikrofony umístěné 40cm od sebe v koncertním sále, ale ještě navíc celou řadu mikrofonů zavěšených v prostoru jak nad orchestrem, tak i v sále. A protože dnes špičkový zvukový mistr (většinou) dokáže kouzla, není důvod "prostorovitost" nahrávky nepřibarvit při mixu právě signálem z těchto mikrofonů...

ale to už je dost

Re: DIY úpravy malé poslechovky.
Protože jsem na netu narazil na zajímavý pdf dokument na téma polokoule jako difuzery (Objective evaluation of scattered sound field: Theory and methodology of diffuser design, Shin-ichi Sato and Jin Yong Jeon, 2007) přidávám z něj obrázky objasňující chování polokoulí vůči difuzeru typu Skyline.
a) Zkoumané velikosti
b) Vliv průměru na vlastnosti
c) Porovnání vůči difuzeru typu Skyline
a) Zkoumané velikosti

b) Vliv průměru na vlastnosti

c) Porovnání vůči difuzeru typu Skyline

Re: DIY úpravy malé poslechovky.
ďalšie návody pre kutilov, tu azda nájde inšpiráciu každý
http://www.angelfire.com/sports/RCcars/ ... cpanel.htm
http://www.radford.edu/~shelm/acoustics/bass-traps.html
http://webpages.charter.net/jdgeisen/Ba ... sTrap1.htm
http://www.cloneensemble.com/basstraps.htm
http://www.helixrecording.com/Bass_Traps.html
http://thegilpins.org/Projects/Site/Pro ... 8F17F.html
http://www.aeronet.com.au/Aeropanel%20Absorber.htm
http://www.parttimeprojects.com/audio/d ... 0Traps.php
http://home.comcast.net/~jtgale01/diy2.htm
http://www.bobgolds.com/Absorber/home.htm
http://www.bobgolds.com/TrapMartin/home.htm
http://www.bobgolds.com/TrapVshine/home.htm
http://www.bobgolds.com/DifuserKgveteran/home.htm
http://www.bobgolds.com/TrapKiwishred/home.htm
http://www.bobgolds.com/TrapKiwishred/home.htm
http://www.gearslutz.com/board/bass-tra ... traps.html
http://www.bobgolds.com/TrapMark/home.htm

http://www.angelfire.com/sports/RCcars/ ... cpanel.htm
http://www.radford.edu/~shelm/acoustics/bass-traps.html
http://webpages.charter.net/jdgeisen/Ba ... sTrap1.htm
http://www.cloneensemble.com/basstraps.htm
http://www.helixrecording.com/Bass_Traps.html
http://thegilpins.org/Projects/Site/Pro ... 8F17F.html
http://www.aeronet.com.au/Aeropanel%20Absorber.htm
http://www.parttimeprojects.com/audio/d ... 0Traps.php
http://home.comcast.net/~jtgale01/diy2.htm
http://www.bobgolds.com/Absorber/home.htm
http://www.bobgolds.com/TrapMartin/home.htm
http://www.bobgolds.com/TrapVshine/home.htm
http://www.bobgolds.com/DifuserKgveteran/home.htm
http://www.bobgolds.com/TrapKiwishred/home.htm
http://www.bobgolds.com/TrapKiwishred/home.htm
http://www.gearslutz.com/board/bass-tra ... traps.html
http://www.bobgolds.com/TrapMark/home.htm
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
Tony,
Tak to má být - vše začíná studiem možných řešení a vybírá se realizovatelné optimum, které je pro každého jiné a může být tedy i jedinečné, protože každý má jiné možnosti a i schopnosti.
Pustíš-li se taky do řešení akustiky své poslechovky, držím nejen
ale též i
, prostě všechny 4 palečky co máš, ať se dílo podaří. A když zvolíš "zlatou střední cestu", prostě bez extrémů na tu kterou stranu (absorbce či difuze), pak se ti dílo zcela jistě podaří !



Tak to má být - vše začíná studiem možných řešení a vybírá se realizovatelné optimum, které je pro každého jiné a může být tedy i jedinečné, protože každý má jiné možnosti a i schopnosti.
Pustíš-li se taky do řešení akustiky své poslechovky, držím nejen




Re: DIY úpravy malé poslechovky.
Aleska - ďakujem
Chcem urobiť isté úpravy - aj preto tie odkazy
- ale keďže to bude v obyvačke, musím všetko prísne podriadiť estetičnosti.
V podstate najväčší problém je zvih na basoch na 44Hz, to chcem riešiť v rohoch širokopásmovejšími tube-traps-ami a presne ladenými Helmholtzovými rezonátormi, ďalej vychytám hlavné odrazy nejakými tlmiacimi materiálmi a plus nejaké difúzory.
Dôležité je to s tlmením výšok neprehnať (čo sa už podarilo kdekomu, niektorí spôsobia doslova prepad jednej frekvencie..!),
ja mám radšej riešenie s viac difúzormi.

Chcem urobiť isté úpravy - aj preto tie odkazy

V podstate najväčší problém je zvih na basoch na 44Hz, to chcem riešiť v rohoch širokopásmovejšími tube-traps-ami a presne ladenými Helmholtzovými rezonátormi, ďalej vychytám hlavné odrazy nejakými tlmiacimi materiálmi a plus nejaké difúzory.
Dôležité je to s tlmením výšok neprehnať (čo sa už podarilo kdekomu, niektorí spôsobia doslova prepad jednej frekvencie..!),
ja mám radšej riešenie s viac difúzormi.
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
Ten zdvih na 44 Hz jsi zjistil jak ?
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
mi se samozrejme akusticka uprava mistnosti moc libi, pokud plni ucel a neni to jen bezhlave placani molitanu po zdech 
aleskova mistnost se mi moc libi a jsem rad, ze se potvrzuje, jak moc velky vliv samotna mistnost ma zejmena pokud prihlednu k nakladum na realizaci. samozrejme ne kazdy ma prostor a moznost vyhradit mistnost a udelat z ni poslechovku. v obyvacim pokoji se takove upravy realizuji trosku narocneji (s ohledem na ucel mistnosti a napnute prostory v panelacich).
chtel bych se zeptat z ciste stavitelskeho hlediska: nemate zkusenosti s tim, jak se projevuje tepelny most a pripadne nasledne sireni plisni? prece jen rockwool a podobne materialy izoluji i tepelne a pak tam ty mosty nejspise vznikat budou... nemyslim ted nastenne pasti, myslim takoveto komplexnejsi reseni. zejmena ty nachylne rohy mistnosti?

aleskova mistnost se mi moc libi a jsem rad, ze se potvrzuje, jak moc velky vliv samotna mistnost ma zejmena pokud prihlednu k nakladum na realizaci. samozrejme ne kazdy ma prostor a moznost vyhradit mistnost a udelat z ni poslechovku. v obyvacim pokoji se takove upravy realizuji trosku narocneji (s ohledem na ucel mistnosti a napnute prostory v panelacich).
chtel bych se zeptat z ciste stavitelskeho hlediska: nemate zkusenosti s tim, jak se projevuje tepelny most a pripadne nasledne sireni plisni? prece jen rockwool a podobne materialy izoluji i tepelne a pak tam ty mosty nejspise vznikat budou... nemyslim ted nastenne pasti, myslim takoveto komplexnejsi reseni. zejmena ty nachylne rohy mistnosti?
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti