Kazeta versus digitál
Re: Kazeta versus digitál
Je to prastará nahrávka, bez dolby. Na sluchátka všechny ty popsané nectnosti výrazně vylezou. Na bedny už ten šum není tak výrazný. Přesto řada lidí u těchto dvou souborů preferovala kazetu, pro mě nepochopitelně.
Pavel Macura Audio
Re: Kazeta versus digitál
Pásky se nahrávaly v mašinách, velikosti šatní skříně, asi čtyřnásobnou rychlostí ( jen odhaduju, dost možná vyšší).Aby stroj poznal, kde končí a začíná nahrávka celýho alba, označil tohle místo nahranou značkou - písknutím.Pokud jste si kupovali originálky, určitě jste si všimli, že na začátku první strany to vždycky trochu zahučelo...to je ono písknutí.Jenže při běžný rychlosti posuvu, je "šíleně" zpomalený.Hellboy píše: Šeďour: vlastně by mě zajímalo jak se originální kazety masově nahrávaly, protože zvuk mají ty lepší dobrej a nepředpokladám, že měli v Loděnicích baterii Nakamichi Dragonů
Veliká špule nahranýho pásku se přendala na druhou mašinu a ta navedla začátek pásku do připravený kazety (v kazetě byl připravenej nekonečnej zaváděcí pásek), zaváděcí pásek vytáhla, přestřihla a nalepila začátek nahranýho pásku.Mašina navinula pásek do kazety, u znamení ho zastavila, ustřihla a nalepila na druhej konec zaváděcího pásku.
Cvak, cvak a bylo hotovo.
Ta rychlost byla ohromující.A taky byla ohromující představa, jakej musela mít ta nahrávací mašina frekvenční rozsah, aby dokázala v tak vysoký rychlosti nahrát vůbec nějaký vejšky.
Ach...ta nostalgie...
kabelguru.cz
Re: Kazeta versus digitál
nie vsetky originalky su zle, mam doma zo 78 chromdioxidku 120us. Pred rokom som ju odbalil, zaskladovana bola asi dobre pretoze ani ta priesvitna folia nebola dovrasnena alebo zoschnuta. Ta kazeta hra vyborne, spicky na nej idu u mna do 0db, co je +3db VU, je nahrata v dolbiku este samozrejme bez HX pro biasu. Pocuvam ju samozrejme so zapnutym dolby a vysledok je super, hlavne cely album vzdy velmi rychlo ubehne pretoze je to skvela muzika a je nahrata tak, ze mi zvuk velmi pripomina platnu bez skrabancov a prachu. Je to skratka vyborny zazitok, zvuk je taky LP plasticky. Medzi originalkami mam este zopar kaziet, ktore su podla mna velmi slusne ale je pravda, ze vacsina ich je velmi priemernych a len tazko pocuvatelnych s dolby. Niektore dokonca hraju do +6db co je snad +10VU a na normalnom pasiku ale na druhej strane musel to byt nejaky zvlastny system nahravania pretoze ani taketo prebudenie az tak nekazi posluch ako by to bolo keby si to tak nahram ja.
Kazdopadne Hellboy symbol dolby bez blizsieho oznacenia znamena system B, je vzdy zobrazeny na obale alebo na tele kazety, teda ak je nim pasik nahraty a HX PRO nie je odsumovac.
A samozrejme keby mas nejaky excelentny deck s kalibraciou a perfektnu pasku, tak vysledok by bol skvely a silne pochybujem, ze by niekto bez vedomia toho, ze hra kazeta pocul nejake chyby ale dokonca zistil, ze hras z kazetaku.
Kazdopadne Hellboy symbol dolby bez blizsieho oznacenia znamena system B, je vzdy zobrazeny na obale alebo na tele kazety, teda ak je nim pasik nahraty a HX PRO nie je odsumovac.
A samozrejme keby mas nejaky excelentny deck s kalibraciou a perfektnu pasku, tak vysledok by bol skvely a silne pochybujem, ze by niekto bez vedomia toho, ze hra kazeta pocul nejake chyby ale dokonca zistil, ze hras z kazetaku.
Re: Kazeta versus digitál
Díky všem (asi třem) lidem, kteří zodpověděli dotaz. Vše je zdá se vysvětleno. Všichni ostatní jako vždy nezklamali. Jsme na hifi fóru, takže patří k dekóru v každém příspěvku ve vlákně na jakékoli téma někomu pohanět aparaturu, na něco nakydat hnůj, pohonit si triko, vylejt si srdíčko, že nenávidíme nějakou technologii, ať už jsou to kazety, nebo počítače a především komukoli co se na cokoli ptá dát jasně najevo, že je d...l, neslyší to, nemůže to na svým šrotu slyšet a měl by to zabalit. Nezkalamli jste!
Jinak jen tak na vysvětlenou, když jsem nahrával na decku, neměl jsem v roce 1994 CD ani zrovna velký příjem peněz, jakožto študent, takže nahrávky s dolby se mi moc nedostaly do ruky. Když jsme si kopírovali už jednou zkopírované kazety, tak jsme to taky nezapínali a později jsem to už v době CD nepotřeboval, takže ano, princip nahrávání s Dolby mi zůstal až doposud utajen
Jsem já to ale...
A když už jsou tu dobří lidé, kteří dokážou odpovědět, tak ještě pár dotazů: když budu nahrávat z CD a zapnu dolby, tak deck nahrávku přebudí a je nahraná s dolby, pokud to chápu správně? No a když budu nahrávat nahrávku z kazety v dolby a dolby nezapnu, tak to stejně nahraju s dolby, zatímco když ho zapnu, tak se mi to přebudí ještě víc a dojde spíš ke zhoršení zvuku ne? Nebo deck nějak pozná, že je to už v dolby a nebude to dál zvyšovat? No a když budu nahrávat kazetu z kazety, která není v dolby, tak to předpokládám bude víc šumět?
Jinak abych potěšil všechny místní ušní filozofy, tak se beze studu přiznám, že z velkého množství kazet co mám, se mi minimálně u tří líbí zvuk podstatně víc, než z CD a je mi v zásadě jedno, že to podle tabulek není správně

Jinak jen tak na vysvětlenou, když jsem nahrával na decku, neměl jsem v roce 1994 CD ani zrovna velký příjem peněz, jakožto študent, takže nahrávky s dolby se mi moc nedostaly do ruky. Když jsme si kopírovali už jednou zkopírované kazety, tak jsme to taky nezapínali a později jsem to už v době CD nepotřeboval, takže ano, princip nahrávání s Dolby mi zůstal až doposud utajen

A když už jsou tu dobří lidé, kteří dokážou odpovědět, tak ještě pár dotazů: když budu nahrávat z CD a zapnu dolby, tak deck nahrávku přebudí a je nahraná s dolby, pokud to chápu správně? No a když budu nahrávat nahrávku z kazety v dolby a dolby nezapnu, tak to stejně nahraju s dolby, zatímco když ho zapnu, tak se mi to přebudí ještě víc a dojde spíš ke zhoršení zvuku ne? Nebo deck nějak pozná, že je to už v dolby a nebude to dál zvyšovat? No a když budu nahrávat kazetu z kazety, která není v dolby, tak to předpokládám bude víc šumět?
Jinak abych potěšil všechny místní ušní filozofy, tak se beze studu přiznám, že z velkého množství kazet co mám, se mi minimálně u tří líbí zvuk podstatně víc, než z CD a je mi v zásadě jedno, že to podle tabulek není správně

- PítrsPraha
- Příspěvky: 3959
- Registrován: 05 pro 2013 10:13
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Kazeta versus digitál
Nádech, výdech, opřít se, napít něčeho chladného
. Bereš si to moc osobně
. Naštěstí tady nejsme na vojně nebo v komunismu, aby se smělo říkat jen to, co je předem dovoleno
.
Ale k věci. To, na co se ptáš, je v reakcích výše už vysvětleno. Dolby obecně (a zjednodušeně) funguje tak, že při nahrávání zvýrazňuje ("přičítá") určité frekvence a při přehrávání stejné frekvence stejným způsobem potlačuje ("odečítá"). Cílem je zvětšit odstup signálu od šumu. Dejme tomu, že nahrávka bez Dolby má odstup třeba 30 dB, tzn. přirozený šum pásky sedá na -30 dB. Když zapneš Dolby, kazeťák při nahrávání upraví vstupní signál (ještě neobsahující šum kazety, na kterou bude nahraný) tak, že zvýrazní výšky např. o 10 dB. Tenhle upravený signál je nahraný na kazetu. Při přehrávání systém výšky o těch 10 dB potlačí, tak aby frekvenční charakteristika výsledného signálu byla "shodná" s neupraveným vstupním signálem při nahrávání. Spolu s tím se o těch 10 dB ztlumí i šum, takže výsledkem je odstup signálu od šumu 40 dB a stejné množství výšek jako na původním signálu.
Obsáhlejší vysvětlení např. zde: http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_nois ... m#Dolby_NR
K tvým otázkám:



Ale k věci. To, na co se ptáš, je v reakcích výše už vysvětleno. Dolby obecně (a zjednodušeně) funguje tak, že při nahrávání zvýrazňuje ("přičítá") určité frekvence a při přehrávání stejné frekvence stejným způsobem potlačuje ("odečítá"). Cílem je zvětšit odstup signálu od šumu. Dejme tomu, že nahrávka bez Dolby má odstup třeba 30 dB, tzn. přirozený šum pásky sedá na -30 dB. Když zapneš Dolby, kazeťák při nahrávání upraví vstupní signál (ještě neobsahující šum kazety, na kterou bude nahraný) tak, že zvýrazní výšky např. o 10 dB. Tenhle upravený signál je nahraný na kazetu. Při přehrávání systém výšky o těch 10 dB potlačí, tak aby frekvenční charakteristika výsledného signálu byla "shodná" s neupraveným vstupním signálem při nahrávání. Spolu s tím se o těch 10 dB ztlumí i šum, takže výsledkem je odstup signálu od šumu 40 dB a stejné množství výšek jako na původním signálu.
Obsáhlejší vysvětlení např. zde: http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_nois ... m#Dolby_NR
K tvým otázkám:
K přebuzení signálu nutně dojít nemusí, pokud se správně nastaví úroveň nahrávky. Přebuzení signálu je něco jiného než zesílení signálu.Hellboy píše:když budu nahrávat z CD a zapnu dolby, tak deck nahrávku přebudí
Ano.Hellboy píše:když budu nahrávat nahrávku z kazety v dolby a dolby nezapnu, tak to stejně nahraju s dolby
Ne, nezvýrazní se to ještě více, protože pokud nahrávku pořízenou s Dolby přehráváš s Dolby, výsledný signál nemá zvýrazněné žádné pásmo - co se při nahrávání zvýraznilo, je při přehrávání (spolu se šumem) potlačeno. Ale k celkovému zhoršení zvuku samozřejmě dojde, každé nahrávání na kazetu výrazně zhoršuje kvalitu signálu. Kopírováním takto poškozeného záznamu se degradace sčítá.Hellboy píše:zatímco když ho zapnu, tak se mi to přebudí ještě víc a dojde spíš ke zhoršení zvuku ne?
Ano. K šumu a zvukovým neduhům zdrojové kazety přidáš šum a neduhy pásku, na který nahráváš.Hellboy píše:No a když budu nahrávat kazetu z kazety, která není v dolby, tak to předpokládám bude víc šumět?
Re: Kazeta versus digitál
Potíž s Dolby na kazetových magnetofonech vždy byla "nezrcadlovost" charakteristik, resp. jejich nepřenosnost. Teoreticky měla kazeta nahraná na stroji X s Dolby B být přehratelná na stroji Y s Dolby B s inverzní přehrávací charakteristikou, ale bohužel to tak nebylo a výsledkem nebyla "rovná" kmitočtová charakteristika. Všechno se ještě komplikovalo závislostí na amplitudě, velké amplitudy systém téměř neměnil a zasahoval tím více, čím byly amplitudy menší (více přidával výšky), jelikož na malých amplitudách se, pochopitelně, projevoval šum mnohem rušivěji a zdvihem výšek se to maskovalo. Právě tuto amplitudovou závislost se nedařilo produkovat dostatečně přenosnou mezi různými přístroji, tj. nebyla stejná, a pokud nebyly tyto charakteristiky zrcadlové i v závislosti na amplitudě, tak byl výsledkem paskvil.
Nejlépe fungoval vícepásmový systém Dolby A (což ovšem nebyl Dolby B) v nahrávacích studiích na cívkové magnetofony, ve spojení se Studer A80 to už bylo vynikající.

Nejlépe fungoval vícepásmový systém Dolby A (což ovšem nebyl Dolby B) v nahrávacích studiích na cívkové magnetofony, ve spojení se Studer A80 to už bylo vynikající.

Pavel Macura Audio
- PítrsPraha
- Příspěvky: 3959
- Registrován: 05 pro 2013 10:13
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Kazeta versus digitál
PMA:
Jojo, vzpomínám na několikrát vynaložené důkladné úsilí nastavit si hlavy tape decku mého a kamarádova pokud možno "stejně", aby nahrávka pořízená s Dolby C na jednom decku hrála dobře i na druhém decku. Ale nepovedlo se to nikdy
. Nehledě na "drobnost", že takovým zásahem do nastavení hlav samozřejmě přestaly hrát dobře všechny dříve nahrané kazety
.
Jojo, vzpomínám na několikrát vynaložené důkladné úsilí nastavit si hlavy tape decku mého a kamarádova pokud možno "stejně", aby nahrávka pořízená s Dolby C na jednom decku hrála dobře i na druhém decku. Ale nepovedlo se to nikdy


Re: Kazeta versus digitál
K těmto účelům byly dobré dvojité decky a jednu mechaniku používat pouze pro přehrávání. Velmi dobře se rovnoběžnost štěrbin nastavovala (laicky) při přepnutí na mono signál, kdy při špatném nastavení výšky plavaly, zatímco při rovnoběžnosti hrály stejně jak při mono, tak stereo.
To jen pro doplnění, kdyby to zde někdo nevěděl.
To jen pro doplnění, kdyby to zde někdo nevěděl.
Re: Kazeta versus digitál
Vo veci analógového záznamu zostaňme radšej pri pocite - exaktné technické závery sú tu zbytočné a všeobecne známe. Záznam na pás sa stále teší obľube audiofilov a v štúdiovej kvalite média i prístroja to funguje uspokojujúco. Mysliac pás. Kazeta je na tom podobne, ale jej možnosti voči 1/4 palcovému pásu sú po všetkých stránkach redukované - šum, dynamika...akákoľvek snaha o redukciu neduhov signál "bitovo" degraduje, čiastočne sa strácajú nízkoúrovňové informácie. Nostalgicky sa to počúvať dá, ale keď na kvalitnej aparatúre porovnám originál a CC záznam toho istého CD, sú tam jasné diferencie, čo ale niekomu môže v konečnom dôsledku subjektívne vyhovovať (vzdušnejší, živší zvuk apod.).
V oných dobách (cca 70-95), keď to bol fenomén a nahrávalo sa na pásy (vrátane CC) skoro všetko (jedno LP,CD za 500 a 50 kopírovačov), samozrejme s modernými umlčovačmi, ale sme neriešili potrebu referenčného prístroja a drahého pásu (povedzme SONY Metal Master, TDK MA-XG, Maxell MX-S) a tak sa nahrávalo dostupnejšie "chrómky" SONY UX, Maxell XL II, TDK SA, prípadne "normálky"...s patričným výsledkom - záznam za dá konfrontovať aj po 30 rokoch a rozdiel je evidentný. Bol by som dnes dokonca rád, keby všetky nahrávky úplne "hore bez" teda surové, bez kompenzácií. Tie totiž počúvam najradšej.
Tak či onak som deck s kazetami nepredal, ani nevyhodil a občas si spestrujem sentimentálne výlety do minulosti. Tých pár Euro, čo by som za to dostal by mi za to prázdno v duši nestálo.
V oných dobách (cca 70-95), keď to bol fenomén a nahrávalo sa na pásy (vrátane CC) skoro všetko (jedno LP,CD za 500 a 50 kopírovačov), samozrejme s modernými umlčovačmi, ale sme neriešili potrebu referenčného prístroja a drahého pásu (povedzme SONY Metal Master, TDK MA-XG, Maxell MX-S) a tak sa nahrávalo dostupnejšie "chrómky" SONY UX, Maxell XL II, TDK SA, prípadne "normálky"...s patričným výsledkom - záznam za dá konfrontovať aj po 30 rokoch a rozdiel je evidentný. Bol by som dnes dokonca rád, keby všetky nahrávky úplne "hore bez" teda surové, bez kompenzácií. Tie totiž počúvam najradšej.
Tak či onak som deck s kazetami nepredal, ani nevyhodil a občas si spestrujem sentimentálne výlety do minulosti. Tých pár Euro, čo by som za to dostal by mi za to prázdno v duši nestálo.

Re: Kazeta versus digitál
Páni chcem sa vám ospravedlniť za malú nepresnosť (aj keď bezvýznamnú) - tvrdil som že môj deck má Dolby HX-PRO. Nemá. Už som ho tak dlho nepoužíval, že som si to pomýli s MPX filtrom, čo je samozrejme niečo iné. Takže mám iba B, C. Čo ale nič nemení na mojich postrehoch.
Zo zvedavosti vyvolanej touto diskusiou som si cez víkend pustil jedného Ursíniho nahratého z CDčka na kazetu Sony (tuším má označenie UXM, alebo UXS?), predpokladám že zo zapnutým dolby. Pri niektorých skladbách po zapnutí dolby celkom zmizla informácia o cinkaní (predpokladám že ide o nejaké činelky). Pri vypnutom ich jasne počuť. Neviem či je to nejakou vadou prístroja, nemôžem vylúčiť ani to že som pri nahrávaní zabudol dolby zapnúť, ale je to tak. Ešte skúsim pozrieť nejakú originálku či je nahratá s dolby a vyskúšam to aj s ňou. Ale predpokladám že výsledok bude podobný. Dám vedieť.
Palipol - ano je to o pocite, nehladám za tým nejaký ultra HIFIstický zážitok.
Zo zvedavosti vyvolanej touto diskusiou som si cez víkend pustil jedného Ursíniho nahratého z CDčka na kazetu Sony (tuším má označenie UXM, alebo UXS?), predpokladám že zo zapnutým dolby. Pri niektorých skladbách po zapnutí dolby celkom zmizla informácia o cinkaní (predpokladám že ide o nejaké činelky). Pri vypnutom ich jasne počuť. Neviem či je to nejakou vadou prístroja, nemôžem vylúčiť ani to že som pri nahrávaní zabudol dolby zapnúť, ale je to tak. Ešte skúsim pozrieť nejakú originálku či je nahratá s dolby a vyskúšam to aj s ňou. Ale predpokladám že výsledok bude podobný. Dám vedieť.
Palipol - ano je to o pocite, nehladám za tým nejaký ultra HIFIstický zážitok.
Re: Kazeta versus digitál
Pokusím se to trochu shrnout:
Dolby - jako bych při nahrávání měl ekvalizér a při nahrávání zvedl výšky dejme tomu o 6 nebo více dB.
Tím pádem se výšky víc "odrazí" od šumu pásky.
Při přehrávání dělám opak a to o stejnou hodnotu výšky potlačím ... šum pásky je potlačen taky a výšky se srovnají na původní hodnoty.
Tak nějak, ale automaticky to funguje ... omlouvám se všem znalcům za zjednodušení - ale je to způsob mého chápání
Pro JV ...a byla kazeta nahrána s Dolby? Jestli ne, potlačení výšek se zapnutým Dolby zafunguje a cinkání je .. v čudeli
Dolby - jako bych při nahrávání měl ekvalizér a při nahrávání zvedl výšky dejme tomu o 6 nebo více dB.
Tím pádem se výšky víc "odrazí" od šumu pásky.
Při přehrávání dělám opak a to o stejnou hodnotu výšky potlačím ... šum pásky je potlačen taky a výšky se srovnají na původní hodnoty.
Tak nějak, ale automaticky to funguje ... omlouvám se všem znalcům za zjednodušení - ale je to způsob mého chápání

Pro JV ...a byla kazeta nahrána s Dolby? Jestli ne, potlačení výšek se zapnutým Dolby zafunguje a cinkání je .. v čudeli

Re: Kazeta versus digitál
Ale jen pro malé amplitudy - vysvětluje to, doufám, zcela dostatečně obrázek o něco výše. Pro velké amplitudy by to bylo jednak zbytečné a jednak by hrozilo přebuzení pásku. Jelikož zdvih/potlačení výšek (správně řečeno expanze/komprese) závisí na jejich amplitudě, je systém extrémně citlivý na přesnou shodu obou charakteristik. Proto jsou problémy, jiný důvod neexistuje.Fidas píše:Pokusím se to trochu shrnout:
Dolby - jako bych při nahrávání měl ekvalizér a při nahrávání zvedl výšky dejme tomu o 6 nebo více dB.
Tím pádem se výšky víc "odrazí" od šumu pásky.
Při přehrávání dělám opak a to o stejnou hodnotu výšky potlačím ... šum pásky je potlačen taky a výšky se srovnají na původní hodnoty.
Pavel Macura Audio
Re: Kazeta versus digitál
To som si práve nie celkom istý. Bohužial som si to neznačil. Podla toho ako sa to správa tak to vyzerá že som ho vtedy pri nahrávaní asi zabudol zapnúť.Fidas píše:Pro JV ...a byla kazeta nahrána s Dolby? Jestli ne, potlačení výšek se zapnutým Dolby zafunguje a cinkání je .. v čudeli
Preto som písal že skúsim nájsť nejakú originálku kde to bude jednoznačne vyznačené a tam to ešte skúsim poprepínať.
Re: Kazeta versus digitál
Já jsem nahrával a i poslouchal bez dolby (i originálky).
Se zapnutym dolby ten zvuk stratil jiskru, byl takovej tupej.Šum mi nikdy nevadil a zvlášť ne u volkmena, při poslechu na ulici.
Se zapnutym dolby ten zvuk stratil jiskru, byl takovej tupej.Šum mi nikdy nevadil a zvlášť ne u volkmena, při poslechu na ulici.
kabelguru.cz
- vonvichousch
- Příspěvky: 349
- Registrován: 08 dub 2010 10:07
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Kazeta versus digitál
Takže někde byla chyba,pokud jsi poslouchal originálky,tak ty většinou byly nahrané v DOLBY B . Osobně jsem nikdy nepociťoval výraznější změnu při poslechu nahrávky z kazety a z CD.Pravda nikdy jsem nepoužíval kazety typu Normal a před nahráváním člověku trochu trvalo,než nastavil BIAS ,ale výsledek byl dobrý.Navíc jsem se držel zásady,že jsem poslouchal kazety zásadně na tom ,na čem byl pořízen záznam.šeďour píše:Já jsem nahrával a i poslouchal bez dolby (i originálky).
Se zapnutym dolby ten zvuk stratil jiskru, byl takovej tupej.Šum mi nikdy nevadil a zvlášť ne u volkmena, při poslechu na ulici.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 167 hostů