Malá uživatelská recenze reproduktorů QAD ESL 2905
čekání skončilo .. , v pátek v 9. 00 přijel nákladní automobil společnosti DHL s docela objemnou asi 100 Kg vážící zásilkou se jménem QUAD na kartonovém obalu . I když po rozbalení velmi důkladného obalu nic nenasvědčovalo nějaké zvláštní dřině (samotná bedna váží asi 45 Kg) , přesto stěhování do „třetího“ nebyla až tak snadná záležitost a dost sem se u toho s kolegou z našeho studia zadýchal ..
Po velmi hrubém ustavení v místnosti zaujme Quad svojí velikostí a majestátem beden samotných , z fotografií nelze přesně rozpoznat jejich rozložitost a důstojnost tak jak v reálu působí , zejména v porovnání s ostatními přístroji v racku a i samotným vybavením bytu . Jestliže předchozí Ikony Avall působily na náhodné přišedší mohutným dojmem tak Quady jdou ještě o kousek dál .. Z mého pohledu (designéra) je to nádherná jednoduchá skulptura velmi moderního vzhledu , která je právě svojí jednoduchostí svým způsobem krásná , nakonec regulovatelné svítící logo v předu dole nemá chybu .. Ostatně přikládám nějaké fotografie z mé „poslechovky“ takže alespon něco lze odtušit .
Během uvádění Quadů do provozu jsem zjistil několik zásadních zkušeností - bedny musí být „pod proudem „ neustále , pračka PS Audio (nebo něco podobného) je taktéž nutná , protože jsou slyšet docela velké rozdíly ve zvuku se zapojenou pračkou a nebo bez ní , umístění na hrotech a speciální závaží cca 8 Kg pro každou bednu , které jsou součástí balení je nutné naistalovat , opět to s kvalitou zvuku velmi souvisí , no a poslední věc a asi nejdůležitější je použití zvukově neutrálního , čistě hrajícího zesilovače s výkonem někde okolo 100 Wattů do 4 Ohmů , nejlépe v čisté A Class , výrobce sám pak doporučuje zesilovač s maximálním výkonem 40 – 100 W do 4 Ohm .
Během několika hodinového poslechu na mé aparatuře (viz můj podpis) jsem prakticky probral víceméně celou moji diskotéku , jak analogovou tak i digitální , pro vyhodnocení zvuku jsem použil zejména tyto disky CD , MA Recordings - Sheila Jordan a Harvie Schwartz / SONGS FROM WITHIN , Vlatko Stefanovski a Miroslav Tadic / KRUSHEVO , Será una Noche / LA SEGUNDA , dále Gian Maria Testa / LAMPO , Gian Maria Testa /EXTRA MUROS . LP Kari Bremnes /NORWEGIAN MOOD , Kari Bremnes /OVER EN BY , Kari Bremnes / LY , V.Neckář / PLANETARIUM .. plus mnoho dalších hudebních konzerv více či méně dobře nahraných a hlavně hudebně zajímavých nosičů . Popis zvukových vlastností Quadů 2905 respektive jejich hodnocení bych chtěl potom vztáhnout k porovnání s mými dřívějšími aktivnimi reproduktory Ikon Avall , neb je zvukově velmi dobře znám a umím tedy posoudit případné rozdíly (pokud by nějaké ve zvuku byly) .
První a zcela zásadní rozdíl ve zvuku , který jsem zaregistroval byla „velikost „ hudebníků a nástrojů , které bylo možné jakoby vidět před sebou . Proporce jsou u Quadů mnohem větší a reálnější . Dále bylo možné vnímat lepší a jistější rozložení jednotlivých zdrojů hudby (zvuku) v prostoru a to předozadním i levopravém , hlavně podání předozadní perspektivy je famozní , toto má určitě na svědomí neuvěřitelná schopnost přehrát i ty nejemnější zvuky , tranzienty , které jsou zachyceny na nahrávce , když pak pomocí nich lze vnímat i určitý akustický prostor v jednotlivých nahrávkách .
Kdo slyšel Avally u mne doma , ví že tyto bedny vynikaly vysokou kontrolou všech pásem a také přesností a čistotou zvuku , po dvou dnech poslechu se nebojím nyní napsat , že Quady jdou ještě dále .. nechci rozvíjet spekulace proč tomu tak je , ale já osobně si myslím , že rozdíl ve zkreslení mezi klasickým a dynamickým (byt dobým) reproduktorem a lehké membrány u Quadu je snadno postřehnutelný a slyšitelný , ano čistota , čistota . řekl bych , že lépe to v tomto směru nejde .. Musím se také zastavit u poměrně často diskutované otázky maximálního SPL těchto reproduktorů , tady říkám zcela otevřeně - nejsou to bedny pro takzvané „Bassheads „ a Full Concert Level lovers rockové musiky ve velkých poslechových prostorách , na to je spousta dalších vhodnějších téměř PA soustav s adekvátním maximálním SPL , hlavně na basech . Filosofie Quadů je zcela odlišná , je podle mne určena pro milovníky přirozené akustické hudby , schopností přenést posluchače do reálných prostorů v reálných proporcíh to vše bez dalších kmitočtových omezení . Za svůj celý Hifistický život jsem zatím nepotkal reproduktor , který by to dokázal lépe .. Technicky , hlídá to Triak a pokud začíná docházet k limitaci membrány , omezí to výkon v daném kanálu , to se projeví náhlým poklesem hlasitosti a je to jako první varování , pokud nedojde k regulaci ( ke snížení výkonu) pak přijde ke slovu vlastní ochrana před poškozením , která zkratuje reproduktorové vstupy (výstupy zesilovače) . ¨
Tož tak , nemá podle mne cenu rozebírat jednotlivá pásma či popisovat co udělají se zvukem jednotlivých nahrávek a skladeb tyto reproduktory , v mantinelech , které jsem tu popsal zkrátka nemají konkurenci a to v jakékoliv cenové relaci , tím se si jistý . Nakonec , kdo by nevěřil a měl pochybnosti , může do té Mladé Boleslavi zaskočit , ale vlastně nejenom tam …
![Obrázek](http://img96.imageshack.us/img96/2711/dsc0001tuned.jpg)