NEW ORDER – Music Complete – 2015 – desátá porce, na které se pozůstalí členové bývalých Joy Division protančili až do elektropopu. Jedna z těch evolučních kapel, které s minulostí spojuje už jen pár nitek a v tomto případě kapela koketuje se svými dávnými stíny. Top 3 – „Plastic“, „Tutti Frutti“ a „Stray Dog“, kde hlas Iggyho Popa předává genetickou informaci Jacksonova „Thrilleru“.
THE GATHERING – Mandylion – 1995 - třetí počin muzikantů z Holandska a poprvé se zpěvačkou s předoperním hlasem Anneke Van Giersbergen. Středně pomalá gothic-doomová variace na filmová témata je postavená na melodice a epické struktuře. Zachováním drsného kytarového zvuku si kapela ponechala otevřená vrátka do kobek „bubáků a hastrmanů“.
THE YOUNG GODS – Second Nature – 2000 – páté album udržitelné industriální kapely ze Švýcarska, která experimentuje se zvukovými efekty od roku 1985. Neustálí hračičkové využívají moderní technologie k napodobování přírodních zvuků (proudění vzduchu, tekoucí voda atd.) a neustálými kombinacemi upevňují svůj žánrový styl. Zapněte „Lucidogen“ a vítejte ve světě halucinací.
QUEENSRŸCHE – American Soldier – 2009 – na albu s číslem 11 skládá kapela poctu americké armádě za to, že socha Svobody je stále na svém místě. Poprvé jen ve čtyřech a progresivní kytarista Michael Wilton „zajíždí“ i do crossoveru („Unafraid“). Geof Tate drží své emoce na uzdě a to je za mě dobře, protože někdy mu ten „brekot“ už nevěřim. Mezi hosty se objevila i zpěvákova dcera Emily, která si troufla na duet ve skladbě „Home Again“…a všechno dobře dopadlo.
SATELLITE PARTY – Ultra Payloaded – 2007 – projekt, za kterým se skrývá zpěvák Perry Farrell (Jane´s Addiction“) a kytarista Nuno Bettencourt (Extreme). Pozvánka na nebeskou párty, kde se setkávají další jména jako např. Flea a John Frusciante (oba RHCHP). Farrell vzal na párty i svou manželku Etty Lau a rocková jízda se uzavírá rádiovým spojením s Jimem Morrisonem v závěrečné „Woman In The Window“.
KMFDM – Hell Yeah - 2017 – už devatenácté album v řadě s obalem ve stejném grafickém stylu. Sascha Konietzko je industriální zrůda, která by mohla být maskotem každého mejdanu, na kterém se sejde skupina lidí s pořádnejma koulema. Tahle počítačově kytarová smršť probudí i toho nejzazimovanějšího medvěda a donutí ho se zvednout na zadní. Žhavé, čerstvé a nakopávající.
M PEOPLE – Elegant Slumming – 1993 – do třetice další věcička vhodná na party, kde housově popové trio bodovalo na své druhé desce hlavně skladbou „Moving On Up“. Taneční rytmus a dokonalá kombinace saxíku s černošským hlasem Heather Small je ideální pro uvolnění a odpojení té nejzatíženější části mozku. Není to album jedné písně, není to hloupé a je to vhodné pro ty, kteří nemají rádi ostré hrany a atmosférický tlak.
EDGE OF SANITY – Crimson – 1996 – švédský deathmetalový operní příběh o zániku lidské civilizace na jeden zátah. Čtyřicetiminutová skladba si hraje s posluchačem podobně jako rybář s rybou, o kterou nechce přijít. Zasekne, a pak střídavě povoluje a zase zabere. Žádné dlouhé rozplizlé pasáže, ale technický boj o přežití s velitelem Danem Swanö. Hostující Mikael Äkerfeldt z Opeth mě svým gotickým hlasovým úryvkem zmátl natolik, že jsem v bookletu hledal jméno Andrew Eldritch (The Sisters Of Mercy).
]
FLUKE – Risotto – 1997 – čtvrté album breakbeatového seskupení z britských ostrovů. Fluke jsou známí jako autoři hudby k filmovému žánru sci-fi a také Risotto je v podstatě vstupenkou do Matrixu. Oživlá elektronika rozhýbává stroje a věci a vcucne do víru vše co je poblíž. Je to něco jako pád do Malströmu a z toho se blbě leze ven.
LED ZEPPELIN – I – 1969 – jaká to náhoda si 12. ledna vylosovat jeden z klenotů pokladnice rocku, který vyšel též 12. ledna před 55 lety. Každý poslech tohoto alba je pro mne přínosný něčím novým a já se stávám jeho součástí. „Babe, I´Gonna Leave You“.
BILLY IDOL – Vital Idol – 1987 – americké vydání s jednou skladbou navíc obsahuje zremixované songy z předchozích alb. Preferuji především původní nahrávky, ale v tomto případě jde o výjimku, která potvrzuje pravidlo. S touto dynamičtější verzí můžu klidně žít a na soukromých párty bývá často motorem, který zvedá ze židlí. „White Wedding“.
STEVE MORSE – Major Impact 2 – 2004 – dlouholetý kytarista Deep Purple vydal hudební seznam inspirací, díky kterým se stal světovým hráčem. Nejde vyloženě o převzatiny, ale spíš ukázky stylů s odkazem na interprety, ke kterým má blízko. Multižánrově instrumentální deska je zároveň mini encyklopedií, jak to vypadá, když se hraje na elektriku bluegrass, vážná, keltská hudba, folk, blues, Cajun music a samozřejmě rock v podobě The Who, The Byrds, Ted Nugent, Elp nebo Genesis.
UFO – You Are Here – 2004 – tahle nesmrtelná kapela má sice své nejlepší časy za sebou, ale z tohoto období v sestavě figurují stále tři matadoři v čele se skvělým zpěvákem Philem Moggem, jehož hlas mne doprovází od dětství. Když k nim přidám excelentního kytaristu Vinnieho Moora a razantní údery na bicí Jasona Bonhama, který nezapře svého otce, tak se vlastně jedná o super kapelu. Kvalita desky je zde naprosto adekvátní kvalitám umělce a vymyslet účelné rify není snadné. Tady se to podařilo mimo jiné v „The Wild One“ nebo „Mr. Freeze“.
JIŘÍ SCHELINGER – Nám se líbí – 1979 – poslední album je plně autorské a nečekaně folkově „zaneřáděné“. Žádná převzatina, což ocenil v textu bookletu Miloš Skalka slovy: „Nehrají si na Zeppelíny, tím pádem je tu méně big beatu, ale jsou sví. Já si nemůžu pomoct, ale já ten zeppelinovskej folk slyšim už v první skladbě „Jaro“. Tu hlavní „rozbušku“ si Čech s Schelingerem nechali až na konec.
TEARS FOR FEARS – Everybody Loves A Happy Ending – 2005 – šesté album a návrat druhého člena Kurta Smithe. Nahrávka není tak vzdušná a křehká, jak jsem zvyklý z přechozích nahrávek a převážně v první části se duo zkouší prosadit v retro beatlesovských refrénech. Bohužel výsledek očekávání nepřinesl a možná i proto se tohle album prodávalo v Levných knihách skoro zadarmo.
RECOIL – Bloodline – 1992 – třetí počin bývalého DM Alana Wildera má sice komerčnější záběr, ale do rádiového hitu to má stále daleko. Rozběhová industriálně trip-hopová převzatina „Faith Healer“ (Alex Harvey) vcucává posluchače do průsvitné bubliny, kde ho s nadcházejícími elektronickými variacemi postupně zpracovává k obrazu svému. V „Curse“ si zarepuje ještě neznámý Moby spolu s pošeptávající Diamandou Galás.
TESTAMENT – Dark Roots Of Earth – 2012 – studiovka s číslem 11 „pouze“ potvrzuje, že kapela se svým americkým trash metálem patří stále do první ligy. Sice správně „krutej“ zvuk, ale nápady se už dneska těžko hledaj. Zadařílo se v „Throne Of Thorns“ a dobře nakopnuto mají „Rise Up“ a „True American Hate“. Klidně bych šlápnul na plyn i u dalších skladeb, ale toť jen můj názor. Jako bonusy jsou zde slušně znějící předělávky „Dragon Attack“ (Queen), „Animal Magnetism“ (Scorpions) a „Powerslave“ (Iron Maiden). Jen ty lupance v mezerách mezi některými skladbami nechápu. To musí být vada z výroby.
STEVE VAI – The Story Of Light – 2012 – po sedmi letech osmá řadovka fenomenálního hráče, který by v době Rudolfa II. mohl šéfovat jeho alchymistickým dílnám. Současný vynálezce používá při výrobě elixíru mládí místo vařečky kytaru a někdy je už hodně blízko. Deska jako vždy plná zvratů za použití moderních technologií. Nezaměnitelné a technicky v podstatě neporazitelné. Osobní bubeník Jeremy Colson ve skladbě „the Moon And I“ si zřejmě netroufl na jemnou rytmickou sekci a uvolnil tak židli Mike Manginimu z Dream Theater.
RAINBOW – Down To Earth – 1979 – čtyřka s novými členy - Graham Bonnet, basák Glover a klávesista Don Airey. Co jméno to persóna, i když Blackmoore Bonnetovi vyčítal jeho na krátkou ostříhanou hlavu, která se mezi máničky nehodí. Trochu se zvukově zjemnilo, ale furt je to poctivé hard and heavy, když měl kytarista a zároveň ředitel ještě koule. Paradoxně se největšímu zájmu těší nejměkčí skladba a k tomu ještě coververze, původně z dílny Russe Ballarda – „Since You Been Gone“.
NUCLEAR ASSAULT – Game Over – 1986 – trashový debut z New Yorku se v rámci své kategorie dodnes těší uznání. Atomová rychta a šílený basák Dan Lilker, jehož basa vydává zvuky jak bublající pekelný kotel. Málo co se tenkrát tomuhle katastrofickému nářezu vyrovnalo. Ani ne minutový úlet „Hang The Pope“ to jenom potvrzuje.
MOTÖRHEAD – Iron Fist – 1982 – pětka a poslední štace kytaristy Eddieho Clarka. Jedno z nejpovedenějších alb kapely nabité samými fláky. Lemmy se zde předvádí i jako opravdický zpěvák, např. ve skladbě „I´m The Doctor“ nebo „Amerika“. Bohužel mám za to, že tohle dílo je zakončením nejslavnějšího a nejúspěšnějšího období Motörhead.
IRON MAIDEN – The Best Of B´sides – 2002 – 2CD jako součást sběratelského boxu obsahuje b-strany singlů nevydaných na studiovkách, živé verze skladeb (některé přezpívané Dikinsonem) a převzatin od kapel jako Montrose, Jethro Tull, UFO, The Who, Stray, Budgie, Nektar, Led Zeppelin, Free a dalších. Kapela na svých oficiálních řadovkách nikdy nenahrála převzatou skladbu. Každý big fan of IM by měl vlastnit.
DEAD IN VEGAS – Dead Elvis – 1997 – debutové album britského elektronického rocku.
Záliba v nízkých kmitočtech založená na experimentech nasazuje posluchači černé brýle a dostává ho tím do příjemně nekomfortních situací. A to je důkazem toho, že hudba Dead In Vegas je plně funkční.
KILLING JOKE – Night Time – 1985 – na pátém album si dirigent post-punkové kapely Jaz Coleman udělal větší pořádek a nastolil řád, který kapelu „vecpal“ mezi množství britských kapel, kteří „plavali“ na Nové vlně. Skladby mají sice větší říz než bylo zvykem, ale struktura takové „Love Like Blood“ zapadá do továrny na písničku, kterou vlastnili třeba Duran Duran. Deska je startem nejlepších „zabijáckých vtipů“ z období 80. a 90. let.