Slepá ulička High-Endu - Hyperrealita
Re: Slepá ulička High-Endu - Hyperrealita
to BVa:
Správně. Však slovo "zhoršiť" jsem použil nejprve jako citaci tvého příspěvku.
Ve svých úvahách pak rozvádím princip změny a jejího posouzení. A máš pravdu, změna je nežádoucí kterýmkoli směrem. Každá snaha o "vylepšení" při reprodukci je zkreslení zdrojové nahrávky. Narozdíl od změn při produkci a mixu, tyto je nutno respektovat jako novou realitu tvůrčího díla.
"Základná funkcia aparatúry je reprodukcia, v plnom význame toho slova." Naprostý souhlas - zlaté pravidlo.
Teď jen, jak to poznat?
Správně. Však slovo "zhoršiť" jsem použil nejprve jako citaci tvého příspěvku.
Ve svých úvahách pak rozvádím princip změny a jejího posouzení. A máš pravdu, změna je nežádoucí kterýmkoli směrem. Každá snaha o "vylepšení" při reprodukci je zkreslení zdrojové nahrávky. Narozdíl od změn při produkci a mixu, tyto je nutno respektovat jako novou realitu tvůrčího díla.
"Základná funkcia aparatúry je reprodukcia, v plnom význame toho slova." Naprostý souhlas - zlaté pravidlo.
Teď jen, jak to poznat?
Re: Slepá ulička High-Endu - Hyperrealita
Aj sa to bojím napísaťTeď jen, jak to poznat?
Re: Slepá ulička High-Endu - Hyperrealita
Aj, to jsem čekal. 
Pro mne jednoznačně varianta B. Jsem smířený, až to hezký není. Hlavní je muzika.
Pro mne jednoznačně varianta B. Jsem smířený, až to hezký není. Hlavní je muzika.
Re: Slepá ulička High-Endu - Hyperrealita
Plny souhlasBVa píše: ↑29 črc 2022 17:03Celé je to zbytočné "meditovanie" nad niečím, čo nikto doma pri reprodukcii "nevylepší", nahrávka je daná...Jediná cesta je to čo najmenej zhoršiť (nie upravovať podľa svojho "vkusu"). A najväčší vplyv má akustika, reproboxy, tam treba začať. Ak je to nemožné (dedikovaná, upravená posluchovka), tak kvalitné sluchátka, bude to vždy vo výsledku lepšie ako blbé boxy v špatnej akustike.. Výrazne menší vplyv má elektronika a prakticky "nulový" všelijaká bižutéria ako káble, podložky a pod.![]()
Re: Slepá ulička High-Endu - Hyperrealita
... čím má človek viac skúseností (má napočúvanú live muziku aj rôzne, viac alebo menej zázračné, audio-geréty a kadejaké dobré aj zlé nahrávky), tak má určite väčší nadhľad a nemá problém byť podstatne viac "tolerantný/smířený" ako nejaký "plnorozsahový ortodoxný hifista"
PS: klasik hovorí : aj s malým gašparkom sa dá hrať veľké divadlo
Re: Slepá ulička High-Endu - Hyperrealita
Tak, tak, moje malé monitory Quadral Titan jsou dostatečným kašpárkem pro prezentaci hudební reality. Jsem skromný, více nežádám.. 
Re: Slepá ulička High-Endu - Hyperrealita
Ja zase, čím som starší, tým si viac pripadám ako ...
-
Dark side of the moon
- Příspěvky: 939
- Registrován: 28 čer 2019 14:38
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Slepá ulička High-Endu - Hyperrealita
to Oldear:
Ono je to těžké držet se zcela vážného a neutrálního tónu, když je v každém tvém, jakkoliv kvalitním příspěvku, vždy alespoň nějaké rýpnutí v takovém charakteristickém lehce povýšeneckém tónu. Možná si to neuvědomuješ (spíš bych řekl, že ano), ale je to tak.
Jinak souhlasím s tím, že poslech reálných nástrojů a živých vystoupení je nutná a nepřenositelná zkušenost. Je jasné, že profesionální hudebník tuto zkušenost má a má také kvalitativně jiný způsob vnímání hudby, daný jeho teoretickými a praktickými dovednosti.
Znamená to však, že lidé, kteří se profesionálně nebo alespoň rekreačně aktivně hudbě nevěnují, nemohou mít naposlouchaný zvuk nástrojů a nemohou mít z poslechu hudby skvělý emocionální zážitek? Určitě ne.
Konkrétně já mám okolo sebe živou (akustickou i amplifikovanou) i reprodukovanou hudbu po celý život, takže bych si troufl tvrdit, že nějakou slušnou zkušenost a rozpoznávací schopnosti mám. Stejně tak to u mě je i se zkušeností s „hardwarem“. Od první návštěvy prodejny hifi klubu v ulici Ve Smečkách (asi si taky vzpomeneš) až do dnes.
Nevím, proč si myslíš, že bych já nebo kdokoliv jiný nepoznal rozdíl mezi zvukem tvojí velmi kvalitní sestavy a zvukem z připojeného receiveru. To by musel být hluchý ne? Už jenom utáhnout ty BW vyžaduje jiné „železo“ než nějaký receiver. To je jasné.
Na druhou stranu, řešení, které jsem zvolil, nebylo nijak limitováno cenou, ale bylo dáno konkrétní situací a místností. Už jsem to tu popisoval, takže znovu nebudu, snad jen stručně – sice středně velká místnost s poslechovým místem dostatečně daleko od zadní stěny (super!), ale bez možnosti a vůle velkých akustických úprav. Výsledek byl i pro mě překvapivý, ale díky DRC a subwooferu (uleví výkonovým stupňům receiveru + možno si pohrát s umístěním v místnosti), byl zvuk výrazně lepší než z víc jak dvojnásobně drahých stereo sestav se sloupovými repro, které jsem tu zkoušel. Prostě osobní zkušenost, v konkrétním případě. Aktuálně se už DRC a výstupy na subwoofer objevují už i stereo zesilovačů, výběr se rozšiřuje, takže doporučuji vyzkoušet i ortodoxním tradicionalistům.
A jen pro odlehčení na závěr - stěžuješ si tu na útoky po zveřejnění vlastnictví DG-58 (mimochodem skvělé mašiny), je potřeba to brát s nadhledem. Dovedeš si představit ty reakce na to, když zveřejníš, že posloucháš z receiveru?

Ono je to těžké držet se zcela vážného a neutrálního tónu, když je v každém tvém, jakkoliv kvalitním příspěvku, vždy alespoň nějaké rýpnutí v takovém charakteristickém lehce povýšeneckém tónu. Možná si to neuvědomuješ (spíš bych řekl, že ano), ale je to tak.
Jinak souhlasím s tím, že poslech reálných nástrojů a živých vystoupení je nutná a nepřenositelná zkušenost. Je jasné, že profesionální hudebník tuto zkušenost má a má také kvalitativně jiný způsob vnímání hudby, daný jeho teoretickými a praktickými dovednosti.
Znamená to však, že lidé, kteří se profesionálně nebo alespoň rekreačně aktivně hudbě nevěnují, nemohou mít naposlouchaný zvuk nástrojů a nemohou mít z poslechu hudby skvělý emocionální zážitek? Určitě ne.
Konkrétně já mám okolo sebe živou (akustickou i amplifikovanou) i reprodukovanou hudbu po celý život, takže bych si troufl tvrdit, že nějakou slušnou zkušenost a rozpoznávací schopnosti mám. Stejně tak to u mě je i se zkušeností s „hardwarem“. Od první návštěvy prodejny hifi klubu v ulici Ve Smečkách (asi si taky vzpomeneš) až do dnes.
Nevím, proč si myslíš, že bych já nebo kdokoliv jiný nepoznal rozdíl mezi zvukem tvojí velmi kvalitní sestavy a zvukem z připojeného receiveru. To by musel být hluchý ne? Už jenom utáhnout ty BW vyžaduje jiné „železo“ než nějaký receiver. To je jasné.
Na druhou stranu, řešení, které jsem zvolil, nebylo nijak limitováno cenou, ale bylo dáno konkrétní situací a místností. Už jsem to tu popisoval, takže znovu nebudu, snad jen stručně – sice středně velká místnost s poslechovým místem dostatečně daleko od zadní stěny (super!), ale bez možnosti a vůle velkých akustických úprav. Výsledek byl i pro mě překvapivý, ale díky DRC a subwooferu (uleví výkonovým stupňům receiveru + možno si pohrát s umístěním v místnosti), byl zvuk výrazně lepší než z víc jak dvojnásobně drahých stereo sestav se sloupovými repro, které jsem tu zkoušel. Prostě osobní zkušenost, v konkrétním případě. Aktuálně se už DRC a výstupy na subwoofer objevují už i stereo zesilovačů, výběr se rozšiřuje, takže doporučuji vyzkoušet i ortodoxním tradicionalistům.
A jen pro odlehčení na závěr - stěžuješ si tu na útoky po zveřejnění vlastnictví DG-58 (mimochodem skvělé mašiny), je potřeba to brát s nadhledem. Dovedeš si představit ty reakce na to, když zveřejníš, že posloucháš z receiveru?
Re: Slepá ulička High-Endu - Hyperrealita
https://rickbeato.com/products/the-ultimate-bundle
Kto by teda chcel sa trochu povzdelavat.jasne, nie je to take zabavne ako rozplyvat sa nad rozdielmi po otoceni poistky. Ale,stale zaujimave.
Ked sa raz naucite pocuvat aj inym levelom ako paci/nepaci- to este je len muzika zazitok.
Kto by teda chcel sa trochu povzdelavat.jasne, nie je to take zabavne ako rozplyvat sa nad rozdielmi po otoceni poistky. Ale,stale zaujimave.
Ked sa raz naucite pocuvat aj inym levelom ako paci/nepaci- to este je len muzika zazitok.
Re: Slepá ulička High-Endu - Hyperrealita
Preberal sa tu priestor (rozmiestnenie nástrojov) na živo a pri reprodukcii. Včera som bol na koncerte (stredoveká hudba, dobové nástroje) a schválne som sa sústredil na tento aspekt. V podstate sa mi potvrdilo to čo som si už dávnejšie všimol - že pokial človek nesedí v ideálnom mieste, tak to rozloženie nástrojov sa až tak nedá vnímať. Na živo to proste chce tiež nejaký ten ideálny trojuholník. V 10tom rade je z toho viac-menej jedna zvuková bublina. A to som sedel v strede. Ono nie že by tam žiadny priestor nebol, ale rozhodne nie predo-zadný. Iba že by som bol hluchý a niečo mi unikalo. 
Re: Slepá ulička High-Endu - Hyperrealita
Problém je, že běžná sestava může hrát nezajímavě a hyperreálná sestava, už zase může hrát nudně, či mrtvě. 
Člověk si musí najít TEN zvuk pro sebe. O nějakou, jakoukoliv, "realitu" lépe neusilovat.
Člověk si musí najít TEN zvuk pro sebe. O nějakou, jakoukoliv, "realitu" lépe neusilovat.
Re: Slepá ulička High-Endu - Hyperrealita
Přesně tak.O nějakou, jakoukoliv, "realitu" lépe neusilovat.
Z pozice "hifisty" můžeme tak maximálně usilovat o co nejlepší přehrání tak, jak nahrávku nachystal zvukař - a to až na vzácné výjimky nikdo nevíme, takže jsme odkázáni na líbí/nelíbí a na srovnání stejné nahráývky na různých systémech.
Z pozice "hudebního nadšence" sice můžeme tíhnout k co nejreálnějšímu provedení, ale to musí především chtít ten zvukař.
Za sebe mohu říct, že bych nechtěl, aby mi Don Giovanni doma hrál tak, jak jsem jej posledně slyšel naživo v divadle. A není to o tom, že by tam na místě bylo něco špatně! Je to prostě jiný zážitek, který bych si doma vůbec neužil.
Re: Slepá ulička High-Endu - Hyperrealita
Včera som bol na jazzovom koncerte. Všetko neamplifikované okrem kláves. Trúbka, saxofón, basa, klávesy a bicie. Menšie nádvorie. V porovnaní s prehrávanou hudbou som najväčší rozdiel počul pri bicích. Tie proste takto na živo majú iný drive, je to všetko nejaké ostrejšie. Toto na nahrávkach väčšinou nepočujem. Neviem čím to je, či spôsobom snímania, mixom, alebo čím. Z nahrávok čo mám sa živým bicím asi najviac približuje LP Toma Waitsa - Swordfishtrombone.
Re: Slepá ulička High-Endu - Hyperrealita
Je to dáno především dynamickou kompresí, zvukaři dnes běžně prohánějí všechny tracky kompresorem automaticky, hlavně bicí a zpěv, berou to jako velkou výhodu, aby byl zvuk "kompaktnější". A prezentují to na youtube.
Někteří dokonce doporučují, když je konkrétní track celkově nahrán slabě, zesílit jeho hlasitost prohnáním kompresorem, opravdu, ne nastavením levelu pro daný track ale kompresor, pak to hraje "hlasitě".
Kdyby jste se pohybovali na zvukařských fórech, ztratili by jste dost iluzí o znalostech zvukařů. Pro mnohé je po desítkách let objev beden, které hrají rovně, roven naprostému zázraku, který dle jejich slov "odhalí, jak všechny jejich mixy dosud byly špatné".
Ale to neznamená, že v hifi je to lepší
Někteří dokonce doporučují, když je konkrétní track celkově nahrán slabě, zesílit jeho hlasitost prohnáním kompresorem, opravdu, ne nastavením levelu pro daný track ale kompresor, pak to hraje "hlasitě".
Kdyby jste se pohybovali na zvukařských fórech, ztratili by jste dost iluzí o znalostech zvukařů. Pro mnohé je po desítkách let objev beden, které hrají rovně, roven naprostému zázraku, který dle jejich slov "odhalí, jak všechny jejich mixy dosud byly špatné".
Ale to neznamená, že v hifi je to lepší
Re: Slepá ulička High-Endu - Hyperrealita
... niet sa vôbec čomu čudovať, keď si uvedomíme, že za "referenčný štúdiový štandard" sa od osemdesiatych rokov až do dnes považujú Yamahy NS-10... Pro mnohé je po desítkách let objev beden, které hrají rovně, roven naprostému zázraku ...
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host

