DIY úpravy malé poslechovky.
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
1-1.5m .. to uz je vzdalenost pro near-field .. neni to uz o usi takhle to do sebe nechat jit z bezprostredni blizkosti ?
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
Při poslechu ze sluchátek je to vyloženě bezprostřední blízkost a přitom má mnoho obdivovatelů. Je pochopitelné, že čím blíž, tím menší zesílení nastavuješ, takže o uši nejde.bh69 píše:... neni to uz o usi takhle to do sebe nechat jit z bezprostredni blizkosti ?
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
jenze pak to ale hur a hur hraje (problem ticheho poslechu ..) a dynamicke spicky zblizka jsou neprijemne ... Sluchatka jsou na to konstruovana (podobne jako ner-field monitory), takze to asi nejde uplne srovnavat. Navic sluchatka taky nejsou pro usi dlouhodobe zrovna nejlepsi, ja je treba vubec nemuzu pouzivat, vadi mi.Aleska píše:Je pochopitelné, že čím blíž, tím menší zesílení nastavuješ, takže o uši nejde.
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
Zkus to a uvidíš / uslyšíš /
Hraje to celkem normálně. Celá scéna se odehrává asi dva metry za bednama. Se sluchátkovým poslechem to nemá moc společného. Je slyšet předozadní prostor. Šířka je bohužel omezená šířkou místnosti.
"Místnost" je ale dlouhá cca 10m, . Tím pádem odpadají odrazy od zadní stěny. Všude kolem je pružný materiál, tepelná izolace, podlaha je dřevěná. V paneláku bych ohluchl.
Hraje to celkem normálně. Celá scéna se odehrává asi dva metry za bednama. Se sluchátkovým poslechem to nemá moc společného. Je slyšet předozadní prostor. Šířka je bohužel omezená šířkou místnosti.
"Místnost" je ale dlouhá cca 10m, . Tím pádem odpadají odrazy od zadní stěny. Všude kolem je pružný materiál, tepelná izolace, podlaha je dřevěná. V paneláku bych ohluchl.
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
To, že pro kratší vzdálenost od reprobeden ti stačí menší výkon, to nemá co do činění s tichým poslechem, jde o opět o záležitost akustické fyziky (kvadrát vzdálenosti). Můžeš si to namodelovat v Svensoundově vlákně "Jaký výkon zesilovače doma ?", přímý link je zde. A ty dynamické špičky jsou i ve sluchátkách, kde taky nevadí, naopak.bh69 píše:....jenze pak to ale hur a hur hraje (problem ticheho poslechu ..) a dynamicke spicky zblizka jsou neprijemne ...
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
Ono to opravdu sedí. Když hraji hlasitě / odhadem 90dB/, ručička měřáku na zesilovači se pohybuje do 1W.
Když hraji potichu stačí 0,1W.
Program mi to vypočítal stejně.
Když hraji potichu stačí 0,1W.
Program mi to vypočítal stejně.
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
Zdání mnohdy klame a místnosti se stěnami v malé vzdálenosti mají ten práh subjektivní hlasitosti silně zkreslený. Při velmi malé vzdálenosti ucho již nerozliší přímý a odražený signál a vyhodnocuje vlastně "oba najednou", přičemž ten odražený signál "maže" ten přímý.
Já mám ve své diskografii u každého CD poznamenánu i optimální hodnotu nastavení hlasitosti, zjištěnou pomocí foobarové funkce Replay Gain, jehož cílová hlasitost je 89 dB.

Mám ji nastavenu o -15 dB dolu, čili na 74 dB, kdy jsem s výší hlasitosti nahrávky spokojen, prostě optimálně, pohodově.
Kontrolou pomocí Sound Level Metru od Radio Shack

nastaveným na "A" zjišťuji, že se při poslechu hudby v tomto rozsahu pohybuji. Když nastavím hlasitost tak, aby byla na těch zmíněných, optimálních 89 dB, tak nejen že mi drnčí okenní tabulky, psi a kočky utíkají ven, ale mně samotnému je z té úrovně hlasitosti šoufl , takže méně je pro mne více.
Já mám ve své diskografii u každého CD poznamenánu i optimální hodnotu nastavení hlasitosti, zjištěnou pomocí foobarové funkce Replay Gain, jehož cílová hlasitost je 89 dB.

Mám ji nastavenu o -15 dB dolu, čili na 74 dB, kdy jsem s výší hlasitosti nahrávky spokojen, prostě optimálně, pohodově.
Kontrolou pomocí Sound Level Metru od Radio Shack

nastaveným na "A" zjišťuji, že se při poslechu hudby v tomto rozsahu pohybuji. Když nastavím hlasitost tak, aby byla na těch zmíněných, optimálních 89 dB, tak nejen že mi drnčí okenní tabulky, psi a kočky utíkají ven, ale mně samotnému je z té úrovně hlasitosti šoufl , takže méně je pro mne více.
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
Aleska
trochu mi vrtá hlavou to, co říkal NA - použít korekci jenom na basy a středy a ve výškách se moc nehrabat. ono na výškách je slyšet kde co. v podstatě by to mohlo být i logické. i z těch grafů je vidět, že směrem k vyšším frekvencím jsou ty odchylky užší a špičatější (vysoké Q), takže to možná radši neřešit - hlavně kvůli barvě. a jenom zatlumit či rozbít boční, případně zadní brzké odrazy (podle celkového zatlumení a dozvuku zbytku místnosti) - zkrátka aby se výšky třeba z levé bedny nevracely s nepříjemným a pro ucho citlivým zpožděním z prava, a naopak.
u basů a středů to v místnosti funguje trochu jinak. tady naplno využít korekci.
Blumlein tuhle hranici odhadoval na 800Hz. od té doby se to vcelku zpřesnilo - uvádí se většinou tuším 1250Hz a někdy 2,5 - 3kHz.
možná by stálo zato srovnat ekvalizaci pro celý rozsah, jak to máš teď, s nastavením, kdy bys to od 1,25 a/nebo od 3kHz vyrovnal.
anebo možná: ty máš aktivní výhybku a triamping - já sice nevím, jak vysoko dělíš středy/výšky, ale co tak připojit ekvalizér až za výhybku a jenom na středy a basy?
zajímalo by mě, jestli by byl jednoznačně slyšitelný rozdíl a co by bylo lepší.
********
ještě k lateralizaci. říká se, že je to vnímání zvuku na spojnici obou uší uvnitř hlavy. jenže co si pod tím představit?
řekl bych, že příklad sluchátek je matoucí.
představ si, že je léto, sedíš u sebe v obýváku, máš dokořán otevřené balkónové dveře, venku cvrlikají ptáci, mluví lidé, jezdí a parkují auta, ty s někým v místnosti mluvíš a máš potichu puštěné své hi-fi.
lateralizace není přesné sluchové zkoumání, kde a co je - je to ten celkový pocit, pocit určitých rozměrů - - - když se automobilu venku konečně podaří zaparkovat a vypne motor, tak to vnímání se o tenhle podnět nezmenší: to co slyšíš jako "venku" je pořád stejné venku jako předtím, nezmenšilo se, jen tam je prostě o jeden zdroj zvuku míň.
lateralizace toho, co je v tomhle konkrétním případě "venku" zmizí až v okamžiku, když zavřeš dobře těsnící balkonové dveře - přesně v tu chvíli se zhroutí a zůstane pouze to, co je "uvnitř" - tvůj společník a tvé hifi v tvém uzavřeném obýváku.
zkoušel jsem malé, větší i ještě větší (co můj byt dovolil) poslechovky a i v tomhle věřím Syrovému: pod 200 m3 se bez úprav k přirozenému zvuku nemáš šanci dostat.
trochu mi vrtá hlavou to, co říkal NA - použít korekci jenom na basy a středy a ve výškách se moc nehrabat. ono na výškách je slyšet kde co. v podstatě by to mohlo být i logické. i z těch grafů je vidět, že směrem k vyšším frekvencím jsou ty odchylky užší a špičatější (vysoké Q), takže to možná radši neřešit - hlavně kvůli barvě. a jenom zatlumit či rozbít boční, případně zadní brzké odrazy (podle celkového zatlumení a dozvuku zbytku místnosti) - zkrátka aby se výšky třeba z levé bedny nevracely s nepříjemným a pro ucho citlivým zpožděním z prava, a naopak.
u basů a středů to v místnosti funguje trochu jinak. tady naplno využít korekci.
Blumlein tuhle hranici odhadoval na 800Hz. od té doby se to vcelku zpřesnilo - uvádí se většinou tuším 1250Hz a někdy 2,5 - 3kHz.
možná by stálo zato srovnat ekvalizaci pro celý rozsah, jak to máš teď, s nastavením, kdy bys to od 1,25 a/nebo od 3kHz vyrovnal.
anebo možná: ty máš aktivní výhybku a triamping - já sice nevím, jak vysoko dělíš středy/výšky, ale co tak připojit ekvalizér až za výhybku a jenom na středy a basy?
zajímalo by mě, jestli by byl jednoznačně slyšitelný rozdíl a co by bylo lepší.
********
ještě k lateralizaci. říká se, že je to vnímání zvuku na spojnici obou uší uvnitř hlavy. jenže co si pod tím představit?
řekl bych, že příklad sluchátek je matoucí.
představ si, že je léto, sedíš u sebe v obýváku, máš dokořán otevřené balkónové dveře, venku cvrlikají ptáci, mluví lidé, jezdí a parkují auta, ty s někým v místnosti mluvíš a máš potichu puštěné své hi-fi.
lateralizace není přesné sluchové zkoumání, kde a co je - je to ten celkový pocit, pocit určitých rozměrů - - - když se automobilu venku konečně podaří zaparkovat a vypne motor, tak to vnímání se o tenhle podnět nezmenší: to co slyšíš jako "venku" je pořád stejné venku jako předtím, nezmenšilo se, jen tam je prostě o jeden zdroj zvuku míň.
lateralizace toho, co je v tomhle konkrétním případě "venku" zmizí až v okamžiku, když zavřeš dobře těsnící balkonové dveře - přesně v tu chvíli se zhroutí a zůstane pouze to, co je "uvnitř" - tvůj společník a tvé hifi v tvém uzavřeném obýváku.
zkoušel jsem malé, větší i ještě větší (co můj byt dovolil) poslechovky a i v tomhle věřím Syrovému: pod 200 m3 se bez úprav k přirozenému zvuku nemáš šanci dostat.
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
To není problém, to je "levou zadní". Dopředu ale říkám, že nevím co se tím má získat. Na jedné straně voláme po měření a na druhé straně z měření budeme brát jen část a zbytek prohlásíme za nežádoucí, nepotřebné či zbytečné ? Ideální by bylo mít EQ, nastavitelné ne v 31 pásmech, ale více - kde jej vzít (a nekrást) ?dadaft píše:....možná by stálo zato srovnat ekvalizaci pro celý rozsah, jak to máš teď, s nastavením, kdy bys to od 1,25 a/nebo od 3kHz vyrovnal....
Tak to nejde - vstupní A/D převodník je jak u EQ, tak i u DCXdadaft píše:...anebo možná: ty máš aktivní výhybku a triamping - já sice nevím, jak vysoko dělíš středy/výšky, ale co tak připojit ekvalizér až za výhybku a jenom na středy a basy?...



Re: DIY úpravy malé poslechovky.
ani já si nemyslím, že by to bylo lepší.Aleska píše:To není problém, to je "levou zadní". Dopředu ale říkám, že nevím co se tím má získat. Na jedné straně voláme po měření a na druhé straně z měření budeme brát jen část a zbytek prohlásíme za nežádoucí, nepotřebné či zbytečné ?
na druhou stranu jak píšeš, není to žádná složitost a ta možnost říct si: vyzkoušeno, žádný přínos (popř. zhoršení), za to vždycky stojí.
to jo. možná i parametrický EQ (s nastavitelným Q) by nebyl marný.Aleska píše:Ideální by bylo mít EQ, nastavitelné ne v 31 pásmech, ale více
víš, ta tvoje poslechovka je vlastně ideální laboratoř. každý, kdo trochu poslouchá, by řekl, že v tak malé místnosti s nesymetricky umístěnýma bednama, to zkrátka NEMŮŽE hrát. to nejde.
mám takovou vizi


extrémně praktická záležitost pro milovníky hudby - mělo by to fungovat kdekoliv.
(netopýří hifisté to ovšem asi budou vidět jinak)
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
Taky není, ztratilo to rozlišení prostoru do šířky a navíc - to, čím se odlišoval levý kanál od pravého a obráceně, tak se najednou stěhuje do středu a utlumuje se až zaniká. Je to návrat zpět.dadaft píše:...ani já si nemyslím, že by to bylo lepší....
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
Je velice málo diskusních fór o akustice a akustických úpravách poslechovek, ale jedno je zde: Casakustik.de.
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
hm.
hmmm.
hmmmmmmmmm.
je v podstatě naprosto neuvěřitelné, že by to mohlo takhle jednoduše fungovat.
na druhou stranu: není tohle zkrátka intenzitní stereo dotažené opravdu na max?
hmmm.
hmmmmmmmmm.
je v podstatě naprosto neuvěřitelné, že by to mohlo takhle jednoduše fungovat.
na druhou stranu: není tohle zkrátka intenzitní stereo dotažené opravdu na max?
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
trochu ozivim tema, ktere mne osobne zajima, protoze mi odpadl spolubydlici a tak si chci s "jeho" pokoje zaridit malickou poslechovou mistnost. Jelikoz je mi jasne, ze akustika mistnosti spolu s reprobednami a zesilovacem se tak tretinami kazdy deli o kvalitu zvuku, chci tuto mistnost upravit. Upravit idealne za minimum penez a k tomu vkusne. Nize pudorys mistnosti se zakladnim vybavenim:

V mistnosti z toho co je na obrazku je pracovni stul se zidli a obraz. Samozrejme dopnim koberec a zaves (snad sezenu samet/oponu) na stavajici garniz s tim pak nebude zadnej problem.
Otazka jsou basove pasti! Z ceho a jak nejjednoduseji sehnat/vyrobit. Dale obraz na konci mistnosti - lze pouzit obraz jako tlumici jednotku? Presneji, kdyby se obraz vyplnil tlumicim materialem (rozmer 120 x 80 x 5 cm, obraz je olej na platne) zda by to melo smysl? Dalsi otazka jsou strop a steny po stranach kresla..?

V mistnosti z toho co je na obrazku je pracovni stul se zidli a obraz. Samozrejme dopnim koberec a zaves (snad sezenu samet/oponu) na stavajici garniz s tim pak nebude zadnej problem.
Otazka jsou basove pasti! Z ceho a jak nejjednoduseji sehnat/vyrobit. Dale obraz na konci mistnosti - lze pouzit obraz jako tlumici jednotku? Presneji, kdyby se obraz vyplnil tlumicim materialem (rozmer 120 x 80 x 5 cm, obraz je olej na platne) zda by to melo smysl? Dalsi otazka jsou strop a steny po stranach kresla..?
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
Když jsem dělal svůj kutloušek tak jsem myslel, že to nemůže být někde horší. Může.
Podle modelace nebudeš mít větších problémů na basech, až na oblast okolo 119 Hz, kde jsou natěsnány vedle sebe 3 módy. Ostatní módy jsou prakticky rovnoměrně rozložené, takže bych basové pasti ani neřešil. Daleko větší problém budou první odrazy, kterých bude neskutečně mnoho a je velice pravděpodobná i ozvěna, s ohledem na délku místnosti.
Začni zkouškou - klidně repry a zdrojem z oblasti toho nejlacinějšího a hledej optimální umístění. Nebazíruj na úhlu 37 st. a začni poslechem v blízkém poli, repra můžeš klidně stáhnout k sobě až na rozteč 1,2 metru, ale musíš k tomu přizpůsobit i vzdálenost poslechu. Čím dál od bočních stěn, tím lépe. Přikládám obrázek ze známých linkwitzových stránek.

Tu vzdálenost poslechu 5 stop klidně zvedni i na 7 stop, prostě vyzkoušej, ale ne o moc více.
Poté začni řešit první odrazy, bude jich mnoho. Jeden obraz jako tlumení = žádné tlumení, bohužel. V prvé řadě bych vyzkoušel po obou stranách poslechového místa těžké závěsy, nebo jakýkoliv hodně nahrnutý závěs (klidně husté záclony) po obou stranách a to o kus přesahující jak za bedny směrem k oknu, tak i za poslechové místo. Možná, že to bude úplně to nejlacinější, co můžeš udělat. Na zkoušku co to provede se zvukem, to stačí.
Poté bych se soustředil na konec místnosti, co máš nyní ten obraz - jde jen o to, kam až chceš zajít, ale celý bych jej vyplnil třeba 10 cm Rockwoolu, po celé ploše v provedení "akustický obraz", nebo zakrytý opět závěsem.
Architektovi bych urazil ruce a roztrhal diplom za tu nudli
Je to děs a běs, co dokážou vyprojektovat.
Podle modelace nebudeš mít větších problémů na basech, až na oblast okolo 119 Hz, kde jsou natěsnány vedle sebe 3 módy. Ostatní módy jsou prakticky rovnoměrně rozložené, takže bych basové pasti ani neřešil. Daleko větší problém budou první odrazy, kterých bude neskutečně mnoho a je velice pravděpodobná i ozvěna, s ohledem na délku místnosti.
Začni zkouškou - klidně repry a zdrojem z oblasti toho nejlacinějšího a hledej optimální umístění. Nebazíruj na úhlu 37 st. a začni poslechem v blízkém poli, repra můžeš klidně stáhnout k sobě až na rozteč 1,2 metru, ale musíš k tomu přizpůsobit i vzdálenost poslechu. Čím dál od bočních stěn, tím lépe. Přikládám obrázek ze známých linkwitzových stránek.

Tu vzdálenost poslechu 5 stop klidně zvedni i na 7 stop, prostě vyzkoušej, ale ne o moc více.
Poté začni řešit první odrazy, bude jich mnoho. Jeden obraz jako tlumení = žádné tlumení, bohužel. V prvé řadě bych vyzkoušel po obou stranách poslechového místa těžké závěsy, nebo jakýkoliv hodně nahrnutý závěs (klidně husté záclony) po obou stranách a to o kus přesahující jak za bedny směrem k oknu, tak i za poslechové místo. Možná, že to bude úplně to nejlacinější, co můžeš udělat. Na zkoušku co to provede se zvukem, to stačí.
Poté bych se soustředil na konec místnosti, co máš nyní ten obraz - jde jen o to, kam až chceš zajít, ale celý bych jej vyplnil třeba 10 cm Rockwoolu, po celé ploše v provedení "akustický obraz", nebo zakrytý opět závěsem.


Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host