Jethro Tull

Diskuse a fun kluby jednotlivých muzikantů, kapel atd. Jejich historie, koncerty a drby kolem.
Uživatelský avatar
jirie
Příspěvky: 767
Registrován: 03 pro 2008 11:35
Kontaktovat uživatele:

Re: Jethro Tull

Příspěvek od jirie »

Antony píše:
25 říj 2018 22:40
Aqualung je téma.

Mám tyto CD edice (vročení je občas nejisté, u starších vydání se to nedá přesně dohledat):
1) 1984 - USA - VK 41044 DIDX 68
2) 1986 - Kanada - VKM 41044 - Matrix: VKM-41044 MFG BY CINRAM
3) 1986 - EU - Chrysalis 610016-222 - Matrix: CD made by Sanyo, Japan
4) 1989 - Jpn - Chrysalis CP28-1033
5) 1990 - EU - Chrysalis CDP 32 1044 2 - Matrix: CDP 321044 2 . 2:1:7.EMI Swindon
6) 1997 - USA - DCC Compact Classics GZS 1105
7) 2001 - Jpn - Chrysalis TOCP-65882
8) 2015 - HDTracks - 24-96 Wilson mix

LP ripy:
9) 1971 - UK - ILPS 9145 green label
10) 1973 - UK - CHR 1044 ILPS.9145-A/B green label
11) 2007 - USA - 200 gr Classic Records ‎– ILPS 9145, Chrysalis ‎– ILPS 9145

Zvuk:
1) DR12, použit odlišný master, vysoký syčivý šum, chybí prvních 5 sekund, a posledních 14 sekund
2) DR16, chybí prvních 5 sekund, méně basů, mírně zahlušené
3) DR15,
4) DR14, chybí prvních 5 sekund, trochu víc šumí
5) DR15,
6) DR15, bohatý zvuk, co jde hodně dolů, skoro se nechce věřit, že to dokázali bez zásahu do eq křivky
7) DR15, bonusy, pravý kanál mírně zahlušený proti levému (ve srovnání s ostatními je stereo báze zřetelně více vlevo)
8) DR14, remix je úplně jiný než originál, nahrávka ztratila charakter, tohle není Aqualung

9) DR15
10) DR14
11) DR15
Vinyl ripy mám jen pro srovnání, zvuk nekomentuju, šum na pozadí je daleko dramatičtější, než u jakéhokoli CD.

Osobně preferuju 3) a 5), ty nemají chyby a znějí přirozeně.
6) je taky docela fajn, akorát se mi ta zvuková barevnost až bombastičnost zdá ve světle ostatních nahrávek nepřirozená a podezřelá. Domnívám se, že je to na úkor autentičnosti nahrávky. Ostatní edice mají sice mírné rozdíly, ale vzájemný charakter je podobný. DCC se najednou hodně liší celým zvukovým spektrem, prostorem, jinak posazenými úrovněmi. Skoro jako jiný master. I desky potvrzují správnost 3), 5) a zvláštní ojedinělost 6).
8) Wilson je úplně zbytečný, té nahrávce jen uškodil.
Jak je na tom prosímtě flat transfer v boxu 2015 s Wilsonovými remixy?
Já jen jestli má cenu shánět tu "5" když mám Japan repliku.
Diky.

Uživatelský avatar
Antony
Příspěvky: 846
Registrován: 28 čer 2014 19:13
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Jethro Tull

Příspěvek od Antony »

jirie:
Flat transfer je úplně v pohodě, ten Wilson udělal precizně.

Oldear
Příspěvky: 916
Registrován: 23 kvě 2017 17:58
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Jethro Tull

Příspěvek od Oldear »

jirie
Jen si dovolím informovat, že Aqualung je nahrávka z roku 1971, resp. vydaná a pracovalo se na ní ještě dříve. Záznam byl velmi pravděpodobně pořizován analogovou cestou. Právě s ohledem na šum v těchto nahrávkách byly první CD po roce 1982 vyráběny s využitím Pre-Emphasis, což je systém podobný funkci Dolby NR např. B, kdy je část spektra vyšších kmitočtů nahrána silněji a při přehrávání se pak v CD playeru použije De-Emphasis, což to kmitočotvě srovná a potlačí šum. Ovšem musí tu funkci umět CD player. Ty starší to uměly všechny, nebo alespoň ty dražší. Dnes je tomu jinak, proto musíš mít na to hodnocení starších CD disků kompatibilní přehrávač, který tu de-emfázi umí. Jinak to potom je tak jak píšeš: " použit odlišný master, vysoký syčivý šum " a je to jako když bys na tape decku přehrával CC s Dolby B v nastavení bez Dolby.

Tolik jen info, muzika suprová a mně vyhovuje ten S. Wilson a dokonce i v mch, což jinak nemusím.

Martin_AQ
Příspěvky: 76
Registrován: 12 čer 2008 11:32
Kontaktovat uživatele:

Re: Jethro Tull

Příspěvek od Martin_AQ »

Já bych se zeptal na takovou technickou věc-mám doma originál Aqualunga, tu kompletní krabici se všemi možnými verzemi. Doma mám jen stereo, na chalupě DVD, ale zas dost nižší úrovně... Takže dotaz: jaký software umí vytáhnout z těch DVD 24bit stereo flat transfery řekněme do flacu, abych si to mohl pouštět přes stereo streamer. Asi to bude nějaký extractor, ale jsem už několik let mimo veškerou kopírovací scénu:-). Díky za odpověď.
vedoucí prodejny AQ audio studio, Brno

Dasta
Příspěvky: 1062
Registrován: 15 led 2017 15:18
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Jethro Tull

Příspěvek od Dasta »

Wilsonův remix je povedený,mám ho taky v lp verzi, dobře se poslouchá, řekl bych, že i lépe, než původní verze, je to zkrátka úplně jiný Aqualung, jestli lepší, nebo horší, nechám na každém, ať si rozhodne sám.
Martas,
Originál Aqualung, bude vždy a pouze vydání na lp z roku 1971, na značce Chrysalis se zeleným středovým štítkem, nejlépe v anglické verzi.Lépe než toto by mohl hrát pouze mgf.pásek rychlosti 38, svého času (počátek sedmdesátých let) vycházely některé tituly na páskách ve Státech, buď rychlost 38, nebo19.Např člen Pytel vlastní na mgf.pásu Paranoid od Black Sabbath, který vydali američtí Warner Bros.a na tento zvuk nedosahuje ani originální LP.
Cédéčka z osmdesátých let u prvních čtyř titulů JT vydaných v Německu se nepovedla, to už jsem psal výše.Všechna jsem vlastnil, tak vím o čem mluvím.Až reedice na konci osmdesátých let vše uvedla do pořádku.
Jakékoliv verze třeba i 24/192 tomu nepomohou, protože původní záznam je pořízen analogově.Ani desetkrát preleštěná verze nebude dosahovat originálu, protože kde nic není, ani smrt nebere.

Uživatelský avatar
Antony
Příspěvky: 846
Registrován: 28 čer 2014 19:13
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Jethro Tull

Příspěvek od Antony »

Co se týče alba Aqualung a jeho provedení s pre-emphasis, zabýval jsem se tím před časem do hloubky. Výsledek je nejistý. Kompletní seznam nahrávek s pre-emphasis není dostupný, existují pouze dílčí seznamy a diskuzní fíora, kde se tím zabývají. Často na úrovni nespolehlivých domněnek a odhadů. S tím albem Aqualung jsem ověřenou informaci nenašel, takže bych viděl tak 50/50, že tam pre-emphasis je/není v té verzi 1).

Pár zajímavých odkazů:
http://forums.stevehoffman.tv/threads/r ... ms.132673/
http://forums.stevehoffman.tv/threads/p ... st.121188/
http://www.studio-nibble.com/cd/index.p ... ease_list)
https://www.discogs.com/lists/CDs-with- ... nly/243100

Uživatelský avatar
Antony
Příspěvky: 846
Registrován: 28 čer 2014 19:13
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Jethro Tull

Příspěvek od Antony »

Wilsonův remix tu nahrávku zničil. Klidně se může někomu líbit, ale je to umělý (líbivý) klon původního Aqualung, co má s originálem společného pramálo. Jsou to jen kulisy Aqualungu, pěkně natřené do lesklých barev.

Dělal jsem si detailní rozbor, a dříve už zveřejnil jinde:
Provedl jsem porovnání následujících edicí Aqualung:
1. - 1984 Kanada VKM 41044 (matrice Cinram Toronto)
2. - 1986 Evropa 610016-222 (matrice Sanyo Japan)
3. - 1988 Japan CP28-1033 (matrice Toshiba Japan)
4. - 1997 USA GZS-1105 (matrice Nimbus USA) DCC Gold disk, remasteroval Steve Hoffman
5. - 2014 HD-Tracks 96kHz/24bit stereo remixoval a remasteroval 2011 Steven Wilson

Technicky:
1. - 43:23 DR16 (L-15,6 / P-15,6)
2. - 43:33 DR15 (L-14,9 / P-14,9)
3. - 43:29 DR14 (L-14,1 / P-14,4)
4. - 43:56 DR15 (L-14,4 / P-14,7)
5. - 43:31 DR14 (L-14,2 / P-14,1)

Obecná zvuková charakteristika:
1. - mírný ostřejší šum, mírně užší stereo prostor, přesná lokalizace nástrojů
2. - mírný šum s nižšími kmitočty, širší stereo prostor, lehce utlumenější kmitočtové spektrum, přesná lokalizace nástrojů
3. - mírný šum s vyššími kmitočty, širší stereo prostor, mírně ostřejší kmitočtové spektrum, přesná lokalizace nástrojů
4. - nejslabší šum, nejširší stereo prostor, vyrovnané kmitočtové spektrum, přesná lokalizace nástrojů
5. - žádný šum, nepřirozené rozmazané stereo, nápadně zvýrazněné basy, nástroje plavou v prostoru

Příklady konkrétních pasáží:
(rozdíly mezi 1.-4. jsou nepatrné, 5. má úplně jiný charakter)

Závěr skladby Aqualung - brejky na bicí
1.-4. - jednotlivé údery jsou přesně lokalizované, je slyšet svižné odskakování paliček s ostrými vzájemně oddělenými údery a jen mírným dozníváním, umístění úderů pokrývá postupně během brejku celou levopravou bázi v plné šíři, barva zvuků dovoluje dovoluje odlišit tón každého typu bubnu, závěrečný úder každého brejku je tom-tom úplně vpravo a svým odlišným zvukem vytváří výrazný bod v zakončení, brejky vystupují nad zvukové pozadí jako samostatný útvar, každá sada úderů je brilantně plastická a rychlá.
5. - každá rána duní přidaným basovým efektem, který na originálu není, dunění se slévá s dalším úderem, rychlý brejk tak ztrácí svižnost, je rozplizlý a zatěžkaný, jednotlivé údery znějí podobně dunivě, jsou utopené v okolním prostředí, nevyčnívají z nahrávky, nejsou přesně lokalizované, snaží se být jakoby současně všude v prostoru, mám z nich pocit vířivého neostrého hučení, nikoli rychlých brejků.
Finále skladby Aqualung tak zcela ztrácí na své razanci, vypjatosti a jiskřivosti, je z něj zahuhlané bouchání.

Mother Goose - tamburína
1.-4. - celou skladbou se vine zvonění tamburíny v pravém kanálu. Je umístěna hodně vpravo, nevyčnívá, naopak se proplétá se zvukem ostatních bubínků, které jsou slyšitelně hrané částečně dlaní, částečně paličkami. Toto proplétání krásně vykresluje atmosféru skladby, je to jedna z nosných linek. Zvuk tamburíny je křehký, jemně cinká, chvílemi se vytrácí, úplně vidím ruku, která ji drží.
5. - tamburína je uprostřed nahoře. Vlezle syčí pořád stejnou razancí, s vyhrocenou plechovostí ničí dojem z této jemné skladby. Na bubínky se musím hodně soustředit, abych je vůbec identifikoval, znějí z jednoho místa a úplně ztratily svoji širokou škálu tónů i akustickou pestrost. Žádné proplétání se nekoná, nahoře zle chřestí dominantně plechová tamburína, dole se krčí plastové kyblíky.

My God - první tři minuty
1.-4. Kytara příjemně zní, chvění strun je přímo hmatatelné. Je umístěna mírně vpravo, každé drnknutí má vlastní dynamiku, lze identifikovat každý tón, jeho barvu, nástup i doznívání. Vnímám prstoklad. Přidá se klavír, ten má širokou klaviaturu přes celou levou stranu. Kadence, umístění a síla každého úderu je jasně patrná. Hluboký témbr těla klavíru je přímo úchvatný. Tyto dva nástroje spolu se zpěvem vykreslují první dvě minuty v nádherné souhře vyvážený a emocionálně příjemný zvukový prostor s mírně zasněnou atmosférou. V momentu nástupu tvrdé kytary a bicích se v kontrasu děje nenadálý vpád agresivních zvuků. Jejich útok v rytmizovaném nekompromisním sledu má přímo zabijácký účinek. Je to maso.
5. - Ostrý zvuk kytary kovově bodá do uší. Je to ohromný mučicí nástroj pro vnímavého posluchače. Naplňuje celý prostor, je to kytara rozmáznutá skoro v celém předozadním i levopravém spektru. Zní jako stroj. Nemá duši, je jen reprodukovaná. U klavíru basují snad všechny klávesy, ty s vyššími tóny se utápějí v prostoru přecpaném hučením a dozníváním všeho možného. Žádná poetika, je to maglajz. Nástup kytary nepřekvapí, je to jen další úder do hlavy z mnoha. Celá stavba úvodu skladby je smáznutá do jedné zvukové kašovité směsi.

Čím víc se soustředím na zvukové atributy obou verzí, tím více shledávám, jak je ta Wilsonova odlišná směrem k horšímu. Vytrácí se z ní téměř vše, co mám na hudbě rád.

Původní nahrávka trošku šumí, což odpovídá době vzniku a je tím dokreslen lidský a přirozený charakter zvuku alba. Prostředí bez šumu v životě neexistuje vyjma speciálních bezdozvukových komor. Dále v původních masterech lépe rozlišuji rukopis hudebníků a vnímám celý proces průběhu skladby věrně v prostoru a čase. Zvuk je dlouhodobě neunavující, vtahuje do hudby. Je autentický, adekvátní, žádoucí.
Remix je postavený na okázalý účinek. Snaha přiblížit zvuk současným trendům, opatřit jej efektními atributy, aby lépe vynikal z dnešních přehrávacích zařízení (mp3 z mobilu, nebo ntb) zničila osobitost nahrávky. Zmizel charakter nástrojů, mikrodetaily, rozlišení. Celé se to ztrácí v hávu umělých příkras, nahrávka zní unifikovaně v jednolitém bum-cink pseudo prostorovém zvuku, zmizela brilance, přirozenost, pestrost. Zvuk je tvrdý, sevřený a násilný, což je také moderní trend, přitom původní Aqualung je poetický a otevřený. Zmizel šum a občasné defekty (třeba výpadek na začátku Wind Up ve slově "school", jenže já se na to zaškobrtnutí vždycky těšil, je to jako signifikantní prasklina ve staré malbě), zvuk je sterilní, umělý a nezáživný, vůbec k nahrávce nesedí. Je zajímavý tak pro povrchní poslech na laciném aparátu.
Dokonalost zvuku tkví v něčem jiném, než absenci šumu a přemíře basů. Dobrý zvuk je otázka pocitu z dlouhodobějšího poslechu, současné mixy se ale snaží ohromit po pár vteřinách, protože posluchač to déle jak tři minuty nebude poslouchat, to mu už bude předložen další hit. Delší poslech je nepříjemný a únavný. Wilson, ale zdaleka nejenom on, se vydal možná s dobrým úmyslem úplně špatným směrem.

Uživatelský avatar
Antony
Příspěvky: 846
Registrován: 28 čer 2014 19:13
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Jethro Tull

Příspěvek od Antony »

Podobně jsou například ještě zničeny nahrávky The DOORS, také pomocí různých "vylepšení". Například v 6CD edici "Perception Box" je použit úplně jiný mix u většiny skladeb. Jde často o změnu umístění nástrojů ve stereu, jiná sóla, přehozené pasáže, atd. Samozřejmě, ruku v ruce s dynamickou kompresí, aby vše bylo řádně "in".
Vždy jednoznačně doporučuji původní autentické verze historických alb v co nejcitlivějším převodu. Pokud jde o všelijak upravené verze, je potřeba je takto vnímat. Jako upravené, změněné a neoriginální adaptace.

Dasta
Příspěvky: 1062
Registrován: 15 led 2017 15:18
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Jethro Tull

Příspěvek od Dasta »

Antony,
Ohledně Doors- vlastním 6ti cd "The Doors A Collection", na obalech je uvedeno, že se jedná o výroční mix ke 40 výročí.
Oproti originálu je kromě toho co píšeš i jiné umístění zpěváka, což mně vadí nejvíce.
Jak píšu, každé preleštění nahrávky je spíše na škodu.
Proto je pro mně originální vydáni JT Aqualung pouze z roku 71 na vinylu se zeleným štítkem Chrysalis

Uživatelský avatar
jirie
Příspěvky: 767
Registrován: 03 pro 2008 11:35
Kontaktovat uživatele:

Re: Jethro Tull

Příspěvek od jirie »

Díky za obsáhlé komentáře. Jen škoda, že nebyl také analyzován ten Japan replica.

Oldear
Příspěvky: 916
Registrován: 23 kvě 2017 17:58
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Jethro Tull

Příspěvek od Oldear »

Antony
Ano ty seznamy s CD nahrávkami s Pre-Emphasis jsou neúplné a jistě jich bude existovat několik. Ty je však vůbec nepotřebuješ pokud máš kompatibilní player. Po vložení disku a načtení TOC se Ti v případě Pre-Emphasis okamžitě na displeji playeru zobrazí červeně De-Emphasis a vše funguje automaticky. Pokud nemáš kompatibilní player, tak pak je třeba se těmto vydání CD vyhnout a pak by bodl nějaký seznam. Obecně jsou to starší náhrávky vesměs z analogu, jak známé věci z klasiky, tak i z rocku. Např. i verze PF Dark side....
Na Wilsona mám názor opačný. Z mého pohledu na co šáhne, je super zvuk a je jedno zda CD, SACD, DVD-A, nebo LP.
Za mně, pokud Aqualung, tak Wilson na LP, či 24/96 v mch. Chce to slyšet, taky jsem dříve mch moc neuznával.

Ještě dodatek.
Výše v hodnocení píšeš k Hi-Res z HDTracks 24/96 : "" 5. - žádný šum, nepřirozené rozmazané stereo, nápadně zvýrazněné basy, nástroje plavou v prostoru ""
Tuto nahrávku z HDTracks jsem kupoval před cca 3 roky ještě před Boxem Aqualung. Já tam žádné rozmazání neslyším ani zvýrazněné basy a lokalizace je zcela přesná. Naopak tam slyším excelentní dynamiku a velmi vyrovnaný kmitočtový průběh. Podotýkám - posloucháno zcela rovně a bez úprav. Máš skutečně tento originál, nebo něco "jiného"?
Naposledy upravil(a) Oldear dne 05 lis 2018 17:52, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
RedBaron
Příspěvky: 782
Registrován: 11 dub 2013 16:08
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Jethro Tull

Příspěvek od RedBaron »

Ten Aqualung od Wilsona je prakticky první opravdu poslouchatelná verze tohohle alba, všechny ty původní škrabky byly jak z kazety :-D To, že je někdo navyklý, že v původních verzích zní buben jak plácnutí rukou o stůl a že vypadne zpěv kvůli zmačkaný pásce s vokálem, je věc jedna. Věc druhá je, že ve Wilsonově zvuku, ve kterém je všeho tak akorát, bych s klidem a velmi rád poslouchal všechna rocková alba kdy vydaná. Jenže mnohokrát je hudba vynikající a zvuk příšerná strouhanka. Je to stejný jako koukat na krásný holky v Penthouse na VHS a u FullHD záznamu se divit, že maj sem tam uhra a čtyři neoholený chloupky :-)

Uživatelský avatar
Antony
Příspěvky: 846
Registrován: 28 čer 2014 19:13
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Jethro Tull

Příspěvek od Antony »

Jo, to je celkem typické. Je trendy užívat si naleštěné kulisy, místo originálu s patinou. Já raději ten originál, který i bez příkras (tedy, hlavně bez nich), zní skvěle, přiměřeně dobově, má všechny jemné mikrodetaily, které Wilson vyžehlil do jedné umělé navoskované plochy. Místo loutkového divadla mám raději živé herce. Mimochodem, originál má bicí, co znějí jako bicí, v plné škále a barevnosti. Wilsonova adaptace zní na bubnech synteticky jednotvárně. Ale bum-cink efektněji, to ano. Dodnes jsem si myslel, že své příznivce má jen automobilový tuzing. Ale i v muzice dunící plasty vládnou.

Uživatelský avatar
RedBaron
Příspěvky: 782
Registrován: 11 dub 2013 16:08
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Jethro Tull

Příspěvek od RedBaron »

Mně tu stejně jako tobě hrajou poctivý vintáž bedny a žádnej plast, ale nahrávky, který mají jen ukřičený vyšší středy, žádné skutečné výšky a nepřítomné basy, nejsou nejlepší, v tom se neshodněm ;-)

Uživatelský avatar
Antony
Příspěvky: 846
Registrován: 28 čer 2014 19:13
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Jethro Tull

Příspěvek od Antony »

Pokud chybí objem basů, tak ještě by se dalo přijmout vydání DCC GZS 1105. To je tak na hranici. Wilsonova zpotvořenina uráží můj vkus.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti