Zkušenosti s 2.1 repro systémy
- PavelDosko
- Příspěvky: 1752
- Registrován: 08 úno 2011 13:06
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Zkušenosti s 2.1 repro systémy
pod 40Hz v hudbe nic neni ... tak jo
- PítrsPraha
- Příspěvky: 3959
- Registrován: 05 pro 2013 10:13
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Zkušenosti s 2.1 repro systémy
Pod 40 Hz je v hudbe hromada energie. Ale samozrejme posoudit to muze jen nekdo, kdo ma aparaturu schopnou kvalitne jit pod tech 40 Hz. Mozna proto si dadaft mysli, co popsal.
V klasicke hudbe tam velmi bezpecne saha gran casa, klidne klavir, samozrejme basa a nasly by se dozajista i dalsi nastroje. U varhanni hudby jsou tyhle nejlubsi tony pod 40 Hz tim korenim, proc (mimo jine) je tak pusobiva. Nemluve o jazzovych nastrojich (bici, basa). Samostatnou kapitolou je rock popr. metal, kde (velmi casto autorem nahravky ekvalizovane) bici a basa jdou vyrazne pod 40 Hz a vytvareji ten zlovestny hrmot, bez kteryho je takovy muziky pul. Elektronicka muzika je pak tony ke 20 Hz narvana taky slusne.
Je treba rozlisovat mezi "moje sestava neni schopna zahrat <40 Hz" a "v hudbe <40 Hz neni". Je v tom (nastesti) obrovsky rozdil.
V klasicke hudbe tam velmi bezpecne saha gran casa, klidne klavir, samozrejme basa a nasly by se dozajista i dalsi nastroje. U varhanni hudby jsou tyhle nejlubsi tony pod 40 Hz tim korenim, proc (mimo jine) je tak pusobiva. Nemluve o jazzovych nastrojich (bici, basa). Samostatnou kapitolou je rock popr. metal, kde (velmi casto autorem nahravky ekvalizovane) bici a basa jdou vyrazne pod 40 Hz a vytvareji ten zlovestny hrmot, bez kteryho je takovy muziky pul. Elektronicka muzika je pak tony ke 20 Hz narvana taky slusne.
Je treba rozlisovat mezi "moje sestava neni schopna zahrat <40 Hz" a "v hudbe <40 Hz neni". Je v tom (nastesti) obrovsky rozdil.
Re: Zkušenosti s 2.1 repro systémy
Sice už to tu někde je, ale přesto - doporučuji si pohrát s touto interaktivní tabulkou:
http://www.independentrecording.net/irn ... isplay.htm
Anebo alespoň kouknout na tento obrázek...

http://www.independentrecording.net/irn ... isplay.htm
Anebo alespoň kouknout na tento obrázek...

Re: Zkušenosti s 2.1 repro systémy
Dík za sdílené zkušenosti s 2.1 systémem. Já jsem měl možnost slyšet TAD ME-1 s Velodyne DD-15 a rozdíl s /bez subu byl zásadní. Docela mě překvapuje, že se přidávají suby i k velkým 3-pásm. bednam typu B&W 800.
To bych rád slyšel.
Co se mě týká tak velké sloupy jsem prodal kvůli problémům s akustikou a tak jsem přešel na regály ale nakonec jsem kompletně akusticky předělal poslechovku. Takže teď si mohu dovolit plnorozsahovy zvuk a 2.1 mě lákalo aspoň vyzkoušet. Prostě zkusit z Vivid B1 vytvořit B&W šneky přidáním 12palc. subu.
To bych rád slyšel.
Co se mě týká tak velké sloupy jsem prodal kvůli problémům s akustikou a tak jsem přešel na regály ale nakonec jsem kompletně akusticky předělal poslechovku. Takže teď si mohu dovolit plnorozsahovy zvuk a 2.1 mě lákalo aspoň vyzkoušet. Prostě zkusit z Vivid B1 vytvořit B&W šneky přidáním 12palc. subu.
Re: Zkušenosti s 2.1 repro systémy
Chápu, ostatně bylo by divné, kdyby to nebylo slyšet.Já jsem měl možnost slyšet TAD ME-1 s Velodyne DD-15 a rozdíl s /bez subu byl zásadní.
Otázka je, zda kombinace TAD ME-1 s Velodyne DD-15 je lepší řešení než plnopásmové TAD.
Re: Zkušenosti s 2.1 repro systémy
To ano ale plnorozsahove TAD Reference One jsou za 2mil.
- overgrounder
- Příspěvky: 457
- Registrován: 26 říj 2015 11:59
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Zkušenosti s 2.1 repro systémy
Ze své 2.1 instalace mám poměrně bohaté zkušenosti. Zkusím to vzít ve zkratce. Předně, obecně rozšířený omyl, že basy jsou všesměrové a nelze lokalizovat jejich zdroj je docela mýtus. I když je sub vhodně umístěný, nakalibrovaný a sladěný s hlavní reprosoustavou, pořád lze poměrně přesně určit, kde stojí. Tento efekt se daří eliminovat jen z části, a to vhodně nastaveným crossoverem, který musí respektovat možnosti basového nebo středobasového reproduktoru (plus akustiku místnosti), umístěním subu a opravdu milimiterové pohrání si s polohou hlavních repro + jejich natočením k poslechovému místu.
Mám doma třípásma ATC35 a dost dlouhou dobu jsem řešil rezonance na basech kolem 45Hz právě oříznutím signálu do hlavních beden ve prospěch subu. Tam bohužel lokalizace basové složky právě pod těch 45Hz byla jasná. Zvykl jsem si to takhle poslouchat, ale po návštěvě zdejšího člena (stejné repro) a sdělení jeho názoru mi to nedalo a začal jsem s tím znovu laborovat.
Podařilo se mi po dlouhých hodinách dosáhnout poměrně uspokojivého výsledku právě tím výše uvedeným postupem. Bedny teď hrají vše a crossover na subu je nastaven na nějakých 35Hz. Musel jsem o cca 10% snížit hlasitost subu, aby dole nedominoval, bedny jsou teď 3/4 metru od zadní zdi a poslouchá se to moc dobře. Nemám to doma změřené, takže jedu jen podle uší.
Chci tím říct, že se 2.1 systém vyladit dá i v akusticky neřešené místnosti, je však zapotřebí možnost kalibrace subu a opravdu dlouhé hodiny všemožného zkoušení. Efekt té lokalizace se snížil opravdu na minimum, ale pořád tam je. Fyziku prostě ošálit nejde.
Znám několik lidí, co mají doma i třeba hodně drahé bedny a jedou ve 2.1 taky, protože jim ten nejhlubší tlakový bas prostě chybí. Pravda, mluvím o regálech, většinou.
Určitě to minimálně za vyzkoušení stojí, ve tvé místnosti ti odpadá spoustu problémů
Mám doma třípásma ATC35 a dost dlouhou dobu jsem řešil rezonance na basech kolem 45Hz právě oříznutím signálu do hlavních beden ve prospěch subu. Tam bohužel lokalizace basové složky právě pod těch 45Hz byla jasná. Zvykl jsem si to takhle poslouchat, ale po návštěvě zdejšího člena (stejné repro) a sdělení jeho názoru mi to nedalo a začal jsem s tím znovu laborovat.
Podařilo se mi po dlouhých hodinách dosáhnout poměrně uspokojivého výsledku právě tím výše uvedeným postupem. Bedny teď hrají vše a crossover na subu je nastaven na nějakých 35Hz. Musel jsem o cca 10% snížit hlasitost subu, aby dole nedominoval, bedny jsou teď 3/4 metru od zadní zdi a poslouchá se to moc dobře. Nemám to doma změřené, takže jedu jen podle uší.
Chci tím říct, že se 2.1 systém vyladit dá i v akusticky neřešené místnosti, je však zapotřebí možnost kalibrace subu a opravdu dlouhé hodiny všemožného zkoušení. Efekt té lokalizace se snížil opravdu na minimum, ale pořád tam je. Fyziku prostě ošálit nejde.
Znám několik lidí, co mají doma i třeba hodně drahé bedny a jedou ve 2.1 taky, protože jim ten nejhlubší tlakový bas prostě chybí. Pravda, mluvím o regálech, většinou.
Určitě to minimálně za vyzkoušení stojí, ve tvé místnosti ti odpadá spoustu problémů

Re: Zkušenosti s 2.1 repro systémy
Můžeš prosím dát příklady těch drahých 2.1 systémů co jsi měl možnost slyšet? A jak se ti to líbilo.
- overgrounder
- Příspěvky: 457
- Registrován: 26 říj 2015 11:59
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Zkušenosti s 2.1 repro systémy
Možnost slyšet jsem bohužel nedostal. Jeden má regálové TADy, druhý něco od Franco Serblin, další už si moc nepamatuji. Čerpal jsem spíše z takových názorů, které byly proti tomu, že jeden sub nemá ve stereu co dělat.
Re: Zkušenosti s 2.1 repro systémy
Jiri
Kde si vyčetl, že někdo přidává k velkým bednám typu B&W osmistovkové řady sub. Vždyť ty bedny mají prakticky stejný rozsah od spodu, jako ten sub. Ty bedny jdou dole v +- 3dB od 15 Hz a sub v +- 3dB od 10 Hz a tam fakt už z hudby nic není. Jaký by to mělo smysl oříznout velké bedny a pustit to subem, resp. dvěma, nebo dokonce to pustit dohromady - to bych ani nechtěl slyšet. Ty 800 B&W mají takový spodek, že na něj nedosáhne 90 % subů.
Jinak, že jsou kvalitní velké bedny drahé? No také umějí a jak se říká: "z hovna bič neupleteš" a to ani deseti suby. Systém 2.1 na hudbu - to fakt né, ještě tak s přivřeným okem na mch 5.1 a v pohodě na DK. U DK nikdo neví jak to má bouchnout, či zapískat, to je jen doprovod k filmu, ikdyž velmi důležitý a dělá skvělé emoce. Nelze to však s ničím v reálu srovnávat, na rozdíl např. od zvuku houslí, či akustické basy. Ideální stav je vyřešit akustiku místnosti a poslouchat to na plnohodnotných bednách ve stereu a vůbec do záznamu nešahat, ať už analogově, či digitálně. Bohužel v dnešní různorodosti a kvalitě záznamů je toto těžké dodržet.
Kde si vyčetl, že někdo přidává k velkým bednám typu B&W osmistovkové řady sub. Vždyť ty bedny mají prakticky stejný rozsah od spodu, jako ten sub. Ty bedny jdou dole v +- 3dB od 15 Hz a sub v +- 3dB od 10 Hz a tam fakt už z hudby nic není. Jaký by to mělo smysl oříznout velké bedny a pustit to subem, resp. dvěma, nebo dokonce to pustit dohromady - to bych ani nechtěl slyšet. Ty 800 B&W mají takový spodek, že na něj nedosáhne 90 % subů.
Jinak, že jsou kvalitní velké bedny drahé? No také umějí a jak se říká: "z hovna bič neupleteš" a to ani deseti suby. Systém 2.1 na hudbu - to fakt né, ještě tak s přivřeným okem na mch 5.1 a v pohodě na DK. U DK nikdo neví jak to má bouchnout, či zapískat, to je jen doprovod k filmu, ikdyž velmi důležitý a dělá skvělé emoce. Nelze to však s ničím v reálu srovnávat, na rozdíl např. od zvuku houslí, či akustické basy. Ideální stav je vyřešit akustiku místnosti a poslouchat to na plnohodnotných bednách ve stereu a vůbec do záznamu nešahat, ať už analogově, či digitálně. Bohužel v dnešní různorodosti a kvalitě záznamů je toto těžké dodržet.
Re: Zkušenosti s 2.1 repro systémy
Systém 2.1 už mám taky nějakou dobu tak bych řeknu svůj názor.
Myslím že 2.1 je horší řešení než čisté stereo. Bez subu je zvuk ostřejší (jasnější) než s ním. Základem toho proč jít do 2.1 (2.2) je akustika v poslechovce. Důvod proč pořizovat subwoofer jsou asi 3:
1, Jak psal Pítrs když mám dobré bedny a akustiku. Zvuk je vyrovnaný na basech v pásmu 200-50hz tak se sub hodí pouze na doplnění spodních frekvencí. Když je nastaven správně přechod obou beden neměla by být slyšet pozice subwooferu.
2, Špatná akustika jako u mě. Díra v 60hz na -25db (případ většiny dřevostaveb). Zde po přidání subu bez kalibrace trochu díru opraví ale zase vyzdvihne pásmo před a za dírou. Zde je nejvhodnější subwoofer s dsp kalibrací kdy se pokusí tu díru úplně odstranit. Je možné že v této poslechovce nějaké obří sloupy s velkým basákem nebudou mít tak velký propad jako já s regálovkama (podobné to bylo i s bývalímy sloupy) do tolerance +-4db to asi nezahraje.
3, Třetí varianta co mě napadá je když je malá poslechovka a velké bedny s vyrovnanou akustikou ale nárustem na dolních frekvencích. Použití subfooferu je zde opačné s přehozenou fázi kdy basy dorovnávám (ubírám) do roviny ke zbytku zvuku.
Proto myslím že základem každého kvalitního řetězce opravdu začíná přeměřením a úpravou akustiky v poslechovce. Když už to dál upravit nejde pak tomu pomoci subwoofrem.
Myslím že 2.1 je horší řešení než čisté stereo. Bez subu je zvuk ostřejší (jasnější) než s ním. Základem toho proč jít do 2.1 (2.2) je akustika v poslechovce. Důvod proč pořizovat subwoofer jsou asi 3:
1, Jak psal Pítrs když mám dobré bedny a akustiku. Zvuk je vyrovnaný na basech v pásmu 200-50hz tak se sub hodí pouze na doplnění spodních frekvencí. Když je nastaven správně přechod obou beden neměla by být slyšet pozice subwooferu.
2, Špatná akustika jako u mě. Díra v 60hz na -25db (případ většiny dřevostaveb). Zde po přidání subu bez kalibrace trochu díru opraví ale zase vyzdvihne pásmo před a za dírou. Zde je nejvhodnější subwoofer s dsp kalibrací kdy se pokusí tu díru úplně odstranit. Je možné že v této poslechovce nějaké obří sloupy s velkým basákem nebudou mít tak velký propad jako já s regálovkama (podobné to bylo i s bývalímy sloupy) do tolerance +-4db to asi nezahraje.
3, Třetí varianta co mě napadá je když je malá poslechovka a velké bedny s vyrovnanou akustikou ale nárustem na dolních frekvencích. Použití subfooferu je zde opačné s přehozenou fázi kdy basy dorovnávám (ubírám) do roviny ke zbytku zvuku.
Proto myslím že základem každého kvalitního řetězce opravdu začíná přeměřením a úpravou akustiky v poslechovce. Když už to dál upravit nejde pak tomu pomoci subwoofrem.
Re: Zkušenosti s 2.1 repro systémy
Proč?
WILSON AUDIO ALEXX
Four-way, floorstanding loudspeaker. Drive-units: 1" (25.4mm) silk-dome tweeter, 5.75" (146mm) paper/pulp-cone midrange, 7" (178mm) carbon-fiber/paper-cone midrange, 10.5" (267mm) & 12.5" (318mm) paper/pulp-cone woofers. Crossover frequencies: not disclosed. Frequency response: 20Hz–31kHz, ±3dB.
WILSON AUDIO THOR'S HAMMER:
Two - 15 inch Dual Spider (38.1 cm) Dual-Ported
Frequency Response: 10 Hz - 300 Hz Room Average Response
WILSON AUDIO ALEXX
Four-way, floorstanding loudspeaker. Drive-units: 1" (25.4mm) silk-dome tweeter, 5.75" (146mm) paper/pulp-cone midrange, 7" (178mm) carbon-fiber/paper-cone midrange, 10.5" (267mm) & 12.5" (318mm) paper/pulp-cone woofers. Crossover frequencies: not disclosed. Frequency response: 20Hz–31kHz, ±3dB.
WILSON AUDIO THOR'S HAMMER:
Two - 15 inch Dual Spider (38.1 cm) Dual-Ported
Frequency Response: 10 Hz - 300 Hz Room Average Response
- Přílohy
-
Re: Zkušenosti s 2.1 repro systémy
jiri
1. ta fotka je zase extrém. a k tomu co původně řešíš ty u sebe (zda k malým bdnám pořídit woofer ) extrém totální.
všechny wilson-audio hrají zrovna basy fenomenálně. k těmhle alexxám přidat woofer...?? to bude mít nějaký zvláštní důvod.
nevidíme zasilovač. má k tomu lampy? pak chápu tyhle mega hrombedny.
2. slyšel jsem hodně sestav s BW800/801. ten, kdo je měl pořádně nakrmené (tzn. dostatečný výkon do 8), tak woofer nepotřeboval.
slyšel jsem nějaké 800ky na lampách. to bylo dost špatné a pak by woofer na basech pomohl zásadně.
ale při použití selského rozumu, při amlpifikaci beden typu bw800, není ( za normálních podmínek) žádný důvod k použití hrombedny.
3. ve tvém případě tě budu vždy zrazovat od prznění zvuku těch krásných beden (bohužel malých) nějakým wooferem. ani sebelepší nic ve stereu nezlepší. možná první pocit a první hodinu bys měl pocit "výhry". to bych raději, na tvém místě, vyměnil bedny za velké. aneb ... kruhovou cestou se vrátíš zpět.

vivid s basákem do stran u tebe "v nudli" udělá též problémy. tzn. hledat bedny, které foukají do předu a mají vysokou citlivost.
1. ta fotka je zase extrém. a k tomu co původně řešíš ty u sebe (zda k malým bdnám pořídit woofer ) extrém totální.
všechny wilson-audio hrají zrovna basy fenomenálně. k těmhle alexxám přidat woofer...?? to bude mít nějaký zvláštní důvod.
nevidíme zasilovač. má k tomu lampy? pak chápu tyhle mega hrombedny.
2. slyšel jsem hodně sestav s BW800/801. ten, kdo je měl pořádně nakrmené (tzn. dostatečný výkon do 8), tak woofer nepotřeboval.
slyšel jsem nějaké 800ky na lampách. to bylo dost špatné a pak by woofer na basech pomohl zásadně.
ale při použití selského rozumu, při amlpifikaci beden typu bw800, není ( za normálních podmínek) žádný důvod k použití hrombedny.
3. ve tvém případě tě budu vždy zrazovat od prznění zvuku těch krásných beden (bohužel malých) nějakým wooferem. ani sebelepší nic ve stereu nezlepší. možná první pocit a první hodinu bys měl pocit "výhry". to bych raději, na tvém místě, vyměnil bedny za velké. aneb ... kruhovou cestou se vrátíš zpět.

vivid s basákem do stran u tebe "v nudli" udělá též problémy. tzn. hledat bedny, které foukají do předu a mají vysokou citlivost.
Re: Zkušenosti s 2.1 repro systémy
Tak trochu vyburcován touto debatou jsem včera vytáhnul vše co mám od Mariána Vargy, na subu nastavil minimální hlasitost a dělící frekvenci na cca 45 Hz a pouštěl jednu skladbu za druhou jednou bez a jednou se subem. Zvláštní, ale se subem se mi to líbilo víc.
Možná je to jen psycho abych si zdůvodnil že se mi nechce ten sub vyhazovat.

Možná je to jen psycho abych si zdůvodnil že se mi nechce ten sub vyhazovat.


Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů