http://www.positive-feedback.com/Issue2/mastering.htm
Digitalizace LP
-
archeocomp
- Příspěvky: 55
- Registrován: 27 črc 2014 12:14
- Kontaktovat uživatele:
Re: Digitalizace LP
Je toho plný internet stačí pohľadať. Opakovane ľudia nachádzajú v LP nahrávkach obsah vysoko nad 20kHz. A pre tých čo tvrdia, že to nejde a nejde. Tu si prečítajte, že to ide. A dokonca poriadne vysoko
http://www.positive-feedback.com/Issue2/mastering.htm
http://www.positive-feedback.com/Issue2/mastering.htm
- vonvichousch
- Příspěvky: 349
- Registrován: 08 dub 2010 10:07
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Digitalizace LP
PítrsPraha píše:vonvichousch:
Odkud se tedy na mých vinylech berou zvuky ležící vysoko nad 18 kHz?
- vonvichousch
- Příspěvky: 349
- Registrován: 08 dub 2010 10:07
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Digitalizace LP
archeocomp píše:Je toho plný internet stačí pohľadať. Opakovane ľudia nachádzajú v LP nahrávkach obsah vysoko nad 20kHz. A pre tých čo tvrdia, že to nejde a nejde. Tu si prečítajte, že to ide. A dokonca poriadne vysoko![]()
http://www.positive-feedback.com/Issue2/mastering.htm
Neřekl jsem,že to nejde (no s tou přenoskou co tam je na tom tvojem videu to půjde velmi těžko) , ale že se to nepoužívá, pro známé problémy (musí se snížit rychlost řezání matrice a podobně). Navíc se frekvence při každém přehrání snižuje, jinak zjisti si ceny vinylu co MoFi dělalo ve vysokém rozlišení a kolik šlo z matrice vylisovat kusů.
Že něco dokážeme vyrobit neznamená, že se to v komerční výrobě použivá.
Ostatně i tvůj odkaz končí slovy : " Wait a minute... whazzat, Stan? You say that this incredibly high frequency won’t actually be on the MoFi LPs that the public can buy. What is this... you’re keeping all the good stuff for yourself? Oh. You say the cutter head will fry, so you’re filtering out the HF. And unsuspecting audiophiles’ cartridges may not like it either? Well, save those lacquers. They’ll be valuable collector’s items someday. I can see the e-bay auctions now..."
-
archeocomp
- Příspěvky: 55
- Registrován: 27 črc 2014 12:14
- Kontaktovat uživatele:
Re: Digitalizace LP
Ja dúfam, že Direct Metal Mastering čo používajú v Lodeniciach nebol zase až tak moc rozšírený. Pri Laquer Masteroch boli filtre nastavené asi vyššie a menej strmo. Len špekulujem. Každopádne viem o nejakých audiofilských LP Beatles, Pink FLoyd ktoré boli rezané pri half speed a do lacqueru.
- PítrsPraha
- Příspěvky: 3959
- Registrován: 05 pro 2013 10:13
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Digitalizace LP
Ahaaa... Tzn. že v ProJect Phono Boxu II, případně v NADu C375 je nějaký generátor tónů >18 kHz, který je do signálu vkládá právě a pouze ve chvílích, kdy znějí nástroje, které přirozeně obsahují takové frekvencevonvichousch píše:to je spíš otázka na tvůj řetězec, že si vymýšlí věci, které na běžných vinylech nejsou.
Nebo že by takový aktivní prvek byl vestavěnej v kabelech
- vonvichousch
- Příspěvky: 349
- Registrován: 08 dub 2010 10:07
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Digitalizace LP
Znova opakuji,že nevím kde se v tvojem řetězci indukuje frekvence nad 18kHz, každopádně je téměř jisté,že na LP obsažena není, respektive není v mástru, ze kterého byl vinyl řezán.
http://wiki.hydrogenaud.io/index.php?ti ... s_and_FAQs
Although some sort of signal above 20kHz can be recovered from an LP, it is highly unlikely to be related to the programme material; in other words it is noise. The majority of LPs probably contain nothing of significance above about 16kHz.
Ale co,když Ti nestačí specifikace přímo od výrobce vinylů pro master, tak jo, desky pro tebe měly master nad 16(18) kHz...
http://wiki.hydrogenaud.io/index.php?ti ... s_and_FAQs
Although some sort of signal above 20kHz can be recovered from an LP, it is highly unlikely to be related to the programme material; in other words it is noise. The majority of LPs probably contain nothing of significance above about 16kHz.
Ale co,když Ti nestačí specifikace přímo od výrobce vinylů pro master, tak jo, desky pro tebe měly master nad 16(18) kHz...
- PítrsPraha
- Příspěvky: 3959
- Registrován: 05 pro 2013 10:13
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Digitalizace LP
Nejde mi o to se hádat. Ptám se zcela vážně, kde se tedy ty frekvence berou?
A napadá mě jedno řešení: neexistuje jen jeden jediný výrobce masterů pro vinyly, které jsi citoval.
Myslím, že nebude problém se shodnout na tom, že v přenosce, kabeláži ani phono preampu nejsou žádní zelení mužíčci vyrábějící frekvence nad 18 kHz čirou náhodou přesně ve chvílích, kdy zazní nástroj, který takové frekvence obsahuje.
A protože na UFO nevěřím, ptám se, kde se tedy v záznamu berou?
A napadá mě jedno řešení: neexistuje jen jeden jediný výrobce masterů pro vinyly, které jsi citoval.
Myslím, že nebude problém se shodnout na tom, že v přenosce, kabeláži ani phono preampu nejsou žádní zelení mužíčci vyrábějící frekvence nad 18 kHz čirou náhodou přesně ve chvílích, kdy zazní nástroj, který takové frekvence obsahuje.
A protože na UFO nevěřím, ptám se, kde se tedy v záznamu berou?
-
archeocomp
- Příspěvky: 55
- Registrován: 27 črc 2014 12:14
- Kontaktovat uživatele:
Re: Digitalizace LP
Problém je generalizovanie. Obmedzenia u jedného výrobcu nemusia platiť u iných.PítrsPraha píše: A napadá mě jedno řešení: neexistuje jen jeden jediný výrobce masterů pro vinyly, které jsi citoval.
Nieležen že sa každý výrobca líši, ale ešte aj záleží aj od zvukového majstra. Každý si tam dá filtre podľa svojho presvedčenia. Lodenický Direct Metal Mastering je "vraj" už od počutia menej výškový. Lenže vyrezať do (lacquer) drážky sa dá aj 122kHz ako vidno a cievkové magneťáky s kilometrami pások mali plochú frekvenčnú krivku až nad 30kHz už do 60-tych rokov minulého storočia. Takže technológia to dokázala.
- vonvichousch
- Příspěvky: 349
- Registrován: 08 dub 2010 10:07
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Digitalizace LP
Takže další : http://unit-8-recording-studios.co.uk/2 ... ing-vinyl/archeocomp píše:Problém je generalizovanie. Obmedzenia u jedného výrobcu nemusia platiť u iných.PítrsPraha píše: A napadá mě jedno řešení: neexistuje jen jeden jediný výrobce masterů pro vinyly, které jsi citoval.
Nieležen že sa každý výrobca líši, ale ešte aj záleží aj od zvukového majstra. Každý si tam dá filtre podľa svojho presvedčenia. Lodenický Direct Metal Mastering je "vraj" už počutia menej výškový. Lenže vyrezať do (lacquer) drážky sa dá aj 122kHz ako vidno a cievkové magneťáky s kilometrami pások mali plochú frekvenčnú krivku až nad 30kHz už do 60-tych rokov minulého storočia. Takže technológia to dokázala.
http://mightymediadiscs.co.uk/vinmas.html
http://www.chicagomasteringservice.com/preparation.html
to je jen tak narychlo ... prostě 16kHz cutt je všeobecná domluva, né " podľa svojho presvedčenia" ....
Lenže vyrezať do (lacquer) drážky sa dá aj 122kHz ..... ano, jenomže né pro komerční účely, prostě by se to nezaplatilo.
Takže technológia to dokázala. - to vůbec nezpochybňuji, jenomže nebyla využita.
-
archeocomp
- Příspěvky: 55
- Registrován: 27 črc 2014 12:14
- Kontaktovat uživatele:
Re: Digitalizace LP
V detailoch je skrytý celý spor. Skús odpovedať:
1. Aký strmý je filter 16kHz? Teda aký je pokles pri 32kHz?
2. Môžeš kategoricky vylúčiť, že niektorý majster nastavil filter vyššie ako na 16kHz?
3. Myslíš že používali 16kHz filter aj pri audiofilských pressoch rezaných pri half speed?
1. Aký strmý je filter 16kHz? Teda aký je pokles pri 32kHz?
2. Môžeš kategoricky vylúčiť, že niektorý majster nastavil filter vyššie ako na 16kHz?
3. Myslíš že používali 16kHz filter aj pri audiofilských pressoch rezaných pri half speed?
- PítrsPraha
- Příspěvky: 3959
- Registrován: 05 pro 2013 10:13
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Digitalizace LP
Naštěstí zde žádný spor není (tedy z mého pohledu). Bohatý obsah frekvencí nad 16kHz je prostá a jednoduše prokazatelná realita vinylových desek. Večer sem pro zajímavost hodím nějaké frekvenční analýzy z mých desek.archeocomp píše:V detailoch je skrytý celý spor.
- PítrsPraha
- Příspěvky: 3959
- Registrován: 05 pro 2013 10:13
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Digitalizace LP
...tady jsou slíbený frekvenční průběhy. Nahrávaný přes Debut III a Phono Box II za použití tehdy ještě 2M Red, která má papírově frekvenční rozsah do 22 kHz, reálně pak do 23 kHz s nějakým útlumem. Na všech je tak krásně vidět, jak je vše nad 16 kHz beznadějně uřízlý...
Leonard Cohen: Banjo

Depeche Mode: In Your Room

Faith No More: Caffein

Leonard Cohen: Banjo

Depeche Mode: In Your Room

Faith No More: Caffein

-
archeocomp
- Příspěvky: 55
- Registrován: 27 črc 2014 12:14
- Kontaktovat uživatele:
Re: Digitalizace LP
Ako by asi hralo takéto LPíčko?
http://www.ebay.de/itm/181504472325?ssP ... 1423.l2649
prípadne HiQ records
http://www.ebay.de/itm/Mozart-Symphonie ... 1355869337
alebo analógový remaster od Analogue Productions (zaujímavosť: dočítal som sa, že v originálnom vydaní z roku 1956 nepoužili žiadne filtre)
http://www.ebay.de/itm/Gershwin-Rhapsod ... 1393181729
http://www.ebay.de/itm/181504472325?ssP ... 1423.l2649
prípadne HiQ records
http://www.ebay.de/itm/Mozart-Symphonie ... 1355869337
alebo analógový remaster od Analogue Productions (zaujímavosť: dočítal som sa, že v originálnom vydaní z roku 1956 nepoužili žiadne filtre)
http://www.ebay.de/itm/Gershwin-Rhapsod ... 1393181729
Re: Digitalizace LP
Zatím jsem nainstaloval EAC, procházím nastavení, oprašuju a zkouším stroje, nakupuju vybavení (čistící ištrumenty, police na desky, přenosky, hroty
, stěhuju LP z chalupy do poslechovky....Zatím nedošlo na zvukovky/externí převodník....Jakmile bude nějaký hmatatelný výstup, napíšu 
Re: Digitalizace LP
Ano, přesně tak. LP jde do 20 kHz snad jen tehdy, je-li řezána při poloviční rychlosti. Zvuky nad 20 kHz na LP vůbec nejsou zaznamenány. Přesto ve výsledku snímání jsou. Kde se tedy berou? Odpověď je jednoduchá. Snímací hrot má konečný rozměr, takže má problémy při snímání vyšších kmitočtů, zvláště u středu desky. Kónické hroty mají problémy již od cca 8 kHz, eliptické okolo 11 kHz. Řeší se to omezováním amplitudy vyšších kmitočtů a omezením maximálního kmitočtového rozsahu nad cca 18 kHz. Snížení amplitudy vyšších kmitočtů "narovná" snímaný tvar drážky a hrot se přeci jen nějak "vejde". Snímací proces LP však má ve výsledku mnoho druhů zkreslení, vyplývajících z principů mechanického záznamu zvuku, přičemž postižení je hlavně u vyšších kmitočtů. Zkreslení znamená to, že se ve výsledném zvuku objevují vyšší harmonické snímaných kmitočtů. A tak ve spektru zvuku z LP se objevují kmitočty až do cca 50 či 60 kHz, leckdy i výše, ale to jsou kmitočty, vzniklé zkreslením zvuku při snímání a nemají absolutně nic společného se zvuky třeba nahrávaného orchestru. Protože na charakter zkreslení má vliv i tvar a opotřebení hrotu, proto hrají různé přenosky různě. Výsledný zvuk, daný přítomností mnoha zkreslení, je typický "teplý gramofonový zvuk", který mnoho lidí miluje a proto na zvuk z LP nedá dopustit. U CD systémů jsou všechny parazitní kmitočty nad 20 kHz odstraněny poměrně ostrým filtrem, takže tam nejsou ve výsledku přítomny. Viz také požadavky na mástery v GZ Loděnice, http://www.gzmedia.com/cs-CZ/Technicka- ... aster.aspx kde je pro LP spousta omezení, kdežto pro CD absolutně nic.vonvichousch píše:archeocomp píše: Analóg sa počúva kvôli vyššiemu frekvenčnému rozsahu, a teda viac informáciam vo zvuku. V koncertnej miestnosti je plno zvukov nad 20.000 Hz. To z CD nikdy nepolezie. Digitalizácia (v bežnej kvalite) mne osobne pripadá ako nezmysel, to si môžeš rovno kúpiť CDčka.
... a kde se tam ty vyšší frekvenční rozsahy berou ?Když master pro řezací hlavu se u lepších LP "řezal" na 18kHz a u bežných LP na 16kHz ? A to vůbec neberu v potaz,že od 70. let 20. století se mastery pro LP začaly pořizovat (né všechny) v digitální podobě při 13 bitovém převzorkování. Supraphon od roku 1976.Až následně,pro mix (digitální ještě neexistoval) se převedl do analogu a pracovalo se v analogové cestě.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti

