Digitalizace LP

Prostor pro milovníky poslechu LP
Odpovědět
archeocomp
Příspěvky: 55
Registrován: 27 črc 2014 12:14
Kontaktovat uživatele:

Re: Digitalizace LP

Příspěvek od archeocomp »

Je toho plný internet stačí pohľadať. Opakovane ľudia nachádzajú v LP nahrávkach obsah vysoko nad 20kHz. A pre tých čo tvrdia, že to nejde a nejde. Tu si prečítajte, že to ide. A dokonca poriadne vysoko ;)

http://www.positive-feedback.com/Issue2/mastering.htm

Uživatelský avatar
vonvichousch
Příspěvky: 349
Registrován: 08 dub 2010 10:07
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Digitalizace LP

Příspěvek od vonvichousch »

PítrsPraha píše:vonvichousch:
Odkud se tedy na mých vinylech berou zvuky ležící vysoko nad 18 kHz?
:D to je spíš otázka na tvůj řetězec, že si vymýšlí věci, které na běžných vinylech nejsou.

Uživatelský avatar
vonvichousch
Příspěvky: 349
Registrován: 08 dub 2010 10:07
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Digitalizace LP

Příspěvek od vonvichousch »

archeocomp píše:Je toho plný internet stačí pohľadať. Opakovane ľudia nachádzajú v LP nahrávkach obsah vysoko nad 20kHz. A pre tých čo tvrdia, že to nejde a nejde. Tu si prečítajte, že to ide. A dokonca poriadne vysoko ;)

http://www.positive-feedback.com/Issue2/mastering.htm

Neřekl jsem,že to nejde (no s tou přenoskou co tam je na tom tvojem videu to půjde velmi těžko) , ale že se to nepoužívá, pro známé problémy (musí se snížit rychlost řezání matrice a podobně). Navíc se frekvence při každém přehrání snižuje, jinak zjisti si ceny vinylu co MoFi dělalo ve vysokém rozlišení a kolik šlo z matrice vylisovat kusů.
Že něco dokážeme vyrobit neznamená, že se to v komerční výrobě použivá.

Ostatně i tvůj odkaz končí slovy : " Wait a minute... whazzat, Stan? You say that this incredibly high frequency won’t actually be on the MoFi LPs that the public can buy. What is this... you’re keeping all the good stuff for yourself? Oh. You say the cutter head will fry, so you’re filtering out the HF. And unsuspecting audiophiles’ cartridges may not like it either? Well, save those lacquers. They’ll be valuable collector’s items someday. I can see the e-bay auctions now..."

archeocomp
Příspěvky: 55
Registrován: 27 črc 2014 12:14
Kontaktovat uživatele:

Re: Digitalizace LP

Příspěvek od archeocomp »

Ja dúfam, že Direct Metal Mastering čo používajú v Lodeniciach nebol zase až tak moc rozšírený. Pri Laquer Masteroch boli filtre nastavené asi vyššie a menej strmo. Len špekulujem. Každopádne viem o nejakých audiofilských LP Beatles, Pink FLoyd ktoré boli rezané pri half speed a do lacqueru.

Uživatelský avatar
PítrsPraha
Příspěvky: 3959
Registrován: 05 pro 2013 10:13
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Digitalizace LP

Příspěvek od PítrsPraha »

vonvichousch píše:to je spíš otázka na tvůj řetězec, že si vymýšlí věci, které na běžných vinylech nejsou.
Ahaaa... Tzn. že v ProJect Phono Boxu II, případně v NADu C375 je nějaký generátor tónů >18 kHz, který je do signálu vkládá právě a pouze ve chvílích, kdy znějí nástroje, které přirozeně obsahují takové frekvence *2thumbsup* ? To je chytré, viď *hura*?

Nebo že by takový aktivní prvek byl vestavěnej v kabelech :mrgreen:?

Uživatelský avatar
vonvichousch
Příspěvky: 349
Registrován: 08 dub 2010 10:07
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Digitalizace LP

Příspěvek od vonvichousch »

Znova opakuji,že nevím kde se v tvojem řetězci indukuje frekvence nad 18kHz, každopádně je téměř jisté,že na LP obsažena není, respektive není v mástru, ze kterého byl vinyl řezán.

http://wiki.hydrogenaud.io/index.php?ti ... s_and_FAQs


Although some sort of signal above 20kHz can be recovered from an LP, it is highly unlikely to be related to the programme material; in other words it is noise. The majority of LPs probably contain nothing of significance above about 16kHz.


Ale co,když Ti nestačí specifikace přímo od výrobce vinylů pro master, tak jo, desky pro tebe měly master nad 16(18) kHz... :D

Uživatelský avatar
PítrsPraha
Příspěvky: 3959
Registrován: 05 pro 2013 10:13
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Digitalizace LP

Příspěvek od PítrsPraha »

Nejde mi o to se hádat. Ptám se zcela vážně, kde se tedy ty frekvence berou?
A napadá mě jedno řešení: neexistuje jen jeden jediný výrobce masterů pro vinyly, které jsi citoval.

Myslím, že nebude problém se shodnout na tom, že v přenosce, kabeláži ani phono preampu nejsou žádní zelení mužíčci vyrábějící frekvence nad 18 kHz čirou náhodou přesně ve chvílích, kdy zazní nástroj, který takové frekvence obsahuje.

A protože na UFO nevěřím, ptám se, kde se tedy v záznamu berou?

archeocomp
Příspěvky: 55
Registrován: 27 črc 2014 12:14
Kontaktovat uživatele:

Re: Digitalizace LP

Příspěvek od archeocomp »

PítrsPraha píše: A napadá mě jedno řešení: neexistuje jen jeden jediný výrobce masterů pro vinyly, které jsi citoval.
Problém je generalizovanie. Obmedzenia u jedného výrobcu nemusia platiť u iných.

Nieležen že sa každý výrobca líši, ale ešte aj záleží aj od zvukového majstra. Každý si tam dá filtre podľa svojho presvedčenia. Lodenický Direct Metal Mastering je "vraj" už od počutia menej výškový. Lenže vyrezať do (lacquer) drážky sa dá aj 122kHz ako vidno a cievkové magneťáky s kilometrami pások mali plochú frekvenčnú krivku až nad 30kHz už do 60-tych rokov minulého storočia. Takže technológia to dokázala.

Uživatelský avatar
vonvichousch
Příspěvky: 349
Registrován: 08 dub 2010 10:07
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Digitalizace LP

Příspěvek od vonvichousch »

archeocomp píše:
PítrsPraha píše: A napadá mě jedno řešení: neexistuje jen jeden jediný výrobce masterů pro vinyly, které jsi citoval.
Problém je generalizovanie. Obmedzenia u jedného výrobcu nemusia platiť u iných.

Nieležen že sa každý výrobca líši, ale ešte aj záleží aj od zvukového majstra. Každý si tam dá filtre podľa svojho presvedčenia. Lodenický Direct Metal Mastering je "vraj" už počutia menej výškový. Lenže vyrezať do (lacquer) drážky sa dá aj 122kHz ako vidno a cievkové magneťáky s kilometrami pások mali plochú frekvenčnú krivku až nad 30kHz už do 60-tych rokov minulého storočia. Takže technológia to dokázala.
Takže další : http://unit-8-recording-studios.co.uk/2 ... ing-vinyl/
http://mightymediadiscs.co.uk/vinmas.html
http://www.chicagomasteringservice.com/preparation.html

to je jen tak narychlo ... prostě 16kHz cutt je všeobecná domluva, né " podľa svojho presvedčenia" ....

Lenže vyrezať do (lacquer) drážky sa dá aj 122kHz ..... ano, jenomže né pro komerční účely, prostě by se to nezaplatilo.

Takže technológia to dokázala. - to vůbec nezpochybňuji, jenomže nebyla využita.

archeocomp
Příspěvky: 55
Registrován: 27 črc 2014 12:14
Kontaktovat uživatele:

Re: Digitalizace LP

Příspěvek od archeocomp »

V detailoch je skrytý celý spor. Skús odpovedať:
1. Aký strmý je filter 16kHz? Teda aký je pokles pri 32kHz?
2. Môžeš kategoricky vylúčiť, že niektorý majster nastavil filter vyššie ako na 16kHz?
3. Myslíš že používali 16kHz filter aj pri audiofilských pressoch rezaných pri half speed?

Uživatelský avatar
PítrsPraha
Příspěvky: 3959
Registrován: 05 pro 2013 10:13
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Digitalizace LP

Příspěvek od PítrsPraha »

archeocomp píše:V detailoch je skrytý celý spor.
Naštěstí zde žádný spor není (tedy z mého pohledu). Bohatý obsah frekvencí nad 16kHz je prostá a jednoduše prokazatelná realita vinylových desek. Večer sem pro zajímavost hodím nějaké frekvenční analýzy z mých desek.

;)

Uživatelský avatar
PítrsPraha
Příspěvky: 3959
Registrován: 05 pro 2013 10:13
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Digitalizace LP

Příspěvek od PítrsPraha »

...tady jsou slíbený frekvenční průběhy. Nahrávaný přes Debut III a Phono Box II za použití tehdy ještě 2M Red, která má papírově frekvenční rozsah do 22 kHz, reálně pak do 23 kHz s nějakým útlumem. Na všech je tak krásně vidět, jak je vše nad 16 kHz beznadějně uřízlý... :mrgreen:

Leonard Cohen: Banjo

Obrázek

Depeche Mode: In Your Room

Obrázek

Faith No More: Caffein

Obrázek

archeocomp
Příspěvky: 55
Registrován: 27 črc 2014 12:14
Kontaktovat uživatele:

Re: Digitalizace LP

Příspěvek od archeocomp »

Ako by asi hralo takéto LPíčko?
http://www.ebay.de/itm/181504472325?ssP ... 1423.l2649

prípadne HiQ records
http://www.ebay.de/itm/Mozart-Symphonie ... 1355869337

alebo analógový remaster od Analogue Productions (zaujímavosť: dočítal som sa, že v originálnom vydaní z roku 1956 nepoužili žiadne filtre)
http://www.ebay.de/itm/Gershwin-Rhapsod ... 1393181729

KDB
Příspěvky: 22
Registrován: 10 srp 2014 17:42
Kontaktovat uživatele:

Re: Digitalizace LP

Příspěvek od KDB »

Zatím jsem nainstaloval EAC, procházím nastavení, oprašuju a zkouším stroje, nakupuju vybavení (čistící ištrumenty, police na desky, přenosky, hroty :-), stěhuju LP z chalupy do poslechovky....Zatím nedošlo na zvukovky/externí převodník....Jakmile bude nějaký hmatatelný výstup, napíšu ;)

Mikrob
Příspěvky: 26
Registrován: 06 říj 2014 21:50
Kontaktovat uživatele:

Re: Digitalizace LP

Příspěvek od Mikrob »

vonvichousch píše:
archeocomp píše: Analóg sa počúva kvôli vyššiemu frekvenčnému rozsahu, a teda viac informáciam vo zvuku. V koncertnej miestnosti je plno zvukov nad 20.000 Hz. To z CD nikdy nepolezie. Digitalizácia (v bežnej kvalite) mne osobne pripadá ako nezmysel, to si môžeš rovno kúpiť CDčka.

... a kde se tam ty vyšší frekvenční rozsahy berou ?Když master pro řezací hlavu se u lepších LP "řezal" na 18kHz a u bežných LP na 16kHz ? A to vůbec neberu v potaz,že od 70. let 20. století se mastery pro LP začaly pořizovat (né všechny) v digitální podobě při 13 bitovém převzorkování. Supraphon od roku 1976.Až následně,pro mix (digitální ještě neexistoval) se převedl do analogu a pracovalo se v analogové cestě.
Ano, přesně tak. LP jde do 20 kHz snad jen tehdy, je-li řezána při poloviční rychlosti. Zvuky nad 20 kHz na LP vůbec nejsou zaznamenány. Přesto ve výsledku snímání jsou. Kde se tedy berou? Odpověď je jednoduchá. Snímací hrot má konečný rozměr, takže má problémy při snímání vyšších kmitočtů, zvláště u středu desky. Kónické hroty mají problémy již od cca 8 kHz, eliptické okolo 11 kHz. Řeší se to omezováním amplitudy vyšších kmitočtů a omezením maximálního kmitočtového rozsahu nad cca 18 kHz. Snížení amplitudy vyšších kmitočtů "narovná" snímaný tvar drážky a hrot se přeci jen nějak "vejde". Snímací proces LP však má ve výsledku mnoho druhů zkreslení, vyplývajících z principů mechanického záznamu zvuku, přičemž postižení je hlavně u vyšších kmitočtů. Zkreslení znamená to, že se ve výsledném zvuku objevují vyšší harmonické snímaných kmitočtů. A tak ve spektru zvuku z LP se objevují kmitočty až do cca 50 či 60 kHz, leckdy i výše, ale to jsou kmitočty, vzniklé zkreslením zvuku při snímání a nemají absolutně nic společného se zvuky třeba nahrávaného orchestru. Protože na charakter zkreslení má vliv i tvar a opotřebení hrotu, proto hrají různé přenosky různě. Výsledný zvuk, daný přítomností mnoha zkreslení, je typický "teplý gramofonový zvuk", který mnoho lidí miluje a proto na zvuk z LP nedá dopustit. U CD systémů jsou všechny parazitní kmitočty nad 20 kHz odstraněny poměrně ostrým filtrem, takže tam nejsou ve výsledku přítomny. Viz také požadavky na mástery v GZ Loděnice, http://www.gzmedia.com/cs-CZ/Technicka- ... aster.aspx kde je pro LP spousta omezení, kdežto pro CD absolutně nic.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů