
http://www.positive-feedback.com/Issue2/mastering.htm
PítrsPraha píše:vonvichousch:
Odkud se tedy na mých vinylech berou zvuky ležící vysoko nad 18 kHz?
archeocomp píše:Je toho plný internet stačí pohľadať. Opakovane ľudia nachádzajú v LP nahrávkach obsah vysoko nad 20kHz. A pre tých čo tvrdia, že to nejde a nejde. Tu si prečítajte, že to ide. A dokonca poriadne vysoko![]()
http://www.positive-feedback.com/Issue2/mastering.htm
Ahaaa... Tzn. že v ProJect Phono Boxu II, případně v NADu C375 je nějaký generátor tónů >18 kHz, který je do signálu vkládá právě a pouze ve chvílích, kdy znějí nástroje, které přirozeně obsahují takové frekvencevonvichousch píše:to je spíš otázka na tvůj řetězec, že si vymýšlí věci, které na běžných vinylech nejsou.
Problém je generalizovanie. Obmedzenia u jedného výrobcu nemusia platiť u iných.PítrsPraha píše: A napadá mě jedno řešení: neexistuje jen jeden jediný výrobce masterů pro vinyly, které jsi citoval.
Takže další : http://unit-8-recording-studios.co.uk/2 ... ing-vinyl/archeocomp píše:Problém je generalizovanie. Obmedzenia u jedného výrobcu nemusia platiť u iných.PítrsPraha píše: A napadá mě jedno řešení: neexistuje jen jeden jediný výrobce masterů pro vinyly, které jsi citoval.
Nieležen že sa každý výrobca líši, ale ešte aj záleží aj od zvukového majstra. Každý si tam dá filtre podľa svojho presvedčenia. Lodenický Direct Metal Mastering je "vraj" už počutia menej výškový. Lenže vyrezať do (lacquer) drážky sa dá aj 122kHz ako vidno a cievkové magneťáky s kilometrami pások mali plochú frekvenčnú krivku až nad 30kHz už do 60-tych rokov minulého storočia. Takže technológia to dokázala.
Naštěstí zde žádný spor není (tedy z mého pohledu). Bohatý obsah frekvencí nad 16kHz je prostá a jednoduše prokazatelná realita vinylových desek. Večer sem pro zajímavost hodím nějaké frekvenční analýzy z mých desek.archeocomp píše:V detailoch je skrytý celý spor.
Ano, přesně tak. LP jde do 20 kHz snad jen tehdy, je-li řezána při poloviční rychlosti. Zvuky nad 20 kHz na LP vůbec nejsou zaznamenány. Přesto ve výsledku snímání jsou. Kde se tedy berou? Odpověď je jednoduchá. Snímací hrot má konečný rozměr, takže má problémy při snímání vyšších kmitočtů, zvláště u středu desky. Kónické hroty mají problémy již od cca 8 kHz, eliptické okolo 11 kHz. Řeší se to omezováním amplitudy vyšších kmitočtů a omezením maximálního kmitočtového rozsahu nad cca 18 kHz. Snížení amplitudy vyšších kmitočtů "narovná" snímaný tvar drážky a hrot se přeci jen nějak "vejde". Snímací proces LP však má ve výsledku mnoho druhů zkreslení, vyplývajících z principů mechanického záznamu zvuku, přičemž postižení je hlavně u vyšších kmitočtů. Zkreslení znamená to, že se ve výsledném zvuku objevují vyšší harmonické snímaných kmitočtů. A tak ve spektru zvuku z LP se objevují kmitočty až do cca 50 či 60 kHz, leckdy i výše, ale to jsou kmitočty, vzniklé zkreslením zvuku při snímání a nemají absolutně nic společného se zvuky třeba nahrávaného orchestru. Protože na charakter zkreslení má vliv i tvar a opotřebení hrotu, proto hrají různé přenosky různě. Výsledný zvuk, daný přítomností mnoha zkreslení, je typický "teplý gramofonový zvuk", který mnoho lidí miluje a proto na zvuk z LP nedá dopustit. U CD systémů jsou všechny parazitní kmitočty nad 20 kHz odstraněny poměrně ostrým filtrem, takže tam nejsou ve výsledku přítomny. Viz také požadavky na mástery v GZ Loděnice, http://www.gzmedia.com/cs-CZ/Technicka- ... aster.aspx kde je pro LP spousta omezení, kdežto pro CD absolutně nic.vonvichousch píše:archeocomp píše: Analóg sa počúva kvôli vyššiemu frekvenčnému rozsahu, a teda viac informáciam vo zvuku. V koncertnej miestnosti je plno zvukov nad 20.000 Hz. To z CD nikdy nepolezie. Digitalizácia (v bežnej kvalite) mne osobne pripadá ako nezmysel, to si môžeš rovno kúpiť CDčka.
... a kde se tam ty vyšší frekvenční rozsahy berou ?Když master pro řezací hlavu se u lepších LP "řezal" na 18kHz a u bežných LP na 16kHz ? A to vůbec neberu v potaz,že od 70. let 20. století se mastery pro LP začaly pořizovat (né všechny) v digitální podobě při 13 bitovém převzorkování. Supraphon od roku 1976.Až následně,pro mix (digitální ještě neexistoval) se převedl do analogu a pracovalo se v analogové cestě.
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů