Digitalizace LP
Re: Digitalizace LP
Zdraví dědek z Jičína.
Jediná věc, co mě mrzí je to, že původní otázka se z tohoto vlákna úplně vytratila. Je to stejné jako na všech jiných fórech kde jsem zaregistrován (např. Alfa Romeo, Gun shop, a jiné) že přispěvatelé se vůbec nedrží původního problému a po pár odpovědích to sklouzne úplně jinam a nakonec se začnou pisatelé hádat, kdo je chytřejší. Já si myslím, že jde především o muziku. Co mi na to odpovíte?
Jediná věc, co mě mrzí je to, že původní otázka se z tohoto vlákna úplně vytratila. Je to stejné jako na všech jiných fórech kde jsem zaregistrován (např. Alfa Romeo, Gun shop, a jiné) že přispěvatelé se vůbec nedrží původního problému a po pár odpovědích to sklouzne úplně jinam a nakonec se začnou pisatelé hádat, kdo je chytřejší. Já si myslím, že jde především o muziku. Co mi na to odpovíte?
Re: Digitalizace LP
Alfista 

Re: Digitalizace LP
Co s ohraným již nepotřebným elpíčkem ? Dobastlit si stylové hodiny...


Re: Digitalizace LP
Drazí kolegové, copak se to tu rozvinulo za diskuzi? A navíc s odkazováním na GZ...
Na našem webu přítomná obecná doporučení pro přípravu podkladů pro vinyl nejsou striktní, a to v mnoha ohledech.
Pokud někdo ví, co s nahrávkou při nahrávání, míchání a masteringu dělá (myslím matematicky), tak asi nemá problém podklady připravit tak, aby je mechanický záznam "skousnul" při řezání i přehrávání. Proto nám klidně může dodat soubory se vzorkovací frekvencí 96 kHz a rozlišením 24 bitů obsahující signály rozumně přes 20 kHz a směrem nahoru se snižující se amplitudou. My to řízneme a možná i půjdou někomu přehrát. Jsem ale přesvědčen, že je posluchači nebudou slyšet a myslím, že ani nebudou přispívat ke zvukovému dojmu z poslouchané nahrávky. Tedy kromě případů placebo efektu při vědomí nápisu na obalu desky nebo příspěvku na fóru, že bylo řezáno z high-resolution audio files nebo dokonce z analogového pásu, což se tam píše zejména kvůli marketingu stejně jako dříve Digitaly remastered na CD. Přiznám se, že jedním z důvodů, proč doporučuji kolegům nepoužívat na hi-res podklady příliš strmé filtry na HF nebo raději vůbec (je-li to možné), je i ten, aby různí "spektrografofilové" měli radost, že jsme to neořezali a něco jim tam svítí a bliká. Ono část toho opravdu může být původní signál. Zbytek obvykle bývá zkreslení...
Obecná doporučení jsou psána (nejen u nás) zejména pro neznalce, poloamatéry a hudebníky bez hlubší znalosti problematiky mech. záznamu. Tedy když si v domácím studiu něco nahrají, smíchají a s pluginy zmasterují, tak při dodržení našich doporučení může deska hrát obstojně nebo dokonce dobře. V lepším případě s takovou nahrávkou nemusíme nic dělat, v horší provedeme drobné, často téměř neslyšitelné úpravy. Pokud někdo doporučení nedodrží, tak potom je nutné dělat úpravy větší až velké nebo to rovnou vyreklamovat, že bez zásadních změn v dodaném podkladu to není možné říznout. Někdy pošlou lepší verzi, někdy napíšou, že s tím máme "něco" udělat, aby to šlo říznout a desky hrály a vyjímečně se stane, že se zákazník urazí a nechá si to vyrobit jinde (kde mu to stejně zkorigují, akorát se neptají).
Harmonická zkreslení samozřejmě u mech. technologie vznikají, a to v tom horším případě přímo při řezání (nejčastěji při tzv. LOUD cut, tedy hlasitém řezání s cílem vyhrát Loudness War na vinylu) v lepším případě až při přehrávání. No a podle kvality, opotřebení a tvaru snímacího hrotu jsou tato zkreslení buď více nebo méně slyšitelná a zaznamenatelná a, logicky, nejvíce u středu desky. Často v mikroskopu analyzuji lakové fólie dodané z renomovaných světových studií nebo desky z nich vyrobené a bohužel mi je vždy líto, když jsou vidět jasné příznaky zkreslení již na straně řezání, což nejlépe je vidět na drážce, která místo pěkně zaoblených tvarů připomíná trojúhelníkový signál.
Vinylu zdar
Na našem webu přítomná obecná doporučení pro přípravu podkladů pro vinyl nejsou striktní, a to v mnoha ohledech.
Pokud někdo ví, co s nahrávkou při nahrávání, míchání a masteringu dělá (myslím matematicky), tak asi nemá problém podklady připravit tak, aby je mechanický záznam "skousnul" při řezání i přehrávání. Proto nám klidně může dodat soubory se vzorkovací frekvencí 96 kHz a rozlišením 24 bitů obsahující signály rozumně přes 20 kHz a směrem nahoru se snižující se amplitudou. My to řízneme a možná i půjdou někomu přehrát. Jsem ale přesvědčen, že je posluchači nebudou slyšet a myslím, že ani nebudou přispívat ke zvukovému dojmu z poslouchané nahrávky. Tedy kromě případů placebo efektu při vědomí nápisu na obalu desky nebo příspěvku na fóru, že bylo řezáno z high-resolution audio files nebo dokonce z analogového pásu, což se tam píše zejména kvůli marketingu stejně jako dříve Digitaly remastered na CD. Přiznám se, že jedním z důvodů, proč doporučuji kolegům nepoužívat na hi-res podklady příliš strmé filtry na HF nebo raději vůbec (je-li to možné), je i ten, aby různí "spektrografofilové" měli radost, že jsme to neořezali a něco jim tam svítí a bliká. Ono část toho opravdu může být původní signál. Zbytek obvykle bývá zkreslení...
Obecná doporučení jsou psána (nejen u nás) zejména pro neznalce, poloamatéry a hudebníky bez hlubší znalosti problematiky mech. záznamu. Tedy když si v domácím studiu něco nahrají, smíchají a s pluginy zmasterují, tak při dodržení našich doporučení může deska hrát obstojně nebo dokonce dobře. V lepším případě s takovou nahrávkou nemusíme nic dělat, v horší provedeme drobné, často téměř neslyšitelné úpravy. Pokud někdo doporučení nedodrží, tak potom je nutné dělat úpravy větší až velké nebo to rovnou vyreklamovat, že bez zásadních změn v dodaném podkladu to není možné říznout. Někdy pošlou lepší verzi, někdy napíšou, že s tím máme "něco" udělat, aby to šlo říznout a desky hrály a vyjímečně se stane, že se zákazník urazí a nechá si to vyrobit jinde (kde mu to stejně zkorigují, akorát se neptají).
Harmonická zkreslení samozřejmě u mech. technologie vznikají, a to v tom horším případě přímo při řezání (nejčastěji při tzv. LOUD cut, tedy hlasitém řezání s cílem vyhrát Loudness War na vinylu) v lepším případě až při přehrávání. No a podle kvality, opotřebení a tvaru snímacího hrotu jsou tato zkreslení buď více nebo méně slyšitelná a zaznamenatelná a, logicky, nejvíce u středu desky. Často v mikroskopu analyzuji lakové fólie dodané z renomovaných světových studií nebo desky z nich vyrobené a bohužel mi je vždy líto, když jsou vidět jasné příznaky zkreslení již na straně řezání, což nejlépe je vidět na drážce, která místo pěkně zaoblených tvarů připomíná trojúhelníkový signál.
Vinylu zdar

Re: Digitalizace LP
Konečně fundovaný příspěvek přímo od pramene. Ale stejně ho zlatoušci rozmetají.
Re: Digitalizace LP
Často v mikroskopu analyzuji lakové fólie dodané z renomovaných světových studií nebo desky z nich vyrobené a bohužel mi je vždy líto, když jsou vidět jasné příznaky zkreslení již na straně řezání, což nejlépe je vidět na drážce, která místo pěkně zaoblených tvarů připomíná trojúhelníkový signál.
Díky za příspěvek.
Dalo by se sem dát nějaké foto, aby si to každý (nejen laik) gramomilec uměl představit, jak to vypadá OK a KO?
Díky za příspěvek.
Dalo by se sem dát nějaké foto, aby si to každý (nejen laik) gramomilec uměl představit, jak to vypadá OK a KO?
Re: Digitalizace LP
Použiju gramofon (což asi není překvapivá informace), kvalitní přenoskový zesilovač (S/N, odstup síťových složek), solidní externí kartu pro PC a provedu záznam buď v 96/16 nebo 44.1/16, podle toho, jak si cením informace na desce. 24 bitů je pro A/D z vinylu zbytečnost. Ev. použiju program pro odstranění pops and clicks, s decentním nastavením, ale jen v ojedinělých případech. Hodit se může ostré odříznutí všeho pod 16Hz, kvalitní SW filtr. Redukci šumu nedělám. Hardwarově to musí být košer ve smyslu nevytvářet amatérské zemní smyčky atd.KDB píše:Po úvaze a několika denním hledání jsem založil toto téma...
Jak postupujete, když chcete svá LP šetřit před opotřebením, případně poslouchat i jinde než doma - to hlavně.
Pavel Macura Audio
Re: Digitalizace LP
Odpověď je velmi jednoduchá. Vysoké kmitočty, zvláště nad 10 kHz, jsou při snímání zkreslovány z mnoha důvodů, které jsou velmi dobře popsány v knize Gramofon, jeho provoz a technické využití. Některá zkreslení jsou i zkreslení hamonická, což značí, se na výstupu přenosky objevují vyšší harmonické snímaných kmitočtů. Takže jasně znatelný obsah kmitočtů nad 18 či 20 kHz na výstupu přenosky je velmi silným důkazem přítomnosti harmonického zkreslení. Tyto kmitočty jdou až klidně nad 50 kHz a jsou téměř kompletně produktem zkreslení mechanického záznamu a nebyly na desce takto zaznamenány.archeocomp píše:Je toho plný internet stačí pohľadať. Opakovane ľudia nachádzajú v LP nahrávkach obsah vysoko nad 20kHz. A pre tých čo tvrdia, že to nejde a nejde. Tu si prečítajte, že to ide. A dokonca poriadne vysoko![]()
http://www.positive-feedback.com/Issue2/mastering.htm
Re: Digitalizace LP
no koukam ze to tu resite dost do detailu...
respekt
... ja si jen rikam, jestli tyhle rozdili jsou fakt slysitelny...
ja treba nahravam na Creative Sound Blaster X Fi HD (externu zvukovka s phono vstupem) a vysledky mi prijdou dost dobry... resp kdyz jsem zkousel poslouchat originalni vystup z LP a pak jeho RIP tak jsem neslysel rozdil...
no teba tady je mala ukazka, nepouzivam zadny ekvalizery ani filtry (proti praskani atd) proste cistej vystup
99kHz 24bit
Bob Dylan - Tryin tTo Get To Heaven
http://www.fotocreo.cz/prev/testrip.wav


ja treba nahravam na Creative Sound Blaster X Fi HD (externu zvukovka s phono vstupem) a vysledky mi prijdou dost dobry... resp kdyz jsem zkousel poslouchat originalni vystup z LP a pak jeho RIP tak jsem neslysel rozdil...
no teba tady je mala ukazka, nepouzivam zadny ekvalizery ani filtry (proti praskani atd) proste cistej vystup
99kHz 24bit
Bob Dylan - Tryin tTo Get To Heaven
http://www.fotocreo.cz/prev/testrip.wav
Re: Digitalizace LP
šeďour píše:Mikrobe vzdej to !
Diskutovat s lidmi, kteří netuší co znamená výraz "harmonické" zkreslení a jak se projevuje při poslechu a měření je ztráta času.
Diskutovat s "odborníkem" přez gramofony, který nerozlišuje udávaný frekvenční rozsah přenosky a reálný rozsah záznamu na gramofonové desce je tristní.
Diskutovat s člověkem o strmosti filtrů, který netuší, že útlum se neuvádí v procentech, ale v decibelech je naprostá zoufalost.
Neber jim prosím myšlenku, že jedině analog má tu moc překonat magickou hranici 20 kiloherz.Je to pro ně důležitý

Nic proti poslechu gramo a respekt před borci s rozsáhlou zbírkou kval.vinylů ,znalostmi nastavení gramo ,tipů přenosek a všeho kolem. Na druhé straně totální technická neznalost a neustále přibývající demagogické výkřiky o vyšší kmitčtové charakterice a dokonce dynamice vynilu vítězící nad "digitálem" začínají být malinko únavné.
No a k původnímu ještě rozumnému dotazu - pro snadnou přenositelnost (a vzhledem k tomu že většina novějších desek je stejně původem z 1 a 0) tak samozřejmě zpátky do "chladného digitálu" (a pro některé ma zem)

Re: Digitalizace LP
sorry za překlepy a jiná pravopis.zvěrstva - na zem ne (ma zem)
Re: Digitalizace LP
Protože sem hroznej šťoura, tak mi to nedá a zase si tady do toho rejpnu.
Vrátim se zpátky k hifivýstavě, která teď nedávno proběhla.Hudba z gramofonu se tam pouštěla v každym druhym pokoji.A to bylo pro mě většinou důvodem, abych dřív nebo později opustil místnost, protože zvuk z analogu byl dost často fakt příšernej.Tahalo to za uši na středech, hrálo to silně zabarveně, nebo zahuhlaně.
Hlavně když se točí placka.
V pokoji, kde vystavovatel předváděl regálovky Dynaudio Confidence pro mě vyvrcholila ukázka lidský (nebo spíš hifistický) hlouposti.Na reprobedýnky jsem byl zvědavej, ne už tak na zvuk, kterej se z nich linul.Jasně slyšitelný zkreslení ženskýho hlasu mě zvedlo ze židle a šel sem se podívat na zázrak, kterej to vytvářel.Gramofon s pořádně tlustym talířem, ramínko s jasně viditelnym, špatně nastavenym VTA (co dalšího bylo ještě špatně nastavenýho, co neni vidět na první pohled ?).
Lidi (hifisti) tam seděli jak přikovaný a poslouchali ten úžasnej highendovej zvuk (vždyť to přece stojí tolik peněz).
Já chápu, že vystavovatel musí jednat pod tlakem, má málo času na přípravu, má nečekaný problémy (třeba s akustikou pokoje).Ale tetřeví hluchota návštěvníků, ten obdiv danej cenovkou, nebo slovutnou značkou a nevšímavost vystavovatele, že je něco špatně, je fakt zarážející.
A pak ti samí hifisti, který obdivně vzdychaj nad tím, jak jim to tam úžasně hrálo, řešej v tomhle vlákně, kam až sahá frekvenční rozsah gramofonový desky...
Vrátim se zpátky k hifivýstavě, která teď nedávno proběhla.Hudba z gramofonu se tam pouštěla v každym druhym pokoji.A to bylo pro mě většinou důvodem, abych dřív nebo později opustil místnost, protože zvuk z analogu byl dost často fakt příšernej.Tahalo to za uši na středech, hrálo to silně zabarveně, nebo zahuhlaně.
Hlavně když se točí placka.
V pokoji, kde vystavovatel předváděl regálovky Dynaudio Confidence pro mě vyvrcholila ukázka lidský (nebo spíš hifistický) hlouposti.Na reprobedýnky jsem byl zvědavej, ne už tak na zvuk, kterej se z nich linul.Jasně slyšitelný zkreslení ženskýho hlasu mě zvedlo ze židle a šel sem se podívat na zázrak, kterej to vytvářel.Gramofon s pořádně tlustym talířem, ramínko s jasně viditelnym, špatně nastavenym VTA (co dalšího bylo ještě špatně nastavenýho, co neni vidět na první pohled ?).
Lidi (hifisti) tam seděli jak přikovaný a poslouchali ten úžasnej highendovej zvuk (vždyť to přece stojí tolik peněz).
Já chápu, že vystavovatel musí jednat pod tlakem, má málo času na přípravu, má nečekaný problémy (třeba s akustikou pokoje).Ale tetřeví hluchota návštěvníků, ten obdiv danej cenovkou, nebo slovutnou značkou a nevšímavost vystavovatele, že je něco špatně, je fakt zarážející.
A pak ti samí hifisti, který obdivně vzdychaj nad tím, jak jim to tam úžasně hrálo, řešej v tomhle vlákně, kam až sahá frekvenční rozsah gramofonový desky...
kabelguru.cz
Re: Digitalizace LP
Vinyl je skvělá věc.
Ale jen pro toho, kdo vlastní sbírku LP z let minulých (nové výlisky většinou za moc nestojí) a kdo je ochoten nastudovat si a obstarat vše potřebné pro seřízení a provoz gramofonu.
Jinak je rozumnější zůstat u digitálu.
Ale jen pro toho, kdo vlastní sbírku LP z let minulých (nové výlisky většinou za moc nestojí) a kdo je ochoten nastudovat si a obstarat vše potřebné pro seřízení a provoz gramofonu.
Jinak je rozumnější zůstat u digitálu.
Re: Digitalizace LP
tujatuja:
jo, to je rozumnější.... akorát musíš vlastnit sbírku CD taky z let minulých; jinak je to na blití
ale to už patří do vedlejšího tématu ...
jo, to je rozumnější.... akorát musíš vlastnit sbírku CD taky z let minulých; jinak je to na blití

Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů