Mají dnes fyzické digitální nosiče (CD, SACD atd.) ještě smysl?
Re: Mají dnes fyzické digitální nosiče (CD, SACD atd.) ještě smysl?
"hifista" a muzikant jsou dva úplně jiné sporty, i když to vypadá, že jsou na stejném hřišti
Re: Mají dnes fyzické digitální nosiče (CD, SACD atd.) ještě smysl?
Kéž by. Ale je to ve skutečnosti jen plamínek naděje optimisty.FS píše: ↑09 bře 2023 09:25Tady je zajímavý článek jak k diskusi, tak i k tématu vlákna:
https://medium.com/@malcomowenfloodmusi ... d874c5b77f
Názor prezentovaný v článku, že loudness war skončila díky streamovacím službám, není ojedinělý.
To by jeden mohl udělat "názorový kotrmelec" a uzavřít to s tím, že produkce klasického CD je vlastně důvod, pro pokračování loudness war.
Já spíše sdílím obavu, že až stream definitivně vyhraje, o kvalitu se už vůbec snažit nebude (z mnoha různých důvodů, ale především z monopolní ekonomické pohodlnosti).
Zde si dovolím postnout, pro představu jak přemýšlejí zvukaři, kteří nám dnes vaří ty konzervy, přepis výcucu z jednoho rozhovoru redaktora s nejmenovaným zvukařem (jména jsou schválně XYZ a v závorce jsou mé osob.poznámky k přepisu, které jsem si udělal já, ale nebyl jsem tím redaktorem) o dnešní estetice zvuku, takže myšlení zvukaře, kterého by si kapela měla jó pořádně pohlídat, aby nakonec nebyli na desce úplně za někoho jiného než jsou:
XYZ Recordings.
Pán XYZ má na různých nahrávkách na starosti zvukovou a hudební režii, mix i mastering.
„Jazzové trio může být z hlediska zvukových řešení stejně nebo ještě více náročné než symfonický orchestr. Zvuková estetika každého z těchto těles je totiž úplně jiná. A jiná jsou také očekávání posluchačů.“ V jazzu podle XYZ narážíme většinou na to, že to, co posluchač od perfektní nahrávky očekává, nemá nic společného s „akustickou realitou tělesa“. Dobrý zvukař tedy nezachycuje „akustickou pravdu“, ale tvoří něco nového, co musí být přesvědčivé: „A to může být u jazzového tria, dua nebo i sólového nástroje stejná výzva jako u symfonického orchestru.“ (os.pozn: …zvukově to zmrší…)
I když se pán XYZ zabývá také postprodukcí, klíčový pro zvuk nahrávky je podle něj především náběr zvuku: „V postprodukci můžeme udělat věci, které mohou mít zásadní dopad, ale má to své limity a něco už změnit nemůžeme. Pozice mikrofonů, jejich vzdálenost, ladění klavíru, to vše je třeba vyřešit při natáčení. Vždy říkám, že když v režii při natáčení nedocílíme zvuku, který se nám všem líbí, je něco špatně. A říkat, že teď je to špatné, ale my s tím něco uděláme a bude to dobré, tomu se vždycky vyhýbám.“ (os.pozn: ..ale stále je to jejich osobní představa co se jako líbí, když vezmete v potaz jeho závěrečný názor…)
Je pro pana XYZ užitečné zajít si nejprve na koncert projektu, o který se má jako mistr zvuku při nahrávání starat? „Někdy,“ odpovídá a pokračuje: „Jsem velmi špatným účastníkem koncertů. (???)
Ale mám-li být upřímný, to, jak skladba zní na koncertě, nemá pro nahrávku vůbec žádný význam. Na koncertě nebude mít žádné hudební těleso zvuk, jaký čekáme na desce. Na jazzových deskách dnes nehledáme zvuk z koncertního sálu. Žijeme v estetice, která prostory zatajuje, pohybujeme se v nepřirozených blízkostech k nástrojům.“ (os.pozn: !!! ...A to je zakopaný pes!!! Představy zvukařů co si myslí, že lidi jako chtějí… Tohle se asi snadno nezmění.)
Ámen s náma...
Přes řeku do stínu stromů.
Re: Mají dnes fyzické digitální nosiče (CD, SACD atd.) ještě smysl?
Stream uz davno vyhral.
The U.S.’s recorded music industry earned $15.0 billion in revenue in 2021.
Music streaming accounts for 65% of the global recorded music industry’s revenue.
82.1 million Americans have paid streaming subscriptions.
From 2021 to 2026, the global music industry is expected to see a CAGR of 8.5%.
Only 9% of all music is sold as physical albums in 2022.
No a ked niekto hlada medzi streamovacimi sluzbami, tie ktore sa povazuju za "kvalitne" - Tidal, Qobuz - ano to su tie s podielom mensim ako 2% v rubrike "Ostatne"
The U.S.’s recorded music industry earned $15.0 billion in revenue in 2021.
Music streaming accounts for 65% of the global recorded music industry’s revenue.
82.1 million Americans have paid streaming subscriptions.
From 2021 to 2026, the global music industry is expected to see a CAGR of 8.5%.
Only 9% of all music is sold as physical albums in 2022.
No a ked niekto hlada medzi streamovacimi sluzbami, tie ktore sa povazuju za "kvalitne" - Tidal, Qobuz - ano to su tie s podielom mensim ako 2% v rubrike "Ostatne"
Re: Mají dnes fyzické digitální nosiče (CD, SACD atd.) ještě smysl?
Tak jsem si to nasel a fakt to normalizuji, bez jakehokoliv uzivatelskeho zasahu. Ja teda uz jedu jenom Qobuz, ale predpokladam, ze tam to je taky. Zvlastni, ze jsem si toho nikdy pri porovnavani totoznych masteru z fyzickeho media vs. co je na Qobuzu nevsimnul. Paradoxne ale vlastne tohle muze pomoct mirnit loudness war, alespon ty extremy - producent "uz by nemel mit duvod" zvysovat loudness do uplnych extremu, kdyz to streaming stejne normalizuje. Coz nijak nevylucuje, ze to tak spousta lidi porad dela ze setrvacnosti, jak psal Antony.Yiakubou píše: ↑09 bře 2023 11:45Jake streaming sluzby przni dynamiku, nebo neco normalizuji? Co vim, tak existuji nejake normalizacni funkce na strane klienta / samotne aplikace, ale to by nejak nemelo menit zdrojova data ze serveru. Kdyz si to povypinam, tak streamuju presne to, co poskytovatel dostal od vydavatele (kdyz pominu prevod do AAC, MQA, apod.)
-
- Příspěvky: 274
- Registrován: 02 kvě 2018 11:56
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Mají dnes fyzické digitální nosiče (CD, SACD atd.) ještě smysl?
Ahoj! Myslím, že Spotify normalizaci nepoužívá, pokud si to nezapneš sám, protože někdy při poslechu různých podkresových mixů mám tendence zesilovat a zase ubírat. Hlasitost je různá skladbu od skladby. Jrd
Re: Mají dnes fyzické digitální nosiče (CD, SACD atd.) ještě smysl?
No, asi to bude slozitejsi a zalezi platforma od platformy. Asi to bude opravdu vec tech nativnich aplikaci, ktere ja vlastne nikdy nepouzivam. Viz treba https://www.reddit.com/r/audioengineeri ... dness_for/
Re: Mají dnes fyzické digitální nosiče (CD, SACD atd.) ještě smysl?
Vlastní zdrojový soubor distribuovaný stream platformami je totožný s formátem CD, pokud srovnáme lossless 44,1/16. Ověřeno stažením souborů z Tidal, Deezer a Apple. Případná normalizace se softwareová.
Představa, že tohle ukončí loudness war je opravdu lichá. Vždy bude existovat alespoň okrajový odboj. I ten představuje mnoho tisíc alb ročně, víc ani nelze naposlouchat. Vítám LW z toho hlediska, že se 95% hudby nemusím zabývat a soustředím se jen na to, čemu byla věnována náležitá péče. Vlastně jsem rád..
Představa, že tohle ukončí loudness war je opravdu lichá. Vždy bude existovat alespoň okrajový odboj. I ten představuje mnoho tisíc alb ročně, víc ani nelze naposlouchat. Vítám LW z toho hlediska, že se 95% hudby nemusím zabývat a soustředím se jen na to, čemu byla věnována náležitá péče. Vlastně jsem rád..
Naposledy upravil(a) Antony dne 09 bře 2023 14:20, celkem upraveno 1 x.
Re: Mají dnes fyzické digitální nosiče (CD, SACD atd.) ještě smysl?
Nikdo nepsal, ze to ukonci LW, tak laskave neprekrucuj.
Re: Mají dnes fyzické digitální nosiče (CD, SACD atd.) ještě smysl?
Yiakubou:FS píše: ↑09 bře 2023 09:25Tady je zajímavý článek jak k diskusi, tak i k tématu vlákna:
https://medium.com/@malcomowenfloodmusi ... d874c5b77f
Názor prezentovaný v článku, že loudness war skončila díky streamovacím službám, není ojedinělý.
To by jeden mohl udělat "názorový kotrmelec" a uzavřít to s tím, že produkce klasického CD je vlastně důvod, pro pokračování loudness war.
A tohle nic?
Re: Mají dnes fyzické digitální nosiče (CD, SACD atd.) ještě smysl?
Bral jsem to jako reakci na me. Pokud jsi to tak nemyslel, mel jsi citovat.
Re: Mají dnes fyzické digitální nosiče (CD, SACD atd.) ještě smysl?
Digitální komprese zvuku která tiché pasáže tahá hlasitostí nahoru a špičky zařeže to je opravdu hnůj. Jen bych to nepletl s normalizací hlasitosti. To je proces, kdy se celá hudební sbírka oskenuje a do tagů se zapíše odchylka od průměrné hlasitosti typického CD z konce osmdesátých let. Všechno co je hlasitější se adekvátně stáhne dolů aby jedna písnička nešeptala a druhá neječela. Při tom je ošetřeno že vždy zůstanou zachovány špičky! Používám léta k plné spokojenosti, pokud hraji z tolika alb co mám jednotlivé skladby tak je to doslova nutnost.
Re: Mají dnes fyzické digitální nosiče (CD, SACD atd.) ještě smysl?
Ano. Ja jen na chvili propadl panice, ze to z tech streaming serveru leze uz nejak normalizovane a jako uzivatel si to nemuzu ridit sam.
Re: Mají dnes fyzické digitální nosiče (CD, SACD atd.) ještě smysl?
Má to jen nějaké mantinely (a jestli to bude krotit extrémisty, tak jen dobře), ale určitě to není znormalizované vše na stejnou úroveň. V albech jsou dost velké rozdíly v hlasitosti a jsou jasně patrné rozdíly z jakého období pocházejí a k jaké škole patří.
Přes řeku do stínu stromů.
Re: Mají dnes fyzické digitální nosiče (CD, SACD atd.) ještě smysl?
korys: Proč by to nebylo srovnané na jednu hlasitost? Ano, rozdíly v hlasitostech jsou v průběhu času veliké, ale právě to má snad tahle pomůcka řešit, nebo ne?
Dobrou nahrávku to ze zmršeniny neudělá, ale pro fanoušky playlistů to nějakej smysl dává. Já jsem teda konzerva a poslouchám desky celé a po těch standardních 50ti minutách poslechu, klidně vezmu do ruky ovladač a upravím si hlasitost sám
Dobrou nahrávku to ze zmršeniny neudělá, ale pro fanoušky playlistů to nějakej smysl dává. Já jsem teda konzerva a poslouchám desky celé a po těch standardních 50ti minutách poslechu, klidně vezmu do ruky ovladač a upravím si hlasitost sám
Nadral reprosoustavy
Re: Mají dnes fyzické digitální nosiče (CD, SACD atd.) ještě smysl?
Protože to běžně srovnané v absolutním rozsahu není. Slyšíš rozdíly v hlasitosti mezi alby a upravuješ si hlasitost sám.
Jestli tam nějaký automatismus bez zásahu uživatele funguje, tak asi spíš nějaké to omezení nějvětších extrémů, ale ne vyrovnání hlasitosti na stejnou úroveň celého poskytovaného obsahu.
Jestli tam nějaký automatismus bez zásahu uživatele funguje, tak asi spíš nějaké to omezení nějvětších extrémů, ale ne vyrovnání hlasitosti na stejnou úroveň celého poskytovaného obsahu.
Přes řeku do stínu stromů.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host