Mají dnes fyzické digitální nosiče (CD, SACD atd.) ještě smysl?
Re: Mají dnes fyzické digitální nosiče (CD, SACD atd.) ještě smysl?
DSOTM
""""" A jen tak na závěr – knihy čtu nejraději v papírové formě. Proč? Prostě si to tak víc užívám """"
Tímto si řekl trefně vše a těch 6 bodů před tím sis mohl odpustit. Je to docela dobrá analogie.
""""" A jen tak na závěr – knihy čtu nejraději v papírové formě. Proč? Prostě si to tak víc užívám """"
Tímto si řekl trefně vše a těch 6 bodů před tím sis mohl odpustit. Je to docela dobrá analogie.
Re: Mají dnes fyzické digitální nosiče (CD, SACD atd.) ještě smysl?
No a este sme sa nedostali k tomu mozno najdolezitejsiemu, co vela ludom chyba.
A to je hudbe rozumiet, najlepsie mat odzity proces vzniku, interpretacie, vediet ako zneju nastroje, aka je real na akustika napr Musikvereinu.
Rozumiet aspon zakladom hudobnej teorie a historie, vediet nieco o technikach nahravania a spracovania.
Az vtedy sa da realne do hudby ponorit a da sa ocenit. Ale jasne, daju sa aj pocuvam rozdielu medzi poistkami a netusit co je lydicky modus.
A to je hudbe rozumiet, najlepsie mat odzity proces vzniku, interpretacie, vediet ako zneju nastroje, aka je real na akustika napr Musikvereinu.
Rozumiet aspon zakladom hudobnej teorie a historie, vediet nieco o technikach nahravania a spracovania.
Az vtedy sa da realne do hudby ponorit a da sa ocenit. Ale jasne, daju sa aj pocuvam rozdielu medzi poistkami a netusit co je lydicky modus.
Re: Mají dnes fyzické digitální nosiče (CD, SACD atd.) ještě smysl?
Analogie nic moc, já mám třeba na beletrii raději čtečku, když usnu nemusím druhý den pracně hledat kde jsem skončil, a na dovolenou uvezu kufr knížek v kapse. Kdo to nevyzkoušel, tak vykládá o vůni a pod...
Re: Mají dnes fyzické digitální nosiče (CD, SACD atd.) ještě smysl?
Fidji99
100% souhlas, vlastní zkušenost je zásadní a nepřenositelná. Důležité je zůstat posluchačem ( třeba i náročným ) a netransformovat se na "posunovače", či alchymistu.
100% souhlas, vlastní zkušenost je zásadní a nepřenositelná. Důležité je zůstat posluchačem ( třeba i náročným ) a netransformovat se na "posunovače", či alchymistu.
Re: Mají dnes fyzické digitální nosiče (CD, SACD atd.) ještě smysl?
Prospero:
Album The Wall je skvělé. Film The Wall je skvělý. Každé z těchto děl oslovuje člověka jiným způsobem. Jsou to dvě rozdílné kategorie. Hrušky a jablka, nevím, proč to míchat dohromady. Hudba je dobrá jako hudba, film je dobrý jako film.
Na albu byla tatáž hudba před vznikem filmu, i po jeho natočení. Desku The Wall jsem znal asi o 10 let dříve, než jsem viděl film. Ve filmu jsem viděl jiné umělecké dílo, které nezměnilo ani špetku z hudebního zážitku, co mám z alba. Proč taky? Každá nota zůstala stejná. I před shlédnutím, i po shlédnutí jde o totožné album. Jediné, co se změnilo je vědomí, že jsem viděl film. Mám v paměti uloženou nějakou vizuální informaci, znám a vím, kteří tam hrají herci, jaký je děj, co se tam stalo při které skladbě. Jenže zážitek z hudby není o informacích, znalostech a vědění. Je to čistě emocionální záležitost, která cestuje mimo rozumová centra mozku. Znalost filmu nijak neovlivní zážitek z hudby. Naopak, při poslechu hudby bych se cítil filmovým konkrétním ztvárněním velmi omezený v nekonečnosti vlastní fantazie. A to zcela jistě nechci. Při poslechu alba The Wall stejnojmenný film z hlavy úplně vytěsňuji, je to velmi užitečné.
Namlouvat si, že nějaká externí okolnost mimo vlastní hudbu ovlivní její kvalitu, je jen přisuzování vlastností, které hudba (a umění obecně) nemá. Asi tak na úrovni - tahle píseň je kvalitní, protože je sovětská, musí se všem líbit.
Takže ani vstávající panáci, ani špičkový film, ani noviny, ani komiks, ani koncertní zážitek, ani tuny dalšího materiálu, nic z toho nedělá z hudby na albu něco jiného, než hudbu na albu. Samostatnou uměleckou disciplínu.
Všichni, kdo k hudbě přidávají množství externích materiálů, velmi dobře věcí, co dělají. Je to hudební prezentace, píár, merch, reklama. Čím víc toho do lidí nacpeš, tím víc si toho koupí. Tohle na mne ale nefunguje. Hudba se mi musí především líbit, nehledě na obal, film, renomé, živou prezentaci. Jak se mi nelíbí, tyto věcí na tom nezmění vůbec nic. Jak se mi líbí, jsou zbytečné, líbí se mi i bez nich. Mohou se mi tyto doprovodné materiály líbit samostatně, ale je to odlišná kategorie.
Nebo jednodušeji.
Líbí se mi film The Wall proto a) že je na něm hudba z mého oblíbeného alba, b) proto, že je to dobrý film?
Líbí se mi album The Wall proto a) že je hudba použita v mém oblíbeném filmu, b) proto, že na něm dobrá hudba?
Odpovídám - 2x b)
Album The Wall je skvělé. Film The Wall je skvělý. Každé z těchto děl oslovuje člověka jiným způsobem. Jsou to dvě rozdílné kategorie. Hrušky a jablka, nevím, proč to míchat dohromady. Hudba je dobrá jako hudba, film je dobrý jako film.
Na albu byla tatáž hudba před vznikem filmu, i po jeho natočení. Desku The Wall jsem znal asi o 10 let dříve, než jsem viděl film. Ve filmu jsem viděl jiné umělecké dílo, které nezměnilo ani špetku z hudebního zážitku, co mám z alba. Proč taky? Každá nota zůstala stejná. I před shlédnutím, i po shlédnutí jde o totožné album. Jediné, co se změnilo je vědomí, že jsem viděl film. Mám v paměti uloženou nějakou vizuální informaci, znám a vím, kteří tam hrají herci, jaký je děj, co se tam stalo při které skladbě. Jenže zážitek z hudby není o informacích, znalostech a vědění. Je to čistě emocionální záležitost, která cestuje mimo rozumová centra mozku. Znalost filmu nijak neovlivní zážitek z hudby. Naopak, při poslechu hudby bych se cítil filmovým konkrétním ztvárněním velmi omezený v nekonečnosti vlastní fantazie. A to zcela jistě nechci. Při poslechu alba The Wall stejnojmenný film z hlavy úplně vytěsňuji, je to velmi užitečné.
Namlouvat si, že nějaká externí okolnost mimo vlastní hudbu ovlivní její kvalitu, je jen přisuzování vlastností, které hudba (a umění obecně) nemá. Asi tak na úrovni - tahle píseň je kvalitní, protože je sovětská, musí se všem líbit.
Takže ani vstávající panáci, ani špičkový film, ani noviny, ani komiks, ani koncertní zážitek, ani tuny dalšího materiálu, nic z toho nedělá z hudby na albu něco jiného, než hudbu na albu. Samostatnou uměleckou disciplínu.
Všichni, kdo k hudbě přidávají množství externích materiálů, velmi dobře věcí, co dělají. Je to hudební prezentace, píár, merch, reklama. Čím víc toho do lidí nacpeš, tím víc si toho koupí. Tohle na mne ale nefunguje. Hudba se mi musí především líbit, nehledě na obal, film, renomé, živou prezentaci. Jak se mi nelíbí, tyto věcí na tom nezmění vůbec nic. Jak se mi líbí, jsou zbytečné, líbí se mi i bez nich. Mohou se mi tyto doprovodné materiály líbit samostatně, ale je to odlišná kategorie.
Nebo jednodušeji.
Líbí se mi film The Wall proto a) že je na něm hudba z mého oblíbeného alba, b) proto, že je to dobrý film?
Líbí se mi album The Wall proto a) že je hudba použita v mém oblíbeném filmu, b) proto, že na něm dobrá hudba?
Odpovídám - 2x b)
Re: Mají dnes fyzické digitální nosiče (CD, SACD atd.) ještě smysl?
Souhlasím, v tomto nevidím rozpor.Dark side of the moon píše: ↑08 led 2022 19:48to Antony:
Hudba samozřejmě může existovat sama o sobě, bez vizuální stránky nebo dalších podpůrných elementů, o tom žádná. Její emocionální síla je obrovská.
Ale často je integrální součástí dalších uměleckých kategorií. Takové spojení pak přináší intenzivnější komplexnější zážitek. Typicky opera, muzikál, balet.
A asi by byla škoda přijít o takové skvosty jako je Bolero nebo Labutí jezero jenom proto, že byly původně komponovány jako hudební doprovod pro tanec.
Správně píšeš "dalších uměleckých kategorií". Tím je řečeno vše. Když jdu na Labutí jezero, plnohodnotně sleduji balet, jehož součástí je hudba. Když poslouchám dílo Labutí jezero, nesleduji nic, plnohodnotně poslouchám jen hudbu. Jiná kategorie.
Existuje scénická hudba, která samostatně neobstojí, přičemž samotná scéna je skvělá. A naopak existují nic moc filmy a představení, v nichž je vynikající hudba. Není jediný důvod, proč by se na úspěchu jedné umělecké kategorie měla svézt i jiná kategorie. Takhle to nefunguje.
Re: Mají dnes fyzické digitální nosiče (CD, SACD atd.) ještě smysl?
Poměrně častý omyl. Hudba není o rozumí/nerozumí. Hudba je o líbí/nelíbí. Rozum s jejím vnímáním nemá společného nic. Platí o umění obecně. A podotýkám, že to není moje poučka, ta je daleko starší a moudří ji znají.Fidji99 píše: ↑08 led 2022 21:13No a este sme sa nedostali k tomu mozno najdolezitejsiemu, co vela ludom chyba.
A to je hudbe rozumiet, najlepsie mat odzity proces vzniku, interpretacie, vediet ako zneju nastroje, aka je real na akustika napr Musikvereinu.
Rozumiet aspon zakladom hudobnej teorie a historie, vediet nieco o technikach nahravania a spracovania.
Az vtedy sa da realne do hudby ponorit a da sa ocenit. Ale jasne, daju sa aj pocuvam rozdielu medzi poistkami a netusit co je lydicky modus.
- PavelDosko
- Příspěvky: 1748
- Registrován: 08 úno 2011 13:06
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Mají dnes fyzické digitální nosiče (CD, SACD atd.) ještě smysl?
Fidji to myslel jinak ... kdo netusi jak hudba v realu zni muze donekonecna poskakovat o levely a netusi co vlastne chce ... kolik lidi chodi na koncerty ? Kolik lidi znaa zvuk konkretniho nastroje ? ale mudruje se donekonecna jaky format mu vyhovuje
Re: Mají dnes fyzické digitální nosiče (CD, SACD atd.) ještě smysl?
Nějak to tam nevidím, ale budiž. Znalost živého zvuku akustických nástrojů je velmi užitečná z hlediska hledání věrnosti poslechového řetězce. Mám takto naposloucháno dost a vím, že se můžeme jen přiblížit. Některé věci jsou nereprodukovatelné, to je nutno si přiznat.
Re: Mají dnes fyzické digitální nosiče (CD, SACD atd.) ještě smysl?
Antony, urcite sa da zivot prezit aj s libi/nelibi. Niekomu to staci.
Tak ako je rozdiel, ci pre teba “hejticrliiivdkidzaloun” len zhluk zvukov alebo ci rozumies o com ta hudba je.
Niekomu staci blazene klepat nohou na beeejbyyyaaaajjjjlaaaaavjuuuuu a niekto, vie ocenit komplikovanost 7/4 polyrytmu a vie ze Van Halen pouziva Bachove harmincke postupy.
Tak ako je rozdiel, ci pre teba “hejticrliiivdkidzaloun” len zhluk zvukov alebo ci rozumies o com ta hudba je.
Niekomu staci blazene klepat nohou na beeejbyyyaaaajjjjlaaaaavjuuuuu a niekto, vie ocenit komplikovanost 7/4 polyrytmu a vie ze Van Halen pouziva Bachove harmincke postupy.
Re: Mají dnes fyzické digitální nosiče (CD, SACD atd.) ještě smysl?
Tyhle úvahy jsou sice už na míle vzdialené od původního tématu vlákna, ale budiž.
Ty vnímáš hubu jen jako samostatnou disciplínu, ale ne každý se s tím ztotožňuje. A právě to je ten důvod, proč ti v tom spousta lidí oponuje.
Hudba, stejně jako i jiné umění není krásná jen jako samostatný celek. I hudba je jen "zhmotnění" nějaké myšlenky.
A tady si dovolím vrátit se k albu "The Wall" a také, proč jsem se o něm zmínil.
Podle mého názoru teprve ten film přináší vysvětlení, proč a z jakých pohnutek tohle album vlastně vzniklo. Rozhodně si nemyslím, že by ten film měl nějak zvýšit obraty prodeje. Jen v podstatě dokresluje pohnutky, které stály za vznikem té hudby. Takže pro mě je její součástí, ne samostatnou disciplínu.
Jak už napsal fidji99. Vše souvisí se vším (například balet bez hudby by byl úplně nemyslitelný, nemyslíš?)
Víc už mě jako vysvětlení nenapadá.
Re: Mají dnes fyzické digitální nosiče (CD, SACD atd.) ještě smysl?
Jen tak mimoděk jsem si právě představil "Labutí jezero" jako pantomimu....
Re: Mají dnes fyzické digitální nosiče (CD, SACD atd.) ještě smysl?
Já už jsem na tom tak blbě, že pro mě má smysl naprosto vše, co s hudbou souvisí
-
- Příspěvky: 924
- Registrován: 28 čer 2019 14:38
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Mají dnes fyzické digitální nosiče (CD, SACD atd.) ještě smysl?
to Lad2000:
Právě v tom je ta analogie . I přes některé jasné výhody "digitálního" řešení prostě někomu vyhovuje to tradičnější. Je to čistě individuální a nemá žádný smysl se nutit do něčeho, co ti nevyhovuje a snižuje prožitek z poslechu nebo četby.
Já to mám u hudby tak a u četby obráceně. Nemá to žádné logické zdůvodnění.
A samozřejmě, např. na cesty je čtečka vynikající. Nezavrhují ji, jen mám raději čtení z knihy.
Právě v tom je ta analogie . I přes některé jasné výhody "digitálního" řešení prostě někomu vyhovuje to tradičnější. Je to čistě individuální a nemá žádný smysl se nutit do něčeho, co ti nevyhovuje a snižuje prožitek z poslechu nebo četby.
Já to mám u hudby tak a u četby obráceně. Nemá to žádné logické zdůvodnění.
A samozřejmě, např. na cesty je čtečka vynikající. Nezavrhují ji, jen mám raději čtení z knihy.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti